Het is nu do aug 16, 2018 8:20 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: re: Jezus
Geplaatst: ma mei 02, 2011 8:52 pm 

Veel Franse tempeliers sympathiseerden met de Katharen.
Dit kwam niet alleen doordat er veel tempeliers woonden in de burchten van de Zuid-Franse Languedoc. Er bestond een bepaalde verwantschap tussen beide groepen. De vierde grootmeester van de Tempelorde, Betrand de Blanchefort, Grootmeester van 1153-1170, was zelf een Kathaar.
De paus verloor zijn grip, zowel op de tempeliers als op de Katharen.
In 1208 greep de paus Innocentius III zijn kans. Hij was namelijk bang dat de machtige Franse tempeliers zich met zijn conflict met de katharen zouden gaan bemoeien.
In het jaar 1209 vielen dertigduizend soldaten, onder de fanatieke leiding van Simon de Montfort, de Languedoc binnen waarbij zij zich plunderend en moordend door de streek vochten.
In maart 1244 was de genocide geklaard.

Toen zowel de katharen als de tempeliers vervolgd werden zouden enkele tempeliers-ridders met de Heilige graa,l die zich in Montsegur (het laatste katharenbolwerk) bevond, gevlucht zijn.

Het laatste bolwerk van de Katharen, Montségur, dat later grote bekendheid zou krijgen als 'mysterieuze graalburcht', viel in handen van de pausgezinden.

Geplaatst: di mei 03, 2011 12:43 pm 

Voor diegene die een Paganistische wereldvisie met christelijk geloof willen combineren, kunnen kijken bij Keltisch christelijke kerken. Daar zijn er een paar van, wel allemaal Engelstalig.

Geplaatst: di mei 03, 2011 10:27 pm 

Met betrekking tot religies combineren is het voor mij eenvoudig, als je gelooft dat het kan en je kan verklaren waarom en hoe je het combineert, dan kan het. Als je gelooft dat het niet kan, dan kan het ook niet en moet je het ook niet doen. Je kracht in je meditaties, rituelen en gebeden zal dan niet zuiver zijn door twijfel.

Ik ben "Half Christelijk" om het zo plat te zeggen (weet niet hoe ik het anders moet uitdrukken), met redelijke kennis van schrift teksten.

Ik geloof wel in Jezus als zoon van God en ook in de wonderen, maar niet als enige waarheid, tenminste in zuivere zin is er 1 waarheid en dat is de 'liefde', maar deze zelfde waarheid zie je ook in andere religies terug. Deze waarheid heeft wel vele kanten en meer dan wij weten.

In het begin van Johannes staat dat hij 'Het vleesgeworden Woord' was en op aarde was gekomen om de mensen te redden. In mijn optiek incarneert het Woord, het Logos, wel vaker in diverse culturen. Neem bijvoorbeeld Krishna in de Bahavad Gita, die zegt, ik ben het alles, ik ben de liefde. Ik incarneer van tijd tot tijd wanneer het kwaad de overhand heeft in een cultuur en het goede verloren dreigt te gaan.

Het woord 'past zich aan' aan de cultuur, maar verliest het goede niet uit het oog. Het Woord is een soort helper van de mensheid.

Als je het Nieuwe Testament goed leest, zie je dat niet enkel het offer van Jezus belangrijk is maar 1 ding is belangrijker dan dat, en dat is de liefde voor elkaar, het luisteren naar de innerlijke stem en de Grote Geest die hemel en aarde omvat. Een aantal voorbeeld teksten:

Als gij weet, dat Hij rechtvaardig is, erkent dan ook, dat een ieder, die de rechtvaardigheid doet, uit Hem geboren is. (1 Johannes 2:29)

Geliefden, laten wij elkander liefhebben, want de liefde is uit God; en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. (1 Johannes 4:7)

Niemand heeft ooit God aanschouwd; indien wij elkander liefhebben, blijft God in ons en zijn liefde is in ons volmaakt geworden. (1 Johannes 4:12)

Dit is mijn gebod, dat gij elkander liefhebt, gelijk Ik u heb liefgehad. Niemand heeft grotere liefde, dan dat hij zijn leven inzet voor zijn vrienden. Gij zijt mijn vrienden, indien gij doet, wat Ik u vraag. (Johannes 15:14)

1 gebod slechts, elkaar lief hebben, dus gewoon goed zijn voor elkaar en elkaar steunen en met respect behandelen. Jezus zegt niet, geloof in mij dan ben je mijn vriend. Nee, hij zegt, heb een ander lief, dan ben je automatisch al een vriend. Dit heeft dus helemaal niet te maken met of iemand christen is of niet. Als een kerkelijk iemand slecht is voor zijn medemens dan heeft hij 'God niet gezien'.

Immers zegt Doreen Valiente hetzelfde in de Charge of the Goddess:

For mine is the ecstasy of the spirit,
and mine also is joy on earth;
for my law is love unto all beings.

I am the Gracious Goddess,
who gives the gift of joy unto the heart of man.
Upon earth, I give the knowledge of the spirit eternal;
and beyond death, I give peace and freedom
and reunion with those who have gone before.
Nor do I demand aught in sacrifice;
for behold,
I am the Mother of all living,
and my love is poured out upon the earth.

Of de Charge of the God

Seek me with pride and humility, but seek me best of all with love and strength for this is my path. Walk it with purpose and dance boldly. Hear my call on long nights and we shall stand together as one.

Chris

Geplaatst: wo mei 04, 2011 6:26 am 

Bedankt voor de prachtige teksten, Chris!

Geplaatst: di aug 30, 2011 6:06 pm 

---Origineel geplaatst door: Klavertje4---
De teksten die jij noemt komen uit het eerste bijbelboek, Genisis.
In datzelfde boek staat ook het scheppingsverhaal (vers 27):
"EN GOD SCHIEP DE MENS NAAR ZIJN BEELD, NAAR HET BEELD VAN GOD SCHIEP HIJ HEN; MANNELIJK EN VROUWELIJK."
Als je van dát vers uit gaat, dan zijn vrouwen en mannen niet ondergeschikt aan elkaar.

Hier zou ik graag eerst even op willen reageren voordat ik verder lees. * GOD schiep de mens naar zijn beeld. Wie weet ooit hoe God eruit ziet? Ik weet het niet zeker maar ik heb een aardig vast vermoeden. Ik geloof dat God van dezelfde intelligentie is als onze zielen. Ik geloof dat God de helft van zichzelf aan ons heeft gegeven. Ik denk dat onze gelijkenis met Hem onze Ziel is. Misschien een schokkende onthulling? Ik weet het niet, maar voor mij klinkt het heel logisch..

Groetjes, Eleanor.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur