Het is nu di jul 17, 2018 6:42 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Hindoeisme
Geplaatst: ma jun 29, 2015 6:27 pm 

Aloha,

Ik liep afgelopen donderdag over straat en toen kwam iemand opeens naar me toe. Hij vroeg of ik even de tijd had en aangezien ik mijn gevoelens aan het wegshoppen was met boeken als doel, zei ik ja. Hij vroeg of ik spiritueel ben. Ik wist niet wat ik moest antwoorden. Ik ben een heks, en ik zoek naar een religie die bij me past, maar ik heb veel moeite met het woord 'spiritueel'. Dat roept vage dingen bij me op, heel zweverig en dat ben ik dan weer totaal niet. En daarbij weet ik niet hoe spiritueel ik ben. Ik ben het wel denk ik maar ik weet niet in welke maten. Hij zag dat ik niet precies wist of het een ja of een nee was, dus zei hij gewoon dat ik er heel spiritueel uit zie. Blijkbaar heb ik volgens hem een goede aura (?) (geen flauw idee hoe hij dat bepaalde en ik weet weinig van aura's, ik wil me er weel meer in verdiepen dus als iemand iets weet of boeken aan kan raden, please tell me). Nou hij begon me dingen te vertellen over een yoga sessie die ze op zondagen hadden, mantra yoga. Ik wist natuurlijk niet wat het was, maar ben nieuwsgierig van aard dus luisterde ik verder. Ik ben net begonnen met zoeken naar yoga lessen dus zijn timing was perfect. Hij had me een boek gegeven over yoga, omdat ik hem had verteld dat ik van boeken houd. Hij was erg aardig op een niet creepy manier (soms wanneer je mensen ontmoet heb je gewoon een naar gevoel bij ze, bij hem had ik dat niet. En mijn gevoel heeft nog altijd gelijk gehad). Leuk gesprek gehad etc.

Nou toen ik thuis kwam, besloot ik om ze te googlen en wat research te doen. Ik ga natuurlijk niet ergens heen waar ik niks van af weet. Nou het eerste wat me opviel waren de grote letters die Hare Krishna zeiden. Ik wist niet wat het is, nu wel. En het is niet echt iets voor mij. Ik ben niet zo van de sektes. Maar omdat ik daar zoveel research naar had gedaan wist ik ook meteen een stuk meer over het Hindoeisme. En een paar stromingen spreken me wel toch echt heel erg aan. Hindoeisme en magie mengen samen heel goed, en ik wist van mezelf dat ik polytheistisch ben, maar ook in een soort 1 iets geloof waar alles vandaag komt. Ik had al eerder testen gedaan, en Hindoeisme kwam steeds op de eerste plaats als het pad voor mij. Maar nu opeens voelde ik me heel erg geinteresseerd. Toen ik klein was had ik ook een onverklaarbare drang naar India, van muziek, tot films, tot kleding, tot keuken. Alles vond ik interessant. En het eerste ding dat ik van klei had gemaakt was het hoofd van Ganesha in het Tropenmuseum. Toevallig hea?

Ik wilde weten of er nog iemand is hier met deze interesse. Of een soort gelijk verhaal heeft naar zijn/haar pad. Ik heb nu eindelijk het gevoel dat alle puzzelstukjes kloppen.

Ik ben ook begonnen met vegetarisch te eten (alweer, Ik was het 5 jaar lang, en toen was ik weer gestopt). En ik probeer nu meer te werken met Ganesha, en heb heldere dromen waarin ik namen hoor, die ik dan google en blijkbaar zijn het dan ook Hindu goden. Echt heel apart allemaal. Ik wil graag meer Yoga doen en Chakra werk. Ik probeer nu er zo veel mogelijk over te lezen, en zelf dingen te vinden die voor mij werken en welke dingen niet. Ik ben echt zo enthousiast en wilde dit gewoon even delen.

A hui hou, -Mele

Berichttitel: Re: Hindoeisme
Geplaatst: ma jun 29, 2015 6:47 pm 

Wat leuk om dit te lezen!

Ik heb zelf niet echt interesse voor het hindoeïsme, wel voor de chakraleer, al doe ik er momenteel niet zo veel mee. Maar wat gaaf dat je dit zo hebt ontdekt. =)

Geplaatst: di jun 30, 2015 4:52 pm 

Leuk om te lezen. Herken er ook in dat ik niet zo van zweverigheid houd en helemaal niet van sektes of iets dergelijks enneh...ik geloof niet in toeval ;)

Geplaatst: di jun 30, 2015 8:12 pm 

Wow, dat is echt heel gaaf Mele!
Ik ken het van andere situaties, dat er allemaal dingen bij elkaar komen. Zo dat je denkt: dit kan geen toeval zijn! Puzzelstukjes, zoals je zelf zegt, idd.
Leuk om te lezen dat dit zo op je pad komt. En dat je er zelf zo enthousiast over bent!
Ik heb trouwens hetzelfde met die zweverigheid :zenn: :roll: hahaha, doe mij maar aardse spiritualiteit.

Geplaatst: wo jul 01, 2015 11:12 am 

Grappig dat jullie allemaal de zweverigheid afwijzen... maar volgens mij doet iedereen dat, ook mensen van wie anderen zeggen 'nou, die is zweverig...' dat vindt die persoon dan zelf niet. Het is een woord met een negatieve connotatie, dus iemand zal zichzelf niet snel zo noemen... eerder zich ertegen afzetten.

Ik heb alleen nog nooit gehoord dat mensen het woord 'spiritualiteit' ook zweverig vinden. Althans, niet van mensen die zelf spiritueel/religieus zijn. Ik dacht dat er juist een soort 'trend' was om te zeggen 'nee, ik ben niet religieus, maar wel spiritueel' en dat dat dan positievere reacties oproept bij mensen. Interessant dan Mele, dat dat voor jou dan anders voelt.

Geplaatst: wo jul 01, 2015 11:35 am 

Zweverigheid vind ik niet zozeer iets slechts of vervelend. Het is gewoon iets wat niet bij me past. Ik ben erg rationeel, ik kan ook wel dromerig (zweverig) doen maar dat ben ik over het algemeen niet. Ik heb er geen problemen mee wanneer mensen me zweverig noemen.

Spiritualiteit... Ik zie het als iets dat mensen zeggen als ze geen flauw idee hebben waar ze in geloven of wat ze vinden. Ik weet wel waar ik in geloof en wat ik denk, alleen is er (nog) niet echt 1 woord dat het precies omschrijft. Spiritualiteit zie ik als iets eclectisch en ik ben dan weer iemand die tradities als fijn ervaart. Ik heb niks tegen eclectisme, maar ik zelf heb daar moeite mee. Ik ben niet echt goed in pakken en nemen van verschillende stromingen zonder eerst al een sterke basis te hebben.

Geplaatst: wo jul 01, 2015 12:20 pm 

Wat fijn dat jij gevonden hebt wat echt bij je past!

Groetjes Hibou

Geplaatst: wo jul 01, 2015 7:36 pm 

Wat een mooi verhaal Mele. Wat bijzonder ook van die dromen.

Ik ben zelf opgegroeid met Sai Baba (hindoestaande guru) maar ben daar al lang geleden mee gestopt. Ik heb zelf niet zoveel met het hindoeisme maar ik snap dat je je aangetrokken voelt tot Ganesha. Hij heeft inderdaad iets heel sympathieks.

Als je je in chakra's wilt verdiepen; ik vond Anodea Judith (geloof dat ze zo heette) erg fijn daar over schrijven en in het boek wat ik las gaf ze ook yoga oefeningen die je bij iedere chakra kan doen zodat het echt een belevenis wordt.

Ik ben wel gek op yoga en vind de filosofie daar achter ook erg interessant. Ik ben toevallig pas geleden begonnen in de Maharamayana. Niet iets wat je zomaar even wegleest maar wel interessant.

Geplaatst: do jul 02, 2015 8:59 am 

Mooi dat je nu nog meer je richting weet. Ook bijzonder dat die man je aan sprak. Wat jij hebt met India heb ik altijd gehad met het oude Egypte.

and crown her kerchiefs with mickle rare perfume."
-William Shenstone The School Mistress 1742

Geplaatst: do jul 02, 2015 12:52 pm 

Bedankt voor de tip Ferda, ik zal die boeken zeker lezen :)

Ik zou graag jouw verhaal horen Lavendula.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur