Het is nu wo dec 19, 2018 5:03 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Litha Ritueel
Geplaatst: wo jun 13, 2012 8:36 pm 

MM

Hier het ritueel wat ik met mijn groep doe. Het is Pagan-only, of te wel, er mogen mensen van buiten de groep mee doen, als ze maar pagangeïnteresseerd zijn. Ik heb de namen er uit gehaald van mijn leerlingen en hun gasten. Alleen mijn naam staat er nog in.

---

De avond te voren kunnen we het zo gezellig maken als jullie maar willen. Mits jullie de volgende dag nog enigsinds levend je nest uit kunnen komen.

Die ochtend staan we om 4:30 uur op. Het schemert om vijf uur, dan wil ik in het park zijn. Dus als je langer dan een kwartier nodig hebt om wakker te worden, zet je wekker eerder.

We doen eerst een gezamenlijk ritueel. Daarna gaat iedereen een eigen plekje zoeken om alleen of met partner (dat moet je zelf samen uitzoeken) je eigen ritueel te doen. Bereid je partner hier ook op voor als je met partner komt. Help hem of haar met de betekenis van Litha en wat je er mee wilt en kunt doen.

Standaard ritueel opbouw, plek reinigen, consacreren, cirkel werpen.

Water: ***
Vuur: ***
Lucht: Gast***
Aarde: Gast***
God: ***
Godin: Gast***
De spreker/manus van vanalles: Aquilifer

***, leg aan Gast*** de Lucht referenties uit en *** aan Gast*** de Aarde ref. Leg uit: alles deosil tot het einde wanneer we af gaan afbreken. En leg uit: blessed Be’s, so mote it be’s, en heil en vaarwellen herhalen.

Van de leerlingen van Sorcha verwacht ik een aanroepend pentagram in jullie element, een nette buiging bij het binnen halen, en een bannend pentagram / buiging bij het wegsturen. Ik wil ook de referenties horen. Oefenen!

We nodigen alleen de elementen en windrichtingen uit, niet de wachttorens of beschermers.
Tekst om uit te nodigen: vrij.

We beginnen bij Vuur (begin van de zomer), dan de logische volgorde, dan de God (***, denk er aan dat hij het meest krachtig is, maar dat dit voor hem ook het begin is van zijn ouderdom, het licht is stervende). Denk ook, allemaal, bij het voorbereiden van je tekst of je er nog iets van de Koning Eik, en Koning Spar, en Persephone in wilt verwerken.

Ieder steekt na zijn tekst zijn of haar kaars aan. Er ligt bij elk element een elementvoorwerp wat je kan aansteken of omhooghouden. De God en de Godin hebben ook een kaars.
Dan spreek Aquilifer de woorden uit over Litha, Aquilifer verwerkt sowieso de Eik/Spar/Persephone er in.
Dan steekt iedereen zijn eigen kaarsje aan, dit is het licht wat we bij ons dragen.

Aquilifer plaatst een brandende kaars (die we bij de opbouw van het altaar al hebben aangestoken) op de houten zon. Aquilifer houdt deze omhoog. In deosil gaat deze houten zon rond, startende bij Vuur. Je kan de houten zon met kaars boven je hoofd houden en het licht begroeten uit je eigen naam en de naam van je element. Dan gaat ‘ie naar de Godin, die begroet de zon en verwelkomt de zomer. Dan naar de God, die iets zegt in de trant van: heil aan de kracht van het licht, goede reis (of bedenk iets moois wat de kracht eert maar er ook afscheid van neemt), en de God/ *** blaast hem uit. Nou geeft ze de zon en de kaars vlug aan Aquilifer, die druppelt een druppeltje op zeven doekjes, zodat iedereen een doekje kaarsvet heeft van de gezegende kracht van de Zon.

Aquilifer maakt een opening in de cirkel en iedereen gaat met zijn of haar doekje en kaarsje en persoonlijke spulletjes en eventueel met partner naar zijn of haar eigen stekkie voor het eigen ritueel. Wanneer je klaar bent, open je een gat in de cirkel (instrueer je partner!!!), en ga je in de cirkel zitten mediteren tot de anderen ook klaar zijn. Denk erom: in de cirkel ook na terugkomst nog steeds deosil lopen.

Als iedereen terug is, dan bouwen we het weer af. God en Godin: bedanken, heil en vaarwel, afscheid nemen. Elementen: bedanken en wegsturen. (denk aan bijvoorbeeld: We sturen u terug naar uw luisterijke gebieden, heil en vaarwel). Denk aan jullie kaarsjes uitblazen! Cirkel opheffen.

Uitgehongerd maar enigsinds rustig (zodat echtgenoot niet om half zeven ’s ochtends recht op in zijn bed zit) ontbijten!

---

Blessed Be
Aquilifer

Berichttitel: Re: Litha Ritueel
Geplaatst: do jun 14, 2012 10:17 pm 
Site Admin

Mooi ritueel :) Mooi dat je de God zo'n duidelijke plaats geeft/zoveel aandacht geeft... en om iedereen een letterlijke representatie van die zonnekracht mee te geven. Echt fijne opbouw, zo'n stijl houdt ik meestal zelf ook aan (combinatie van eigen inbreng/invulling en gezamenlijke elementen).

Het is me alleen even niet duidelijk, so forgive me: is het je bedoeling mensen hiervoor uit te nodigen? Dat ze op afstand meedoen? Of wilde je 't meer gewoon delen met ons?

Liefs!

Geplaatst: zo jun 17, 2012 8:55 pm 

Gewoon delen :-)

En ik ben zo druk geweest sinds donderdag dat ik je berichtje nu pas zag. Ik wilde delen met mensen hoe ik werk in een groep. Ik ben niet echt van de geheimhouderige poeha. Als het zoiets onschuldigs is vind ik het leuk om te delen, zolang mensen die niet uit de bezemkast zijn maar niet geschaad worden.

Het was vanochtend ontzettend vroeg maar ook ontzettend krachtig en mooi. Nu ben ik brak, maar het was top!

BB

Geplaatst: do jun 21, 2012 10:53 am 

mooi om zo'n ritueel te lezen. Persoonlijk heb ik me overigens wel af gevraagd waarom Litha niet juist midden op de dag wordt gevierd. Het moment dat de zon zijn hoogste punt bereikt gedurende het hele jaar. Ik ben benieuwd wat jullie vinden van deze gedachte.
Verder vond ik inspiratie voor een ritueel voor Litha op www.thespiritofthegoddessis.nl

BB René

Geplaatst: do jun 21, 2012 7:16 pm 

René: voor mij is Litha vaak het doorhalen van de kortste nacht ;) (eigenlijk zonde als je bedenkt dat je dan dus een flink deel van de langste dag ligt te slapen...)

Geplaatst: vr jun 22, 2012 6:17 am 

tof dat je het zo helemaal neergeschreven hebt Aquilifer, ik vind het interessant om te zien hoe het ritueel in een groep gedaan word aangezien ik nog nooit een ritueel in een groep heb gedaan/ meegemaakt.

Laatst bijgewerkt door Genoveva op za jun 23, 2012 7:10 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Geplaatst: vr jun 22, 2012 7:21 pm 

Graag gedaan :-)

Geplaatst: vr jun 22, 2012 7:30 pm 

hoi Sigrdrifa, ja het doorhalen van zo'n nacht(je) heeft natuurlijk z'n heerlijke charme, maar dan denk ik meer aan gezamenlijk, buiten in de natuur bij een mooi vuur. Het magische moment is in mijn gevoel wel het hoogste punt van de zon, het kantelmoment van de aardas..
BB René

Geplaatst: di jun 26, 2012 3:16 pm 

Klopt, in je eentje doe je dat niet ;) De mid-dag is wel hét moment om buiten te zijn, en even stil te staan...

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur