Het is nu ma jun 25, 2018 4:55 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Samhain komt er weer aan!
Geplaatst: do okt 18, 2012 9:10 am 

Sigrdrifa schreef:
Misschien omdat dit een van mijn meest geliefde jaarfeesten is, kijk ik er meer (en eerder) naar uit. De sfeer begint te komen. Het wordt langer donker en dit spreidt zich nu ook al uit naar mijn werktijden (mijn eerste uur ´s morgens is in het donker), en ook het weer vandaag ademt de sfeer van Samhain. Zonnig, maar stil en koud, en in de verte een mist die langzaam op komt zetten. De muziek die ik het hele jaar door luister, lijkt in deze tijd van het jaar het meest op zijn plek. Het is een heerlijke tijd om buiten te zijn, en tegelijkertijd wordt het ook binnen weer knusser.

Ik vier Samhain meestal twee keer. Eén keer alleen, de heksenviering. Als het mogelijk is om middernacht, maar in ieder geval in het donker. Ik kijk terug en vooruit. Ik schrijf. Ik keer in stilte in mezelf. Zware wierook, kaarslicht en gotische muziek, duisternis, een thuiskomen.

De andere viering is met vrienden en is eigenlijk meer Amerikaanse Halloween-gezelligheid dan dat het veel met Samhain te maken heeft. Pompoenen uithollen, pizza´s versieren (waar natuurlijk altijd wel iemand een halloweenversie van weet te maken, met satan, 666 en veel ketchup-bloed erop :roll: :twisted: 8-) ) en soms nog wat gore horrorfilms erbij. Dat is elk jaar erg gezellig!

Ik kijk er nu alweer naar uit :D En de vraag rijst: wat is voor jullie het ultieme Samhain-gevoel?

EDIT: ik bedenk nu dat het inderdaad te maken heeft met de tijd van het jaar, en de hoeveelheid licht. Zo rond deze tijd van het jaar wordt het vroeg genoeg donker om de kaarsen weer aan te steken, waardoor ik direct al meer aandacht heb voor mijn altaar, en daarmee ook voor mijn geloof. Ik sta er meer bij stil, ben er meer mee bezig. Zo´n simpele en directe aanleiding, maar toch met gevolg dat dit altijd weer de tijd van het jaar is waarin ik meer met hekserij ga doen. ´t Lijkt bij mij wat meer op zijn gat te liggen in de zomer...

ik heb de rest van de antwoorden nog niet gelezen maar TJEEJ! wat onwijs herkenbaar! ik heb hetzelfde. In de zomer lijkt het wat meer op zn gat te liggen. Ik doe er in huis niet zoveel aan. Maar ben wel veel buiten en in de natuur en probeer me daar bewust van te zijn. Maar zodra de herfst zich aankondigt, de blaadjes verkleuren, het zonlicht lager staat en van kleur verandert dan gaat het kriebelen. Ik heb zin om mn altaar weer op te frissen. Ik heb gisteren een wandeling in het park gemaakt. Ik voel me van binnen rustiger worden, meer naar binnen gekeerd ook, dichter bij mezelf komen ofzo. Ik geniet van de herfst! Heerlijk weer afgelopen tijd. En heb ineens ook weer meer behoefte om me meer in de hekserij te gaan verdiepen. Ik denk dat deze tijd van het jaar en de bijhorende vieringen ook wel echt mijn favoriete zijn :)

Hoe ik het ga vieren weet ik nog niet. Maar dat ik er nu mee bezig ben, intern dingen voel veranderen, mn altaar opbouw hoort er voor mij ook bij. Wat ik net als jij ook vaak doe is schrijven. Eerst lees ik alles terug en kijk dan hoe het nu is en wat ik in de toekomst zou willen of wil vasthouden. Ik kan niet wachten tot mn altaartje af is en de kaarsjes branden, vergezeld van een bijpassende wierook of olie.
op een of andere manier houd ik dan ook altijd een grote schoonmaak in mn huis. Dat geeft me een beetje het gevoel dat dan alle energieën beter door mn huisje kunnen stromen ofzo. Ook omdat ik de rest van het jaar niet zo actief was met hekserij voelt de herfst altijd als weer een nieuw begin ofzo. Daar past een grote schoonmaak dus wel goed bij :)

:heks:

Berichttitel: Re: Samhain komt er weer aan!
Geplaatst: ma okt 29, 2012 5:54 pm 

Ik beken eerlijk dat dat eigenlijk de enigste feest is dat k vier,
de rest vergeet ik, of is al gedaan voor ik eraan dacht.

Wat ik meestal doe zijn goede voornemens opschrijven, dank tonen aan de dingen die mij dit jaar zijn gebeurd en even een tijdje rust hebben op mijn kamer.
Ik verbrand dan mijn goede voornemens en begraaf ze in de tuin. hopen dat het geluk aan m'n zijde staat :)

daarna ben ik uitgenodigd voor een cocktail party (halloweenparty me dunkt)
dus daar ga ik ook snel heen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur