Het is nu wo sep 26, 2018 11:23 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

[ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Mabon
Geplaatst: wo sep 05, 2012 12:08 pm 

Over jaarfeesten in het algemeen: ik zie ze meer als hoogtepunten van periodes, dan als 8 op zichzelf staande punten in het jaar. De Mabon-energie begint al lekker op gang te komen, dit topic is er ook een teken van. Ik merk nu al dat het weer vroeger donker wordt, het wordt kouder en er liggen alweer pepernoten in de winkel. Het gevoel van het nieuwe schooljaar en de wetenschap dat de tijd van rust, stilte en inkeer er langzaam aan weer aan zit te komen. Op Mabon zelf zijn dag en nacht even lang en krijgt de balans een tik naar de donkere kant. Tegelijkertijd vieren we oogst en rijkdom en beginnen we ons langzaam maar zeker klaar te maken voor de donkere dagen. Voor mij is Mabon als jaarfeest het hoogtepunt van de Mabontijd, die (ook afhankelijk van het weer) toch doorgaans wel duurt van begin september tot en met de eerste week van oktober. Ik vind het een fijne tijd!

Geplaatst: wo sep 05, 2012 8:25 pm 

SpiderGoddess schreef:
Ja der is meer. het klinkt misschien heel raar, maar voor mij zit er een vorm van transformatie bij. Zeg maar het klaarmaken om je oude huidje af te schudden (samhain) en opnieuw geboren te worden (yule).

Groetjes, Spider

Die is ook mooi. Verlengde van wat ik zei eigenlijk. Het afgelopen jaar bekijken wat je zelf geoogst hebt en dan klaarmaken om je voor te bereiden op wat daarna komt.

Mooi gezegd.

Nemo

Geplaatst: do sep 06, 2012 10:00 pm 
Site Admin

Ja, die Mabon energie begin ik ook te voelen :) Leuk om te lezen hoe jullie het ervaren. Zelf merk ik duidelijk dat er een zekere kou in de lucht zit, die er vorige week nog niet was (afgezien van de temperatuur). Voor mij is Mabon de drempel naar de herfst, het is ook het punt dat dag en nacht weer even lang zijn, waarna de nachten langer worden dan de dagen. Voor m'n gevoel ook al een beetje mid-herfst... hoewel ik dat een moeilijke blijf vinden omdat het soms halverwege de winter nog ontzettend warm is, en de seizoenen een beetje in de war lijken te zijn. Of misschien kunnen wij ons niet snel genoeg aanpassen ;)
Ik vind Mabon altijd een leuk feestje, met name vanwege de meetings van dit forum waar ik eigenlijk sinds m'n heksenheugenis aan meedoe, een feestje waar ik naar uitkijk. Heel bijzonder om dan ook de organisatie ervan te doen, ik kom dan zelf in ieder geval meer in de sfeer van een jaarfeest.

En sowieso, voor elk jaarfeest vind ik: voel hoe het aanvoelt voor jou, in de boeken kan zoveel geschreven staan maar dat kan hooguit als inspiratie dienen. Als jij er zelf andere associaties bij hebt, dan soit, so be it :)

Liefs,

Kyra

Geplaatst: vr sep 07, 2012 6:42 pm 

Dank je nemo. En ja dat is ook weer zo kyra.

ik begin het nu ook steeds meer te voelen en te zien. Als ik de kids naar de opvang breng kom ik langs een paar paardenkastanjes. En ik kan je zeggen, die hangen al mooi vol. Net als de laan met eikenbomen, ook die hangen weer lekker vol. Ik hoop volgende week zondag lekker naar het bos te kunnen met de kids. Met de oudste kastanjes enzo zoeken. En niet te vergeten paddenstoelen, maar die nemen we natuurlijk niet mee naar huis, die blijven gewoon staan. De paddenstoelen komen wel op een andere manier in huis ;)

Vanmorgen toen ik naar huis fietste, voelde ik al de heerlijke herfst frisheid. Ik had het ook echt naar mijn zin vandaag. Heb wel niet de dingentjes kunnen doen die ik wilde doen, maar dat vond ik nu niet eens erg. Ik had gewoon een heerlijke top dag :D De grote herfst schoonmaak komt volgende week wel :P

Groetjes, Spider

Geplaatst: ma sep 10, 2012 7:04 pm 

Merry meet,
Iedereen heet al veel geschreven over Mabon. Mabon is het herfstfeest en andere namen er voor zijn: herfstequinox of herfstevening.
Waarschijnlijk voegt mijn bijdrage niet veel toe maar Mabon is voor mij een groot feest omdat mijn dochter op 21 september is geboren.
Daarom toch een algemeen stukje over Mabon. Gewoon omdat het zo leuk is.

Mabon is het “laatste Oogstfeest”.
Het oogstfeest van de zomer Lammas valt in juli/augustus. Dan werd er gevierd dat de oogst van het land, het graan, werd binnen gehaald.

Met Mabon wordt de oogst van vlak voor de winter gevierd.
In deze tijd werden (worden) de appels, peren, noten en druiven geoogst.
Ook werd het varken uitgezocht wat geslacht ging worden om de winter door te komen.
Zijn spek werd gerookt en de hammen aan de zolder gehangen.
In deze periode wordt het fruit ingemaakt. De weckpotten gespoeld en gevuld.
De appels in kisten in de kelder of op zolder gebracht.

In de traditie van de oude volkeren werd er een herfstkoningin gekozen.
Een jonge vrouw die de laatste oogst van de boomgaard of wijngaard binnen bracht.
De God die in deze tijd vereerd werd was Dionysos. God van de wijn.
De jonge wijnen worden in deze periode gemaakt.
De Godin die hoort bij Mabon is Diana. Godin van de natuur en dus Godin van alle leven.

Mabon is vaak nog een laatste staartje zomer.
De winter is in aantocht maar toch nog ver weg.
De lucht ruikt anders, vochtiger, en fruitig. Als je je ogen sluit dan ruik je de overvloed.
Mabon is een periode om dankbaar te zijn.
Dankbaar voor wat het afgelopen jaar je hebt gebracht.

Mabon is ook het feest van de creativiteit. Skira is een feest vanuit de mediterrane landen welk in september werd gehouden. Men maakte kunstvoorwerpen die men na een dag arbeid (na creatief bezig te zijn geweest) door de straten droeg en daarna opdroeg aan de Godin. Een Mabon viering met creatieve uitingen geeft een extra dimensie aan het ritueel.

Mabon als oogstfeest wil zeggen dat je nadenkt over alle goede zaken die het afgelopen jaar jou hebt gebracht. En dat tastbaar maken. Dankbaarheid voor wat je ontvangen hebt vermenigvuldigt de giften altijd.
Wat is er om dankbaar voor te zijn ? leuk werk ? goede vrienden ? een nieuwe liefde ? een huis ?
Probeer voor het ritueel een zo tastbaar mogelijke plaatsvervanger mee te nemen.
Een foto, een tekening een symbool…

Doe dat ook voor wat je van dit jaar achter wilt laten. Wat heb je niet meer nodig ? Waar wil je geen aandacht meer aan geven ? wat is nu genoeg geweest ?
Wees daar ook dankbaar voor want het zal je niet meer deren en geeft daarom ruimte aan positiviteit.

Blessed be Gwen

Geplaatst: ma sep 10, 2012 11:28 pm 

Ow nu valt er bij wat dingentjes op hun plek, Thanks Gwen :D De fysieke grote herfst schoonmaak laat hier nog even op zich wachten, maar ik geloof dat ik al een grote geestelijke herfst schoonmaak aan het doormaken ben. En dat creatieve waar je over schreef is ook al aan het komen, ben al aan het kijken hoe ik mijn huisje kan versieren met herfstachtige dingen en ik ben weer volop aan het tekenen geslagen, vooral paddenstoelen en ik probeer een mooie glas schildering te maken van de hoorn des overvloed.

Alles valt zo weer een beetje op zijn plek.

Groetjes, Spider

Geplaatst: ma sep 17, 2012 6:27 pm 

Als ik aan Mabon denk, denk ik inderdaad aan de frisheid.
Het moment dat je 's ochtends naar buiten gaat en er nog een beetje mist hangt. Het is nog niet erg koud, gewoon lekker fris. Alsof er een rust over je heen komt, die ook ergens weer activerend werkt (ben ik nog te volgen?)

Ik wil ook mijn kamer(s) eens lekker opruimen om er een heerlijk herfst-sfeertje van te maken. Moet er alleen nog even de tijd voor vinden!

"Wat als je nou een keuze hebt gemaakt waar je niet blij mee bent?" - "Dan moet je proberen die keus te herstellen." - "Maar wat als je het niet meer kunt herstellen?" - "Dan zul je er mee moeten leren leven."

Geplaatst: di sep 18, 2012 8:38 pm 

Je ruikt de herfst al weer heerlijk als je buiten fietst :-)

Het probleem met de oogstfeesten is dat er nu 3 zijn om het jaarwiel mooi rond te maken en er in het verleden over het algemeen maar 2 gevierd werden: de graanoogst en het einde van de oogst (zeg maar Lammas en Samhain). Hierdoor lopen de gebruiken die nu aan Mabon gekoppeld worden door elkaar met die feesten.

Wij vieren zowel de (fruit)oogst als de doorgang naar de donkere helft van het jaar, de afbraak.
Bij de oogst is het voor ons inderdaad niet alleen terugkijken, maar ook een moment om te kijken wat nog niet klaar is voor de oogst en of dat nog voor Samhain gedaan kan worden, of dat het mee gaat naar het volgende jaar. Het is ook de tijd van het loslaten: wat mag de onstuimige herfstwind uit je leven meevoeren?

Voor ons hoort slacht juist bij Samhain, het doden- en slachtfeest. Dat is het echte klaarmaken voor de winter, wanneer er niet meer geoogst wordt.

Het is ook goed om de ideeën niet alleen uit boeken te halen, maar ook eens te gaan kijken welke gebruiken er in deze maanden in je eigen streek gevierd werden of worden.

[ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur