Het is nu wo dec 19, 2018 5:04 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Samhain komt er weer aan!
Geplaatst: do okt 04, 2012 6:00 pm 

Misschien omdat dit een van mijn meest geliefde jaarfeesten is, kijk ik er meer (en eerder) naar uit. De sfeer begint te komen. Het wordt langer donker en dit spreidt zich nu ook al uit naar mijn werktijden (mijn eerste uur ´s morgens is in het donker), en ook het weer vandaag ademt de sfeer van Samhain. Zonnig, maar stil en koud, en in de verte een mist die langzaam op komt zetten. De muziek die ik het hele jaar door luister, lijkt in deze tijd van het jaar het meest op zijn plek. Het is een heerlijke tijd om buiten te zijn, en tegelijkertijd wordt het ook binnen weer knusser.

Ik vier Samhain meestal twee keer. Eén keer alleen, de heksenviering. Als het mogelijk is om middernacht, maar in ieder geval in het donker. Ik kijk terug en vooruit. Ik schrijf. Ik keer in stilte in mezelf. Zware wierook, kaarslicht en gotische muziek, duisternis, een thuiskomen.

De andere viering is met vrienden en is eigenlijk meer Amerikaanse Halloween-gezelligheid dan dat het veel met Samhain te maken heeft. Pompoenen uithollen, pizza´s versieren (waar natuurlijk altijd wel iemand een halloweenversie van weet te maken, met satan, 666 en veel ketchup-bloed erop :roll: :twisted: 8-) ) en soms nog wat gore horrorfilms erbij. Dat is elk jaar erg gezellig!

Ik kijk er nu alweer naar uit :D En de vraag rijst: wat is voor jullie het ultieme Samhain-gevoel?

EDIT: ik bedenk nu dat het inderdaad te maken heeft met de tijd van het jaar, en de hoeveelheid licht. Zo rond deze tijd van het jaar wordt het vroeg genoeg donker om de kaarsen weer aan te steken, waardoor ik direct al meer aandacht heb voor mijn altaar, en daarmee ook voor mijn geloof. Ik sta er meer bij stil, ben er meer mee bezig. Zo´n simpele en directe aanleiding, maar toch met gevolg dat dit altijd weer de tijd van het jaar is waarin ik meer met hekserij ga doen. ´t Lijkt bij mij wat meer op zijn gat te liggen in de zomer...

Berichttitel: Re: Samhain komt er weer aan!
Geplaatst: do okt 04, 2012 7:11 pm 

Samhain is ook een van mijn favoriete feesten, dit deels doordat dit het eerste feest was dat we serieus als groep hebben gevierd en waar ik natuurlijk prachtige herinneringen aan heb overgehouden!
Samhain is voor mij een tijd waarbij je gezellig samen met vriendin gaat samen zitten rond een vuur (of kaarsen) terwijl het al erg donker wordt.
Het geeft een erg aparte sfeer, want ookal wordt het zo donker voor mij is het echt een tijd van gezelligheid en warmte!
De natuur schenkt je op dit tijdstip alles wat ze nog over heeft waarmee je zo creatief mee aan de slag kan. En dat doe ik meestal ook, lekker knutselen en doorheen de ritselende bladeren wandelen .. heerlijk!

Qua viering zijn we ook erg traditioneel, pompoenen uithollen en er kaarsen in zetten. Lekkere gerechten maken (pannekoeken met appel en chocomelk!) Daarnaast staan we even stil bij het afgelopen jaar en wat we bereikt hebben en bereiden we ons voor op de winter. Tijdens onze cirkel denken we ook meestal even aan onze dierbare overledenen. En zoals altijd hebben we veel plezier!
Dit jaar hoop ik dan ook, net zoals twee jaar geleden, iedereen samen te krijgen om dit feest te vieren :)

Groetjes Hibou

Geplaatst: vr okt 05, 2012 9:24 am 

MM,

Samhain is niet mijn favoriete, dat is Mabon. Ik ben namelijk op 21 september geboren.

Maar Samhain heeft zeker iets mooi. alle feesten eigelijk.
dit jaar wil ik graag met mijn zoon iets gaan doen. hij is nu oud genoeg om een klein beetje mee te krijgen of het feest.
Wat niet is dat ik wil dat hij de hekserij volgt want dat is een keuze die jezelf moet maken maar tja mama en oma zijn wel heksen dus ontkom je er niet aan.

hoe ik het dit jaar ga vieren weet ik nog niet.
denk inderdaad pompoen uithollen en kaarsen er in branden. en dan natuurlijk ook een kaarsje branden bij de foto's van mijn opa en oma die niet meer bij ons zijn.
lekker een bad nemen met zout om al het oude van dit jaar weg te spoelen en ons zelf te reinigen voor het aankomende jaar.
en misschien een mooi verhaal voorlezen al het is nog niet iets gevonden voor een 3 jarige.
mmm dat wordt zelf schrijven denk ik hihi.

kijk wel erg uit naar de pompoensoep en de gepofte tamme kastanjes. nomnomnom.

Geplaatst: vr okt 05, 2012 11:16 am 

De laatste jaren organiseerde ik een feestmaaltijd voor vrienden. Die vrienden waren dan een heel weekend te gast waarbij we dan ook een bezoek brachten aan de Gothic & Fantasybeurs. Maar de maaltijd was voor mij wel het hoogtepunt, ondanks het vele werk dat ermee gepaard ging. Het huis was versiert met kaarsen en mooie natuurlijke dingen, waarvan mijn bloemstuk in een pompoen wel het hoogte punt was, vermengt met Halloween decoratie. Kinderen kwamen langs voor een trick or treat. Er werden spelletjes gespeeld en naar 'enge' films gekeken. Met mijn vrienden vierde ik vooral. Zelf deed ik op de dag zelf een ritueel en wat zelfonderzoek.

Dit jaar gaat het helemaal anders. Ik ga mezelf afzonderen voor vijf dagen midden in de natuur, in the middle of nowhere. Geen internet, geen radio en tv, geen mensen, helemaal niets, alleen ik, mezelf en mij. Ik ben nog nooit zo lang alleen geweest. Het is iets wat al jaren op mijn verlanglijstje stond, voor zo'n dag of drie, en nu ga ik vijf dagen, daarna komt mijn lief me nog het weekend gezelschap houden. Dus een weekje lekker in de natuur, deze Samhain voor mij. Ik wilde graag met volle maan, toevallig viel Samhain ook in deze week, maar dat was voor mij geen reden om van mijn plan af te wijken.

Geplaatst: vr okt 05, 2012 9:13 pm 

Ik weet nog niet hoe ik het ga vieren. Wel wil ik cupcakes maken die mijn kinderen kunnen uitdelen op school. Ik heb nog mooie pompoen vormpjes ;) Wat voor cupcakes weet ik nog niet. Het huis ga ik ook versieren en misschien nodig ik een paar vrienden uit om te eten. Wel probeer ik stil te staan bij alles wat er het afgelopen jaar allemaal is gebeurd en probeer ik naar de toekomst te kijken. En voor de rest is het nog een grote verrassing wat ik allemaal ga doen. Ligt ook een beetje aan of mijn kinderen thuis zijn en hoe ze zich dan voelen.

Groetjes, Spider

Geplaatst: za okt 06, 2012 11:14 am 

Voor mij is dit het Dodenfeest en besteden we veel aandacht aan het contact met onze voorouders en onze overleden dierbaren. Dood en onderwereld staat vaak wel centraal, maar goed, daar voel ik me dan weer bij thuis. Wat we dit jaar precies gaan doen weet ik nog niet, maar iig naast de voorouders ook divinatie. En na het ritueel gezellig met z'n allen eten.
Wat voor ons dit jaar er wel bijkomt en nieuw is voor ons, is dat we bij Pepijn in Velp (new-age winkel) ook een stukje religieuze aankleding gaan doen op vrijdag 2 november, tijdens de koopavond. Geen idee wat voor publiek daar op af gaat komen, dus wel een beetje spannend.

Geplaatst: zo okt 07, 2012 6:48 pm 

Ik ga naar een Nepalees restaurant, met mijn beste vriendin.
Later op de dag zal ik mijn hond met een speciale trick or treat belonen, kaarsen aan, en een speciale gedachte aan mijn voorouders. Niet alleen om hun te bedanken, maar juiste ook te "aanmoedigen". Ze "leven" ook in mij.

Geplaatst: zo okt 07, 2012 7:15 pm 

Nou... ik begin ook al naar Samhain uit te kijken.

Ik heb mijn herfsttafeltje (altaar) al bijna helemaal ingericht. Kastanjes, pompoenen/kalebassen en een paar mooie bladeren. Kaarsjes erbij, en tada!
In de herfstvakantie ga ik met mijn vriend de pompoenen leeg scheppen om er mooie gezichtjes en symbolen in te gaan maken.

Het feest zelf vier ik alleen. Even een moment van rust, terug denken aan mijn dierbaren die er niet meer zijn, maar ook terugkijken op al het moois wat ik heb beleefd afgelopen jaar. Voor mij is dit toch ook wel een 'Oudejaarsavond' en ga ik dus een lijstje maken met 'goede voornemens'. Kijken of het dit jaar wel wil lukken met al die voornemens (die verdacht veel op de voornemens lijken als vorig jaar, hmmm, wat gaat er mis?).

Ik denk dat ik ook nog wat lekkers ga koken, heb alleen nog geen idee wat! Nog suggesties die jullie erg bij het feest vinden passen?

"Wat als je nou een keuze hebt gemaakt waar je niet blij mee bent?" - "Dan moet je proberen die keus te herstellen." - "Maar wat als je het niet meer kunt herstellen?" - "Dan zul je er mee moeten leren leven."

Geplaatst: wo okt 17, 2012 3:21 pm 

Dit is mijn eerste samhain en mijn Samhainaltaar begint al een definitieve vorm te krijgen :)

Ik wil een echt herfstmenu samenstellen, ga wandelen in de bossen, en ik denk eraan om een dank- en wedergeboorteritueel te doen. De grote lijnen zijn er al, alleen hoe ik het precies ga doen weet ik nog niet. Mss ga ik zelfs in de vakantie eens stevig met klei of verf in de weer :)

Oh ik wou ook een jaarlegging doen met mijn niet-meer-zo-heel-nieuwe Crystal Deck :)

Geplaatst: wo okt 17, 2012 5:16 pm 

Ah leuk, ik ben er nog niet helemaal over uit hoe ik het ga doen. Wel verandert er iets dusdanig in mijn leven precies voor die tijd, verhuizing, waardoor je wel van een nieuwe periode kunt spreken. Om dat wat te bekrachtigen is het wel zinvol op dit te vieren natuurlijk.
Aan de mensen die naar de andere kant van het leven zijn gegaan wil ik denken, een mooie schildering maken met een bepaald gedicht in mijn hoofd ofzoiets. Pompoensoep maken, voornemens maken, de natuur in gaan. Zoiets, maar een echt altaar zal ik nog niet hebben dan. Omdat we waarschijnlijk nog in de "zooi" zullen zitten.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur