Het is nu wo sep 26, 2018 12:25 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

[ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Vragen
Geplaatst: do aug 21, 2014 7:55 am 

Hoi,
Ik heb nog wat vraagjes:
Doen jullie met elke esbat en sabbat een ritueel?
En als je een ritueel dan doet wat doe je dan na de cirkel trekken en het oproepen van de elementenen god en godin?

and crown her kerchiefs with mickle rare perfume."
-William Shenstone The School Mistress 1742

Berichttitel: Re: Vragen
Geplaatst: do aug 21, 2014 9:21 am 

Yep. Dat is immers de taak van een coven. Esbat vieringen (VM) zijn besloten, met de sabbaths maken we er meetsal een wat groter feestje van. Die zijn ook minder formeel en volgen de cyclus van de jaarfeesten. De invulling verschilt poer groep. Esbats zijn geschikt voor magisch werk, meditaties, wijdingen, inwijdingen, onderricht, divinatie etc. Cakes and Wine vormt een vast onderdeel, waarna meestal de afsluitng volgt. Sabbaths zijn gekoppeld aan een thema (oogst, lente, zomer etc) en worden gevuld met daarop afgestemde gebruiken, wel dan niet magisch, meestal gecombineerd met een picknick of diner.

Geplaatst: do aug 21, 2014 9:01 pm 

Sinds kort heb ik me voor de jaarfeesten aangesloten bij de groep van Phaedrus, daarvoor was ik op mezelf aangewezen en ging het een beetje anders: esbats vierde ik niet (behalve soms edelstenen in de volle maan leggen), en met de sabbats was het telkens anders. Ik deed nooit een volledig ritueel, maar stond wel stil bij het jaarfeest.

Voorbeelden (in willekeurige volgorde):
Ostara: gevierd door paaseieren te zoeken met vriendinnen
Mabon: herfstwandeling gemaakt met mijn vriend door de Biesbosch
Samhain: eerst pompoensoep gegeten met mijn ouders, daarna in mijn eentje bij altaar kaarsen aangestoken voor dierbare overledenen en hen op eigen wijze herdacht (vrij intense persoonlijke ervaring was dat)
Litha: picknick voor vrienden georganiseerd plus "dagprogramma" van zonsopgang tot zonsondergang met bijv. baantjes trekken in het zwembad om 7:00 en 's middags wandeling door park in de buurt (door de regen)

Voor mij werkt het (op dit moment in mijn leven?) niet om in mijn eentje een cirkel te trekken en goden aan te roepen. Dat voelt leeg, doelloos, betekenisloos. Aangezien mijn omgeving niet hetzelfde spirituele pad bewandelt als ik, maar ik geen einzelgänger ben, heb ik andere creatieve manieren gevonden om de jaarfeesten vorm te geven.

Geplaatst: zo aug 24, 2014 12:16 pm 

Nee, maar ik probeer wel telkens iets te doen. Ik plan het ruim van te voren, zorg ervoor dat ik alle benodigde spullen heb, als ik een ritueel wil doen, dan schrijf ik die en plan ik de tijd in etc. Als ik dit niet doe, heb ik gemerkt dat ik eigenlijk bijna niks doe in de hekserij behalven informatie oppikken. Dat is natuurlijk ook belangrijk maar de ervaring is onmisbaar. Sabbats vier ik 2 weken lang. Een week van tevoren en een week erna. Ik doe dan verschillende crafts (Ik raad www.about.com aan. Daar kan je heel veel leuke crafts en info vinden op sabbats, je krijgt alles dan in je mail) en doe ik verschillende dingen gewoon. Soms maak ik dan dingen, ik volgend jaar voor Samhain graag bijvoorbeeld mijn eerste bezem maken, en ik wil voor komende Beltane een grote staf in elkaar zetten etc. Maar ook hier plan ik veel dingen, anders kom ik er nooit aan toe. Vaak doen vrienden of mijn moeder mee met bepaalde dingen, zoals pompoen soep maken of een pompoen kaars maken, een yule boom versieren etc.

Ik gebruik meestal dit formaat, ik vind het persoonlijk erg handig en prettig:
http://www.wiccantogether.com/profiles/ ... ritual-for

Geplaatst: zo aug 24, 2014 4:07 pm 

Bedankt voor jullie antwoorden!

and crown her kerchiefs with mickle rare perfume."
-William Shenstone The School Mistress 1742

[ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur