Het is nu di jun 19, 2018 11:18 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Godsdienstvrijheid versus Besnijdenis
Geplaatst: di jun 25, 2013 12:57 pm 

Als je wacht tot ze ouder zijn dan hebben ze een eigen mening die misschien niet strookt met al hetgeen waar je zelf in gelooft... En dat is was de religies waar besnijdenissen in worden gedaan ook volledig kenmerkt...

Dat er leven door jouw aderen stroomt, maakt dat respect een basisrecht is. Een geschenk gegeven door de goden hoeft men niet meer te verdienen.

Geplaatst: do jun 27, 2013 8:22 pm 

Heel even een aanvulling over die vergoeding:

Citaat:
In Nederland wordt die besnijdenis sinds 2005 niet vergoed in het basispakket, soms wel in aanvullende verzekeringen.

Bron

Geplaatst: vr jun 28, 2013 2:33 pm 

Elenna schreef:
Heel even een aanvulling over die vergoeding:

Citaat:
In Nederland wordt die besnijdenis sinds 2005 niet vergoed in het basispakket, soms wel in aanvullende verzekeringen.

Bron

Ik had mijn informatie van een organisatie die besnijdenissen doet in Nederland en die noemde dat het vergoed werd door de verzekering, maar ik zie met nazoeken dat het inderdaad in ieder geval niet in het basispakket zit, maar dat het zoals Elenna zeer correct opmerkt dus om aanvullende pakketten gaat. Dat is in zoverre goed nieuws dat het beter is dan wat ik dacht.

Ik schrok wel nogal van de aantallen. Er zijn dus minimaal tienduizend jongetjes per jaar die besneden worden (ik kan niet goed aan de zin lezen of dit inclusief of exclusief joodse jongetjes is). Dat vind ik echt een schokkend hoog aantal. Bleh.

Geplaatst: vr jun 28, 2013 3:36 pm 

Dag allen.

Eigenlijk vind ik dat het dwingen van iemand klein en onweerbaar iemand helemaal niets met geoddienst te maken heeft, maar met onderdrukking en bangmakerij.
Besnijdenis is daar een voorbeeld van, maar ik denk dat er heel veel nare dingen gebeuren uit naam van "geloof". Die zo ver gaan dat het lijkt of ze al hun empathisch vermogen en liefde voor hun familie en kinderen verloren zijn. Ik ben nooit streng gelovig of uberhaupt gelovig opgevoed, maar ik kan echt niet begrijpen dat sommige mensen zulke nare dingen doen en dan nog overtuigd zijn van het "goede", omdat het "moet".

Groetjes :roosje:

Geplaatst: vr jun 28, 2013 6:34 pm 

Inderdaad Emilia

Geplaatst: za jun 29, 2013 6:00 pm 

Mercury schreef:
Ik schrok wel nogal van de aantallen. Er zijn dus minimaal tienduizend jongetjes per jaar die besneden worden (ik kan niet goed aan de zin lezen of dit inclusief of exclusief joodse jongetjes is). Dat vind ik echt een schokkend hoog aantal. Bleh.

Er zijn heel veel jongetjes die besneden worden vanwege gezondheidsproblemen. Dus het ligt eraan of dat getal incl of excl godsdienstige achtergrond is. Al denk ik wel dat het inclusief is, want ik kan me moeilijk voorstellen dat tienduizend jongens per jaar een probleempje daar hebben...

Ik vind het jammer dat het recht om zelf te kiezen zo snel wordt weggenomen voor een kind. Wanneer hetzelfde kind op latere leeftijd alsnog wilt kiezen is dat al lastiger omdat zo'n besnijdenis je er altijd aan zal herinneren. Dus je hebt geen keuze, en dat is dan ook voor mij net het probleem met godsdienstige handelingen als dopen enzo. Wanneer iemand dit doet op latere leeftijd heb ik hier begrip voor, het is dan een keuze. Maar als de ouders dit doen bij een jong kind (ondanks dat het natuurlijk iets onschuldigs is) dan neem je iemand de keuze al af. Erg jammer.

Geplaatst: ma jul 01, 2013 9:18 am 

Ik vind het ziek. Ook een naald prikken in de clitoris en ik denk dat wanneer je dat zelf probeert dat je krom ligt voordat je zelfs ook maar zovee bent dat het gaat bloeden.
Besnijden geeft ook bij jongens problemen. Je gaat in een gezond lichaam snijden en bijna alle jongens die ik ken die besneden zijn zeggen dat het minder gevoelig is daardoor en sommigen hebben er serieuze problemen door gekregen.
Met dingen als dopen heb ik totaal geen probleem. Ik zit er niet zo mee dat vroeger iemand water over mn hoofd goot in de kerk, daar heb ik geen herinneringen aan en lichamelijk of geestelijk ook niks wat me eraan kan herinneren.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur