Het is nu di dec 11, 2018 4:14 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Het offeren van eten en drinken (hoe?)
Geplaatst: vr sep 20, 2013 5:23 pm 

M.M

Ik heb even een kort vraagje.

In alles wat ik tot nu toe over de jaarfeesten heb gelezen staat ook dat je iets te eten of drinken kan offeren.

Maar hoe doe je dat??? Zeg je dan iets van een gebed op of hoe werkt dit voor jullie?

BB Moon

Berichttitel: Re: Het offeren van eten en drinken (hoe?)
Geplaatst: vr sep 20, 2013 5:47 pm 

Ik offer speciaal gemaakt eten altijd door te delen met anderen (in het geval van bepaalde zaken kunnen dat ook de vogeltjes zijn). Als je daar wat bij wilt zeggen, vooral doen!

She is the Goddess of all that is

Geplaatst: vr sep 20, 2013 9:59 pm 
Site Admin

Ja, zo doe ik 't ook vaak. Zeker dingen die je zelf gemaakt hebt (koekjes, brood, taart, etc) kunnen goed werken (maar zelf gekochte ook hoor ;)) Drinken giet ik vaak op de grond, ter ere van de goden/godinnen/Moeder Aarde. En ik zet wel eens een schoteltje met iets buiten (wel rekening houdend met wat wel en niet goed is voor de beestjes natuurlijk)

Liefs!

Geplaatst: ma sep 23, 2013 4:07 pm 

Wat ik ook al vaker heb gelezen is dat er sommige mensen zijn die hun eten 'delen'. Dat wil dan zeggen dat door ingestie van het offer, en ondertussen je gedachten naar een bepaalde godheid te richten, dat deze dan de smaak kunnen 'meepikken'. Dit wordt vaak gedaan door mensen die geen eten willen verspillen, en ik heb het ook al eens gezien bij iemand die gewoon het geld niet had om zomaar eten te offeren. Ik vind het zelf een heel mooi alternatief, en op dit moment doe ik het als ik thuis ben ook zo, want anders krijg ik problemen met mijn moeder... :D

How could someone love butterflies but hate moths? That's like appreciating the sun with no regards to the moon.

Having a low opinion of yourself is not modesty. It's self-destrution. - Bobby Sommer

Geplaatst: zo okt 06, 2013 10:17 am 

Nou ik offer voedsel niet echt heel erg snel, meestal heb ik een bosje bloemen in een klein vaasje op mijn altaar of zoiets dergelijks, maar ik denk dat ik daar snel iets in een pot zal plaatsen, aangezien ik het idee dat de bloemen heeeel langzaam dood gaan door vitaminen te kort enzo niet echt fijn.

ALS ik voedsel offer, dan schrijf ik zelf een klein gebedje, aan de god(en) en/of godin(nen). En ik doe het dan meestal op oogstsabbats, zoals Lammas en Mabon. Ik doe het ook soms op esbats, maar niet elke aangezien elke maan een ander thema heeft. Dus eigenlijk stop ik iets in de aarde dat makkelijk verteerd kan worden en meestal bij een boom, als een soort bemesting. Ik eet altijd een klein gedeelte zelf op, dan deel ik het een soort van. Ik kan het ook als schoteltje ergens neerzetten en de volgende dag terugkomen, iets wat niet giftig is voor een bepaalde diersoort natuurlijk. Aangezien ik geloof dat de God en Godin overal zijn, en dat in alles een stukje van hun is, dan denk ik dat als een diertje het voedsel op eet, dat dat gewoon een belichaming is van de God en Godin, of een soort boodschappertje, dat het voedsel niet zomaar vergaan is.

Beetje lange post, maar ja, dit doe ik dus meestal. Soms laat ik een paar rozenblaadjes meevaren op het water, in mijn ogen ook een soort offer.

Geplaatst: zo okt 06, 2013 10:20 am 

heej wacht eens even, dat was helemaal geen lange post, haha ik dacht dat het echt een hele bladzijde zou vol nemen. Ben best trots op mezelf haha

Geplaatst: di okt 08, 2013 9:59 pm 

Buiten is het makkelijk, je laat gewoon wat eten en drinken achter in de natuur. Binnen is het de gewoonte om een schaaltje voedsel en wat drinken voor het Moeder beeld neer te zetten. Dat is zo onze vaste plek geworden, eigenlijk een beetje vanzelf omdat we een groot Pacha Mama beeld uit Peru kregen die het gewend was mee te eten en te drinken. Wij wilden die gewoonte niet verstoren en al gieten we geen sterke drank over het beeld heen, ze schijnt toch tevreden te zijn met de aandacht die we haar geven :-) Zo'n offer laten we 's nachts staan en wordt in de loop van de volgende dag opgeruimd. Vroeger had ik ratjes die vaak heel blij waren met deze traditie, later liep er een kleuter rond in huis. Maar die kleuter is gegroeid en huisdieren zijn er momenteel niet. Wij doen dit trouwens bij elk ritueel bij cakes and wine, en meestal ook bij picknicks en maaltijden zonder ritueel, uit respect en dank voor het voedsel en om de Goden te eren.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur