Het is nu ma okt 22, 2018 6:30 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Hoe serieus neem jij de islam?
Geplaatst: wo okt 14, 2015 10:40 am 

Diana Ferona schreef:
Helaas is de Islamitische wereld hier nooit van hersteld. Eeuwig zonde.

Idd eeuwig zonde maar ik sluit ze niet uit voor een revival. Vaak gaan mensen weer terug naar hun 'roots' en zien in dat dingen uit het verleden helemaal niet zo slecht waren.

Zo en dan de andere lap tekst...ook goedendag.

Citaat:
Alle godsdiensten/religies/hoe-je-het-ook-noemen-wil kennen volgers die zich schuldig maken aan onwetendheid en een grote mond over zaken waar ze niets van afweten, alle godsdiensten kennen volgers die hierbij toevlucht zoeken tot geweld om hun gelijk te halen.

Precies wat ik ook zeg enkele zinnen daarvoor....?

Je hebt op enkele punten gelijk en je begon heel goed maar als je zo tekeer gaat rond het midden en einde van je hele betoog en ik mijn 'graad mag gaan inleveren' vraag ik me af met welk been je uit bed ben gestapt.
Nu is dit ook zeer typerend voor de academische wereld tegenwoordig. Men gaat niet meer met elkaar in gesprek maar brandt elkaar af in publicaties e.d. Erg gezellig. :lol:

Begon heel goed;
Citaat:
een korte analyse van wat ongelukkige uitdrukkingen in jouw bericht:

Maar al snel hier naar over:
Citaat:
Eenieder die Erebus bericht wil lezen, bespaar je de moeite, lees in plaats daarvan mijn bericht

maar omdat je je hier gedraagd als omhoog gevallen agent van mis-informatie met je academisch onverantwoorde gepreek.

Door dat soort uitspraken ga ik er verder ook niet meer dieper erop in, jammer ik ben niet vies van dialoog en denk idd dat je met jouw opleiding een goede aanvulling zou kunnen zijn. Net zoals een goede vriendin van me die Culturele Antropologie heeft gedaan.

Jij bent neem ik aan in Nederland geboren dus mag aannemen dat je dan jezelf ook beter kan uitdrukken in deze taal? Dan snap je ook wel hoe passief-agressief je over kan komen op anderen. Ik ben wel wat gewend (academische wereld hooray) maar ik denk dat anderen die dat lezen nu denken 'yikes, laat maar!'.

Hoe vreselijk je mijn post ook mag vinden nergens zeg ik dat andere ongelijk hebben en maar naar mij moeten luisteren. Haal ik er niet uit en heb mijn post drie keer terug gelezen. Als iemand anders dat ook vindt hoor ik graag het hoe en waarom.
Ik spreek de Nederlandse taal 'pas' 15 jaar dus vergeef me als ik mezelf hier en daar ongelukkig uitdruk en misschien niet doorheb hoe sommige dingen overkomen. Ik zie het niet in ieder geval waar ik zeg de waarheid in pacht te hebben.
En ik hou niet zo van pinda's overigens...

Komt bovenop dat ik het ook expres zeer oppervlakkig hou omdat ik van mijn eigen ervaringen en gevoel uitga, niet van een academische kant. Solipsisme(NL?) komt vaak voor omdat we nu eenmaal onze eigen belevingswereld hebben. Objectief versus subjectief.
Ik ben zowel streng Christelijk als Orthodox Joods geweest en wat ik op de University heb geleerd is niet altijd de praktijk zoals ik die later heb mogen ervaren. Dat maakt het juist veel interessanter allemaal. Wat ik heb gestudeerd is niet waar ik vandaag de dag nog geheel achter kan staan, zeker niet omdat mijn opleiding van R.K. Christelijke dogmatiek uitging. Die kleuring bepaalt al voor een heel groot deel de invalshoek. Er is een goede reden dat Theologie soms het lachertje van de Academische wereld is. Hell, velen vinden het niet eens een echte graad. Jouw studie is veel minder gekleurd en duidelijker.
Nog steeds geen pinda's...wel een Tucje nu.

Dat ik mijn graad erbij haal is om mijn enthousiasme voor het onderwerp te onderstrepen GEEN 'ik weet het beter dan jullie'. Vandaar ook dat ik verder schrijf dat ik er wel uren over kan doorpraten.

Was je op de toon van je eerste zin verder gegaan dan had ik graag verder gebabbeld!
Ik laat het woord verder aan de anderen over en aan jou aangezien je mij ook blijkbaar monddood wilt hebben. "Bespaar jezelf de moeite" okay goed dan. Kan ik mee leven hoor, scheelt mij weer energie. :)
Ik voel me noch aanvaller noch slachtoffer. Heb gewoon geen zin in dit soort verbale strijd, tijdens en vlak na mijn opleiding had ik dat wel maar ik ben een ouwetje nu. Nogal gekalmeerd en al mijn energie nodig voor dingen die wel een directe invloed op mijn leven hebben. ;)

Jij wel echt een prettige dag (en een graad)verder toegewenst overigens. Neem nog een bakje pinda's.

Geplaatst: wo okt 14, 2015 3:57 pm 

Erebus schreef:

Citaat:
Alle godsdiensten/religies/hoe-je-het-ook-noemen-wil kennen volgers die zich schuldig maken aan onwetendheid en een grote mond over zaken waar ze niets van afweten, alle godsdiensten kennen volgers die hierbij toevlucht zoeken tot geweld om hun gelijk te halen.

Precies wat ik ook zeg enkele zinnen daarvoor....?

Daarvoor, ja, maar hier staat enkel het veroordelende 'dat het wel genoeg zegt dat ze tegenwoordig je kop in slaan' en het eerste waarnaar "ze" kan terugverwijzen in deze alinea is "De Arabieren", die je dus over een kam scheert en waar je andere godsdienstfanatici buiten laat.

Erebus schreef:
Je hebt op enkele punten gelijk en je begon heel goed maar als je zo tekeer gaat rond het midden en einde van je hele betoog en ik mijn 'graad mag gaan inleveren' vraag ik me af met welk been je uit bed ben gestapt.
Nu is dit ook zeer typerend voor de academische wereld tegenwoordig. Men gaat niet meer met elkaar in gesprek maar brandt elkaar af in publicaties e.d. Erg gezellig. :lol:

Bedankt hiervoor eerlijk waar, maar de vooroordelen en generalisaties werden steeds pijnlijker, kun je je voorstellen hoe pijnlijk het voor mij is als iemand, nee een jood, met een meestersgraad zegt dat stammencultuur in de genen van een etnische groep zit?

Mijn verkeerde been is niet te danken aan een of andere hekel aan jou, ik probeerde netjes te beginnen, maar dit soort dingen, zeg ik al, doen mij pijn omdat ik passie ervaar over de misstanden in de wereld. Misstanden die men niet de wereld uit helpt door elkaars tekortkomingen (volkomen onterecht) aan etniciteit toe te schrijven. "Wie niet leert van het verleden..."

Erebus schreef:
maar omdat je je hier gedraagd als omhoog gevallen agent van mis-informatie met je academisch onverantwoorde gepreek.

Ik heb in mijn bericht voldoende onderbouwd waarop ik deze uitspraak baseer, namelijk: jouw terugkomen op je meestersgraad, en hoe ingewikkeld dit onderwerp wel niet is dat jij meer dan de meesten hebt bestudeerd.
Maar ook: grove vooroordelen, en onwetenschappelijke statements over rassen en godsdiensten in hun geheel.

Erebus schreef:
Door dat soort uitspraken ga ik er verder ook niet meer dieper erop in, jammer ik ben niet vies van dialoog en denk idd dat je met jouw opleiding een goede aanvulling zou kunnen zijn. Net zoals een goede vriendin van me die Culturele Antropologie heeft gedaan.

Nee, dat kan ik wel begrijpen, er is niet zo veel meer te halen nee.

Erebus schreef:
Jij bent neem ik aan in Nederland geboren dus mag aannemen dat je dan jezelf ook beter kan uitdrukken in deze taal? Dan snap je ook wel hoe passief-agressief je over kan komen op anderen. Ik ben wel wat gewend (academische wereld hooray) maar ik denk dat anderen die dat lezen nu denken 'yikes, laat maar!'.

Het tegendeel is waar, in Translation Studies is algemeen geaccepteerd dat native speakers vaak minder over hun taal weten dan proficient speakers voor wie het niet de moedertaal is.

Erebus schreef:
Hoe vreselijk je mijn post ook mag vinden nergens zeg ik dat andere ongelijk hebben en maar naar mij moeten luisteren. Haal ik er niet uit en heb mijn post drie keer terug gelezen. Als iemand anders dat ook vindt hoor ik graag het hoe en waarom.

Volgens mij is het ook niet nodig dat jij letterlijk vertelt dat men naar jou moet luisteren of dat anderen ongelijk hebben. Nogmaals ik heb voldoende onderbouwd waarom ik jouw bericht ervaar als verspreiding van gevaarlijke vooroordelen, zelfs al zijn dat nog zo jouw persoonlijke overtuigingen.
Wanneer iemand op dit forum een post schrijft over hoe heerlijk het is om met een scheermes je oren eraf te snijden neem ik aan dat het ook ok is als men massaal reageert met "nee, wat afschuwelijk, gaat het wel helemaal goed met je?" Want dat was wat ik ervaarde toen ik jouw tekst las.

Erebus schreef:
Komt bovenop dat ik het ook expres zeer oppervlakkig hou omdat ik van mijn eigen ervaringen en gevoel uitga, niet van een academische kant. Solipsisme(NL?) komt vaak voor omdat we nu eenmaal onze eigen belevingswereld hebben. Objectief versus subjectief.

Dan mag je wel een soort waarschuwing, een trigger warning ofzo, plaatsen voor je je vooroordelen gaat spuien. Want niet alleen gaf jij antwoord op de vraag van dit topic "Hoe serieus neem jij de islam?" Jij gaat ook door met het vertellen wat er dan mis is aan islam en haar volgelingen op generaliserende, discriminerende, zelfs racistische wijze.

Ik vind het stuitend dat je dit ok vindt maar niet dat ik in mijn reactie steeds meer passie ervaar en de passief aggressieve kant op beweeg.

Erebus schreef:
Ik ben zowel streng Christelijk als Orthodox Joods geweest en wat ik op de University heb geleerd is niet altijd de praktijk zoals ik die later heb mogen ervaren. Dat maakt het juist veel interessanter allemaal. Wat ik heb gestudeerd is niet waar ik vandaag de dag nog geheel achter kan staan, zeker niet omdat mijn opleiding van R.K. Christelijke dogmatiek uitging. Die kleuring bepaalt al voor een heel groot deel de invalshoek. Er is een goede reden dat Theologie soms het lachertje van de Academische wereld is. Hell, velen vinden het niet eens een echte graad. Jouw studie is veel minder gekleurd en duidelijker.
Nog steeds geen pinda's...wel een Tucje nu.

Mijn studie wordt ook geen echte graad genoemd, dat neemt niet weg dat je een bepaalde kwaliteitswaarborg hebt ontvangen en daar naar mag proberen te leven.

Erebus schreef:
Dat ik mijn graad erbij haal is om mijn enthousiasme voor het onderwerp te onderstrepen GEEN 'ik weet het beter dan jullie'. Vandaar ook dat ik verder schrijf dat ik er wel uren over kan doorpraten.

Laat het duidelijk zijn dat het mij hier niet gaat om waarom jij je graad er bij haalt, het gaat mij om de waarde die anderen hier aan zullen hechten terwijl ze lezen dat arabieren het stammenbestaan in hun genen hebben zitten, denk aan: "Dit bericht zal wel enigszins objectief zijn, of academisch verantwoord, of geaccepteerde wetenschappelijke feiten bevatten."
Voor een voorbeeld uit de praktijk hiervan hoef ik niet lang te zoeken, vrij recent was er nog een dame die onzin spuide over vluchtelingen en op de vraag van de journalist "waar heeft u dat gehoord dan?" zei zij: "Oh, dat stond op Facebook ofzo". Mensen zijn niet kritisch, het vermelden van je meestersgraad naast je vooroordelen vergemakkelijkt dus misinformatie!

Erebus schreef:
aangezien je mij ook blijkbaar monddood wilt hebben. "Bespaar jezelf de moeite" okay goed dan. Kan ik mee leven hoor, scheelt mij weer energie. :)
Ik voel me noch aanvaller noch slachtoffer.

Nou , nou Erebus, ik wil niemand monddood hebben daarom heb ik er voor gekozen heel jouw bericht in oorspronkelijke vorm in mijn bericht over te nemen, PLUS kanttekeningen. Ik raad de lezers aan jouw bericht NIET eerst te lezen zonder kanttekeningen maar direct de plus-plus-versie waarin een discussie tussen onze overduidelijk tegenstrijdige opvattingen plaats kan vinden.
Discussie, is toch echt iets anders dan monddood.

Erebus schreef:
Jij wel echt een prettige dag (en een graad)verder toegewenst overigens. Neem nog een bakje pinda's.

Mijn fijne dag was evengoed gemeend, dankuwel.

Geplaatst: do okt 15, 2015 7:48 am 

Thjazi, had je eerste post zo geweest dan had ik je beter begrepen en je zelfs grotendeels gelijk kunnen geven. Ad hominem eraf en klaar.
Citaat:
Bedankt hiervoor eerlijk waar, maar de vooroordelen en generalisaties werden steeds pijnlijker, kun je je voorstellen hoe pijnlijk het voor mij is als iemand, nee een jood, met een meestersgraad zegt dat stammencultuur in de genen van een etnische groep zit?

Laat ik dan even hierop ingaan. Mijn uitspraak van het 'in de genen hebben' slaat wel degelijk ergens op en had ik ook beter uit moeten leggen. Overigens mijn zus is half-Arabisch en ik heb drie neven die Arabisch zijn (en zelf zal ik ook veel van die genen hebben want; Semitisch) en die kunnen dit helaas beamen want de oorsprong van het gedrag is niet uit iets leuks ontstaan.
Overigens Joods zijn is niet iets wat me apart zet van anderen al denken sommigen dat misschien wel.

Bekend met behavioral genetics?
Genetische en omgevingsfactoren op het gedrag van mensen binnen een bepaalde groep. Dat is een wisselwerking die je niet uit kan sluiten. Het gaat twee kanten uit maar uiteindelijk zullen sommige gedragingen letterlijk in de genenpoel van een bevolkingsgroep gaan zitten. Het hele nature versus nurture debat kan wat mij en anderen betreft het raam uit want het is beiden.
Sommige mensen roepen dat dit vakgebied absolute onzin is en discriminatie enkel omdat ze het ongemakkelijk maakt. In onze huidige samenleving tovert altijd wel iemand het woord discriminatie tevoorschijn als iets ongemakkelijk is.
Ik wordt niet ongemakkelijk van behavioral genetics ondanks de geschiedenis van mijn volk en het misbruik van de beginselen van de genetica door de Nazis. Wij Joden bijvoorbeeld zijn passioneel, zeer opvliegend en hebben ook een echte stammencultuur al benoemen we het misschien niet zo.

Onze hechte familiebanden/stammencultuur en afkeer van buitenstaanders(helaas maar echt waar) is op een bijna dezelfde manier ontstaan als bij Arabieren en dat is niet zo gek omdat we ten eerste al heel dicht bij elkaar staan genetisch gezien en tweede ook niet een al te goede start krijgen met onze erfelijkheid.
Bepaalde erfelijke ziekten waardoor veel kindersterfte voorkomt zorgen ervoor dat een groep zich eerder bindt en meer expansiedrift heeft dan andere gezonde populaties. Een groep is nu eenmaal sterker en kan op meer middelen terugvallen om zwakkeren te beschermen, ze hebben samen meer middelen en zo worden de gevaren van kindersterfte 'beperkt'.
En ja, wij hebben veel erfelijke afwijkingen die, ironisch genoeg, we zelf alleen maar erger hebben gemaakt door inteelt. Yup ik zeg het waar het op staat, wij Joden doen aan inteelt want je bent alleen een Jood als je moeder dat is dus veel vrouwelijk bloed van andere volkeren komt er bij ons niet in.
Discrimineer ik nu door te zeggen dat mijn eigen bevolkingsgroep discrimineert en zichzelf genetisch zo isoleert dat het gevaarlijk is? Dat veel volkeren(en ik weiger van ras te spreken zelf omdat er maar 1 menselijk ras is) op een hoop gebieden een achterstand hebben op bepaalde gebieden waar ze weinig aan kunnen doen?

Behvior genetics is een heel interessant vak die helaas vaak wordt afgedaan als gevaarlijke eugenetica. Ik denk zelf dat we er heel veel van kunnen leren over onszelf. Als we bepaalde dingen in ons achterhoofd houden snappen we beter waarom volkeren op een bepaalde manier reageren. Dit doen ze niet omdat ze minderwaardig zijn of dat soort onzin. Behavior genetics is ook in positieve zin te bekijken. Zo is het bekend dat Joden op IQ erg goed scoren en heel veel Arabieren erg goed zijn met abstracte wiskunde.

Enkele interessante links:

Over nationalisme en stammencultuur
http://www.academia.edu/1460428/Arab_Culture_Nationalism_and_Tribalism_in_Conflict

http://www.jewishpress.com/indepth/analysis/dr-mordechai-kedar/mordechai-kedar-tribalism-in-the-middle-east-the-real-thing/2012/02/28/0/
Toch erbij gedaan ondanks dat ik zijn studies gekleurd vindt als voormalig lid van de IDF en uitgesproken Zionist.

Genetische ziekten onder Semitische volkeren:
[url]
http://link.springer.com/article/10.100 ... -0#/page-1[/url]
http://www.cags.org.ae/cbc02ga.pdf
Psychiatric and Behavioral Disorders in Israel door Itzhak Levav (niet legaal online, gewoon kopen)

Behavioral genetics:
Handbook of Behavior Genetics door Yong-Kyu Kim (niet legaal online, gewoon kopen)
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK19929/

Maar goed nu drijven we erg af van het onderwerp, mijn excuses. Ik ga hier zeker nog verder, en dieper op in (en dan de Islam als religie)zodat iedereen snapt dat zelfs mijn persoonlijke uitspraken wel degelijk ergens op gebaseerd zijn.
Mijn genen roepen echter, ik zal helaas geruime tijd afwezig zijn door genetische ongemakken (in het ziekenhuis dankzij auto-immuun ziekte). ;)

Geplaatst: vr okt 16, 2015 2:29 am 

Erebus schreef:
Laat ik dan even hierop ingaan. Mijn uitspraak van het 'in de genen hebben' slaat wel degelijk ergens op en had ik ook beter uit moeten leggen.

Dat lijkt mij zacht uitgedrukt maargoed.

Erebus schreef:
Overigens mijn zus is half-Arabisch en ik heb drie neven die Arabisch zijn (en zelf zal ik ook veel van die genen hebben want; Semitisch) en die kunnen dit helaas beamen want de oorsprong van het gedrag is niet uit iets leuks ontstaan.
Overigens Joods zijn is niet iets wat me apart zet van anderen al denken sommigen dat misschien wel.

Ik zie niet hoe dit relevante onderbouwing is voor racistische uitingen op een internetforum, maarja dat is een kwestie van ethiek en aan de moderators.

[/quote="Erebus"]Bekend met behavioral genetics?
Genetische en omgevingsfactoren op het gedrag van mensen binnen een bepaalde groep. Dat is een wisselwerking die je niet uit kan sluiten. Het gaat twee kanten uit maar uiteindelijk zullen sommige gedragingen letterlijk in de genenpoel van een bevolkingsgroep gaan zitten.[/quote]

Ja ik ben bekend met behavioral genetics, en hoewel algemeen geaccepteerd is dat een wisselwerking plaatsvindt tussen genen en cultuur welke laatste volgens sommigen ook evolueert. Is het vervagen van onderscheid tussen de twee niet algemeen geaccepteerd, noch dat cultuur zo in de genen terecht komt.

Vanuit de cultuurwetenschappelijke kant is dit zelfs nog meer problematisch want heel de continentale filosofie steunt op het idee dat cultuur niet natuurlijk maar een constructie is. Howel een groep mensen met bepaalde genen dus eerder een bepaald soort cultuur zal construeren.
Zoals een groep apen met het fictieve gen voor 'dominantie' een gemeenschap zullen creëren waarin zij met elkaars dominantie kunnen dealen (bijvoorbeeld pik-orde) of sterven.

Dit is iets heel anders dan zeggen dat deze apen een gen hebben dat hen aanleg geeft voor het leven in een pik-orde. Zij hadden namelijk talloze andere structuren kunnen bouwen waarin apen met aanleg voor dominantie samen konden leven.

Zo is het dus kwalijk dat jij stelt dat semitische of arabische volkeren een aanleg in hun genen hebben voor het vormen van stammengemeenschappen terwijl hier 0 empirisch bewijs voor is. En empirisch bewijs is toch wel een must als we het hebben over welk allel iemand wel of niet op zijn gen bezit en hoe dat zijn of haar gedrag beïnvloedt. Tenslotte herinner ik mij uit de boeken nog een tijd dat men zonder voldoende empirisch bewijs eigenschappen aan de vorm van schedels ging toeschrijven en op basis daarvan mensen als evolutionair zwakkeren ging zien, zij zouden aanleg kunnen zien voor talloze negatieve eigenschappen omdat je bijvoorbeeld een grote neus of uitgesproken wenkbrouwen had.

Erebus schreef:
Het hele nature versus nurture debat kan wat mij en anderen betreft het raam uit want het is beiden.

Met nature versus nurture heeft mijn commentaar niks te maken. Exact omdat het beiden is en de wetenschap niet overeen kan komen wat cultuur is begeef je je op glad eis, zeker door zonder voldoende bewijs dingen aan mensen hun genen toe te schrijven.

Daarom zou ik de kritische vragen willen stellen:
Waar houdt (sociale constructie) cultuur op en begint genetische aanleg (natuur)?
Hoe gebruik je het feit dat men volgens jou in de wetenschap meent dat arabische/semitische volken aanleg hebben voor het vormen van stammen (iets dat ik niet eenduidig, helder, direct uit je artikelen kan halen)?

En de beschuldigende vragen:
Gebruik jij dit zogenaamd wetenschappelijke gegeven in eerste instantie niet om jou persoonlijke opvatting van wat er mis is met een heel volk goed te praten?
Moeten wij in het verlengde daarvan niet bang zijn wat je met deze 'wetenschap' nog meer goed gaat praten?

Erebus schreef:
Sommige mensen roepen dat dit vakgebied absolute onzin is en discriminatie enkel omdat ze het ongemakkelijk maakt. In onze huidige samenleving tovert altijd wel iemand het woord discriminatie tevoorschijn als iets ongemakkelijk is.
Ik wordt niet ongemakkelijk van behavioral genetics ondanks de geschiedenis van mijn volk en het misbruik van de beginselen van de genetica door de Nazis. Wij Joden bijvoorbeeld zijn passioneel, zeer opvliegend en hebben ook een echte stammencultuur al benoemen we het misschien niet zo.

Opnieuw gaat het hier misschien meer om ethiek, maar heb je er ooit aan gedacht de individuen van anderen te respecteren voor je zulke uitlatingen deed? "Wij joden?"

Laat me opnieuw aanwijzen waarom de gebrekkige definitie van cultuur er echt wel toe doet:
Erebus schreef:
een echte stammencultuur al benoemen we het misschien niet zo.

Kun jij mij vertellen waarom een cultuur zichzelf zou ontkennen op deze manier? Kan ik niet evengoed betogen dat we bij mij op 'het eiland' - daar zo onder Rotterdam - ook in een stammencultuur leven al benoemen we het misschien niet zo? Jongeren van dorpen die de gast opwachten die het met een chick uit hun dorp durft te doen, huwelijken die opgezet worden tussen families, aan de hand van godsdienst en vermogen, culturele kenmerken die op basis van inkomsten, woonplaats en godsdienst sterk uiteenlopen?

Dat zou betekenen dat bewoners van het platteland onder Rotterdam een stammencultuur heeft ook al noemen we dat niet zo?

Uitgaande van continentale filosofie om het eens leuk te maken, is er niets buiten taal, want taal hebben we altijd nodig om te communiceren naar anderen, anderen die wij nodig hebben omdat ze deel uitmaken van onze werkelijkheid.
In de taal van het platteland onder Rotterdam wordt niet gesproken van een stammencultuur. Als wij er dus voor kiezen die mensen in hun waarde te laten gooien we ze niet op één hoop stammencultuur maar erkennen we ze als de kleine cultuurtjes die zij wel erkennen in hun taal. Het Oudenhoornse, het Brielse, het Barendrechtse etc.

Vervolgens begin je een heel verhaal over genetische awijkingen en erfelijke problemen in je gemeenschap of whatever, die in mijn ogen en ik hoop niet alleen die van mij NIKS te maken hebben met Midden-Oosterse cultuur.

En dan:
Erebus schreef:
Dat veel volkeren(en ik weiger van ras te spreken zelf omdat er maar 1 menselijk ras is) op een hoop gebieden een achterstand hebben op bepaalde gebieden waar ze weinig aan kunnen doen?

Dat je weigert het woord ras te gebruiken betekent niet dat je de 'volkeren' waarvan je liever spreekt niet op precies dezelfde manier hanteert. Want die volkeren zijn volgens jouw af te kaderen in termen van 'gene pools' en over die gene pools is het volgens mogelijk generaliserende uitspraken te doen zonder te vermelden dat:

A: Die zwart-witte grenzen in gene pools niet bestaan
B: Die zwart-witte grenzen in culturen niet bestaan
C: cultuur van persoon op persoon, familie op familie, dorp op dorp, en land op land kan verschillen en zeker ook verschilt, juist in het Midden-Oosten dat kampt met invloeden van allerlei machtsferen.
D: dat je daardoor de vraag moet stellen waarvoor je die generalisaties zo hard nodig hebt behalve het zaaien van stereotype en misinformatie over de mensen die daadwerkelijk in het Midden-Oosten leven en hier (en ook in dit wetenschappelijke debat over genen) geen stem hebben om zich te verdedigen.

Erebus schreef:
Als we bepaalde dingen in ons achterhoofd houden snappen we beter waarom volkeren op een bepaalde manier reageren. Dit doen ze niet omdat ze minderwaardig zijn of dat soort onzin. Behavior genetics is ook in positieve zin te bekijken. Zo is het bekend dat Joden op IQ erg goed scoren en heel veel Arabieren erg goed zijn met abstracte wiskunde.

Eerder nog schreef je hun negatieve kwaliteiten deels toe aan genetische aanleg voor stammencultuur. En elke positieve (zoals wij op een heksenwereld met al onze dualistische symboliek moeten weten) impliceert een negatieve. Jij stelt dus niet alleen dat Joden op IQ erg goed scoren en heel veel Arabieren erg goed zijn met abstracte wiskunde, maar dat dit is in vergelijking met andere groepen mensen die opnieuw geen stem krijgen om zich tegen dit vooroordeel te verdedigen. Dan heb ik het nog niet eens over hoe omstreden IQ tests zijn als meetmiddel voor intelligentie en wat dan precies de manier is waarop men 'goed zijn in abstracte wiskunde' meet.

Tenslotte geef je nog een aantal links, waardoor je het me niet makkelijker maakt om objectief te blijven. Tenslotte ging het eerst nog om je persoonlijke opvattingen, die dus nergens op gebaseerd hoefden te zijn, en ga je ze nu verdedigen omdat ik claim dat ze racistisch zijn. Nogmaals, je generaliseert hele volken, doet dit om jouw negatieve stereotypen van die volken te onderbouwen, dit is gewoon textbook racisme.

Erebus schreef:
Enkele interessante links:

Over nationalisme en stammencultuur
http://www.academia.edu/1460428/Arab_Culture_Nationalism_and_Tribalism_in_Conflict

Een artikel van twee pagina's, over cultuur en politiek door iemand die afgestudeerd is in ICT op een kleine amerikaanse universiteit. Mijn eerste gedachte: heb je zelfs wel moeite gedaan om hier serieuze literatuur over te vinden en waarom heb je die nu nog moeten vinden, ik baseer mij op Jacques Derrida, Judith Butler, Ania Loomba, Gayatri Spivak, om maar wat van de grote namen te noemen?

Erebus schreef:
http://www.jewishpress.com/indepth/analysis/dr-mordechai-kedar/mordechai-kedar-tribalism-in-the-middle-east-the-real-thing/2012/02/28/0/
Toch erbij gedaan ondanks dat ik zijn studies gekleurd vindt als voormalig lid van de IDF en uitgesproken Zionist.

Niet alleen is dit een zeer twijfel-achtig artikel om de redenen die jij omschrijft, het doet zich niet eens voor als wetenschappelijk, het komt van een openlijk zionistisch gekleurde nieuwswebsite.
Ik kan hier ook wel artikeltjes van Gerrit Komrij plaatsen, maar we weten allemaal hoe dat afgelopen is. (dit is relevant voor onze discussie: lees ook eens De Rasoel-Komrij Affaire van Professor Teun van Dijk over het 'Nederlands elite-racisme'.)

Erebus schreef:
Genetische ziekten onder Semitische volkeren:
[url]
http://link.springer.com/article/10.100 ... -0#/page-1[/url]
http://www.cags.org.ae/cbc02ga.pdf
Psychiatric and Behavioral Disorders in Israel door Itzhak Levav (niet legaal online, gewoon kopen)

Opnieuw, geestesziektes zijn niet direct te koppelen aan cultuur. Ik verwijs u naar Derrida die haarfijn uitlegt waarom geesteszieken juist zo genoemd worden omdat men ze hierdoor uitsluit van machtsposities in de cultuur (het vertoog) en zo het zwijgen oplegt.

Erebus schreef:
Behavioral genetics:
Handbook of Behavior Genetics door Yong-Kyu Kim (niet legaal online, gewoon kopen)
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK19929/

Het kopen raad ik in dit geval ten zeerste af, het boek gaat geenszins over bioculturele evolutie of het vastleggen van cultuur op genen maar over allerlei (mogelijk) erfelijke ziektes en de rol die behavioral genetics kan spelen in het aanpakken en diagnosticeren hiervan.

Tenslotte plaats je een link die niet verwijst naar dat boek maar een heel ander boekwerkje dat zelfs expliciet zegt waarom wat jij doet niet ok is:
[/quote="Hernandez & Blazer"]Unlike sex, race is not firmly biologically based but rather is a “construct of human variability based on perceived differences in biology, physical appearance, and behavior” (IOM, 1999). According to Shields and colleagues (2005),

Citaat:
with the exception of the health disparities context, in which self-identified race remains a socially important metric, race should be avoided or used with caution and clarification, as its meaning encompasses both ancestry … and ethnicity …
[/quote]

Het ga je goed.

Geplaatst: wo okt 21, 2015 12:56 pm 

Door allerlei teksten van de discussie heen, Thjazi en Erebus. Las ik ergens iets te verstaan over dat het orthodoxe een probleem is in zowel het christendom, jodendom als islam? Onder orthodox versta ik mensen die streng hun religie belijden. Op zich niets mis mee, daar je een religie wel naar je hart moet kiezen. Als je orthodox bent opgevoed en dit later de rug toe hebt gekeerd dan vraag ik mij af, in hoeverre leven deze zogenaamde joden, christenen en moslims niet in hun sektarische bubbel dat, door het zwaard van geloof, uit elkaar spat? En zeker, de wetenschap is als een zwaard van geloof dat zich tegen hen richt! Het splijt geloof in religie bij de mensen in delen en onderscheid zij die sterk in geloof zijn tegenover mensen die zwak in geloof zijn, tot zij die tot het afval behoren. De ware religie is Liefde.

Zoals een vliegenzwerm van een strontberg verjaagt, zo is de islam de dag vandaag. De duivel zwaait letterlijk met de scepter en de hysterische massamedia verkondigt het boze woord, een kwade evangelie. Allah wijst naar het westen en vervloekt. Daar komen ze weer! Gedreven door angst en honger. En zoals de volkeren zijn die zij verlaten hebben, zo zullen vervloekt worden de volkeren die zij treffen. De laffe en angstvallige schapen verzetten zich nauwelijks en zijn door afgoderij verdooft; zaken zoals luxe en nutteloze feesten. Als enige zwerven er nog wat wolven achter de schapen, dezen hebben vuur in de ogen en halen uit met bloed en eer, genadeloos als dat ze zijn!

Het schaapjesvolk ziet toe met afschuw, maar ziet slechts verstomt te staren in de eigen schaduw..

En komt die hoopvolle dag, dan zal deze vuur in vele harten marcheren als de zegetocht van de wil.

Verder lees ik (tussen de teksten van de discussie door) nog iets over etniciteit. Vaak gaan dergelijke problemen wel degelijk gepaard door de aanwezige etniciteitsverschillen. Dat hoeft niet weg te worden geschoven als discriminerend, schuif het eerder weg als puur natuur, want zo is de natuur eenmaal. Men gebruikt heden het woord 'discriminatie' vaak al te snel om de feiten van tafel te vegen. Etniciteit en religieuze culturen zijn, nadat deze hun plaats hebben gevonden, meestal vaak aan elkaar gebonden. Door dit in te zien zet je jezelf niet voor de gek. Waarom steeds terugkijken naar de geschiedenis? Ja, die kan heel mooi en lelijk zijn, maar we leven echter nu, de geschiedenis geeft in bepaalde zin geen les. Natuurlijk kan (en zal) deze zich herhalen, maar dat stop je niet. Wees dus waakzaam, want je weet dag noch uur!

Geplaatst: vr okt 23, 2015 2:27 am 

Wickie schreef:
Door allerlei teksten van de discussie heen, Thjazi en Erebus. ...

Ik wil volledig afstand nemen van wat jij zegt. Jij somt enkel weer Erebus punten op die ik uitgebreid weerlegd heb, of in elk geval geproblematiseerd heb.

Hoe je jouw zeer negatieve waarschuwing voor deze 'barbaren' verenigt met 'de enige religie is liefde' snap ik ook niet. Je zou moeten weten dat Allah juist vaak omschreven wordt als "de Mededogende" en "de Vergevingsgezinde" twee nauw aan liefde verwante epitheta en dat jij 'Hem' en zijn volgelingen juist vervloekt, als in uitscheldt. Dit terwijl het juist de volgelingen van Islam waren van wie de adel uit Europa de hoffelijkheid geleerd heeft.

MVG,
Thjazi

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur