Het is nu za aug 18, 2018 4:44 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Jaarfeesten
Geplaatst: wo sep 19, 2012 6:09 pm 

Mabon komt steeds dichterbij en ik merk dat ikzelf steeds meer de herfst kan voelen. Dit heeft me aan het denken gezet over de jaarfeesten. Als ik kijk naar de informatie die je kan vinden in boeken en op internet, is het soms heel erg tegenstrijdig. En dan heb ik het over de algemene informatie over de jaarfeesten en nog niet eens over de jaar feesten zelf. Want ook dat is soms heel erg tegenstrijdig. Dus hier even een kleine gedachte gang van mij, misschien heel krom gedacht maar zo voel of zie ik het op dit moment.

Er zijn 8 jaarfeesten, die zijn verdeeld over 4 seizoenen. Yule en Imbolc de winter, Ostara en Beltane de lente, Litha en Lughnasadh/Lammas de zomer, Mabon en Samhain de herfst. Yule, Ostara, Litha en Mabon zijn duidelijk de 4 seizoenfeesten. Imbolc, Beltane, Lammas en Samhain worden vaak aangeduid als of oogstfeesten of als het begin van het nieuwe jaar (Samhain).

Nu heb ik het vooral de vaste datums gebruikt om dat nu even wat makkelijker is. Maar vanaf hier raak ik dus het spoor bijster. En verdwaal ik in de informatie die er over te vinden is. Nu ben ik vooral even bezig voor mabon, en dat schiet gelukkig al een beetje op, alleen mijn schildering voor de Hoorn des Overvloed wilt niet echt lukken. Maar zoals ik al zei bij Mabon zelf het is natuurlijk iets persoonlijks, iedereen ziet het anders.

En toch heb ik soms het gevoel dat ik of verkeerd denk of te moeilijk denk.

Groetjes, Spider

Berichttitel: Re: Jaarfeesten
Geplaatst: wo sep 19, 2012 7:08 pm 

Je bent niet de enige die hier met verwarring tegenaan kijkt. We hebben uiteindelijk toch te maken met reconstructies van feesten waarvan men dacht dat het op deze manier gevierd kon worden. Onze voorouders kenden geen vaste data. Evenmin laat de oogst zich sturen door een kalender. Men keek naar de zon en de maan om te bepalen waar men aan toe was. Dat ben ik ook meer en meer gaan doen. Jij denkt naar mijn idee zeer beslist niet verkeerd. Maar het leven wordt er niet makkelijker op als je de vastomlijnde strukturen aan de kant zet. Misschien kan je voor jezelf aan het begin van het jaar aan de hand van jouw persoonlijke voorkeuren de data prikken van die feesten die "vast" liggen zoals midwinter en midzomer. :idea:

Geplaatst: wo sep 19, 2012 8:30 pm 

Voor mijn gevoel, begint met de Herfstevening de donkere tijd van het jaar. Want vanaf dan duurt het donker weer langer dan het licht. Ik raak weer meer op binnen gericht. Wat niet alleen inhoud dat ik het binnen warm en gezellig probeer te maken. Maar ik kijk ook meer bij mezelf naar binnen, evalueer wat er de afgelopen tijd (de zomer) gebeurt is, en wat het gebracht heeft. Er is veel om dankbaar over te zijn, dat is mijn oogst. Ik voel ook een behoefte om dingen af te sluiten en aan nieuwe te beginnen. Maar voor ik daar werkelijk aan begin, broed ik daar nog even op. Mijn oudste dochter is in deze tijd geboren, zij maakte van mij een moeder, voor mij speelt dat dus ook mee bij de Herfstevening. Buiten vind ik de veranderingen machtig interessant, de kleuren die zo mooi veranderen. Bedauwde spinnenwebben. En de geur is ook heel anders dan in de zomer. Buiten een kleine ceremonie om bij al deze dingen stil te staan, en een toepasselijke feestelijke maaltijd voor ons twee, wordt de Herfstevening hier niet met een feest gevierd, we hebben immers al een feest, mijn dochter is jarig. Maar ik geniet wel met volle teugen van de overgang van de seizoenen en dat maakt deze tijd een hele mooie tijd.

Je kunt dus zelf een invulling aan de jaarfeesten geven, die bij jou en je gezin past. Je kunt je door van alles en nog wat laten inspireren, de natuur, mythologie, wicca, geschiedenis. Alles is mogelijk er is geen manier waarop het hoort er zijn alleen manieren waarop het kan.

Geplaatst: wo sep 19, 2012 10:49 pm 

Mijn dochtertje is van 10 september en mijn zoontje is van 10 juni. En het mooie is ikzelf ben van 30 juni. En ik hoopte bij alle twee dat ze rond de 21 geboren zouden worden. Hier probeer ik nu alles te versieren met de herfst en probeer ik ook wat lekkers te koken voor ons, gezien we (mijn vriend en ik) gek zijn op lekker eten. Een voordeel, mijn ventje is kok dus die weet wel hoe en wat ;)

Ik heb nu zelf het gevoel dat ik nog snel een paar dingen wilt afronden, zodat het niet nog langer blijft liggen. Zoals een ouderschap plan, die al maanden klaar is, maar nog steeds niet getekend is (niet mijn schuld :?). Maar ook andere kleine dingen die gewoon te lang zijn blijven liggen en die echt gedaan moeten worden. Pff, lijkt zo wel de grote najaarschoonmaak :P

Wat me wel heel erg is op gevallen de laatste tijd is dat veel mensen de tijd niet meer nemen om te genieten van de natuur. Als ik kijk naar afgelopen zondag, we waren misschien niet zolang in het bos, maar we hebben wel echt genoten. Nog heerlijk wat gegeten en gedronken in het bos en gespeeld. Maar ik zag sommige een beetje gehaast door het bos lopen, en dat is zo zonde. Of ze zaten ons raar aan te kijken dat we 'gewoon' even stil stonden bij een paddenstoel en helemaal naar mijn meissie omdat ze vol enthousiasme naar die mensen riep kijk padstoel.

Dus zelf mijn meisje geniet nu al van de herfst. Net als ik trouwens en haar broertje ook al een klein beetje. En dit wil ik eigenlijk een beetje terug laten komen in mijn huisje en in het eten. Zal eens kijken of ik mijn lijst met seizoen groente en fruit nog ergens kan vinden, die heb ik toen ergens gevonden.

Groetjes, Spider

Geplaatst: do sep 27, 2012 10:24 pm 

Als ik hier een vraag aan toe mag voegen (want volgens mij heeft het hier wel wat mee te maken): wanneer vier je wat? Ik merk in boeken en op internet een erge focus op de jaarfeesten, die op 1 dag worden gevierd. Nu ben ik zelf niet toe aan het vieren van jaarfeesten, maar wil ik liever kijken naar de meer algemene betekenis van wat de herfst inhoudt, en hoe ik dit op mezelf kan betrekken. Kijk je in deze periode dan naar wat er bij Mabon gevierd werd, en trek je dat door? Of ben je nu al bezig met Samhain? Leidt een jaarfeest dus een nieuwe periode in, of sluit het een periode af?

Geplaatst: vr sep 28, 2012 6:09 pm 

Het is het hoogte punt van een periode. Ik ga zelf na een week pas weer van start met een nieuw seizoens-altaar.

Geplaatst: vr sep 28, 2012 7:06 pm 

Ik zie een jaarfeest als een middelpunt van een periode. En daarbij volg ik geen strikte regels wat betreft de hernieuwde opbouw van het volgend altaar. Wat ik laatst heb gekocht zijn herfst blaadjes, van plastic, niet helemaal natuurlijk maar wel praktisch in verband met opruimen en schoonmaken, en die heb ik pas op mijn altaar gelegd zodra buiten de bomen verkleurden. En de blaadjes zullen weer van het altaar verdwijnen zodra de bomen helemaal kaal zijn :)

Sommige feesten zijn van nature volgens mij ook een periode. Neem nou Yule, dat zijn van origine hoeveel dagen feest? In ieder geval was het feest tot het duidelijk was dat de zon terug kwam naar de Aarde.

Geplaatst: vr sep 28, 2012 7:18 pm 

Ik neem aan dat je doelt op de twaalf nachten van Joel, waaraan Disirnacht nog vooraf gaat.

Geplaatst: za sep 29, 2012 6:45 pm 

Ja ik denk het wel, maar jammer genoeg ken ik er niet genoeg van...

Geplaatst: zo sep 30, 2012 8:09 pm 

Ik zal je een link geven waar je er wat meer over kan lezen.
http://www.boudicca.de/twaalf-nl.htm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur