Het is nu ma dec 17, 2018 11:55 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Yule 2011
Geplaatst: ma dec 05, 2011 7:42 pm 

Ja lekker op tijd maar kunnen we misschien lekker ideetjes opdoen van anderen of juist elkaar inspireren.

Wat gaan jullie doen met Yule?
Wat is voor jullie de betekenis van Yule?
Met wie vier jij het liefst jouw Yule?
Lekkere recepten?
Mooie Yule wensen?
Mooie Yule plaatjes?

Kom maar op!

xxx Nemo

Berichttitel: Re: Yule 2011
Geplaatst: ma dec 05, 2011 8:28 pm 

Ik ga denk ik een boompje kopen, en die daarna in de tuin zetten als het mag. Ik ga hem niet versieren denk ik, weet niet wat ik er in zou kunnen hangen dat Yule-achtig is. Ik ga dit jaar Yule vieren met mijn vriend, want die had er nog nooit van gehoord, dus we gaan lekker eten en ik wil een yule log cake bakken, dat is een opgerolde chocoladecake die op een boomstam lijkt. Yule is voor mij gewoon blij zijn dat het weer lichter word, en daardoor minder winter depressie voor mij en iedereen die daar last van heeft.

Geplaatst: di dec 06, 2011 8:31 am 

Ik heb last-minute vrienden uitgenodigd het weekend voor Yule.

Ik combineer eigenlijk heel wat elementen van Kerst met Yule, omdat het voor mij eigenlijk 'hetzelfde' feest is. Ze spreken hier in december van de donkere dagen en voor mij is Yule dus eigenlijk een soort van 'eindpunt' van die donkere dagen. Het is de terugkeer van het licht, het einde van een periode van bezinning, tijd om terug plannen te beginnen maken, misschien zelfs terug in actie te schieten.Tijd om het nieuwe jaar, en al de nieuwe dingen echt in gang te zetten. Nogal toepasselijk, aangezien ook die periode mijn contract afloopt en ik een nieuwe baan kan starten. Alleen heb ik nog geen uitzicht naar iets nieuws :(

Dat er leven door jouw aderen stroomt, maakt dat respect een basisrecht is. Een geschenk gegeven door de goden hoeft men niet meer te verdienen.

Geplaatst: di dec 06, 2011 9:35 am 

Muireann schreef:

Ik combineer eigenlijk heel wat elementen van Kerst met Yule, omdat het voor mij eigenlijk 'hetzelfde' feest is.

Dat heb ik ook wel. En ik vier het dus ook altijd zo rondom die dagen. 20 t/m 30 december daar ergens. Normaal ook net wanneer ik vrij ben rond die dagen :)

Ik ga dit jaar kleiner uitpakken dan normaal. Er komt een tafelmodel echt boompje ipv onze meganepperd. Omdat ik geen zin heb om met een dikke buik dat ding weer op te ruimen in januari, en omdat het opzetten teveel energie kost. En heb nu 2 caviahokken staan. En 1 staat op de plek van de boom. En de ander op de plek waar het hok anders heen verhuist.

En normaal heb ik een winterdorp, maar het tafeltje van het winterdorp staat onder het extra caviahok. Dus dat wordt hem ook niet denk ik :). Dus blijft bij hoop kaarsjes hier en daar een paar losse ballen in nepsneeuw in een schaal ofzo :)

En me kerststal komt wel te staan. Die heeft me vader gemaakt en zo rondom Yule komt het kindje erin te liggen als geboorte van het licht :)

Geplaatst: di dec 06, 2011 9:38 am 

Bij ons wordt kerst en yule gecombineerd. Voor mezelf doe ik nog wel iets op de 21ste (weet nog niet precies wat). Met man en zoon samen vieren we een heel rustig kerstfeest thuis en in de week tussen kerst en oud en nieuw gaan we iets leuks doen met het hele gezin.
Versieringen zijn ook een combi. Yule-achtig en kitch kerstballen door elkaar heen.
Recepten heb ik niet zo heel veel. In ieder geval maak ik Bischopswijn en misschien ga ik zelf banketletter maken of kerstbrood.

Geplaatst: di dec 06, 2011 11:44 am 

Ik combineer het ook!
Dit jaar allemaal een beetje anders omdat ons 3 mnd oude ventje erbij is natuurlijk...
Met Kerst zijn we altijd 3 dagen bij de families, enorm gezellig; met Yule zijn we lekker thuis en gaan heerlijk knus samen zijn.
Met Yule bak ik yule-koekjes en sneeuwsterren (jammie!), ik doe een klein ritueel en ik versier een klein Yule-boompje met wensen en linten. (Ja, we hebben ook een kerstboom maar dit boompje heeft zn eigen plek) Ook steken we de vuurkorf in de tuin aan en brand twee mooie gezalfde kaarsen. Heerlijk kneuterig, maar heel fijn!
En bovenal genieten van het prachtige gezin dat me dit jaar geschonken is...

liefs Alannah

Geplaatst: di dec 06, 2011 12:25 pm 

Nog een kleine toevoeging van mezelf als ik dit zo allemaal lees: dit is de eerste keer dat ik de feestdagen alleen doorbreng (ik bedoel, niet bij mijn ouders thuis :P) en ik heb het volgende besloten: met vriend samen gezellig samen zijn, met familie samen gezellig zijn, is allemaal super, maar ik wil dat alles rustig verloopt. Geen gehos met cadeautjes (al is dit wel het verplichte kunstje) en geen grote megamenu's. Lekker eten is belangrijk voor mij en mijn Lief, maar om daar nu uren te staan koken, daar hebben we geen zin in en dat doen we wel lekker onder ons getwee. De rest krijgt ... simpele kost. Wat ook heel lekker kan zijn trouwens :D

Dat er leven door jouw aderen stroomt, maakt dat respect een basisrecht is. Een geschenk gegeven door de goden hoeft men niet meer te verdienen.

Geplaatst: di dec 06, 2011 12:34 pm 

Ik weet het echt nog niet. Met familie komen we vaak wel samen rond die tijd, maar het is elk jaar weer lastig om een datum te prikken waarop iedereen kan. De 21e ben ik gelukkig vrij, dus een ritueel met goudkleurige kaarsen gebeurt zeker. Ik haal ergens deze week de boom weer binnen (hij heeft de zomer op het balkon overleefd!) en verder... ik weet het niet. Misschien toch nog even met mijn vriend afspreken, vlug tussendoor...

Geplaatst: di dec 06, 2011 3:59 pm 
Site Admin

Ik ga dit jaar met Yule een paar dagen naar dusseldorf.
Lekker genieten van de warmte en gezelligheid van een kerstmarkt.

Voor mij is yule de periode waarbij het licht weer terugkomt, en we weer langer van de zon kunnen gaan genieten.
Voor mij betekend yule ook vooral genieten. Genieten van wat er nog is, en wat je samen hebt (berijkt).

Geplaatst: di dec 06, 2011 7:23 pm 

Yuledatum misschien bij pagan vrienden, ik merk het wel wat er gebeurt.
Verder dit jaar 2e kerst de gebrukelijke potlach bij mij met vrienden en kids, 1e kerst zie ik wel (misschien naar Kerst-inn Dominicuskerk Amsterdam, altijd een aparte mix van grachtengordel en zwervers vreedzaam naast elkaar).

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur