Het is nu do aug 16, 2018 3:22 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: re: astrologie - wat is dat eigenlijk?
Geplaatst: wo jan 28, 2004 8:35 am 

Wauw, Peter.
Wat een gaaf stukje.

astrologie was een godsdienst ...

En dat klopt helemaal, kijk maar naar de Chinesche Astrologie.
Daar werdt je helemaal uitgeplozen.
Wat voor dier ben je, welk dier past er goed bij (Paard en Os gaan bijv. helemaal niet samen)
En dan werden er beslissingen gemaakt.
Met wie je moest trouwen en wanneer.
En 9 van de 10 keer klopt het ook nog eens.

Groetjes, Black Widow

Geplaatst: wo jan 28, 2004 9:47 am 

Tja, ik heb daar een beetje ander idee over.
Om te beginnen zijn voor mij de zon, de maan, de sterren en planeten allemaal manifestaties in het element aarde en dus 'beneden'. De regel 'as above, so below' wordt hier dus verkeerd gebruikt omdat het dan eigenlijk 'as below, so below' zou moeten zijn.
Als je gaat kijken naar hoe de elementen van elkaar afhankelijk zijn of 'uit elkaar ontstaan', dan zie je dat water uit vuur ontstaat zoals aarde uit lucht. Daartussen ontstaat lucht uit water, zou je kunnen zeggen maar dat is een beetje een ander soort proces.
Dus je hebt 2 scheppingsprocessen op een heel verschillend nivo die practisch aan elkaar gelijk zijn. Dat moet dan ook resulteren in een aantal dingen op een grote en op een kleine schaal die parallel aan elkaar lopen. En dat is wat je hier volgens mij ziet.
Zowel de beweging van de planeten als 'mogelijkheden in ons leven' zijn manifestaties die vanuit hetzelfde proces zijn ontstaan, alleen de schaalgrootte is anders.
Door nu de beweging van de planeten te bestuderen, bestuderen we eigenlijk het proces waaruit deze beweging is ontstaan. En datzelfde proces brengt ons 'mogelijkheden' in ons leven.
Het is dus niet zo dat planeten een invloed op ons hebben (afgezien van de zon en de maan, maar dat is weer een heel ander verhaal) maar daarover waren we het al eens.
Verder zou je eens wat adhidharma kunnen lezen. Daarin wordt ons bewustzijn vergeleken met een riviertje dat langs allerlei dingen stroomt. Of zo'n ding invloed op je heeft hangt af van je 'gesteldheid' of frequentie. Vergelijkbaar met een radio die afhankelijk van hoe die is afgesteld een bepaalde zender uit de wirwar van aanbod plukt.
Die afstemming van die radio zou je kunnen vergelijken met je geboortehoroscoop, die maakt je dus ontvankelijk voor bepaalde signalen. En vervolgens stromen wij allemaal in hetzelfde riviertje en pikt iedereen zijn/haar dingen op.
Dit idee is ook makkelijk te vergelijken met het principe van transmutatie uit de alchemie wat iets zegt in de trant van 'als je een ander leven wilt, verander je gewoon je frequentie'. Ofwel je moet je ontvanger op een ander kanaal afstemmen en vervolgens zal je leven die signalen opvangen die daarbij horen.
Ach, hoe eenvoudig kan het leven zijn?

Liefs,

Ernst.

Geplaatst: wo jan 28, 2004 3:41 pm 

op de andere mensen ga ik ook nog reageren, maar hier ben ik nog niet aan toegekomen.

peter.

Geplaatst: wo jan 28, 2004 5:04 pm 

Hoi Peter

Misschien een open deur, maar hier in het westen waren de astrologen christenen hoor, ze aanbaden echt de Griekse goden niet.

En stel dat je gelijk hebt, dat mensen een paar duizend jaar geleden zo dachten over astrologie dan wil dat nog niets zeggen over de astrologie van een paar honderd jaar geleden, of de astrologie van nu.

Wat de tarot betreft, de oudste kaarten stammen ergens uit de 14e eeuw, en toen werd het land echt niet door middel van de kaarten bestuurd.

Gerry

Geplaatst: wo jan 28, 2004 6:07 pm 

Hallo Merlin en Gerry,

Ik vergelijk het even met "hekserij". Er kan iemand zijn, die gelooft in dat er goden zijn, maar die ze niet kent. In hekserij worden verschillende goden en godinnen aanbeden. Maakt dit nu hekserij tot een religie, of niet? Voor veel mensen is hekserij geen religie, maar een geestelijke stroming, die valt onder religies, omdat er goden in worden aanbeden. Maar voor hen persoonlijk is het geen religie, die waarde kan het niet hebben voor ze. Omdat ze zelf bijv. niet hun "thuis" in deze stroming kunnen vinden. Of omdat ze zelf niet in goden en een hiernamaals geloven. Of omdat ze wel religieus zijn, maar in een andere religie, in het Hindoeisme bijvoorbeeld.

Kun je nu zeggen, dat hekserij een religie is? Ja en nee. Ja voor wie hierin gelooft in dit leven, en nee voor wie er niet in gelooft. Je kan dus niet zeggen dat het een religie "is". En ergens ook weer wel, want het heeft alle kenmerken van een religie.

Ik zeg niet, dat de astrologie in absolute zin een religie "is". Ik ga ervan uit, dat het voor de een een religie is, voor de ander een kennis met een vrij technisch karakter, voor een derde met veel gevoel erin.; en voor nummer vier is het niet meer dan een bijgeloof. Als ik nu ga vergelijken, zoals bij de hekserij hierboven: waar komt die vandaan, wat is het doel van de astrologie geweest? - dan kom ik denk ik ietsje anders als jullie uit. Mijn gevoelens heb ik hierboven al een beetje laten zien - ik kan niet zeggen, dat astrologie voor mij "zonder religie" is.

Ik besef wel, dat ik die gevoelens vroeger niet had, en wel geloofde dat astrologie over "invloeden" ging. Waarmee je iemands levensloop kon uitzoeken. Dus ik ken ook de astrologie, zoals hij beleefd wordt in onze maatschapij op dit moment. Als technische kennis, die met de intuïtieve en gevoelsmatige kennis van de aard van de hemellichaam-invloeden tot het begrijpen van iemands karakter en levensloop kan leiden, al voordat de gebeurtenissen gebeurd zijn. En op deze manier kan ook iemands karakter en verleden "begrepen" worden, of "ingepast" in het astrologische begrippenkader.

Voor mijn gevoel in het verleden is het dit geweest. Voor mijn gevoel in het heden gaat het richting religie, of er zitten in ieder geval religieuze aspekten in. Niet dat ik tot de hemellichaam-goden bidt, maar er zit toch iets van "religie", voor mijn gevoel. Ik kan dus niet in heldere bewoordingen zeggen, wat de astrologie voor mijn gevoel "is" of "wordt", of in vroeger tijden "geweest is". Maar als ik zou zeggen, dat het (voor mijn eigen persoonlijke gevoel) niet iets van een religie in zich heeft, dan zou ik mijn eigen gevoelens tekort doen.

Ik begrijp het alleen zo, dat het niet voor iedereen een religie kan zijn, voor de meeste mensen in ieder geval niet. Voor de meeste mensen in deze tijd is het zo, dat ze juist dit soort gevoelens buiten hun beleving van astrologie moeten houden. Om een horoscoop nuchter en zakelijk te kunnen bekijken. Ook wel met gevoel, maar in ieder geval niet met religieus gevoel. Voor de meeste mensen is astrologie niet een inspiratie die in oude tijden aan een deel van de mensheid werd gegeven, het is een kennis, die de mens vergelijkenderwijs heeft opgedaan. Door de stand van de sterren te vergelijken met de gebeurtenissen op aarde. Op deze manier is bijv. van de laatst ontdekte planeten de invloed nagegaan, deze planeten worden bekeken zoals de gebeurtenissen ten tijde van hun ontdekking waren.

Dus ja, wat "is" nu de astrologie? Hierover kunnen de meningen alleen maar verschillen. Omdat de ervaringen en levensovertuigingen van de mensen zullen verschillen. En ieder mens praat vanuit zijn eigen ervaring en/of levensovertuiging. Wat ik niet in de hekserij kan voelen, omdat het niet mijn geloof is, dat kunnen de meeste mensen volgens mij niet in de astrologie voelen.

Het is in deze tijd in ieder geval gebruikelijk om de astrologie niet als religie te beleven. Dat is de algemene opvatting, ik ben wat dat betreft een uitzondering. Ik kan mijn beleving niet "waar" gaan verklaren, natuurlijk. De manier waarop ik astrologie beleef, is maar één van de manieren waarop astrologie beleefd kan worden. Ik moet hem niet onbewust gaan projecteren op de andere mensen.

Gerry,

Ik heb de tarot genoemd als voorbeeld van iets in het spirituele, waarin het idee "koningschap" voor mijn gevoel te herkennen is. Je hebt gelijk, dat de oorsprong van de tarot onduidelijk is, dat de wetenschap hem niet verder als ongeveer de 14e eeuw in Italië heeft kunnen traceren. Ikzelf vermoed, dat hij ouder is, maar een vermoeden is geen bewijs natuurlijk. Overigens kun je het ook zo zien, dat het archetype 'koningschap' zoals dat in oude tijden al voorkwam, ook in de tarot zit, die in ieder geval ouder is dan de 15e eeuw. Bedankt voor je verbetering, want mijn suggestie, dat de koning in kaart 7 voorkomt uit het koningschap in oude tijden, kan alleen als vermoeden, niet als feit stand houden.

De astrologie schijnt door een Babyloniër rond 400 (voor of na chr. ?) aan de oude Grieken te zijn doorgegeven. De Romeinen namen het van de Grieken over, en de christenen zullen het waarschijnlijk via de Romeinen hebben gekregen. Maar dat weet ik niet zeker. De Romeinen schijnen de Griekse goden te hebben vervangen door hun Romeinse equivalenten. Zoals Venus de Romeinse godin van de liefde, de Griekse godin Afrodite verving. Ze aanbaden die goden niet natuurlijk, ze waren christenen. Ik weet ook niet of de godenaanbidding in de astrologie bij de oude Grieken en Romeinen zo sterk geweest is. Het zou kunnen, dat ze de astrologie ook vooral als een techniek gezien hebben.

Merlin,

De manier waarop de meeste mensen in astrologie geloven, heeft voor mijn gevoel ook niet veel van een religie. Het is eerder het verlangen om te weten, wat hen te wachten staat, en misschien zoeken sommigen er een beetje identificatie in. Zo van: <ik "ben" een stier>. Dat is trouwens niet gemakkelijk, om het goed te doen, met een stuk of 10 hemellichamen, met de verschillende huizen, en dergelijke.

bedankt voor jullie reactie en groeten, peter.

Geplaatst: do jan 29, 2004 10:33 am 

Hoi Peter

Een vraag als 'wat vindt de hekserij dan een religie' is eigenlijk een beetje onzinnig. Want religie is een algemeen begrip, je kunt het gewoon in ieder woordenboek opzoeken.

Om van Dale op internet eventjes te gebruiken:
religie= godsdienst.

En om dat weer te verduidelijken:
godsdienst:
1 geheel van de leerstellingen en plechtigheden van een volk of kerkgenootschap => geloof, geloofsovertuiging, religie
2 verering, aanbidding van God

Wel vanuit een monotheisitsch standpunt geschreven, maar het geeft de kern aardig weer.

Hekserij is een religie omdat een band met de Goden de kern is.
Astrologie is geen religie, want er is geen sprake van verering van of een band met Goden, maar men werkt met planeten met godennamen, net zoals astronomie.

Wat je wel kunt zeggen, is dat astrologen werken vanuit een bepaald wereldbeeld, zoals Merlin hierboven al beschreven heeft. Een wereldbeeld is niet hetzelfde als een religie. Een wereldbeeld wordt gevormd door een bepaalde interpretatie van de realiteit. Daar kan een al dan niet religieus idee aan ten grondslag liggen, maar dat hoeft niet. Reincarnatie bijvoorbeeld, is geen specifiek religieus idee. Veel mensen nemen aan dat reincarnatie bestaat, omdat ze zelf herinneringen hebben, die niet op andere manieren te verklaren zijn, of omdat ze hierover gelezen hebben en het bewijs overtuigend vonden.

Het religieuze gevoel dat je kunt krijgen door naar de natuur te kijken, zie je door mensen van verschillende religies op verschillende manieren vertaald worden: Als uitdrukking van de Godin, als eerbied voor de Schepper, als ervaring van verbondenheid met Al wat Is enz.

Gerry

Geplaatst: do jan 29, 2004 1:22 pm 

---Origineel geplaatst door: Merlin---

De astrologie beschrijft hoe mensen b.v. karakterologisch in elkaar steken. De astrologie gaat niet over goden. De astrologie kent geen doopritueel, geen trouwceremonie, geen priesters, geen kerken of tempels. De astrologie heeft geen jaarlijkse rituele feestdagen. Ergo, de astrologie is geen religie, is toch simpel?

Daar ben ik het niet helemaal mee eens, Melin.
Kijk maar naar het Medicijnwiel. Dat is ook een astrologie. En wat deden de Indianen. Die aanbidden de natuur en al haar dieren. Maar ze hebben er ook een astrologie van gemaakt en niet te vergeten ze noemde zich ook naar de dieren.

Dus iedereen kijk er anders tegen aan.
Voor de ene is het ook een religie, voor de ander is het alleen maar bijgeloof.

Enzo als ik al eerder zei in de Chinese astrologie wordt je eerst helemaal uit geplozen om te kijken wie er bij je past, wanneer je moet gaan trouwen en ga zo maar verder. En als jaar van het Paard is bijvoorbeeld (dat is het nu niet) dan wordt daar ook een Feest voor gegeven.

Ik zeg het maar nog een keer.
Iedereen kijkt er anders tegen aan, en iedereen mag zijn mening geven. Maar moet wel de mening van een ander respecteren.

Groetjes, Black Widow

Geplaatst: do jan 29, 2004 1:40 pm 

En dan nog wat.
Hoe komen de Planeten dan een hun naam.
Venus is een Griekse godin.

En wij mensen denken in deze Eeuw heel anders dan vroeger.
Vroeger was bijgeloof iets heel normaals, misschien is het door de kerk dat veranderd.
Kijk maar de heksenvervolging. terwijl de "heksen" eigenlijk mensen waren die alles wisten over kruiden en zo.

Maar we mogen de mensen van vroeger wel bedanken wat ze voor ons gedaan hebben. Want zonder hun zatten we misschien nog steeds in een lemenhutje zonder water, electriciteit enzo.

Groetjes, een spinnetje die zich niet echt meer op haar gemak voeld.

Geplaatst: do jan 29, 2004 1:45 pm 

---Origineel geplaatst door: Gerry---
Hoi Peter

Een vraag als 'wat vindt de hekserij dan een religie' is eigenlijk een beetje onzinnig. Want religie is een algemeen begrip, je kunt het gewoon in ieder woordenboek opzoeken.

Om van Dale op internet eventjes te gebruiken:
religie= godsdienst.

En om dat weer te verduidelijken:
godsdienst:
1 geheel van de leerstellingen en plechtigheden van een volk of kerkgenootschap => geloof, geloofsovertuiging, religie
2 verering, aanbidding van God

Wel vanuit een monotheisitsch standpunt geschreven, maar het geeft de kern aardig weer.

Hekserij is een religie omdat een band met de Goden de kern is.
Astrologie is geen religie, want er is geen sprake van verering van of een band met Goden, maar men werkt met planeten met godennamen, net zoals astronomie.

Wat je wel kunt zeggen, is dat astrologen werken vanuit een bepaald wereldbeeld, zoals Merlin hierboven al beschreven heeft. Een wereldbeeld is niet hetzelfde als een religie. Een wereldbeeld wordt gevormd door een bepaalde interpretatie van de realiteit. Daar kan een al dan niet religieus idee aan ten grondslag liggen, maar dat hoeft niet. Reincarnatie bijvoorbeeld, is geen specifiek religieus idee. Veel mensen nemen aan dat reincarnatie bestaat, omdat ze zelf herinneringen hebben, die niet op andere manieren te verklaren zijn, of omdat ze hierover gelezen hebben en het bewijs overtuigend vonden.

Het religieuze gevoel dat je kunt krijgen door naar de natuur te kijken, zie je door mensen van verschillende religies op verschillende manieren vertaald worden: Als uitdrukking van de Godin, als eerbied voor de Schepper, als ervaring van verbondenheid met Al wat Is enz.

Gerry

Hoi Gerry,

We hebben hier dus een verschillende mening over of astrologie wel of geen religie kan zijn. Dat geeft niet, want ik had al bedacht dat ik een aparte mening zou hebben. Ik vind dat het dat vroeger, in de begintijd wél een religie geweest is. En voor mijn persoonlijke gevoel is de astrologie ook steeds meer als een religie te voelen. Maar dat is heel persoonlijk natuurlijk.

Wat is "de" astrologie? Hebben we het vaak niet over de huidige, westerse astrologie? De astrologie heeft verschillende vormen, alleen in het westen al. En dan hebben er ook nog andere vormen van astrologie bestaan en ze bestaan nog.

Jij en Merlin hebben vanuit jullie standpunt en vanuit de huidige westerse astrologie natuurlijk wél gelijk, dat je zegt, dat deze niet een religie is. En dat je de gevoelens die ik voel, beschrijft als een wereldbeeld. Een wereldbeeld met religieuze inhoud. En dat je die religieuze inhoud ook kunt voelen als je de natuur ziet, met of zonder hekserij erbij. Dat is, zoals jullie het aanvoelen. En dat is prima, natuurlijk. Iedere mening mag er zijn.

groeten, peter.

Geplaatst: do jan 29, 2004 3:43 pm 

Ik ben het met sommige eens, ik sla lange stukken ook per definitie over. Als ik een verhandeling over iets wil lezen, dan zoek ik daarvoor wel een boek, of website op. Verder denk ik dat goede discussies niet veel woorden nodig hebben....

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur