Het is nu ma okt 15, 2018 2:33 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Acceptatie of zoiets...
Geplaatst: wo apr 23, 2014 11:35 am 

Tijdens het schrijven van mijn handvasting komt de gedachte aan mijn tante, mijn zwaar christelijke tante, naar boven. Hoe ze mij bestempeld als Satanist en hoevaak ik al geprobeerd heb haar uit te leggen dat ik daar niets mee te maken heb.

Ik kan me soms behoorlijk teleurgesteld voelen wanneer die Christelijke familie zo reageert op mij. Komende mei gaat mijn (christelijke) neefje trouwen, in de kerk, met God's zegen etc... Ik vind dat persoonlijk ook niets, dat anti-vrouw-zwarte kousen-anti-rood-zondaars-gejubbel..., maar ik ga voor HEM. Voor zijn geluk...niet voor zijn geloof.

*zijn vriendin is overigens zwanger....ik bedoel maar... geen seks voor het huwelijk toch?... pff achter de ellebogen-gedoe!*

Ik probeer dat gevoel van mij af te zetten... ik heb er al sinds m'n 12de last van, maar het blijft me irriteren.
Mijn zusjes en ik kregen bijna elke keer wanneer ze bij ons kwamen te horen: "Jullie gaan naar de hel, want jullie gaan niet naar de kerk!"

Ik wil hun geloof graag accepteren, hun accepteren...voor de leeghoofden die ze zijn, maar vooral dat er niet met hen te praten valt en dat ik moet stoppen met het proberen dat te veranderen.

Hebben jullie daar ook last van en/of hebben jullie een goede manier om eraf te komen?

Gefrustreerde Maiténid* :bozeheks:

Brightest Blessings* :roosje:

<3 <3

Berichttitel: Re: Acceptatie of zoiets...
Geplaatst: wo apr 23, 2014 2:38 pm 

Wanneer iemand Christen en naar de kerk gaat, wil dat niet per se zeggen dat ze ook voor alle waarden staan waar het Christendom voor staat.
Mijn familie is ook Christelijk maar seks voor het huwelijk en die dingen kunnen gewoon wel. Ze geloven in hun God en gaan naar de kerk maar dat wil niet zeggen dat ze dan ook voor alles zijn wat de kerk voorlegt.

Ikzelf heb helemaal geen probleem met mijn familie, een jaar of 3-4 geleden heb ik dan ook besloten om niet meer mee naar de mis te gaan en niemand had daar problemen mee. Ik ga wel nog op 1 november om mijn grootouders mee te herdenken en voor huwelijken ook, want ook al staat de kerk meer voor rijkdom en macht, het blijft ook iets moois hebben. Mensen komen daar samen omdat ze hetzelfde geloof delen en iets willen vieren.
Precies hetzelfde als wat wij doen.

En sommige mensen krijg je dat gewoon niet uitgelegd, dat wij net hetzelfde doen als hun maar dan in een ander geloof. Dat wij iets anders geloven dan hun en dat wij dat op onze eigen manier vieren. En willen zulke mensen niet naar je luisteren, dan laat je hen gewoon voor wat het is.
Beginnen ze opmerkingen te maken over Satan en dit en dat en je hebt het al eens proberen uit te leggen: gewoon negeren, of en mee lachen en grapjes beginnen maken. Ze weten niet beter en WILLEN ook niet beter weten, en eerlijk ... als iemand iets niet wilt horen dan zal je het ook nooit uitgelegd krijgen. En ik heb zo iets van: het is het niet waard om je energie daar in te steken. Zelf weet je het beste waar je voor staat en wie je bent en wat je geloofd en er is niemand, maar dan ook niemand die jouw kan zeggen wat jij geloofd of wat je moet geloven.

En hiernaast wil ik toch nog even een kritisch puntje aanhalen: Zoals sommige Christenen geneigd zijn om vooroordelen te hebben over ons, zijn er minstens evenveel pagans die vooroordelen hebben over het Christendom en scheren we ook vaak genoeg iedereen over 1 kam.

En als je echt een serieus gesprek wilt aangaan met iemand om uit te leggen in wat je geloofd, begin dan eens te vragen wat Christen zijn betekent voor hem/haar en in wat hij/zij geloofd. Dan gaat het veel gemakkelijker gaan, want je zal opmerken dat er veel meer dingen hetzelfde zijn dan je soms zou denken.
Hierbij vergelijk is geen geloven he mensen, maar waarden en normen die mensen onder hun noemer geloof laten doorgaan ;)

Groetjes Hibou

Geplaatst: wo apr 23, 2014 4:19 pm 

Ik ben het met Hibou eens over het over 1 kam scheren. Ik merk ook dat je in sommige pagan boeken leest dat christendom slecht is etc.

Zelf heb ik niet echt last gehad van een gelovige. Mijn Russische en Nigeriaanse familie weet niet dat ik pagan ben, maar die zijn ook zo ver weg. Ik ken familie van mijn vaders kant niet eens! Familie in Rusland weet het ook niet, ze weten wel dat ik me interesseer in andere geloven, en dat ik ook mediteer enzo maar daar blijft het ook. Mijn tante weet dat ik Tarot kaarten leg, maar dat deed ze vroeger ook, net als mijn moeder.

Mijn moeder heeft me wel gewaarschuwd: "Laat de doden met rust, en wees voorzichtig, want wij weten niks van het onbekende." Toen ik haar zei dat ik niks met doden doe en mezelf ook altijd bescherm liet ze het los.

In Rusland was er communisme dus is mijn familie daar sowieso niet echt gelovig. Want het geloof was een taboe. Nu zijn ze christelijk, maar voor zover ik weet doen ze heel veel pagan dingen. Mijn oma was vroeger een kruidenvrouwtje in het dorp, iedereen die ziek was kwam naar haar toe. Ik heb een boek van haar geërfd, met recepten voor allemaal kwaaltjes, en ik neem waarschijnlijk dit jaar een boek over honing mee. Ze deed ook dingen met numerologie.

Verder zijn de mensen in mijn opa's dorp ook erg bijgelovig, je zal vaak een bezem bij hun deur zien of een uienvlecht, ze weten ook allemaal veel van natuurgeesten. Hekserij wordt over het algemeen best goed geaccepteerd in Rusland, je ziet dan ook veel van die reality programmas waarbij paranormale gaves worden getest (best cool, die mensen die daar komen doen het voor de eer, er is geen geld prijs. Soms vinden ze zelfs lijken of levende mensen!) en die show is populair. En daar hebben ze soms ook heksen langskomen (die er normaal uit zien, sommigen zijn wel gothic, maar de meeste zijn normale mensen, er kwam het afgelopen seizoen een ex-model). Als ik dan een altaar in mijn kamer in rusland zou maken, zou niemand ervan raar opkijken. Maar als ik zou zeggen dat ik een heks ben, zouden ze het niet zo fijn vinden en automatisch denken dat ik een medium ben of ze zouden me voor gek verklaren. Anders dan dat gebeurt er niks

In Nigeria ligt het anders. Mijn vader komt uit een stam met een koning in het dorpje Idumujeunor (Ie-doe-moe-joe-no) en daar hebben ze een koning, en maar 1000 bewoners. Het dorp ernaast, 5 km verder, heeft ook een koning. Die koning is mijn vaders oom (de koning is de zoon van mijn vaders oma). Ze zijn daar allemaal katholiek. Net als mijn vader, ze geloven wel in voodoo dokters, en er zijn er over het algemeen best veel daar. De dorpelingen geloven dat er goede magie is en slechte, maar als je iets onmogelijks wil, moet je daar wel een prijs voor betalen (als je de loterij wil winnen kan het dan zo zijn dat je dan geen relatie meer kan hebben). Als ze dan zouden weten dat ik een heks ben, zouden ze denken dat ik aan voodoo doe, en iedereen vervloek. Dus dat zou minder goed opgevangen worden.
Als ik hun zou vertellen dat ik paganistisch ben, zouden ze gewoon oke knikken en zeggen dat ik idolen vereer. Maar aangezien 100 jaar geleden iedereen daar pagan was, zou dat geen probleem voor hun zijn. De meeste hebben ook paganistische overtuigingen.

Mijn ouders zijn beide christleijk. Maar ze voelen allebei aan dat het christendom niet het juiste geloof voor hun is. Mijn vader zei dat hij ongeveer hetzelfde geloofde als zijn opa, ook een beetje pagan. Ik stelde aan mijn moeder voor dat ik haar misschien kan helpen met het vinden naar het juiste geloof, ik probeerde haar ook te vertellen waar ik in geloofde, maar ze zei dat ze geen tijd had voor zichzelf, en dat het haar niet zo veel uitmaakte waar ik in geloofde. Omdat ze zei dat mijn geloofsovertuigingen nog een tijdje erg zouden veranderen, ze zou graag het eindresultaat horen ipv alle tussenstappen. Dus ik vind het best. Ze weet wel dat het tafeltje in mijn kamer een altaar is. Ik heb haar ook duizende keren gezegd om het alstjeblieft niet aan te raken, maar ze neemt het niet serieus. Ik wordt daar echt helemaal GEK van, ik blijf het gewoon zeggen, totdat het tot haar doordringt. In deze vakantie ben ik van plan om even met haar te zitten en alles te bespreken, zodat ze geen vraagtekens meer zet bij alles en zodat ze ook wat geruster kan zijn, zodat ze weet dat ik geen domme dingen doen.

Dus over het algemeen heb ik er geen problemen mee. Maar ik probeer ook alles heel mooi en licht te maken, als mijn altaar helemaal zwart met doodskoppen zou zijn, zouden ze me daar erg op aanspreken (maar dat is ook niet echt mijn stijl, ik houd van pastelkleuren, en vooral natuurlijke dingen, alles op mijn altaar is van een natuurlijk materiaal, en de meeste dingen heb ik zelf gemaakt, dus heel rusgevend enzo) en me waarschijnlijk naar de kerk slepen om daar met een priester te praten. Mijn vrienden weten het niet, ik draag een klein pentagrammetje, om mijn nek met een blad ketting dat ik uit rusland heb (blad is donkergroenijzer kleurig en het pentagrammetje is zilverkleurig, met een doorsnee van 5 mm) en als iemand daar iets over vraagt zeg ik waar het allemaal voor staat, maar verder ook niet veel vraagtekens. Ik draag hem ook niet altijd, maar wel meestal.

Geplaatst: wo apr 23, 2014 8:28 pm 

Wauw, wat een lappen tekst! :P Thnx voor de reacties!

- Ik ben een keer begonnen met vragen te stellen over hun geloof... vervolgens kreeg ik foldertjes mee en werd ik uitgenodigd voor diensten en met de mogelijkheid om me dan later te laten dopen.
Van mijn 12de tot 14de ben ik naar kerken geweest omdat ik op zoek was naar datgene dat ik heb gevonden in paganisme; mezelf.

Ik denk dat ik het beste hun strenge regels naast me neer kan leggen. Hun leven. Hun ding.
Helaas ken ik nog geen christenen die minder streng zijn in hun geloofsovertuiging.
Ik woonde dicht bij Urk (Emmeloord) en heb een relatie van 5 jaar gehad met iemand uit Staphorst/Rouveen.
Dat heeft ook niet echt veel positiviteit opgeleverd betreft mijn kijk op het Christendom.

Ik geef het gewoon de tijd! ;)

Brightest Blessings* :roosje:

<3 <3

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur