Het is nu wo sep 26, 2018 9:17 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

[ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: re: astrologie - wat is dat eigenlijk?
Geplaatst: do jan 29, 2004 4:11 pm 

Zou je misschien de nar bij de normale smilies kunnen (laten) toevoegen, Danielle?
Dan kan iedereen hem gebruiken om erg duidelijk een GRAP aan te geven.
Voor mijzelf is het natuurlijk mn Alter-Ego :P

Als je het op prijs stelt... ik heb nog een leuke lading graphic-smilies (ani-GIF's)van max 2Kb/stuk

Nyel

Geplaatst: do jan 29, 2004 7:45 pm 

Hoi Daniëlle,

Wat ik van je posten hier makkelijk kan begrijpen is:

* dat ik niet te lange posten zou moeten schrijven;
* dat ik niet te lange quotes zou moeten maken.

Dat is geen probleem, daar ga ik aan beginnen. (hoop dat het in 1 keer lukt).

We hebben inderdaad interessante internetgesprekken gehad in het verleden. En je hebt het volgens mij goed, dat ik vanuit mijn gevoel schrijf. Maar er zit inderdaad ook denken in het schrijven. Ik ben opgegroeid in een wetenschapssfeer. Daar zal het mee te maken hebben. Niet dat ik daarmee anderen uit wil lokken om zo te reageren zoals ze doen. Ik had het liever anders gehad. Ik vind het jammer dat het een soort stellingendiscussie wordt, terwijl ik alleen maar een gevoel over iets (astrologie hier) wilde laten zien. Ik denk dat ik er wel een goed advies mee heb gekregen van je, om het 'wetenschaps-achtige' er zo veel mogelijk uit te laten. 'k Ga kijken wat ik ermee kan doen.

Leuk om te weten, dat jij astrologie niet als religie, maar als techniek aanvoelt. Wat dat betreft hebben wij twee dus andere opvattingen. En dat is ook helemaal geen probleem. Ik weet zeker dat ik wel op meer manieren andere opvattingen heb in de astrologie.

Je hebt het over "gevoel" en "feiten". Ik snap dit stukje van je tekst niet helemaal. Reageren vanuit je gevoel plaats je bij mij. Het reageren vanuit feiten zul je dan plaatsen bij Merlin, en Gerry misschien? Bedoel je hier misschien mee dat ik geen oog voor "de feiten" heb? Ik denk dat ik een andere opvatting over "feiten" heb, ik leg ze anders uit. En de een wil zich op deze feiten oriënteren, de ander op andere feiten. Het gaat er dan denk ik om, met welke feiten je wel of niet iets kan op dat moment. Kun je misschien duidelijker maken hoe je dit bedoelt - en welke feiten ik volgens jou misschien minder goed zie of wil zien? Of misschien vind je het verstandig, om deze discussie maar de discussie te laten. Dat zou ook goed zijn wat mij betreft.

Als ik door aparte meningen meer stof op doe waaien dan prettig is, dan heb ik er geen probleem mee, om wat terughoudender te zijn op dit forum. Om wat meer aan te sluiten bij het gevoel van de mensen hier. Het is in ieder geval niet de bedoeling de mensen hun gevoelens te verontrusten. Je hoeft ook niet bang te zijn, dat ik "explosief" ga reageren op mensen. Dan stop ik liever met een discussie, zoals ik met de (m/v) en de 4 elementen" - discussie gedaan heb.

Ik zal in ieder geval mijn best doen op de lengte van tekst en quotes, en proberen mijn schrijven simpel te houden. Misschien komt er voor mij ook nog iets nuttigs uit je antwoorden op 'gevoel' en 'feiten'. Op deze manier moet het lukken, om zulke topics als deze leuk te houden.

Bedankt voor je reactie en groeten, peter.

Geplaatst: do jan 29, 2004 8:24 pm 

---Origineel geplaatst door: mage00000---
Tja, ik heb daar een beetje ander idee over.
Om te beginnen zijn...

( ...)

Ach, hoe eenvoudig kan het leven zijn?

Liefs,

Ernst.

Hoi Ernst,

Ik heb wat nagedacht over wat jouw idee hierover is. Ik gebruik inderdaad het 'as above, as below' binnen het aardse niveau van de kosmos. Het gaat over de materiële kosmos.
Ik vind het een mooie gedachte, die je hier geeft. Dat de bewegingen van de planeten en de mogelijkheden in ons leven 2 manifestaties zijn, die vanuit hetzelfde proces ontstaan zijn. Dat er een gemeenschappelijke bron voor beiden is. Op die manier hoef je "de invloed van de planeten" niet zo letterlijk te zien.

De vergelijking van de geboortehoroscoop met het afgestemd zijn van een radio vind ik ook een heel mooie vergelijking. Dat is de spijker op de kop geslagen, denk ik.

Ach, hoe eenvoudig kan het leven zijn? De afstemming van je geboortehoroscoop vervangen via de alchemie? Dat zal je wel sarcastisch bedoelen, want die alchemistische mogelijkheid moet dan al in de geboortehoroscoop zitten.

groeten, peter.

Geplaatst: do jan 29, 2004 11:16 pm 

Hoi Peter,

Even een kenmerkend zinnetje eruit lichten:
Als we alleen vanuit stellingen praten, en het gevoel verbannen, dan kunnen de mensen geen opmerkingen vanuit hun gevoel ertussendoor geven.

Ik heb niks tegen threads waarin het gevoel de hoofdrol speelt. Ik heb wel bezwaar tegen een thread onder de kop "Astrologie - wat IS dat eigenlijk" waarin onzin staat. Ik vind het prima als jij of iemand anders wilt vertellen wat het woord astrologie voor associaties bij je oproept en hoe dat voelt. Dan heb je het over jouw gevoel, niet over astrologie. Maar zoals het hier gebeurt is gewoon niet correct. Ik heb al eerder gezegd dat je heel lange en heel bedachtzame posts schrijft, en daardoor de indruk wekt dat je ook met een bepaalde autoriteit of vakkennis over astrologie spreekt. Dat laatste is duidelijk niet het geval. Dat is geen verwijt op zich - iedereen moet ergens beginnen met leren, en ik waardeer het dat je er zo diep in duikt.

Gewoon simpele dingen schrijven, zoals ze het voelen.

De vraag is, of het acceptabel is op dit forum om te reageren op mensen die dingen "voelen" die pertinent onjuist zijn, en ze correcte informatie te verstrekken. Ik heb dat hier een paar keer gedaan, en dat leidt zo te zien toch tot een behoorlijke discussie. Ik heb toch wel problemen met deze discussie, omdat daarin het persoonlijke gevoel wordt geprefereerd boven feitenkennis en er dingen over astrologie worden verteld die onzin zijn. Ik ga dan ook niet verder mee in deze discussie.

B*B
Merlin

Geplaatst: vr jan 30, 2004 12:10 am 

---Origineel geplaatst door: Merlin---
Ik heb wel bezwaar tegen een thread onder de kop "Astrologie - wat IS dat eigenlijk" waarin onzin staat. Ik vind het prima als jij of iemand anders wilt vertellen wat het woord astrologie voor associaties bij je oproept en hoe dat voelt. Dan heb je het over jouw gevoel, niet over astrologie. Maar zoals het hier gebeurt is gewoon niet correct. Ik heb al eerder gezegd dat je heel lange en heel bedachtzame posts schrijft, en daardoor de indruk wekt dat je ook met een bepaalde autoriteit of vakkennis over astrologie spreekt. Dat laatste is duidelijk niet het geval. Dat is geen verwijt op zich - iedereen moet ergens beginnen met leren, en ik waardeer het dat je er zo diep in duikt.

Hoi Merlin,

Ik denk dat je het vraagteken in de titel over het hoofd gezien hebt.

De titel van de topic is meer als een vraag bedoeld ... en niet als stelling! Er staat in de titel ook een vraagteken achteraan. Het is een zin, die je aan het denken kan zetten. En daaronder geef ik het idee van mezelf, hoe ik de astrologie zie. Wat weer meningen van anderen kan oproepen.

Verder heb ik minder feitenkennis van jou in de astrologie, maar ik heb er voor een deel wél andere opvattingen over. Als jij het niet-religie zijn van astrologie een feit vindt, dan is dat prima. Maar ik heb hier zelf een andere opvatting over. Ik zie het eerder zo, dat het eigenlijk een religie is, maar dat het religieuze later verwaterd is. Dan heb ik dus een andere opvatting hierover. En daar kun je het wel of niet mee eens zijn. Het lijkt of je die andere opvatting niet als andere opvatting wilt accepteren, of dat je niet begrepen hebt, dat het om een andere opvatting gaat.

De vraag is, of het acceptabel is op dit forum om te reageren op mensen die dingen "voelen" die pertinent onjuist zijn, en ze correcte informatie te verstrekken. Ik heb dat hier een paar keer gedaan, en dat leidt zo te zien toch tot een behoorlijke discussie. Ik heb toch wel problemen met deze discussie, omdat daarin het persoonlijke gevoel wordt geprefereerd boven feitenkennis en er dingen over astrologie worden verteld die onzin zijn. Ik ga dan ook niet verder mee in deze discussie.

B*B
Merlin

Merlin, ik heb er geen probleem mee, dat je hier andere gevoelens en meningen over hebt. Prima dat je je eigen mening hieronder zet. Dat is juist de bedoeling van de topic. Dat heb ik dacht ik ook laten begrijpen. Maar ik kan het niet met je mening eens zijn, dus ik kan hem zelf niet overnemen. Wat jij een feit vindt (namelijk: astrologie is geen religie) voel ik niet als feit aan. Ik heb er dus een andere mening over. Maar ik hou wel respect voor de gangbare opvatting over astrologie. En ondertussen denk ik, dat onze verschillende meningen elkaar in dit topic niet hoeven te bijten.

Zie verder wat ik hierboven schreef in dit bericht, dat ik met deze topic geen "stelling" heb neergezet over de astrologie. Maar een eigen mening en gevoelens geef onder de vraag, wat astrologie nu eigenlijk is. In de hoop dat die aangevuld werd door anderen met hun eigen gevoelens en meningen. Zodat het een interessante uitwisseling zou worden. (en geen serieuze feitendiscussie van de "de" astrologische leerschool - ik heb hiermee voor mijn gevoel de gangbare school niet aangevallen, dus no hard feelings!)

groeten, peter.

Geplaatst: vr jan 30, 2004 12:53 am 

Hoi Mensen,

Ik ben een topic begonnen om uit te vinden wat nu werkelijk de verschillen en overeenkomsten tussen gevoel en wetenschap zijn. Tot dat topic een uitslag levert, ben ik van mening dat er meningen bestaan, en dat er feiten bestaan.

In afwachting van een conclusie iets in het kader van "ik ben totaal verbijsterd" (heeft iemand de correcte smiley voor me??)

Een feit is iets dat, wat je ook voelt of wilt voelen, zich onoverkomelijk binnen zal dringen in je wereldbeeld. Een voorbeeld is: als je je voor een auto werpt, zal je een klap krijgen. Een ander voorbeeld: astrologie was geen religie in welke cultuur dan ook gedurende en na de Griekse tijd.
Voor zover ik weet weten we niet genoeg van Babylonie om werkelijke conclusies te trekken over hun ideeen. Een extrapolatie lijkt me echter wel reeel: We kennen GEEN cultuur na babylonische tijd waarin astrologie een religie was, dus waarom zou dat in Babylonie wel het geval geweest zijn??
Nog een feit: Iemand als Merlin heeft meer kennis van de (westerse) astrologie dan Peter of Black Widow (sorry mensen).

Peters mening is niet gelijkwaardig aan die van Merlin. Meerdere jaren studie zijn niet gelijkwaardig aan een beginnende interresse. Communiceren mag dan een kunst zijn, analyseren en waarderen van het geschrevene is dat ook.

Wat ik fascinerend vind is dat kennelijk de gevoelens van een individu (die letterlijk toegeeft dat hij nog midden in het proces van begrijpen zit) gelijk gesteld worden aan generaties van analyse door mensen die de materie werkelijk bestudeerd hebben.

Zeg me alsjeblieft dat ik ongelijk heb. Sorry mensen. Er zijn experts, en er zijn dilletantes. Op het moment dat je de schrijfsels van een dilletante gelijk stelt aan de essays van een expert, waar ben je dan mee bezig?? Moet ik je dan nog serieus nemen??

Daniel

PS Het wordt moeilijk om discussies te hebben over werkelijke zaken als je verboden wordt om te zeggen: datgene wat jij zegt is niet in overeenstemming met de werkelijkheid. Helaas mensen: er is een historische werkelijkheid, of je dat nu wilt of niet.

Geplaatst: vr jan 30, 2004 8:57 am 

Weet je, als het onzinnig is om gevoel tegenover feiten te leggen, waarom dan uberhaupt discussieren?

Of je me serieus neemt of niet is jouw keuze Daniel, dat interesseert me niet. Ik ben hier niet om mezelf te bewijzen, alleen er zijn meerdere mensen hier op het forum dan de 'experts', en ieder heeft zo zijn recht van spreken. En iets uitspreken is nog steeds niet hetzelfde als verkondigen dat hij/zij de enige waarheid in pacht heeft.

Blijkbaar worden mijn berichten ook niet goed geanalyseerd, want ik schrijf niet dat expertise, feiten en gevoel aan elkaar gelijk zijn. Als je nu eens verder leest dan de halve stukjes die telkens weer gequote worden, dan lees je ook mijn visie daarop.
Niks mis met feiten en expertise. Maar zolang er mensen zijn speelt gevoel ook een rol. Sterker nog, gevoel is vaak het eerste dat de kop op duikt, de feiten volgen vaak later...

Mensen, het gaat er niet om wie er nu wel of niet gelijk heeft. Ik vind dat er een beroerde manier van discussieren is, die vaak een minderwaardige ondertoon heeft. Vind ik niet prettig, en ik denk dat het mijn goed recht is als moderator als ik mijn GEVOEL hierover uit.
Doe je d'r niks mee? Prima, jouw keuze. Als het uit de hand loopt hoor je wel van ons.

Ik trek hiermee een deskundig oordeel niet in twijfel, en ik duid hiermee ook niet aan dat ervaring niet belangrijk zou zijn ten opzichte van iemands gevoel. Als dat nu nog niet duidelijk is weet ik het niet meer, geef dan maar aan wat ik kan verbeteren aan mijn berichten.

Het enige dat hier volgens mij begrepen word, is dat jij(jullie) denken dat ik gevoel in het gelijkwaardige stel als een feit. Nee, niet dus. Maar een 'beginneling' begint vaak vanuit zijn gevoel te onderzoeken, en stuit dan op feiten. Maar moeten die nu in het gezicht gesmeten worden als een welles/nietes verhaal? Is dan ineens al het gevoel dat iemand bij iets 'nieuws' ervaart minder belangrijk? Gaat het alleen om feiten? Sorry, maar als dat de tendens is van jullie discussies, neem ik de moeite al niet meer om ze te lezen....
Als je inderdaad ergens geleerder in bent dan een ander, prima, dan kun je erg waardevolle bijdrages leveren. Maar als daarmee gevoel uitgeschakeld zou moeten worden, heeft het voor mij persoonlijk geen zin.

Er zijn van beide kanten mooie gedachtes en feiten, die over het algemeen mooie posten opleveren. Echter wanneer ik zie dat het overgrote forumdeel ineens geen deel meer neemt aan het forum (of op de achtergrond) en er alleen maar dezelfde soort discussies opduiken, denk ik dat er iets niet pluis is...Of vinden jullei het allemaal prima zo? Ik zou dan ook de rest van de leden wel eens willen horen daarover, aangezien de meesten nu hun mond dicht houden om maar te voorkomen in een zelfde wel/niet verhaal te belanden...begrijpelijk.

Excuses als ik verkeerde conclusies trek. Maar de woordenstroom vertroebelt mijn beeld een beetje...

Berichttitel: re: gedachtespinsels van een beginner in de astrologie
Geplaatst: vr jan 30, 2004 10:58 am 

gedachtespinsels van een beginner in de astrologie

Hallo Daniël en Merlin,

In mijn bericht hierboven had ik gisteren toch aan Merlin uitgelegd dat er een vraagteken staat achter de titel van deze topic: "astrologie - wat is dat eigenlijk?" En verder staat er ook bovenaan in dat allereerste bericht van de topic dit stukje:

Dit is een stukje, wat ik vorig jaar over astrologie geschreven heb. Niet dat ik astroloog ben, ik ben het aan t bestuderen, en ik heb er eigen gevoelens, meningen en opvattingen over. Daar kun je het mee eens zijn, of mee oneens. Dit is in ieder geval een van de manieren om tegen astrologie aan te kijken.

Misschien heb je zelf ook een idee over wat astrologie is, en wat het kan betekenen voor je? Hoort astrologie bij hekserij of staat het er helemaal buiten? Lijkt me interessant, om eens een paar andere geluiden te horen.

Volgens mij presenteerde ik het zo toch helemaal niet als "de waarheid" in de astrologie.

Misschien heeft Merlin die alinea die ik hierboven gequoted heb, over het hoofd gezien. En ook mijn reactie aan hem van gisteren. - die van 30-01-2004 00:34 uur in deze topic - waarin ik uitlegde dat mijn schrijfsels door het vraagteken toch geen stelling zijn, maar voor het delen van gevoel bedoeld werd.

Omdat de sfeer op het forum ook telt meetelt, heeft deze beginner in de astrologie nóg een gedachtespinsel:

<zal titel van topic veranderen>

* verandert titel *

nu klopt het weer - maar dan voor ieders gevoel.

groeten, peter.

Geplaatst: vr jan 30, 2004 5:24 pm 

MM allemaal,

Danielle schreef:
"Maar een 'beginneling' begint vaak vanuit zijn gevoel te onderzoeken, en stuit dan op feiten. Maar moeten die nu in het gezicht gesmeten worden als een welles/nietes verhaal? Is dan ineens al het gevoel dat iemand bij iets 'nieuws' ervaart minder belangrijk? Gaat het alleen om feiten?"

Ik moet eerlijk zeggen dat wanneer ik lees hoe een aantal discussies hier tegenwoordig verlopen, het me aan lef ontbreekt om te reageren. Als 'beginneling' op veel gebied wil ik graag dingen leren, niet afgebekt worden omdat ik de 'feiten' niet 'juist' heb.

Het doet me verdriet te zien dat ik dus blijkbaar niet de enige ben die zich niet in een discussie mengt, of dat er mensen zijn die zich om deze reden terugtrekken uit discussies.

BB, Wendy

Geplaatst: vr jan 30, 2004 8:11 pm 

Hoi Wendy,

De context en de presentaie zijn wat dat betreft erg belangrijk. Ik denk dat als je in je post includeert dat je een beginning bent, je alleen maar begrip zult oogsten.

Een van de dingen die in dit topic zijn misgegaan, geloof ik, is dat het (voor mij) onduidelijk was dat Peter zich als een beginner beschouwde, en onder andere op zoek was naar de mening van meer ervaren mensen.

Zolang je aangeeft op welk niveau je bezig denkt te zijn met de stof, zal het hier opgetreden misverstand zich niet tegen jou richten.

Over astrologie weet ik persoonlijk niets. Mocht je vragen hebben over een onderwerp waar ik wel verstand van heb ben ik je dienaar.
Iemand zei ooit: "Try me. The only bad thing that can happen to you, is that you'll be disappointed."

Daniel

[ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur