Het is nu ma okt 22, 2018 1:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Mabon
Geplaatst: zo sep 02, 2012 7:37 pm 

Omdat alles de afgelopen paar jaar redelijk stil heet gestaan en ik nu toch alles weer aan het oppakken ben, ben ik begonnen met de jaarfeesten. Ik had een tijdje terug al een paar vragen gemaakt om het allemaal een beetje duidelijk op een rijtje te krijgen voor de jaarfeesten en de maanfeesten. Maar soms is de informatie over de jaarfeest zo uitlopend dat het soms toch heel onoverzichtelijk wordt voor mij.

Gisteren ben ik begonnen met informatie en recepten te zoeken over Mabon. En vandaag schoten er een paar vragen in mijn hoofd. Deze wil ik graag met jullie delen, net als mijn gedachte erover.

Wat vier je tijdens mabon? Als ik rond lees overal gaat het vooral over nadenken over het afgelopen jaar de goede en slechte dingen die zijn gebeurd en over de natuur die zich terug trekt en zich klaar maakt voor de winter. Als ik aan Mabon denk dan voel ik eigenlijk hoe de natuur zich opmaakt om te gaan slapen. Klinkt misschien heel raar, maar dat is echt wat ik voel. De bladeren verkleuren en vallen op de grond. De dieren maken zich ook klaar om goed door te winter te komen en of ze vertrekken naar warme orden of blijven hier in dit koude kikkerlandje, maar maken een holletje en gaan slapen. De herfst is echt mijn seizoen om deze reden. Net als de lente, maar dan zie je alles weer wakker worden.

Als ik dan terug denk aan de vraag wat vieren we tijdens mabon, zeg ik gelijk. het terug trekken van de natuur, het klaarmaken om de donkere periode in te gaan van de winter. Ook moet ik dan gelijk denken aan de grote herfst schoonmaak. Het opruimen en schoonmaken van spullen/dingen die je niet meer gebruikt. Dit kunnen we natuurlijk ook bij ons zelf doen. Maar wat als je nog bezig met dingen, die kan je dan niet zomaar in de 'prullenbak' gooien. Hoe graag je dat ook zou willen.

Het is voor dan ook een beetje dubbel allemaal voor mij. Misschien moet ik niet zo moeilijk denken, maar het gewoon makkelijk houden. Dit is voor mij als ik heel eerlijk ben, soms wel heel erg moeilijk. En ben ik dus heel benieuwd hoe jullie denken over Mabon.

Groetjes, Spider

Berichttitel: Re: Mabon
Geplaatst: ma sep 03, 2012 7:43 am 

Ik vier met mabon altijd mijn huwelijksdag haha (23 september getrouwd dus valt op of rond mabon). En verder kijk ik ook wel terug op wat ik zoal 'geoogst' heb dit jaar. Wat waren mijn plannen, wat is ervan terecht gekomen. Waar sta ik. Klaarmaken voor de winter. Wat jij zegt heb ik ook wel. De natuur maakt zich op, en ik ook. Bedacht me gister maar weer eens dat ik mijn 'winter' lamp van zolder moet halen. Nu de dagen weer korter worden kan ik dat extra licht goed gebruiken! Tsja ik speel vals in de winter, maar ja bepaalde dingen moeten toch gebeuren heh. Iets met werk dat niet ineens stopt omdat het winter is hahah.

Geplaatst: ma sep 03, 2012 8:30 am 

Het terugkijken naar het oude jaar past meer bij Samhain. Mabon is een oogstfeest, een viering, al ervaar ik het persoonlijk doorgaans als iets ingetogener dan Lammas, waarschijnlijk omdat het wel al wat dichter tegen de winter aan zit. Ik vind het zelf een bijzonder feest omdat het het begin van de herfst markeert, wat toch wel mijn favoriete (of laat ik zeggen: meest bijzondere) seizoen is.

Geplaatst: ma sep 03, 2012 11:34 am 

@ Nemo; Soms moet je wel een beetje vals spelen he ;) Vooral als het met werk te maken heeft.

Ik ben nu al een paar dagen intensief in mijn gedachten bezig met Mabon en ik merk gewoon dat sommige dingen die ik lees op internet en in boeken, niet helemaal kloppen met mijn gedachten. Wat jullie zeggen daar kan ik me wel redelijk mee vinden. Maar toch heb ik af en toe het gevoel ik mis wat. Ook als ik dan kijken naar de correspondentie die horen bij Mabon, zoals bij planten. In de recepten kom ik ze wel tegen, maar als correspondentie zelf niet. En dan denk ik gelijk waar zijn de paddenstoelen gebleven. We eten ze wel op, maar we zetten ze niet op onze altaar, niet letterlijk natuurlijk, maar jullie snappen wel wat ik bedoel.

En als ik verder ga met mijn gedachte, als ik aan mabon denk denk ik aan de herfst en al haar aspecten, de stormen, de nachten die langer worden, de natuur die zich terug trekt, maar ons eerst laat genieten van alle verschillende kleuren en fruit die je nu kan plukken, de knusheid van je huisje, net als de warmte die je gaat creëren voor de winter. Met andere woorden de natuur maakt zich op voor de winter. Net zoals wij dat doen, zowel lichamelijk en geestelijk als in materie. Zoals bijvoorbeeld de winterlamp van Nemo.

Als ik kijk van af het oogst aspect. Oogsten (plukken) we de laatste groente en fruit en niet te vergeten de noten. Dus in ons eigen leven de dingen die de afgelopen jaar is gebeurd zoals Nemo dat mooi schrijft. En toch mis ik wat. is dit het allemaal of is er nog meer ... Ja der is meer. het klinkt misschien heel raar, maar voor mij zit er een vorm van transformatie bij. Zeg maar het klaarmaken om je oude huidje af te schudden (samhain) en opnieuw geboren te worden (yule).

Misschien moet ik zo de jaarfeesten eens gaan bekijken. Als een cirkel van het leven. E dat ik maar eens op papier moet gaan zetten welke aspecten van het leven bij welk jaarfeest hoort.

Groetjes, Spider

Geplaatst: ma sep 03, 2012 1:19 pm 

Ik begrijp denk ik wel wat je bedoelt, er is zoveel informatie en niet elke bron is even betrouwbaar. En daarnaast niet iedereen heeft hetzelfde gevoel en eigenlijk geeft dat ook niet. Veel dingen moet jezelf uitvinden, zelf ervaren om er een mening over te vormen. Dus ik zou zeggen probeer dingen uit en maak daar aantekeningen van. Dan kun je daarna bekijken of één keer genoeg was om je mening te vormen of dat het waard is om het nog eens te proberen. Misschien ontdek je wel iets wat heel goed voor je werkt, doe het dan vaker, laat het deel uitmaken van jouw spiritualiteit zolang je het nodig hebt. Als het zijn taak gedaan heeft, zou je ook kunnen beslissen om het weer los te laten, als het niet nodig is dat het deel blijft uitmaken van je eigen tradities. Beschrijf wat je voelt en van de dingen vind. Zo kom je uiteindelijk bij iets dat helemaal bij je past. Maar ook dan kan het toch voorkomen, dat iets ineens niet meer zo goed bij je past en je opzoek gaat naar iets anders.

Wicca, hekserij is een levende religie en jij kunt het mee laten veranderen met jouw eigen behoeften. Zodat het steeds is afgepast op waar jij behoefte aan hebt. Het is niet altijd makkelijk en je bent er nooit mee klaar, maar het is wel waar je behoefte aan hebt. Als solitaire heks, zijn er geen speciale regels waar je aan moet voldoen.

Geplaatst: ma sep 03, 2012 1:36 pm 

Daar heb je gelijk in. Ik nam nooit zomaar wat aan. Maar na de afgelopen 3 jaar ben ik er achter gekomen dat ik toch dingen mis of dat ik er niet mee eens ben of dat ik er niks mee kon doen. Natuurlijk zijn er altijd dingen die zijn zoals ze zijn, daar kan je ook niks aan veranderen. Dat heb ik ook geaccepteerd, maar dat wat ik wel kan veranderen doe ik ook.

Ik gooi natuurlijk niet gelijk alles over boord, maar wel dat wat voor mij dan niet meer relevant is ;)

Groetjes, Spider (die zich gaat klaar maken voor de grote herfst schoonmaak :P)

Geplaatst: ma sep 03, 2012 1:49 pm 

De antwoorden komen ook niet altijd direct. Maar je zult merken dat als je eenmaal een vraag geformuleerd hebt, dat het antwoord niet lang op zich laat wachten.

En anders zou je ook eens een trancereis kunnen proberen om antwoorden te vinden.

Geplaatst: ma sep 03, 2012 5:34 pm 

Ik heb je daar al meer over gehoord. Hoe doe je een trancereis ?

groetjes, Spider

Geplaatst: ma sep 03, 2012 6:17 pm 

Op deze site staat het goed uitgelegd.

http://www.hetrad.nl/asatru/seidh/trancereizen.html

Het wordt soms ook wel Pathwork genoemd. En sommige geleidde meditaties kunnen er ook voor doorgaan.

Geplaatst: ma sep 03, 2012 7:55 pm 

Groetjes, Spider

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur