Het is nu ma dec 17, 2018 8:50 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: re: Jezus
Geplaatst: di apr 26, 2011 7:12 pm 

Ten eerste denk ik dat de mensen die zogenaamd christelijk zijn opgevoed er helemaal niets van kennen. Ik ben niet christelijk en ik weet meer dan de gemiddelde christen, over de Bijbel, de Kerk etc. Heel veel mensen kennen ook de geschiedenis van het christendom niet. Het is makkelijk om een religie af te schieten, omdat ze star en ouderwets is, maar beseft de halve wereld wel wat wetenschap met religie heeft gedaan en vooral met het christendom? Het is in de grootste val van de moderne tijd getrapt (aanrader over dit punt: De kwestie Gods - Karen Armstrong)

De Bijbel is geen geschiedenisboek. De Bijbel is geen wettenboek. De Bijbel schrijft weinig voor. Wie schrijft voor? De Kerk en de mensen zelf.

Jezus is trouwens niet gekruisigd in het jaar 1. Hij is toen geboren...

Geplaatst: di apr 26, 2011 7:17 pm 

---Origineel geplaatst door: Klavertje4---
Ik hoop dat we elkaar kunnen blijven vinden, zonder elkaar te veroordelen, en zonder elkaar onze eigen ideeën op te dringen.

Daar sluit ik me helemaal bij aan: Geloven doe je vanuit je hart, dus heeft het geen zin om anderen jou ideeën op te dringen. Iedereen bewandeld zijn of haar eigen pad.

Geplaatst: di apr 26, 2011 9:02 pm 

Grappig dat men nu het gehele Christendom, met meer dan 2.2 MILJARD mensen over een kam scheert. Net alsof die 2.2 miljard mensen allemaal dezelfde religie aanhangen, met een uniform denkbeeld die allemaal de bijbel letterlijk nemen. Het gros ervan heeft de Bijbel niet eens gelezen.

De religie heet het Christendom. Niet het Bijbeldom. De kern van de religie is dan ook Jezus Christus, niet de Bijbel. De boodschap van Jezus was niet "Neem de Bijbel letterlijk", maar "Heb uw naaste lief gelijk uzelf".

De Christenen die ik ontmoet heb zijn zeer toegewijd aan hun geloof, zijn daar dagelijks actief mee bezig... en nemen de Bijbel absoluut niet als een letterlijk iets waarmee ze discriminatie rechtvaardigen.

Het is nogal hard om het complete Christendom te veroordelen op basis van een tekst die zij zelf niet altijd al te letterlijk nemen. Dan kan ik over Paganisme ook nog wel een paar op- en aanmerkingen maken, want binnen een aantal Wicca tradities zijn er teksten te vinden die bepaald niet man-vriendelijk zijn. Toen ik sommige ervan las stond het schaamrood me op de kaken.

En ja, dat andere paganisten die teksten niet serieus nemen, dat maakt dan net zo min uit als dat er andere Christenen zijn die de Bijbel niet als het letterlijke woord van God en de absolute waarheid zien.

Geplaatst: wo apr 27, 2011 7:44 am 

Sorry, maar ik kan het niet laten om te reageren.

Wat seks betreft:
De kerk heeft daar inderdaad strenge regels voor bedacht.
Maar de bijbel laat juist zien, dat seks aan de mens is gegeven om van te genieten

Mocht je eens in de bijbel kijken, dan raad ik iedereen het boek HOOGLIED aan, waarin een man en vrouw de liefde voor elkaar bezingen.

1:2 = Laat hij mij kussen met de kussen van zijn mond. Want uw liefde is beter dan wijn.
1:16 = Zie, u bent zo mooi, mijn liefste, ja lieflijk.
7:6 = Wat bent u mooi, wat bent u lief, wat een genot
enz. enz. enz.

Geplaatst: do apr 28, 2011 2:54 pm 

@ FulgrimAtham:
Mooie reactie heb je gegeven. Knap ook hoe je aangeeft dat 'velen met hun ogen rollen om de absurde dingen die Joden kunnen doen'.
Ik denk dat het inderdaad makkelijk is om in extremen te vallen als je je aangevallen voelt!

Vanmorgen kwam ik op het ANP dit berichtje tegen. Ik gelijk aan onze discussie denken over de onderdrukking van vrouwen:

HUWELIJK WILLIAM EN KATE

LONDEN (ANP/AFP) - In navolging van prinses Diana dertig jaar geleden zal Kate Middleton prins William geen gehoorzaamheid beloven bij de inzegening van hun huwelijk vrijdag in Westminster Abbey in Londen. Dat blijkt uit de orde van dienst van de huwelijksplechtigheid. Kate, die William al acht jaar kent, zal de prins beloven dat zij hem zal ,,liefhebben, troosten, eren en vasthouden''.

Prinses Diana, de moeder van William, deed in 1981 dezelfde belofte, toen zij in 1981 met prins Charles trouwde. Diana en Charles scheidden in 1996.

Geplaatst: ma mei 02, 2011 9:57 am 

Ik ben niet Christelijk opgevoed. Mijn partner wel.

Volgens mij heeft Jezus wel bestaan en was hij een Reiki-master. Hierdoor zagen mensen hem als zoon van God. Maar zoals iedereen, zijn wij kinderen van God.

Wat vind ik van het Christendom.....
Het Christendom is nieuwer dan het Heidendom. En er zijn veel stukken terug te vinden vanuit het heidendom in het christendom.
God schiep de mensen, maar dat deed Odin ook.
Ik heb niets met pasen. Pasen is een omgezette/aangepaste vorm van Ostara. Net als kerst etc. Het Christendom is veelal opgelegt aan de mensen, anders ging je op de brandstapel. Je kon niet altijd vanuit je gevoel en vrijwillig Christen worden, maar werd gedwongen. Hierdoor is het een groot geloof geworden.

Voor mij is het Christendom een uitgeklede en aangepaste versie van het Heidendom. En dat hebben ze gedaan om de kerk machtig en rijk te maken.

Vroeger waren de Katharen/Tempeliers zeer rijk. Zij hebben o.a. de travellercheque uitgevonden. Maar de kerk had ook veel geld van de Katharen geleend, maar konden dit helaas niet meer terug betalen. Pas toen zijn ze uitgeroepen als ketters en moesten uitgeroeid worden.
Iedereen werd afgeslacht, kathaar of niet. De abt zou gezegd hebben: ‘Doodt hen allen, God zal de zijnen herkennen!’ En zo geschiedde dus.

Lekke makkelijke oplossing van de Christen, om zo van je schulden af komen.........

Maar goed, ik ben niet anti-christen. Iedereen moet zelf weten wat hij/zij wil geloven..... Alleen ik heb er helemaal niets mee

Voor geen enkel geloof is er een 100% bewijs dat deze juist is, dus geloof met je hart en doe wat voor jou goed voelt.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur