Het is nu di okt 16, 2018 9:29 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Yule 2014
Geplaatst: do dec 18, 2014 1:36 pm 

Hee allemaal,

Wat zijn jullie plannen voor Yule? Ik ben bang dat ik het dit jaar alleen moet vieren, en ben even inspiratie aan het opdoen. Ik wilde iets doen met een Yule blok, maar in je eentje is dat niet erg denderend.
Dus... wat staat er op jullie programma? Welke kleine tradities kunnen we oppakken?

Afbeelding

Liefs,
Amaris

"Wat als je nou een keuze hebt gemaakt waar je niet blij mee bent?" - "Dan moet je proberen die keus te herstellen." - "Maar wat als je het niet meer kunt herstellen?" - "Dan zul je er mee moeten leren leven."

Berichttitel: Re: Yule 2014
Geplaatst: do dec 18, 2014 2:56 pm 

Zelf ga ik een Yuleblok maken. Sinds een korte tijd hebben we een naam bedacht voor onze jaarfeestgroep en nu heb ik gevraagd aan iedereen om een klein brandbaar ornamentje te maken voor de Yuleblok. Deze periode kunnen we niet samen komen vanwege de feestdagen en examens, dus heb ik gevraagd dat ze hun kunstwerkjes opsturen naar mij. Die ga ik samen allemaal op de Yuleblok bevestigen zodat we hem in februari samen kunnen verbranden en onze groep wat 'officiëler' maken.

Wat ik zelf ga doen op Yule, buiten die blok dan, weet ik nog niet. Ik heb wel inspiratie genoeg maar soms de fut niet om ergens aan te beginnen. Ik zie nog wel, misschien gewoon even wat mediteren.

Groetjes Hibou

Geplaatst: vr dec 19, 2014 3:40 am 

Hoi Amaris, is het niet wat voor jou om ook te organiseren met Gadey en Eldridge? Zij wonen namelijk niet ver van jou en willen ook graag organiseren, zie hier:
http://www.beliseheksenforum.com/viewtopic.php?f=102&t=8783 Fijn als je hier ook reageert :)

In je eentje is inderdaad ook niet zo denderend. Als je ontmoetingen doet via het forum, en je enthousiastelingen treft, komen vanzelf de gezelligere jaarfeesten. Ik wil zelf ook best een keertje naar Gelderland gaan.

Zelf vier ik 21e Joel tussen onderlinge vertrouwen. Als ik een dikke som geld had, dan zou ik zeker iets voor of iets na die datum richting Gelderland willen afreizen, maar aan die woorden hebben we niets. Een ontmoeting na januari 23e of op en rond Imbolc zou mij zeker wel kunnen lukken :D Wel houd ik tot zekere tijden speling in de datums.

Geplaatst: ma dec 22, 2014 11:04 pm 

hey,
eehhhh.... kan iemand mij vertellen wat een yuleblok is? (ik ben een groentje ;P)

yue

Geplaatst: di dec 23, 2014 11:33 am 

http://paganwiccan.about.com/od/yulethe ... le_Log.htm

Ik denk dat ze deze bedoelen:)

Geplaatst: di dec 23, 2014 5:20 pm 

Ja inderdaad Mele, zo iets :)
Een blok hout gaan zoeken in het bos en die versieren met allerlei dingen die je vind in de natuur. Op Imbolc verbrand je die en strooi je het as uit over velden als een zegening voor een goede oogst.
Erg leuk om te doen en ook een mooi versiering voor de feestdagen.

Mijn Yule is een beetje anders verlopen dan gepland, mijn gezondheid heeft me compleet gevild met eerst een zwaar gekneusde voet en nog geen twee dagen later een fikse griep. Mijn dagen bestaan dus uit slapen en pijn lijden :') Maar Yule vieren komt nog wel, het heeft enkel een beetje vertraging opgelopen.

Groetjes Hibou

Geplaatst: wo dec 24, 2014 4:15 pm 

Dat is echt heel erg vervelend Hibou! Ik ga Yule ook tijdens kerst vieren. Ik vind Yule altijd maar een beetje gek om te vieren aangezien ik mijn hele leven aan de kerstman kerst deed. Je bent niet de enige met vertraging :)

Geplaatst: wo dec 24, 2014 4:39 pm 

Leuk idee dat met dat hout zoeken en met Imbolc in de fik steken :D
Weer wat inspiratie met wat gekke vrienden van mij :mrgreen:

Geplaatst: wo dec 24, 2014 5:52 pm 

Mele schreef:
Dat is echt heel erg vervelend Hibou! Ik ga Yule ook tijdens kerst vieren. Ik vind Yule altijd maar een beetje gek om te vieren aangezien ik mijn hele leven aan de kerstman kerst deed. Je bent niet de enige met vertraging :)

Ja dat heb ik meestal ook, vind ik soms zo raar om twee keer eigenlijk 'hetzelfde' te vieren. Maar aangezien we meestal met kerstavond en kerstdag samen zijn met familie kan ik geen Yule vieren. Dus daarom doe ik ze wel apart maar de sfeer is voor mij hetzelfde.

Groetjes Hibou

Geplaatst: do dec 25, 2014 1:26 pm 

Ik heb gisteravond Midwinter gevierd met een vriendengroep van mensen die ofwel nergens in geloven ofwel half ergens in geloven ofwel christen zijn. Ik had een mix-viering voorbereid van de "heidense" en de "christelijke" manier van kerst/Yule vieren en kreeg hier positieve reacties op van de aanwezigen.

Misschien leuk voor jullie om inspiratie uit te halen (voor volgend jaar ;) )

Opening van de viering:
Aanroepen van de elementen. Iemand zei de tekst, zette het symbool voor het element in de juiste windrichting en iedereen herhaalde 'amen':

Noorden - Aarde
In deze donkere helft van het jaar is de aarde hard en koud.
Maar wij weten dat in die aarde nieuw leven verborgen is
dat zich nog schuilhoudt en wacht, maar zich in het nieuwe jaar zal laten zien.

Aarde, element van het Noorden,
wij verwelkomen jou in ons midden.
Wees aanwezig bij dit feest van licht.
Amen.

Oosten - Lucht
Zoals het verhaal vertelt, kwamen er uit het Oosten drie wijzen om Jezus te eren.
Onder hun geschenken was ook wierook, het geschenk dat voor ons vandaag Lucht symboliseert, het element dat geassocieerd wordt met de ratio en met wijsheid.

Lucht, element van het Oosten,
Amen.

Zuiden - Vuur
De zon heeft zijn wending gemaakt op de zuidelijke keerkring
en is reeds op weg naar het noorden. Het Vuur is vanavond het licht van de zon,
maar ook het licht van het kerstkind in de kribbe.

Vuur, element van het Zuiden,
Amen.

Westen - Water
Een pasgeboren kind is zuiver en puur.
Water staat symbool voor die zuiverheid,
voor het afspoelen van zorgen en het maken van een nieuw begin.

Water, element van het Westen,
Amen.

Vervolgens gingen we in een kring staan met de gezichten naar buiten. Bedoeling was om je mentaal voor te bereiden op het ritueel, om een beschermende "muur" te visualiseren en als je daarmee klaar was, dan draaide je je om. Toen iedereen was omgedraaid, gingen we zitten in de kring.

Mijn vriend had zijn gitaar meegenomen en we zongen twee kerstliedjes (Stille Nacht en Maria die zoude).

Daarna las ik deze tekst voor:

Met kerst vieren we de geboorte van Jezus. Degenen van jullie die later vanavond nog naar de kerk gaan, zullen het kerstverhaal daar te horen krijgen. Ik ga jullie het kerstverhaal niet vertellen, we horen het al in de liedjes die we samen zingen... Ik wil graag met jullie stilstaan bij de symboliek rond kerstmis en de symboliek rond het heidense feest van Midwinter.

De symboliek van het kerstverhaal en dat van wat we vieren met Midwinter sluiten namelijk goed bij elkaar aan. Men vermoedt dat dat ook een reden geweest is om het kerstfeest op deze datum te gaan vieren. Interessant is om te bedenken dat het kerstfeest in het vroegste begin van het christendom helemaal geen belangrijke plaats innam in de kerkelijke kalender. Pas in de vierde eeuw stelde keizer Constantijn de Grote de datum van ons huidige kerstfeest vast. Maar tot zover de wikipedia-weetjes...

De winterzonnewende vindt plaats op 21 december. De zon staan dan boven de zuidelijke keerkring en we beleven de kortste dag van het jaar. Daarna keert de zon zich om en begint zijn tocht richting de evenaar. Dat zit natuurlijk eigenlijk anders in elkaar, aangezien het de aarde is die verplaatst en niet de zon, maar het beeld van een zon die zich onze richting op begeeft, vind ik nou eenmaal mooier.

In de huidige tijd markeert 21 december het begin van de winter. De Kelten en voor zover ik weet ook de Germanen kenden echter geen indeling van het jaar in vier delen, maar een deling van het jaar in een donkere en een lichte helft. 21 december markeert dan het midden van die donkere helft, vandaar: Mid-winter.

Wat we dus vieren is niet zozeer het begin van de winter, maar juist het midden van een donkere tijd. We vieren de wetenschap dat het licht weer terug zal keren, dat de dagen weer langer gaan worden... in voorchristelijke tijden keek men oprecht uit naar het lengen van de dagen, wanneer het graan weer zou groeien en er weer vers voedsel gegeten kon worden.

Tegenwoordig heeft de terugkeer van het licht een meer symbolische betekenis. En dat is precies de betekenis die we ook vinden in de geboorte van het kindje Jezus. Die geboorte houdt een belofte in. Een belofte van vrede, van vreugde, van licht in de duisternis. Vandaag vieren we de komst van dát licht.

Weer twee kerstliedjes:
Deck the Halls en Midden in de winternacht

Stilte-moment (deze groep was daar bekend mee want ze waren bijna allemaal in Taizé geweest, een christelijke gemeenschap waar in de kerk altijd een lang stiltemoment is tijdens de viering)

Daarna: wensen in de boom hangen. Iedereen mocht drie wensen opschrijven: 1 voor jezelf, 1 voor iemand van wie je houdt en 1 voor de wereld.

Weer twee liedjes:
Eer zij God
White Christmas

Afsluiting: ik ging de cirkel rond, bedankte de elementen (onderstaande tekst en dan voor ieder element) en haalde de symbolen weg.

Noorden - Aarde
Aarde, element van het Noorden,
dank voor je aanwezigheid
en voor je energie.
Vaarwel!

Daarna gingen we allemaal staan, we hielden elkaars handen vast (gezichten naar binnen) en als je "er klaar voor was" dan liet je los, verliet je de cirkel en ging naar de keuken. Toen iedereen in de keuken was, hebben we kort nagepraat om vervolgens cake aan te snijden en een kerstfilm aan te zetten.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur