Het is nu zo jul 22, 2018 3:43 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Pesach 2014
Geplaatst: zo apr 13, 2014 2:08 am 

De 14e nissan valt dit jaar in 2014 op 14 april. Nissan begint vanuit Jeruzalem op de eerste nieuwe
maan na de lente equinox. Twee weken later is de maan vol en begint het feest van de ongezuurde
broden. Dit herinneren de joden ter nagedachtenis dat Jehovah hen voedsel gaf in de woestijn.
Het verhaal dat Mozes zijn volk de joden uit Egypte leidde dankzij Jehovah verlost uit slavernij.
Decenias later werdt voor Jezus de Pesach het laatste avondmaal voordat hij aan de martelpaal werd
gedood. Hij deelde toen de brood en wijn met zij apostelen ter nagedachtenis van de betekenis van zijn
dood. En zei; doe dit ter herinnering van mij (ter herinnering dat Jezus voor de mensheid stierf).

Het ongezuurde brood zoals ook matzes is (ongegist brood, ook wel ongedesemd brood genoemd)
staat symbool voor de zonde vrije brood. Ze beschouwden symbolisch het gist als de zonde.
Een beetje gist van het oude brood kan in nieuwe deeg worden gedaan om ook de rest te doen gisten.
Vandaar noemen ze het gist het zuurdesem, dat niet op de onreinlijst staat maar symbolisch in het joodse ritueel voor de betekenis staat als zonde. (Heb ik dit goed)?

Adam bracht de erfzonde voort door naar Satan te luisteren: de dood.
Naast dat Jezus in de Bijbel niet zomaar een mens was staat Jezus in de Bijbel bekend als een man (mens) die in de plaats voor Adam is gekomen en in tegenstelling tot Adam geen zonde heeft begaan en zo Satan heeft weerstaan. Zijn dood wordt herinnerd als de loskoop offer voor Adam dat hij zo de mensheid van de zonde heeft gered voor wie geloof in Jezus heeft. Zoals geschreven staat: een vloek rust op hem wie aan de martelpaal hangt. Omdat Jezus zonder zonde aan de martelpaal stierf kon iedereen die in Jezus gelooft gered worden van de Gehenna (eeuwige dood).
Het brood, zegmaar de matzes, staat nu zoals velen weten symbool voor Jezus lichaam en voor Jezus bloed de wijn.

De Pesach die op de 14e nissan begint is dus aanstaande maandag na zonsondergang.
Zijn er toevallig mensen onder jullie die Pesach vieren of hebben gevierd? Ik zelf ben geen christen maar
sta vrij open om mee te vieren omdat ik ben uitgenodigd. Ik heb waardering voor de filosofie achter hun
religie zoals ik mij graag op die manier verdiep in religie`s.

Waardering voor elkaars religies is misschien wel de grootste stap wat de mensheid dichter bij elkaar brengt.

Ik wens alle christenen en joden een gezegende Pesach toe. :heks:

ps: ik pas deze teksten nog aan voor schrijffouten, groetjes

Laatst bijgewerkt door Wickie op zo apr 13, 2014 2:26 am, in totaal 6 keer bewerkt.

Berichttitel: Re: Pesach 2014
Geplaatst: zo apr 13, 2014 2:11 am 

Ik keek net op internet en zie dat het de 15e nissan is. Mja, datum blijft hetzelfde (vollemaan avond ;) )

Geplaatst: ma apr 14, 2014 11:01 am 

Ik heb zelf de afgelopen jaren het katholieke Paasfeest nog gevierd in de kerk. Dit wordt het eerste jaar dat ik met Pasen niet naar de kerk ga en dat ik voor het eerst kan zeggen dat het feest voor mij zijn betekenis heeft verloren en is gedegradeerd tot een moment om samen te komen met mijn familie (en die van mijn vriend).

Maar ik vind het wel mooi dat jij dit feest gaat vieren. Ik denk dat dat inderdaad een mooie manier is om nader tot elkaar te komen.

Geplaatst: do apr 17, 2014 11:55 pm 

Dank je Cecilia.

Maandag avond heb ik dus de Pesach, die de Jehova`s Getuigen de Gedachtenisviering noemen, bijgewoond en meegevierd. Ik vond het bijzonder om aanwezig te zijn en heb gesproken met vele van de aanwezigen. Ook bekende gezichten uit mijn omgeving. Leuk! :D

De spreker kon erg mooi spreken en leidde ons met woorden om het monument, zoals hij dat illustreerde. Er werd een gebed gedaan na een lied dat wij gezamenlijk zongen. Daarna werden de ongerezen broden en de wijn van hand tot hand door de zaal heen geleid opdat degene die volgens hun geloof een hemelse opstanding krijgen aan een speciaal tafeltje ervan mogen nuttigen.
De rest van het genootschap krijgt volgens hun geloof een aardse opstanding in het paradijs. En iedereen daarbuiten, ongedoopten zoals ik, krijgt volgens hun geloof een veroordeling of... de Gehenna.

Ze leken erg enthousiast om mij te zien en gaven een dikke welkom :)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur