Het is nu vr mei 25, 2018 3:48 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 97 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Hoe serieus neem jij het christendom?
Geplaatst: do nov 24, 2011 7:38 pm 

Mja. Ik dacht altijd dat ik toch redelijk mild was jegens mensen met een ander geloof. Ik merk nu dat het een combinatie was van naiviteit en arrogantie. Andere mensen kunnen het ook niet helpen dat ze met een ander geloof (in dit geval christendom) opgevoed zijn, was mijn (arrogante) visie. En in christendom draait het om het idee 'god is liefde', was mijn (naieve) visie. En andere mensen hebben natuurlijk net zo goed het recht om hun geloof te hebben, als ik het mijne.

En nu bots ik plotseling heel hard met mijn vriend, die bepaalde punten uit de bijbel letterlijk neemt, en tegelijkertijd mij mezelf laat zijn in mijn geloof. Hoe kan ik iemand die denkt dat de wereld 6000 jaar oud is ooit serieus nemen? Iemand die gelooft in een puur kwaad in de vorm van Lucifer, in de erfzonde en in Jezus als onze verlosser? In mijn ogen is dat allemaal compleet belachelijk. Tegelijkertijd ga ik volgens hem niet naar de hel, want ik ben een goed mens. En ik vind ook dat, hoewel hij er op sommige punten volgels mij wel erg ver naast zit, het doorgaans een goede ontwikkeling is als mensen meer op zoek gaan naar hun eigen spiritualiteit. Mijn eigen ervaring is dat ik soms ook een heel spectrum moet doorlopen, voordat ik daarbinnen mijn eigen plek heb gevonden. Hij is ook nog zoekende, (her)ondekt alles nu net een beetje. Ik weet hoe belangrijk het voor hem is dat hij serieus genomen wordt, en ik weet hoe verschrikkelijk het voelt als mensen dat niet doen.

Hoewel ik weet dat hij net zo goed recht heeft op een eigen geloof als ik, en ik hem daarin vrij moet laten, vind ik het moeilijk dat te doen. Hij gelooft dingen die voor mij zo'n ontzettende onzin zijn, dat ik het soms niet serieus kan nemen. En toch haalt hij er ook goede dingen uit: naastenliefde, mildheid in plaats van woede. En het gaat hem er uiteindelijk bij alle mensen om dat ze een goed leven leiden, of ze god en Jezus daar nou in volgen of niet. Meh, ik vind het moeilijk :(

Berichttitel: Re: Hoe serieus neem jij het christendom?
Geplaatst: do nov 24, 2011 8:16 pm 

Ach, het is allemaal net even gek binnen de hekserij.
Twee godheden, met een toverspreuk kunnen we dingen bereiken, we zien geesten, we geloven dat we dingen kunnen 'voorspellen', etc.

Ik ben nogal Christelijk geïnspireerd. Kijk, ik vind het ook onzin om de Bijbel letterlijk te nemen. En Jezus is in mijn ogen ook de verlosser niet. Maar toen ik me eens wat meer in het Christendom gaat verdiepen dan merkte ik dat ik eigenlijk niet zoveel van hen verschil. Sommige dingen zijn inderdaad helemaal niet zoals ik ze zie. Veel verhalen uit de Bijbel ga ik op mijn manier interpreteren. Ik zie er de symboliek van in. Ik haal er inspiratie uit.

Ik zie het vaak als volgt: je hebt een God (Universum/God en Godin/whatever) en alle wegen leiden naar die ene God. Dat je daarbij gelooft dat Jezus je verlosser is of je hem kan bereiken door uren stil op een kussentje te zitten dat maakt niet uit. Je volgt dezelfde weg: die naar God.

Dat er leven door jouw aderen stroomt, maakt dat respect een basisrecht is. Een geschenk gegeven door de goden hoeft men niet meer te verdienen.

Geplaatst: do nov 24, 2011 8:24 pm 

Ik herken dit wel:
Ik heb redelijk wat Christenen in mijn omgeving. Aan de ene kant ben ik blij voor hun dat ze er gelukkig mee zijn en dat ze kracht uit hun geloof halen. Maar aan de andere kant hebben ze ook bepaalde meningen die ik maar moeilijk kan accepteren: 1 van die dingen is dat de mens het meest superieure wezen op aarde zou zijn. En waar ik ook nog steeds moeite mee heb, is het verhaal van Adam en Eva uit de bijbel: Hoe kan je na zo'n verhaal nou nog zeggen dat mannen en vrouwen, volgens de bijbel, gelijk zijn?! (behalve natuurlijk de Christenen die zeggen dat de bijbel niet klopt, want die ken ik ook).
Ik probeer me maar zo veel mogelijk te bedenken dat deze mensen hun pad hebben gevonden en dat ze daar gelukkig mee zijn. En als ze het over dieren of de bijbel gaan praten, hou ik maar wijselijk mijn mond.

Geplaatst: do nov 24, 2011 11:11 pm 

Mijn vader was dominee, en deed zijn best om te snappen hoe dat nu zat met mijn speurtocht naar zingeving langs allerlei niet-christelijke paden.
En ik heb hem kunnen waarderen in zijn integriteit, maar ook in zijn worsteling tussen zijn roeping en zijn gezinsleven.

Persoonlijk kan ik weinig met de standaard Kerkdoctrines, maar zijn er passages in de Bijbel die ik gewoon mooi vind, en Christenen die ik als persoon bijzonder respecteer.
Dezelfde houding heb ik overigens ook naar het Jodendom en de Islam.

Geplaatst: vr nov 25, 2011 8:14 am 

Dat we veel leerstellingen van het Christendom gek vinden, lijkt me ook logisch. Anders waren we Christenen. Het enige waar ik nog steeds niet aan uit kan is die wijn die in bloed veranderd en het brood dat in zijn lichaam veranderd. Neen, dat snap ik NIET!

En gelijk ik het denk, denk ik dit:
Jezus sprak: "Ik ben het die het licht boven allen is. Ik ben het die het Al is. Uit mij is het Al voortgekomen, en tot Mij spreidt het Al zich uit. Splijt een stuk hout, en ik ben daar. Hef de steen op, en je zult mij daar vinden."
De logica zelve (ik zou het animisme noemen, maar ik vrees dat de Katholieke Kerk dat niet vindt ;))

Dat er leven door jouw aderen stroomt, maakt dat respect een basisrecht is. Een geschenk gegeven door de goden hoeft men niet meer te verdienen.

Geplaatst: vr nov 25, 2011 11:01 am 

Ik heb net zoveel moeite met domme dogmatische christenen als ik met domme dogmatische paganisten heb :D

Er is helemaal niks mis met het christendom, het is gebaseerd op een prachtige mythe, het geeft een aantal mooie ethische richtlijnen voor het leven en vooral de katholieken volgen in hun vieringen de cyclus van de seizoenen. Helaas maken veel mensen er strak dogmatisch keurslijf van. Ik heb het meeste moeite met christenen die vinden dat alle andere mensen ook christen moeten worden.

Maar vergeet niet dat er ook 'heksen' zijn die met doem dreigen via de wet van drie en dwepen met de 'burning times' en weer andere heidenen die vinden dat alles historisch verandwoord moet zijn.

Het is iets in de mens dat graag wil vasthouden aan regels en verhalen, anders wordt het allemaal te onoverzichtelijk en eng.
En dat komt voor binnen elke religie.

Geplaatst: vr nov 25, 2011 5:04 pm 

Bedankt voor de reacties :) Misschien komt het bij mij ook wel voort uit het feit dat ik zelden écht in contact kom met christenen. Van jongs af aan was naar de kerk gaan saai, en de meeste mensen daar waren oud en grijs en saai en braaf. Ik kon nooit geloven dat mensen echt serieus waren in hun religie. En ja, er zijn genoeg normale mensen die christen zijn, het zijn de (extremistische?) uitwassen die het nieuws halen, waar mijn mening op gebaseerd was. Vorig jaar had ik een vriend van wie de vader dominee was. Met hem heb ik geweldige gesprekken gehad. Maar nu, nu mijn vriend zich vrij plotseling helemaal overgeeft aan het christendom, inclusief het letterlijk nemen van een aantal bijbelpassages, vind ik het veel moeilijker. Misschien ook omdat het nu ineens heel dichtbij komt. Of omdat hij er (naar mijn gevoel) erg ver in gaat. Misschien moet ik er gewoon aan wennen.

Geplaatst: vr nov 25, 2011 9:37 pm 

Hey Sigrdrifa, hoe staat jouw vriend tegenover jouw hekserij? Want misschien denkt hij daar wel hetzelfde over en is het verstandig eens een gesprek te hebben om het waarom van alles aan elkaar uit te leggen. Hekserij is niet zo vastgelegd als christendom maar wij hebben zoals boven al gezegd is ook dingen waarvan je kan denken "wat een onzin".

Ik ben zelf een heks die de god en godin als één ding ziet, die niet machtiger is dan elk ander levend wezen maar die wel altijd aanwezig is, dat is heel anders dan het christendom maar waarom zou mijn visie meer voor de hand liggend zijn dan de christelijke.

Ik zou er bij je vriend vooral naar kijken of hij christendon als excuus gebruikt voor zijn daden, en als dat niet het geval is zou ik er niet te veel over piekeren, want het blijft een geloof, en geloven zijn veelal gebouwd op niet materiele dingen waar je niet meer mee kan doen dan er over praten er er hoop uit putten. Ik vind dat je best commentaar mag hebben op het feit dat hij bijbelpassages die duidelijk uit de tijd zijn letterlijk neemt. Christendom is geen excuus voor een tunnelvisie. Dat moet je dan niet uit je heks-zijn doen, maar als zijn vriendin.

Blessings, Biskwietje

Geplaatst: ma nov 28, 2011 9:04 am 

Muireann schreef:
Ik zie het vaak als volgt: je hebt een God (Universum/God en Godin/whatever) en alle wegen leiden naar die ene God. Dat je daarbij gelooft dat Jezus je verlosser is of je hem kan bereiken door uren stil op een kussentje te zitten dat maakt niet uit. Je volgt dezelfde weg: die naar God.

Mooi, dat is wat ik ook ben gaan geloven in de loop van de tijd al heb ik eerlijk zelf nog steeds erg moeite met het Christendom.
Het omgaan met Christenen blijft voor mij een hekel punt. Ik ga niet schijnheilig doen en zeggen dat ik ze met open armen in mijn huis ontvang, ik ontvang ze wel maar zal me niet op mijn gemak voelen totdat ik zeker weet dat ze niet gaan lopen prediken.

Dat Sigrdrifa's vriend haar vrijlaat is al heel wat want als hij echt het kaliber Christen was waar ik al met mijn ogen ga rollen als ik ze aan zie komen had hij al lang een soort "profeet in huis" geweest. Zo'n type die je constant herinnerd aan dat JC de enige weg is en bij alles wat je doet met een quote uit hun "gouden gids" komt.
Zodra dat gaat gebeuren weet je echt dat het verloren is maar als hij een heks accepteert denk ik niet dat je je zorgen moet maken over iemand die gelooft dat deze aarde 6.000 jaar is. Er zijn ook nog steeds mensen die geloven dat graancirkels door aliens worden gemaakt.

Kijk als je de rollen omdraait zit Sigrdrifa's vriend misschien op een Christelijk forum te klagen over zijn vriendin die in belachelijke dingen gelooft en hoe daar mee om te gaan; ieder zijn eigen stoornis zeg ik dan :P

Wat me ook op viel is dat hij nog maar net vers is in die religie als ik het goed begrijp. Ik merk dat veel beginners wat extremistischer kunnen zijn en later tot rust komen. Blijf hem inderdaad gewoon steunen maar zet wel je hakken in het zand zodra hij gaat lopen prediken of andere dingen doet waar je je echt niet prettig bij voelt.
Dat hij die dingen gelooft kun je hem nu eenmaal niet verbieden net zomin als hij jou. Hoe hij er mee omgaat daarin zit het probleem...of niet :)

En hoe serieus neem ik het Christendom? Niet, sorry maar echt helemaal niet. Ik hou er enkel rekening mee omdat het nog steeds de grootste religie op deze planeet is en omdat ik denk dat er overal wel iets van waarde in zit.

Geplaatst: ma nov 28, 2011 11:27 am 

Ik las onlangs iets heel grappigs in een boek... (voor geïnteresseerden: Karen Armstrong - Een geschiedenis van God)
Ze was net aan het uitleggen dat het Christendom een staatsreligie werd (Constantijn wordt lekker Christen) en dat het toen moeilijk werd voor het Christendom. Want, zo zegt ze, het Christendom is een religie die is ontstaan in slechte tijden en dus enkel werkt als het slecht gaat. Nu gaat het 'goed' en weten ze niet hoe ze ermee moeten omgaan. Aldus beginnen filosofische discussies over het al dan niet goddelijk geboren zijn van Jezus. Waarna ze zegt: eigenlijk had het Christendom nooit zo'n succes gekend als Constantijn, keizer van het WRR, zich niet had gekerstend. Het Christendom werkt enkel in slechte tijden, dus zou zijn ondergang gekend hebben toen alles weer 'beter' ging.

Ze formuleert een beetje het gevoel dat ik al lang heb. Mensen bij wie het slecht gaat, kunnen veel troost vinden in het Christendom, denk ik, maar voor mensen die positief in het leven staan, werkt het volgens mij niet echt...

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 97 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur