Het is nu wo sep 26, 2018 11:25 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

[ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Jaarfeesten
Geplaatst: wo jan 09, 2013 1:25 pm 

Ik zie een jaarfeest als een moment (niet specifiek een datum, en hoeft ook niet middelpunt te zijn) waarop je viert en eerbied hebt voor een bepaalde periode (kringloop) in de natuur.

Samhain, winterfeest: in vroegere tijden begon het nieuwe jaar bij begin van de winter, en dat viel rond deze tijd van het jaar. Met het allerlaatste oogstfeest werd het ook tijd om voor te bereiden op de winter. Het was vroeger ook een slachtfeest, omdat niet alle dieren in leven konden worden gehouden in de winter. De winter is ook de tijd van het jaar dat de doden naar onze wereld komen, en actiever contact met de geestenwereld is ook een gevolg. Samhain is daarom ook een dodenfeest.

Joel, midwinter. De donkere tijden van het jaar waar de zon op zijn laagste stand staat. Het is een belangrijk keerpunt. Tot nu toe stond alles in het teken van afbraak, en dat keert nu om en een tijd van opbouw gaat beginnen. Weliswaar nog in een heel prille fase want het zijn donkere koude tijden en het duurt nog lang voordat de natuur op zijn volle kracht komt.

Met imbolc, het ploeg- en zaaifeest keert de zon langzaam terug in een tijd waarin de winter nog vol aanwezig is. Diep in de grond komt langzaam weer iets tot leven. Voor de eerste gewassen is het de zaaitijd. Reinigen en herstel van vruchtbaarheid staat nu centraal om straks iets te kunnen laten groeien. Kiemkracht is nodig.

Ostara, lentefeest. Al het groen is druk bezig tevoorschijn te komen of is net tevoorschijn gekomen. Hoog tijd om de winter te verjagen, de lente te verwelkomen, de groeikracht te versterken en het prille leven te stimuleren.

Beltane, meifeest. Alles komt tot bloei. De bloemen en bloesem zijn nog niet bevrucht. Dit feest draait om bevruchting.

Midzomer, litha. Langste dag van het jaar, bezinning dat de winter hier, midden in de zomer, al wordt ingezet, en de dagen worden korter. En dat terwijl de oogst nog op de akkers staat te rijpen. Vruchtbaarheid moet bevorderd worden, een extra zetje is nodig om af te kunnen ronden. Niet een tijd van groei, maar van rijping.

Lammas, Lughnasadh. Oogsttijd. Een zomerse overdaad aan granen, vruchten en andere gewassen. Een tijd om dankbaar te zijn voor deze overvloed, en het plukken van de vruchten van iets wat heeft gegroeid.

Mabon, herfstfeest. Ook een oogstfeest en dankfeest voor de binnengehaalde oogsten. Het is nu vooral de tijd van plukoogsten van vruchten, bessen en noten. En de tijd dat de kracht van de oogst wordt getransformeerd (wijn) of overgedragen op een nieuwe oogst (zaad) of bewaard voor karigere dagen (opslag).

Geplaatst: wo jan 09, 2013 7:16 pm 

Prachtig omschreven :D

Geplaatst: do sep 05, 2013 6:55 am 

En we zijn weer een jaar verder. De herfst zit al lekker in de lucht de bladeren verkleuren beetje bij beetje en in de lucht ruik je dat de herfst zijn eerste stapjes in ons land heeft gezet. Mmm, eerder donker, later licht alles valt nu ook weer op zijn plaats bij mij. Mabon komt eraan. Wat gaan jullie doen dit jaar ?

Ik persoonlijk weet het nog niet, ik denk dat ik het dit jaar lekker simpel ga houden. Misschien verder met mijn Hoorn des overvloed, want die is nog steeds niet af. En misschien ook wel de eerste hand leggen aan mijn seizoen windvanger. Maar dat weet ik nog niet. Dus maar eerst even kijken waar ik me het prettigst bij voel ;)

Groetjes, Spider.

Geplaatst: do sep 05, 2013 8:54 am 

Eigenlijk is de naam Mabon historisch gezien niet correct, maar dat mag de feestvreugde niet bederven :-). Ik weet nog niet wat ik ga doen, maar ik was gisteren al helemaal in de stemming toen ik mijn eerste bramen kon plukken. Brambles!

Afbeelding

She is the Goddess of all that is

Geplaatst: do sep 05, 2013 1:32 pm 

Mabon is pas met de evening. Bij ons is het een besloten feest waar alleen mensen uit de groep zelf meedoen. Het is altijd buiten bij het vallen van de duisternis waar we symbolisch ons offer brengen (Mabon is een offer -en slachtfeest. Het oogst aspect hebben we voor de duidelijkheid volledig naar Lammas overgeheveld). Zo doen we afstand van wat we kwijtwillen en vernieuwen we onze voornemens voor wat moet komen. Het is altijd een intens ritueel gebeuren dat het begin van de donkere periode inluidt.

Geplaatst: do sep 05, 2013 3:02 pm 

Jullie hebben dus een groot deel van het winterfeest naar Mabon verplaatst. Grappig. Vroeger was de evening voor astronomen wel belangrijk, maar werden oogstfeesten aan de hand van de oogst gevierd. Op koudere plaatsen kwamen daar de winterwerkzaamheden (slachten enz.) vroeger dan elders.
Maar ik moet zeggen dat ik de dingen die jij noemt liever bij Samhain plaats, te meer ook omdat wij in ons gematigd klimaat nog echt in de oogsttijd zitten (de oorspronkelijke betekenis van het woord herfst).

Ik observeer de inluiding naar het duister later in het jaar, maar dat is ieders eigen natuurlijk.

Geplaatst: do sep 05, 2013 6:42 pm 

Ik weet dat Mabon pas met de evening is, zoals jij dat noemt. Maar dat neemt niet weg dat het al in aantocht is. En ik zei ook dat Mabon eraan komt.

Met Mabon vieren we ook dat de dag en de nacht even lang is.

Groetjes, Spider

PS: ik kan nu een beetje spinnig overkomen, maar dat komt omdat de energie in mijn huisje even niet zo lekker aanvoelt, blegggg. Maar goed dat is een ander verhaal, dus vat het als je blieft niet te persoonlijk op ;)

Geplaatst: zo sep 08, 2013 7:43 pm 

Wat zijn de mythes bij de jaarfeesten? wat is bijvoorbeeld de mabon mythe, samhain mythe enz?Ik weet dat het te maken heeft met de geboorte en dood van de god, en eeen soort strijd tussen de winter en herfst maar dieze twee zinnen zijn ook echt alles wat ik ervan weet. Wat is de verlengde versie van al deze mythes?

Geplaatst: ma sep 09, 2013 9:26 am 

Met de Mabon mythe heb ik helemaal niets. Mabon ap Modron betekent Zoon van de Moeder. Dit gaat echter over een jonge god en past dus niet bij een oogstfeest. Echter, vroeger in het jaar wordt zijn naam ook niet verbonden aan een jaarfeest.
Je hebt verschillende mythen, van over de hele wereld. In de Acht Jaarfeesten wordt hier eea over verteld bij elk feest. Wil je echt de verhalen, dan kan je wellicht aan de OBOD vragen welk boek ze aanraden (ask the bard :-))

Geplaatst: ma sep 09, 2013 5:10 pm 

Dankje :), ik zal mijn mentor op NOD vragen, misschien heeft zij nog ideeen, echt goed idee, ik zou er zelf niet op gekomen zijn :)

[ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur