Het is nu di sep 25, 2018 7:53 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

[ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Wanneer is het volle maan
Geplaatst: do apr 02, 2015 7:48 am 

Het lijkt misschien een gek vraagje, maar wanneer is het volle maan?
Als de maan vol is, haha leuk...

Maar even serieus. Ik weet bijvoorbeeld dat Pesach op de avond van de volle maan wordt gevierd. Dit gebeurd aanstaande vrijdag. Op de maankalender staat aangegeven dat het aanstaande zaterdag is. Dit kan natuurlijk betekenen dat ze bedoelen de vrijdag naar de zaterdag. Immers is het na klokslag 12 in de nacht de volgende dag.
Verder weet ik ook dat de Pesach wordt uitgerekend op de tijd vanuit Jeruzalem, maar dat is slechts zo`n 4 uur verschil als ik me niet vergis. Ik heb er niet alle verstand van, afgezien van dat de aarde draait om de zon, draait de maan ook om de aarde. Hoe dan ook,
de reden waarom ik dit ook graag wil weten is omdat ik mij stipt aan een dieet ga houden en dat ik ga navolgen op de dag na volle maan. Gelukkig kan ik zelf een hoop dingen uitzoeken. Soms moet het ook aanvoelen dat het volle maan is. "Het aanvoelen" is immers spiritueel het beste.

Als het goed is moet je de maan hier "life" zien op deze link:
http://www.nentjes.info/Maan/index.htm

(Ikzelf zie nu niets, waarschijnlijk omdat ik op deze computer geen update hiervoor hebt. Zou vervelend zijn als ze dat verwijdert hebben. Dan is de website ook gelijk niet meer interessant).

Maar goed, ik ben benieuwd wat jullie bevindingen zijn?

Berichttitel: Re: Wanneer is het volle maan
Geplaatst: di apr 14, 2015 4:25 pm 

Wickie, volgens mij heb je zelf al antwoord op je eigen vraag gegeven... op internet kun je simpelweg de data opzoeken... en het komt dan verder toch niet aan op het specifieke uur van de dag, of wel?

Berichttitel: Re: Wanneer is het volle maan
Geplaatst: di apr 14, 2015 10:13 pm 

Er zit hier een klein probleempje dat ermee te maken heeft wanneer je de dag laat beginnen. Officieel begint een nieuwe dag op 0.00 uur dwz middernacht. Een volle maan om 0.01 uur hoort dan technisch gesproken bij de volgende dag.

Er zijn echter stemmen die beweren dat de nieuwe dag pas begint met zonsopkomst. Dan zou dus alles wat er in de nacht gebeurt horen bij de dag ervoor. Diezelfde volle maan van hier boven is dan opeens een dag eerder te vieren. Argument dat meestal wordt anagevoerd is dat de technische kloktijd niet natuurlijk zou zijn, en zeker niet in vroeger tijden werd gebruikt.
Echter, in vroeger tijden wist men heel goed wat en wanneer het middernacht was, ook zonder klok. Ook toen begon de nieuw dag om middernacht.

Punt is echter dat bij boven genoemde volle maan van 0.01 uur je waarschijnlijk er niet voor uit je bed zal gaan. Die wordt dan gevierd in de avond, wanneer de zichtbare maan al weer een klein stukje verder is. Dat is wel een sterk argument om in sommige gevallen te kiezen voor de dag ervoor.

In praktijk kijk ik zelf naar het tijdstip waar het om gaat. Is een volle maan erg vroeg in de ochtend, dan is haar energie het meeste voelbaar in de nacht ervoor en kies ik voor die datum.

[ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur