Het is nu ma dec 17, 2018 3:21 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Verschil tussen sjamanisme en druidisme
Geplaatst: ma sep 24, 2012 1:10 pm 
Site Admin

Laatst heb ik een discussie gehad met een paar vrienden, en daarbij kwamen het sjamanisme, en het druidisme ter spraken. Maar we zijn er toen niet echt uit gekomen wat nu de verschillen zijn tussen deze stromingen.

Vandaar deze vraag: wat zijn de verschillen tussen deze 2 stromingen?

Berichttitel: Re: Verschil tussen sjamanisme en druidisme
Geplaatst: di sep 25, 2012 1:54 pm 

Ik denk dat er een zekere overlap is, dat binnen druidisme bepaalde sjamanistische technieken gebruikt worden. Sjamanisme gaat voor zover ik weet meer over trancereizen en heeft zijn roots in Lapland en Siberie, Druidisme is keltisch georienteerd. Ik heb me er nooit heel erg in verdiept dus ik ben ook wel benieuwd wat anderen hierover te zeggen hebben.

Geplaatst: wo sep 26, 2012 3:20 pm 

Sjamanisme komt sinds mensenheugenis wereldwijd voor, behalve in een deel van Afrika. Druïdisme is een revivaltraditie uit Engeland.
Sjamanisme richt zich op communiceren en werken met spirits en reizen in de spiritwereld(en), waarbij gebruikt wordt gemaakt van muziek, zang, dans en/of geestverruimende middelen om in trance te raken. Druïdisme richt zich, volgens mij, meer op persoonlijke ontwikkeling maakt gebruik van meditatie en ritueel.
Sjamaan wordt je, omdat je ervoor voorbestemd bent, druïde wordt je door eigen keuze. Wel kun je ervoor kiezen sjamanistische technieken te leren, maar dat maakt je geen sjamaan.
In Druïdisme heb ik me niet heel ver verdiept (enkele boeken en rituelen). In Sjamanisme heb ik me meer verdiept, inclusief opleiding. Wat ik hier dus zeg van Sjamanisme ben ik heel zeker van, over het Druïdisme iets minder, vooral waar het zich precies op richt.

Nog wat meer over Sjamanisme:
Doordat het wereldwijd voorkomt zijn er nogal wat verschillen, maar het werken met spirits en reizen in de spiritwereld(en) komt overal voor, net als het begeleiden van zielen naar hun nieuwe leven (bij geboorte) of terug naar de Bron (bij overlijden). Vaak komen daar ook nog bij: het begeleiden van overgangen in levensfasen, herstel van iemands ziel tijdens het leven (soul retreival) en het zoeken van de goede jachtgronden door te communiceren met de dieren waarop gejaagd wordt.
Sjamanen en medicijnmannen/-vrouwen zijn niet hetzelfde en het komt maar in een beperkt aantal culturen voor dat beide "functies" door dezelfde persoon worden uitgevoerd. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de traditionele Noord-Amerikaanse stammen, dan zie je dat sommige stammen alleen een sjamaan kennen, anderen alleen een medicijnman, en weer andere beide.

Geplaatst: wo sep 26, 2012 4:38 pm 

Het sjamanisme komt van oorsprong uit oost Rusland, de new age heeft echter de term geadopteerd en overal opgeplakt. Om een een medicijnman uit Noord Amerika een sjamaan te noemen is incorrect. Zij hebben hun eigen gebruiken en die zijn echt anders dan die uit Rusland.
Druiden waren de upper class van de Keltische samenleving, hier vielen ook spirituele zaken onder. Maar ook rechtspraak en bestuurlijke kwesties. Druides zijn niet per definitie de medicijnmannen uit het jaar nul, zij waren ook geschiedkundigen, Barden en kunstenaars. Veel gewoontes, gebruiken, tradities en heiligen zijn later opgenomen in de Keltische Katholieke kerk. Later zijn ze meer verdwenen vanwege de Roomse invloeden. Hoewel de Keltische Katholieke kerk nog steeds (of weer) bestaat.

Druides richten zich dus meer op de samenleving en de natuur. Hedendaagse Druiden hebben niet een centrale geloofs dogma (in de Keltische tijd ook niet: er zijn meer dan 330 goden bekend) maar richten zich op de kracht van de natuur in hun leven. En daarbij staat het vrij aan iedereen om zelf daar invulling aan te geven. (behalve als je het ADF volgt, dan dient alles Keltisch te zijn)

Hoe weet je of je voorbestemd bent tot Sjamaan, wordt de cursus je opgestuurd zonder te vragen? Volgens mij kan ik me hier ook in verdiepen zonder bliksem aan de hemel. En er zijn genoeg mensen die de revival versie van de Druidry ervaren als thuiskomen, misschien ook iets als voorbestemming.

Geplaatst: wo sep 26, 2012 5:19 pm 

Bart schreef:
Het sjamanisme komt van oorsprong uit oost Rusland

Het woord sjamaan is inderdaad afgeleid van een woord uit Rusland. De gebruiken zijn wereldwijd. Het is niet de New Age die dat woord daarvoor is gaan gebruiken, maar de volkenkunde (antropologie). Onze taal zit vol met dat soort leenwoorden.

Ik ben het er helemaal mee eens dat je een medicijnman uit Noord-Amerika geen sjamaan moet noemen, ik maakte dat onderscheid al in mijn post, maar ze komen beide voor. De een werkt met spirits en de ander werkt aan genezing. Medicijnman is trouwens net zo'n gegeneraliseerde term en zal bij elke stam anders heten.

Van een cursus sjamanisme wordt je geen sjamaan, dat is precies het onderscheid dat ik probeerde aan te geven. Als je door de spirits voorbestemd bent om sjamaan te worden, dan vertellen de spirits je dat wel, die eisen je wel op. Als je dat niet gelooft of je ertegen verzet wordt je over het algemeen ziek of gek. Dat heeft dus niets met cursussen of wat dan ook te maken. Sjamanisme leer je trouwens niet van papier, dus een opgestuurde cursus lijkt me erg beperkt. Het gebeurd wel als spirits iemand als sjamaan gekozen hebben ze hem/haar zelf opleiden via dromen of visioenen (ook een soort opgestuurde cursus ;) ) of leiden naar een leraar.

Thuiskomen kun je overal ervaren, of het sjamanisme, druïdisme, hekserij, wicca, asatru, christendom, islam, boedisme, etc. is.

PS. Druïdisme is net zo min een doorlopende traditie als hekserij, alleen is de revival eerder begonnen. Over dat stuk was ik nog wel zeker ;)

Geplaatst: wo sep 26, 2012 9:28 pm 
Site Admin

HET sjamanisme bestaat evenmin als DE hekserij. Sjamanisme komt in meerdere culturen en tijden voor, en neemt dan ook verschillende vormen aan. Een vorm die je tegenwoordig veel ziet in onder andere de Nederlandse spirituele wereld, is het Siberisch sjamanisme (omdat dat redelijk dicht bij onze eigen roots ligt, denk ik).

Een illustratief stuk bij wat Eli zegt over voorbestemd zijn als sjamaan (waar ik het volledig mee eens ben):
Tijdens een cursus was er een medecursist van Antilliaanse afkomst. Zij viel af en toe (m.n. tijdens meditaties, opstellingswerk en werken met 'verdrongen' emotie) flauw, en werd dan weer 'teruggebracht' door een vriendin. Tussen hen was een heel intense connectie. Desgevraagd vertelde dit meisje dat er in haar bloedlijn vele sjamanen/wijze mannen/vrouwen/brujeria's/witch doctors zijn. Zij is hier ook voor voorbestemd, maar heeft tot nu toe haar pad nog niet gekozen. Tot ze hiertoe overgaat, krijgt ze af en toe zulke aanvallen. Dit zijn de spirits, die haar in feite dwingen haar lot onder ogen te zien (ze wil het namelijk eigenlijk). Ze vertelde dat ze nu geholpen wordt, omdat er via de Antilliaanse gemeenschap in Nederland iemand is gevonden, die zelf sjamaan is en enigszins weet wat te doen. Maar wil ze echt goed geholpen worden en de spirits tevreden stellen, dan zal ze naar Aruba (meen ik) terug moeten keren en daar in onderwijs gaan bij haar oma en tante.
Dit is althans wat zij vertelde.

Dus, het zelf gezien hebbende, denk ik inmiddels wel dat je als sjamaan echt opgeroepen wordt, of je nu wil of niet (<- belangrijk gegeven. Veel mensen willen het namelijk (in eerste instantie) niet, omdat 't ook behoorlijk eng/moeilijk/zwaar kan zijn. Vaak moet je allerlei zaken opgeven, meer dan eens ook geliefden). En dit vind ik iets anders dan het gevoel 'thuis te komen'. Heus niet minder waar, maar ik vind het iets anders dan zo'n sjamanenoproep. Ik ben er dan ook adamant tegen jezelf zomaar sjamaan te noemen. Sjamanistisch werker, okee, maar als sjamaan word je geboren, of niet. Het een is niet meer waard dan het ander.

En verder wat betreft de verschillen tussen sjamanisme en druidisme is al veel gezegd, waar ik me alleen maar bij kan aansluiten :)

Liefs,

Kyra

Geplaatst: do sep 27, 2012 8:10 pm 

Waar ik op reageerde was het label: sjamanisme is er altijd overal en Druidry is new age. Terwijl nu ook wordt gezegd, ja dat is volkenkundig. Voor mij is dat labels plakken. Er zijn ook Druiden die bij nacht en ontij op kerkhoven rindhangen en dat terug denken te kunnen voeren op familie lijnen.

Misschien persoonlijk, ik zie mijzelf niet als heks, wicca, druide of wat dan ook. Maar ben er wel mee bezig, zonder label. En tot dusver ook zonder tussenkomst van voorouders :-)

Geplaatst: do sep 27, 2012 8:20 pm 

kyra schreef:
HET sjamanisme bestaat evenmin als DE hekserij. Sjamanisme komt in meerdere culturen en tijden voor, en neemt dan ook verschillende vormen aan. Een vorm die je tegenwoordig veel ziet in onder andere de Nederlandse spirituele wereld, is het Siberisch sjamanisme (omdat dat redelijk dicht bij onze eigen roots ligt, denk ik).

dit zou zo citaat van de dag mogen worden hoor ;).

Geplaatst: ma okt 08, 2012 7:55 pm 

Hallo allemaal,
Ik wil toch graag even kort reageren op de reacties op druidisme en shamanisme.
Over het shamanisme weet ik niet veel buiten de 8 of 9 boeken die ik erover gelezen heb, maar ik las in één van de reacties Druïdisme is een revivaltraditie uit Engeland. Hier doe je denk ik de beweging die terug te voeren is naar geschriften van Julius Cesar wat te kort. Vandaar onderstaand stukje en voor wie het interessant vindt. Kijk eens op de Obod site van Nederland of Engeland

Druidry, or Druidism as it is also known, manifests today in three usually separate ways: as a cultural enterprise to foster the Welsh, Cornish and Breton languages; as a fraternal pursuit to provide mutual support and to raise funds for good causes; and as a spiritual path. Each of these different approaches draws upon the inspiration of the ancient Druids, who were the guardians of a magical and religious tradition that existed before the coming of Christianity, and whose influence can be traced from the western shores of Ireland to the west of France – and perhaps beyond. Caesar wrote that the Druids originated in Britain.

The practice of Druidry was replaced with Christianity by the seventh century, and even though little is known about these ancient sages, groups in Britain who were inspired by the idea of the Druids began to form in the early eighteenth century. Like seeds that have lain dormant for centuries before suddenly flowering again, Druidry began a process of revival, started by scholars in Britain, France and Germany who became fascinated by the subject, and continued today by a small but rapidly growing number of people around the world who are inspired by the tradition, rituals and teachings that have evolved over the last two and a half centuries, which draw upon mythology and folklore whose origins lie in the pre-Christian era.

Geplaatst: wo okt 10, 2012 2:56 pm 

fodaron schreef:
ik las in één van de reacties Druïdisme is een revivaltraditie uit Engeland. Hier doe je denk ik de beweging die terug te voeren is naar geschriften van Julius Cesar wat te kort.

Ik zie niet in hoe ik een traditie te kort zou doen door het een revivaltraditie te noemen. Voor mij maakt het een traditie niet minder waard als het een revival is. Zelf ben ik actief binnen Wicca, wat zelfs van latere datum is.

fodaron schreef:
Druidry began a process of revival

De OBOD heeft er blijkbaar ook geen problemen mee ;)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur