Het is nu do aug 16, 2018 8:20 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Jehova`s Getuigen
Geplaatst: zo apr 13, 2014 9:29 am 

Wickie schreef:
-Jezus zei; ik ga naar de Vader die groter is dan ik.
- Aan de martelpaal riep Jezus; Vader, Vader waarom heeft U mij verlaten!
Tegen wie zei Jezus dat? Niet tegen zichzelf denk ik. In de zin dat Jezus niet Jehovah is. Ik ken echter wel de zin; ik en de Vader zijn één. En; wie mij (Jezus) heeft gezien heeft de Vader (Jehovah) gezien.
Dit lijkt me een mooie discussiepunt.
Zelf heb ik dus geleerd dat Jezus volgens de Bijbel niet Jehovah is. Wel dat Jezus de Mesias is (de christus wat gezalfde betekend). Als jij mij wat kan bijbrengen over jou interpretatie heb ik weer wat gespreksvoer met de bekeerders uit mijn omgeving ;) naast dat ik uiteraard zelf geïnteresseerd ben.

Als je kijkt naar de Bijbel, dan zie je inderdaad tegenstrijdige opvattingen beide verkondigd in het boek.

Bij het concilie van Nicea in 325 werd door de leiders van de katholieke kerk (die toen nog ongeveer de enige kerk was) vastgesteld dat de officiële leer moest zijn: God en de Vader zijn één in wezen.
Lees meer hierover op Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Eerste_Concilie_van_Nicea

Daarna zijn in de loop van de geschiedenis groepen mensen zich gaan afscheiden van de kerk om hun eigen kerk te beginnen. De reden was meestal dat ze het op bepaalde punten niet eens waren met de leer van de kerk waar ze bijhoorden. En dat kon dus ook om dit punt gaan.

Zo komt het dus dat de verschillende stromingen van het christendom op dit punt verschillen van mening. Wat de waarheid is, valt niet echt te achterhalen. Wat Jezus zelf de waarheid achtte ook niet. De Bijbel is er in elk geval zoals je aantoont niet eenduidig over.

Geplaatst: zo apr 13, 2014 12:28 pm 

Jezus zelf schreef niets op. Er waren ooit honderden evangelies in omloop waaruit een willekeurige keuze is gemaakt. Geen enkel evangelie is ouder dan de tweede eeuw, dwz ver na de gebeurtenissen die beschreven worden. Hoe betrouwbaar denk je dan dat zo´n geschrift kan zijn?
Zelf denken leidt eerder tot (een) godheid dan het klakkeloos geloven van andermans geschriften. Dat bedoel ik met de verkeerde weg.

Geplaatst: zo apr 13, 2014 1:50 pm 

Cecilia schreef:
Wat Phaedrus waarschijnlijk bedoelt, Joël, is dat er hier waarschijnlijk niemand te vinden is die gelooft in de ware opstanding van Jezus. Daarnaast zijn velen van ons "met occulte dingen bezig" zonder de behoefte te hebben daarmee te stoppen.

Ik dacht in eerste instantie dat je een christelijke wiccan/pagan bent, maar het lijkt erop dat je een christen bent die hier het woord van de Bijbel wil verkondigen? Op zich is er niks mis met het verspreiden van je geloof, maar ik denk niet dat je hier mensen zult vinden die je kunt bekeren.

Degenen die langer op het forum zitten. kennen The Bible al. Het is idd een christen die wil bekeren. Ik reageer er al niet meer op.

She is the Goddess of all that is

Geplaatst: zo apr 13, 2014 8:48 pm 

Ik ben met occulte dingen bezig, en ik kon dat stukje tekst van the Bible met gemak uitspreken, ondankt dat ik heel slecht ben in voorlezen (ik weet niet hoe dat komt, ik zie woorden gewoon verkeerd oke). Iemand problemen met dat stukje tekst :P?

Ik dacht eerst dat the Bible gewoon lekker zou meedoen en ook zijn standpunt zou geven zonder daarmee iemand aan te vallen, iets als de enige waarheid voor te schotelen of iemand beledigen. Maar eerlijkgezegd ben ik nu wel een beetje beledigt met het feit dat ik zo onderschat werd.

Geplaatst: ma apr 14, 2014 8:48 am 

Ik had al zo´n vermoeden. Tit voor de Bible: vaak is het zo dat bekeringsdrang voortkomt uit innerlijke twijfels aan het eigen geloof. Een retraite doet dan wonderen.

Geplaatst: ma apr 14, 2014 8:55 am 

Phaedrus schreef:
Ik had al zo´n vermoeden. Tit voor de Bible: vaak is het zo dat bekeringsdrang voortkomt uit innerlijke twijfels aan het eigen geloof. Een retraite doet dan wonderen.

Amen

She is the Goddess of all that is

Geplaatst: di apr 15, 2014 11:18 pm 
Site Admin

N.a.v. posts in dit topic en historie hier op het forum, The Bible/Joel even een pm gestuurd. Dat jullie dat weten ;)

Liefs en groetjes,

Kyra

Geplaatst: do apr 17, 2014 1:54 am 

Het afvuren van bijbelteksten leidt inderdaad niet tot een zinvolle discussie. Je kunt natuurlijk wel een punt uit een boek aanhalen dat betrekking heeft met dat onderwerp. Hopelijk voelt Joël en anderen zich niet weggejaagd van elkaar ondanks dat getwist. Het zou mooi zijn als we iets positiefs van elkaar kunnen leren en gewoon zand over de misplaatste bekeringsvlam gooien.

Gesproken over bekeren,
Joël the Bible, als je dit nog terugleest, lijkt een bijbelstudie met de JG niets voor jou? Ik neem aan dat jij goede kennis hebt over de Bijbel en dat stellen zij zeer op prijs.
Ze zijn bijbels fanatiek (in positieve zin). Er zitten daar ook knappe jonge zusters bij voor als je er een wilt huwen ;)

Cecilia schreef:
Bij het concilie van Nicea in 325 werd door de leiders van de katholieke kerk (die toen nog ongeveer de enige kerk was) vastgesteld dat de officiële leer moest zijn: God en de Vader zijn één in wezen.
Lees meer hierover op Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Eerste_Concilie_van_Nicea

Erg bedankt voor jou link! Nu ben ik ook te weten gekomen via jou link naar een andere link dat Jehova`s Getuigen de orginele berekening van de joden gebruiken voor het Pesach. Op wikipedia wordt dat genoemd de quartodecimanen.

Geplaatst: do apr 17, 2014 8:24 am 

Wat bezielt mensen toch om zich zonder meer over te geven aan de tekst van een boek, waarvan dan wordt aangenomen dat daar de absolute waarheid in zou staan? Zelfs de Wicca kent dit verschijnsel, waarbij sommige mensen de overgeleverde teksten (BOS en andere) als absolute richtlijn nemen waar niet van afgeweken mag worden. Is het omdat ze twijfelen aan zichzelf, is het omdat ze zelf wellicht echt niet denken kunnen, is het angst, is het gemakzucht, is het meelopen, is het huichelen?
Het blijft mij verbazen.

Geplaatst: do apr 17, 2014 10:24 am 

Phaedrus schreef:
Is het omdat ze twijfelen aan zichzelf, is het omdat ze zelf wellicht echt niet denken kunnen, is het angst, is het gemakzucht, is het meelopen, is het huichelen?
Het blijft mij verbazen.

Ja, een interessant fenomeen... er zijn ook veel studies gedaan naar waarom mensen zich aansluiten bij bepaalde religieuze stromingen. Het wetenschappelijke werk The Psychology of Religion (editors Hood, Hill en Spilka) geeft hier inzicht in. Ik heb er het afgelopen semester een vak over gevolgd, maar het boek was helaas niet om door te komen zo taai, dus ik heb jammer genoeg alleen wat kleine hoofdpunten onthouden die in de colleges aan bot kwamen en de echte diepgang daar ben ik niet aan toegekomen.

Wat ik onthouden heb: er zijn verschillende "manieren" van religiositeit. Ik weet de termen niet meer, maar "quest religiositeit" is in elk geval dat je overal vragen bij stelt en steeds verder leert en op zoek gaat naar de waarheid hoewel je tegelijkertijd je ervan bewust bent dat die er misschien wel helemaal niet is. Een andere soort is dat je je volledig in één religie stort vooral vanwege de groep (het gevoel van ergens bijhoren, uitverkoren zijn, maar ook bijv. status die je krijgt door bij die groep te horen). Bij die laatste categorie horen dan de mensen die jij beschrijft...

Nou ja, ik zou het boek nog eens moeten inkijken om met betere kennis aan te kunnen komen zetten, maar goed.

Verder denk ik dat "zelf echt niet denken kunnen" een beangstigende maar wellicht dicht bij de waarheid liggende theorie is...

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur