Het is nu di jun 19, 2018 11:21 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 97 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Hoe serieus neem jij het christendom?
Geplaatst: zo jul 21, 2013 1:47 pm 

Hmm.. moeilijk te zeggen hoe ik hierover denk.. aan de éne kant vind ik het best als mensen vasthouden aan mythes en legenden en die als de "volledige waarheid" accepteren.. aan de andere kant vind ik het gevaarlijk. Uit fundamentalisme, in welke religie dan ook, komen enkel oorlogen en onenigheden voort...

Nu is het echter ook een feit dat mensen snel radicaliseren in hun overtuigingen op momenten dat ze het moeilijk hebben.. Armoede, oorlog, ruzies, honger, dorst.. al deze dingen (en meer) zorgen ervoor dat mensen zich volledig toeleggen op hun religie, mede omdat ze verder niets anders hebben.. en omdat ieder mens behoefte heeft aan een zekere geruststelling in moeilijke tijden. Niets mis mee.. tot ze de strijd aangaan met mensen die andere dingen geloven dan zij..

Enfin.. omdat ik daar toch niets aan kan veranderen, heb ik een simpel standpunt: zolang mensen mij niet proberen te bekeren vind ik alles prima.. Doen ze dat wel, dan verliezen ze alle respect in mijn ogen. Sowieso heb ik ernstige morele objecties tegenover het hele "bekeergedoe".. en ook tegen de indoctrinatie die van jongs af aan plaatsvindt bij vele miljoenen personen in deze wereld (hoewel het niet meer dan logisch is dat ouders hun religieuze overtuigingen aan hun kinderen meegeven tijdens de opvoeding.. toch vind ik het eigenlijk niet kunnen).

Er is al niet veel vrijheid in deze wereld, waar dan ook. Of je nu in het oosten, het westen, het noorden of het zuiden leeft, alle regeringen zijn zo corrupt als maar kan, en iedereen heeft te voldoen aan bepaalde verwachtingen van anderen, wie die anderen ook mogen zijn. Laat mensen dan toch in ieder geval de keuze om hun eigen pad te vinden, in plaats van hen alles op te leggen op dat gebied..

Helaas zal het wel nooit gebeuren dat ieder kind en ieder mens volledig vrij wordt gelaten in de keuze om zijn/haar eigen levensovertuiging te vinden.. Het zit nu eenmaal in de aard van de mens om anderen hun wil op te leggen, en dat zal ook nooit veranderen. Acceptatie is de enige overgebleven optie.

Nu mag ik misschien hypocriet klinken, daar het in mijn overtuiging juist aangemoedigd wordt om jezelf te beschouwen en te vereren als je eigen god, en ook op deze wijze te leven.. Het Ego boven alles.. Desondanks is er bij mij toch sprake van een zeker basis-respect voor mijn "mede-god(inn)en".. tot op het moment dat ze mijn persoonlijke ontwikkeling in de weg staan.. of tot ik iets van ze nodig heb op wat voor gebied dan ook. Verder laat ik echter wel iedereen begaan, zeker waar het de overtuigingen van anderen betreft.

Ik hoop dat mijn visie zo duidelijk omschreven is.

HS!

Geplaatst: do aug 29, 2013 12:39 pm 

Ik neem het christendom serieus. Het is voor veel mensen de leer waarmee ze zijn opgevoed en als zodanig hun waarheid en houvast. Ik zou een hoop mensen die ik ken tekort doen als ik het niet serieus zou nemen. Dat wil niet zeggen dat ik me ermee kan vereenzelvigen. Zeker, er staan een hoop dingen in de bijbel die van waarde zijn. Maar waar ik dan moeite mee heb, is dat er vaak gezegd wordt dat de bijbel het woord van God is, maar dat mensen dan vroeger zelf hebben besloten dat de ene tekst wel en de andere niet in de Bijbel kwam. Het evangelie van Thomas bijvoorbeeld, waarin aanwijzingen staan dat Jezus zijn kruisiging zou hebben overleefd (ook een soort wederopstanding) en daarna naar India zou zijn gegaan.
De religie zelf, daar heb ik niets tegen, mensen mogen dat best geloven, maar de draai die de kerk eraan gegeven heeft, vanuit het doel om macht te verwerven en vast te houden, zint mij helemaal niet. En die dingen en de angst zitten er nu zo doorheen verweven, dat veel christenen dat helemaal niet meer weten of erkennen en hetgeen de kerk zegt als DE waarheid aannemen.

Mijn kinderen zaten eerst op een christelijke basisschool, maar wat hebben we daar een spijt van gekregen! Wijn werden geacht respectvol te zijn en de gebruiken te accepteren, maar respect andersom (en trouwens ook sowieso naar elkaar) was erg ver te zoeken....NIET een goede basis voor een kind om in veiligheid en vertrouwen op te groeien.

Gelukkig ken ik ook mensen, die ondanks de angst die hen ingeprent is vanuit het christelijk geloof, respect hebben voor mijn manier van leven en mijn ideeën.
Nu moet ik wel zeggen dat ik niet alles open bloot geef, bepaalde dingen hou ik voor mezelf of deel ik alleen met personen waarvan ik weet dat ze het begrijpen. Ik kan wel aan een vriendin vertellen dat ik vollemaanvieringen doe en kaarsenmagie e.d. Maar dan bewerkstellig ik waarschijnlijk alleen dat ze dichtklapt, mijn dochter niet meer met haar beste vriendinnetje kan spelen. En dat terwijl ze verder een fijn mens is, alleen ingeprent met een dogma: alles wat occult is (of lijkt) is per definitie verkeerd. Dus een kleurplaat van een mandala kan al niet, terwijl het in beginsel gewoon een velletje papier met inkt is.
Maar ik heb het dan wel met haar over seizoensfeesten, heb mijn altaar gewoon in de huiskamer staan (zonder pentakel) en ze vind het prachtig!
Maar het blijft lastig soms om de goede balans hierin te vinden.
Ik bekijk het maar zo: ik respecteer haar juist door haar niet te bekogelen met dingen waarvan ik weet dat ze er totaal niks mee kan. En ik waardeer haar als mens en als vriendin, daar gaat het volgens mij om.
Kan me voorstellen dat het nog ingewikkelder is als het je partner betreft, waarmee je onder één dak leeft....

Geplaatst: zo okt 06, 2013 10:44 am 

Ik neem het christendom net zo serieus als mijn eigen spiritueel pad. Nee ik ben er niet mee eens, maar dat is een heel ander verhaal. Ik heb het gevoel dat de christenen best wel, ehm.. vaak niet erg welkom zijn met hun ideeen en inbrengen in de paganistische wereld, eigenlijk zijn ze bijna nergens welkom als je niet met ze eens bent. Ik vind dat dit erg jammer is. Aangezien ik wel degelijk veel heb geleerd van het christendom en hoe de mensen denken. Aangezien mijn vader elke zondag naar een katholieke kerk gaat vol met afrikaanse mensen, begrijp ik dat soort christenen heel goed. Er gaan nederlanders en afrikanen naar die kerk en je merkt grote verschillen. Wanneer de nederlanders er zijn, is alles veel serieuzer, nou eigenlijk iets stijfer dan wanneer de afrikanen gaan.

De afrikaanse christenen vieren zo'n beetje feest in de kerk, omdat ze aan God willen laten zien dat ze blij zijn met wat ze hebben, en zo uiten ze hun dankbaarheid. De meesten komen uit Kenia, Ghana of Nigeria en daar geloven ze dus ook in Magie. Deze mensen geloven dat er goede en slechte magie is. Maar de meeste doen er zelf niet aan, aangezien ze het disrespectvol vinden tegenover God als ze een ritueel doen, want dan zeggen ze daar eigenlijk mee dat ze niet blij zijn met hoe het nu met hun gaat.

In Rusland is het een heel ander verhaal. Daar probeerden ze me de hele tijd te bekeren, en toen was ik nog niet eens uit de "bezemkast" en zei ik tegen iedereen dat ik boedhistisch ben. En meerdere malen heb ik gehorod dat ik de duivel aanbid, want ze dachten dus dat boeddha een soort van god is en ja misverstanden dus.

Ik heb meerdere malen met priester in de kerk gesproken, en dat waren erg open-minded mensen. Ze weten waar ze in geloven, en respecteren andermans mening, ja ze ertellen je uitegebreid "het woord van god"maar zullen niet gauw zeggen: JE GELOOFT IN DE DUIVEL GA WEG UIT DE KERK! . Aangezien ze wel zo sterk in hun schoenen staan zullen ze je proberen te bekeren, en je gedachte anders maken maar ze zullen je wel met rust laten als je het gewoonweg niet met hun eens bent. En dat vind ik best. NAtuurlijk zijn er ook wat rootte appels te vinden, maar dat is altijd zo. De christelijke telijk ben opgevoed, en zo'n beetje de hele bijbel uit mijn hoofd kende, snap ik best hoe ze nadenken. De meeste mensen interpreteren de bijbel niet erg goed in naar mijn mening.

Geplaatst: di dec 31, 2013 5:03 am 

Zo`n Afrikaanse kerk lijkt mij nou ook suppertegek :D op tv zie je ze lekker swingen en daar word je echt vrolijk van! Nou je moest eens bij de Koninkrijkszaal gaan haha, je bent al blij als je daar even op mag staan :D hahaha. Je zult daar bilpijn krijgen van het zitten.

De gezelligste sfeer is daar wanneer het afgelopen is :D pfoehoe eindelijk.
Een stiekeme elleboogstoot naast je moeder die haar ogen laat hangen, pssst, let wel op hé!

Ik kan mij nog goed mijn benen herinneren.. oei die zaten de hele tijd in zo`n blokvorm.
En wat was ik toch jaloers op die kinderen die zo af en toe lekker konden bewegen met de benen
onder hun stoel :lol:

Geplaatst: do jan 01, 2015 7:07 pm 

Om heel eerlijk te zijn is mijn kijk op het Christendom niet heel positief. Dat heeft te maken met de basisschool waar ik op heb gezeten, en de omgeving waar ik op ben gegroeid. Ik heb op een streng Christelijke school gezeten (het was de enige school in de omgeving met goed onderwijs). Maar ik had daar een meester die vooral heel goed was in bang maken. Als je slecht was in zijn ogen ging je naar de hel, en je moest vooral niet slecht leven want in de hel was alleen maar vuur en je vind er geen verkoeling. Dat heeft er wel ingehakt als kind. Als je ouder word kom je erachter dat dit eigenlijk onzin is. Ik kom van de Biblebelt waar streng gereformeerde mensen wonen. Ik heb op dat vlak genoeg gezien en gehoord.

Maar toch zie ik wel verlengde dingen met mijn gedachte gang en Christen dom. Ik vraag positieve dingen aan het universum de Christen doen het zelfde maar dan met bidden. Alleen ik geloof niet in 1 God die in de lucht zit (bij wijze van). Ik geloof in de wet van het universum.

Geplaatst: do jan 01, 2015 11:46 pm 

Ik ben atheïstisch opgevoed thuis. Ik was in mijn tijd het enige kind dat zedenleer volgde. Toen we in de school s middags gingen eten moesten we god bedanken voor het eten. Ik was 7 en wou dit niet doen, met als resultaat de hoek in en geen eten. Het was zo erg dat de leraar in de refter aan mijn tafel kwam staan om te zien of ik het deed of niet. Ik vertikte het, viel nog liever dood dan iemand te bedanken die naar mijn gevoel niet bestond. Mijn vader is dan met de directeur van de school gaan praten en het was opgelost. Naargelang ik ouder werd kwamen er meer kinderen zedenleer volgen.
Ik heb de bijbel en de Koran gelezen om mezelf in bepaalde omstandigheden verbaal te kunnen verdedigen. Ik heb respect voor ieder zijn geloof.
Het zit niet in mij door mijn opvoeding te geloven in iets dat ik niet zelf ondervonden heb of wetenschappelijk bewezen is.

Ja Wickie, een Afrikaanse kerk is super. Heb een Nigeriaanse vriendin die predikt in een protestantse kerk. Soms als ik uitgenodigd word ga ik mee dansen en zingen en dat geeft je een super gevoel. Nadien krijg je altijd Afrikaans eten dat ze zelf hebben klaargemaakt, lekker.
Iedereen daar weet dat ik niet geloof en toch laten ze me voelen dat ik belangrijk ben. Zij zeggen geloof is een keuze, geen verplichting.

Wel heb ik altijd een drang gehad naar het spirituele, naar de natuur, dieren, kruiden. Daarom ben ik een paar maanden geleden begonnen met alles te lezen wat ik over het heks zijn kon vinden. Jaarfeesten en maanfeesten te vieren. Binnenkort een online opleiding. Moet zeggen dat ik me hier heel heel goed bij voel. Eindelijk heb ik mijn pad gevonden, maar heb nog een lange reisweg te gaan.

When I was little I wanted to be a witch! Now I am one!

Blessed be! :heks:

Geplaatst: za jan 03, 2015 8:55 pm 

Oh wat leuk Saralee van dat Nigeriaanse meisje, mijn vader is ook Nigeriaans.

Geplaatst: za jan 03, 2015 9:50 pm 

Mele schreef:
Oh wat leuk Saralee van dat Nigeriaanse meisje, mijn vader is ook Nigeriaans.

Dankjewel Mele.

Ik ben meter van 1 van haar dochters en dat maakt dat ze me nu zien als familie.

Geplaatst: di jan 06, 2015 9:01 pm 

Gesproken over een brandende hel :twisted: van vuur en vlam
Zelf heb ik samen met de Jehova`s Getuigen geleerd vanuit de Bijbel dat wanneer je geen opstanding krijgt in het paradijs, dat je gewoon geen opstanding krijgt en ophoud te bestaan. Overigens ook niet erg prettig en bang makend, maar dat is slechts het geloof wat ik uit die religie via hun geleerd hebt. Dat wat jij schrijft over de hel waar geen verkoeling is, doet mij denken uit wat teksten in de boeken vanaf de evangelie (dat door de kerkgenootschappen de Nieuwe Testament wordt noemt). In het bijbelboek Openbaring wordt een vuurpoel van zwavel beschreven waar de Satan en zijn profeet in worden geworpen. En ik moest ook denken aan een gelijkenis wat Jezus beschrijft over de rijke man en de arme Lazarus. Deze gelijkenis zie ik als een spirituele filosofie waarin wordt opgeroepen tot barmhartigheid. Jezus had naar mijn idee een duidelijke afkeer naar dat gemene en valse gierigheid en was een doorn in het oog voor de joodse machthebbers.

De hel, hades, sjeool is, zoals ik geleerd hebt, een plek waar je gewoonweg niet meer leeft en bestaat, precies datgene wat de meeste atheïsten ook denken. De plek die dus recht onder je voeten plaats vind waarin je hooguit tot compost dient.

Gehenna (het dal van Hinnom) staat weer symbool voor de plek waar geen opstanding mogelijk is. Je kunt deze plek googlen en vinden. Een afval dumpplaats waar de joden in hun tijden ook ernstige misdadigers in wierpen, in plaats van dat ernstige misdadigers een herinneringgraf kregen. Daar brandde voortdurend een vuur om het afval te verteren.

Mijn advies aan de bewoners van de bible-belt is dan ook om eens de neus in de Bijbel te stoppen :mrgreen:
Maargoed, neem mijn woorden niet te strak. Je komt uit de bijbelbelt zij je, ik ben wel eens geweest in Staphorst en omstreeks, dat is wel echt een relaxte stukje van Nederland. Bij terugkomst kreeg ik vaak het gevoel dat ik in Nederland was geweest.

En Saralee, ik vind dat wat ze bij jou aandeden op school ook erg betreurend. Wat betreft zedenleer, op de protestantse basisschool waar ik zat ging alles vrijuit over seks.
In de humanistische cultuur van mijn familie heb ik geleerd dat bepaalde vormen van seksualiteit verkeerd zijn. Later ik bij een wijze man over de vloer kwam, leerde ik dat je gewoon jezelf moet zijn, elk vorm van jezelf zijn is goed, al wordt deze door de onwetenden afgekeurd ;)

Geplaatst: di jan 06, 2015 9:14 pm 

Wickie schreef:
Gesproken over een brandende hel :twisted: van vuur en vlam
Zelf heb ik samen met de Jehova`s Getuigen geleerd vanuit de Bijbel dat wanneer je geen opstanding krijgt in het paradijs, dat je gewoon geen opstanding krijgt en ophoud te bestaan. Overigens ook niet erg prettig en bang makend, maar dat is slechts het geloof wat ik uit die religie via hun geleerd hebt. Dat wat jij schrijft over de hel waar geen verkoeling is, doet mij denken uit wat teksten in de boeken vanaf de evangelie (dat door de kerkgenootschappen de Nieuwe Testament wordt noemt). In het bijbelboek Openbaring wordt een vuurpoel van zwavel beschreven waar de Satan en zijn profeet in worden geworpen. En ik moest ook denken aan een gelijkenis wat Jezus beschrijft over de rijke man en de arme Lazarus. Deze gelijkenis zie ik als een spirituele filosofie waarin wordt opgeroepen tot barmhartigheid. Jezus had naar mijn idee een duidelijke afkeer naar dat gemene en valse gierigheid en was een doorn in het oog voor de joodse machthebbers.

De hel, hades, sjeool is, zoals ik geleerd hebt, een plek waar je gewoonweg niet meer leeft en bestaat, precies datgene wat de meeste atheïsten ook denken. De plek die dus recht onder je voeten plaats vind waarin je hooguit tot compost dient.

Gehenna (het dal van Hinnom) staat weer symbool voor de plek waar geen opstanding mogelijk is. Je kunt deze plek googlen en vinden. Een afval dumpplaats waar de joden in hun tijden ook ernstige misdadigers in wierpen, in plaats van dat ernstige misdadigers een herinneringgraf kregen. Daar brandde voortdurend een vuur om het afval te verteren.

Mijn advies aan de bewoners van de bible-belt is dan ook om eens de neus in de Bijbel te stoppen :mrgreen:
Maargoed, neem mijn woorden niet te strak. Je komt uit de bijbelbelt zij je, ik ben wel eens geweest in Staphorst en omstreeks, dat is wel echt een relaxte stukje van Nederland. Bij terugkomst kreeg ik vaak het gevoel dat ik in Nederland was geweest.

En Saralee, ik vind dat wat ze bij jou aandeden op school ook erg betreurend. Wat betreft zedenleer, op de protestantse basisschool waar ik zat ging alles vrijuit over seks.
In de humanistische cultuur van mijn familie heb ik geleerd dat bepaalde vormen van seksualiteit verkeerd zijn. Later ik bij een wijze man over de vloer kwam, leerde ik dat je gewoon jezelf moet zijn, elk vorm van jezelf zijn is goed, al wordt deze door de onwetenden afgekeurd ;)

Ja die meester op mijn school had volgens mij echt wel last van godsdienstwaanzin. Zo had hij ook een keer gezegd dat als je tegen iemand liegt je dan voor altijd een stemmetje in je hoofd zou horen die zou zeggen dat je hebt gelogen. En als je dat niet recht zou zetten zou je dat stemmetje voor altijd horen (kind trauma!!). Maar goed zo wijs als ik was wilde ik dat uit proberen als kind. Dus heb ik die middag expres gelogen tegen hem. Maar ik hoorde helemaal geen stemmetje in mijn hoofd. Dat vond ik zo raar. Ik zat echt te wachten waar dat stemmetje bleef haha.
Dat van de hel heb ik ook gehoord dat het een soort vuilstortplaats is. Apart eigenlijk he. Ik hou zelf erg van metal muziek. En daar word veel over de hel en de duivel gezongen. Dus dat is weer andersom. Al denkt men wel dat er veel satanisten in de metal wereld zitten. Het is slechts allemaal image natuurlijk.

En ja die Biblebelt haha. Ik kom zelf uit Ede (dicht bij Barneveld enz.). Ik had vroeger gereformeerde vriendinnen en ik vond ze op bepaalde vlakken wel apart bezig. Zij hadden geen televisie omdat de duivel er dan in zat. Maar ze gingen wel bij mij tv kijken. En stiekem hadden ze een tv op zolder (ik was het draadje kwijt). Maar goed ik zal ze niet over 1 kam proberen te scheren. Maar dit vond ik wel maf.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 97 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur