Het is nu di aug 21, 2018 6:16 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Shamanisme: de totemdieren
Geplaatst: do jan 17, 2013 12:23 pm 

Mijn totemdieren zijn de raaf en de kraai. ze hebben allebei wel iets wat mij aanspreekt.
een Shaman heeft mij ooit verteld dat je altijd meerdere totemdieren kan hebben waarvan er een is die je vreest en daar dus lering uit moet trekken. en er een is waar je je goed bij voelt: je eigen persoonlijkheid. Bij de kraai en de raaf voel ik me wel oke een echt dier waarvoor ik vrees heb ben ik niet echt van bewust.

Iemand die totemdieren heeft?
en hoe ben je aan die totemdieren gekomen?

Berichttitel: Re: Shamanisme: de totemdieren
Geplaatst: do jan 17, 2013 2:10 pm 

Ik heb een tijdje het gevoel gehad dat de wasbeer mijn totemdier was,
maar ik moet ook wel eerlijk bekennen dat dat dier mij op dat moment gewoon erg aansprak. Dus ik vrees er altijd voor dat ik dingen ga 'invullen', en als ik dan eens tijdens een meditatie een dier zie, doe ik het al gauw af als mijn eigen verlangen.

Want een wasbeer, of een wolf, of een stoere bergleeuw spreken mij nu eenmaal in het dagelijks leven meer aan dan een mier of een salamander, maar deze laatsten kunnen natuurlijk ook prima totemdieren zijn, terwijl ik ze dan straal voorbij loop omdat ik liever een 'stoerder'/'aaibaarder'/'mooier' dier zie....en van dat stoerdere/aaibaardere/mooiere dier dan niet meer zeker weet of het misschien toch wel echt mijn totemdier is...of niet.....

En rationeel gezien weet ik wel dat ik gewoon voor alles zou moeten open staan, maar eenmaal in de praktijk vind ik het nog knap lastig. Wat is mijn eigen verlangen en wat is nu echt mijn totemdier? ;)

Geplaatst: wo jan 23, 2013 10:47 am 

Citaat:
een is die je vreest en daar dus lering uit moet trekken. en er een is waar je je goed bij voelt: je eigen persoonlijkheid

Interessant, dat wist ik niet en herken het direct. Ik heb onder andere een leeuw en leeuwin als totemdieren, daar voel ik me heel veilig bij, en komen overeen met mijn sterrenbeeld. Dus daar herken ik mijn persoonlijkheid wel in. Ook heb ik een draak als totemdier. Vroeger had ik altijd nachtmerries en dan droomde ik over draken. Tijdens een meditatie jaren later zei de draak ineens tegen me dat het nooit de bedoeling was geweest om me alleen maar bang te maken, maar dat hij vond dat ik meer voor mezelf moest opkomen en dat hij gewoon boos werd als ik dat niet deed. En nu is hij er om me daaraan te helpen herinneren, en me te steunen als ik dat wel doe.
Verder heb ik een hele beesteboel om me heen, en aan ieder totemdier zit een verhaal. Ik denk dat dat komt door mijn verbintenis met dieren. Jarenlang heb ik alleen de leeuwen gehad.

Geplaatst: do jan 24, 2013 11:34 am 

Als je het inderdaad zo bekijkt met dromen droomde ik vroeger veel over wolven
Ik was als kind vaak bang voor wolven nu is dat totaal niet meer het geval
Misschien dat in die tijd de wolf iets was waar ik lering uit moest trekken

Geplaatst: do jan 24, 2013 11:54 am 

Mijn geboortetotemdier is een specht. Even van internet geplukt: "De Specht is emotioneel en gevoelig, kwetsbaar en beschermend, fantasierijk en teder, intuïtief en vergevingsgezind. Soms onderhevig aan stemmingen en zelfmedelijden." (http://www.totemdieren.nl/medicijndieren/specht.htm)
Dat is wat er absoluut in mijn karater zit.

Op dit moment in deze fase van mijn leven is de lynx als totemdier heel belangrijk. "De lynx is de mysteriedrager onder de totemdieren. Hij is de kenner en bewaarder van alle oude, al lang vergeten geheimen. Hij beweegt zich vrij door tijd en ruimte. Omdat hij zich meestal in zwijgen hult, is het moeilijk iets van zijn kennis te achterhalen.

Bezit een mens een grote lynxkracht, dan heeft hij een heel bepaald soort helderziendheid. Door innerlijke schouwing ziet hij het ware zelf in anderen en ook zij eigen identiteit. Ook het dagelijks zelfbedrog blijft niet verborgen voor de lynx. De enige mogelijkheid om iets van de lynxmensen te ervaren is hen te betalen voor het prijsgeven van hun kennis, zoals bij waarzeggers en indiaanse medicijnmannen gebruikelijk is. Want dat is hun traditie en het is gebaseerd op het principe van energie-uitwisseling.""
(http://users.telenet.be/country.western ... 2.htm#Lynx)

Ik heb de lynx gezien in mijn dromen, maar ook komt altijd de lynx naar voren bij het trekken van dieren medicijnkaarten. Voelt goed voor nu, maar ik weet dat de lynx weg zal gaan want er komt een nieuwe tijd aan. Ben benieuwd welk totemdier dan zal opduiken :)

Geplaatst: ma jan 28, 2013 8:48 am 

Mijn totemdier is een wolf. Ik weet eigenlijk niet zo goed hoe ik erbij gekomen ben. Maar ik vind wolven zo ontzettend fascinerend, en ik voel me ook heel erg sterk met ze verbonden. Ik vind het echt de mooiste dieren die er zijn.

Geplaatst: za feb 02, 2013 2:20 pm 

Wat Candace zegt. Jarenlang heb ik me specifiek aangetrokken gevoeld tot herten en uilen, wat ik beide nog steeds waanzinnig mooie dieren vind. Tot ik in een meditatie eens een slang tegenkwam, en later een eekhoorn. Zijn dat nu ineens mijn totems? Het zijn zeker interessante dieren, en ook qua symboliek leerzaam. Wellicht konden zij mij op dat moment een stukje inzicht geven wat ik nodig had.

Wat is een totemdier? Het is niet zomaar je lievelingsdier, maar wat is dan het beetje 'extra'? Is het een gids bij meditaties? Een soort beschermengel? Of het dier dat qua eigenschappen het meeste op jou lijkt? Of juist het minste, en daardoor een welkome aanvulling is op je persoonlijkheid? Kan je totemdier in de loop van je leven veranderen? Wie of wat bepaalt wat je totem is? Moet je dat gewoon 'weten'?

Geplaatst: zo feb 03, 2013 9:54 pm 

Dat vraag ik me ook al een tijd af, wanneer weet je nou welk je totemdier is? Of is dat iets dat steeds wisselt naar mate dat je zelf ook groeit?

Jarenlang heb ik gedacht dat het iets speciaals zou moeten zijn: katachtigen, roofvogels, ... En ik heb me ook steeds aangetrokken gevoeld tot die dieren en er ook mee te maken gehad. Ik heb met roofvogels gewerkt en ik blijf ze fantastisch zeggen al is het geen totemdier van me.
Dan had ik een tijdje de gedachte: niet achter zoeken, het komt vanzelf wel. Helaas is er tijdens een meditatie nog nooit een dier me komen bezoeken, werkte dus ook al niet.
En niet lang geleden nu zocht ik leuke kleine prulletjes voor mijn staf eindelijk eens af te werken (heb hem al 3 jaar in mijn bezit). Ik zocht voor elk element iets: schelpje met een gaatje in, steentje en een veer. Ik zei tegen mezelf dat ik de eerste beste veer die ik buiten tegenkwam zou nemen (in de weet dat als ik een veer zou zien liggen er helemaal niet aan zou denken).
Twee dagen later ga ik naar buiten en zie ik langs de vijver (een plaats waar ik zeer graag kom) een klein veertje liggen, perfect voor aan mijn staf te hangen. Het is zwart met witte vlekken. Maar ik zou ik niet zijn als ik niet eerst ging achterhalen van welke vogel het kwam, al zoekend op internet vond ik hem: de grote bonte specht.
Natuurlijk bleef het daar niet bij, ik ging op zoeken naar de spirituele betekenis van de specht en al snel werd het me duidelijk dat die specht bij het sterrenbeeld kreeft past. En raad eens wat mijn sterrenbeeld is? Juist ja, kreeft.

Achteraf gezien had ik natuurlijk nooit kunnen gokken dat een totemdier van me een specht zou zijn, hoewel het erg logisch is als ik er nu over nadenk.
Die zwart-witte specht met zijn knalrode buik heb ik altijd heel boeiend gevonden, slechts heel zelden liet hij zich zien in de tuin. Een beetje verlegen maar als hij er is dan zal iedereen hem wel opmerken.
En per toeval, in diezelfde week na het vinden van de veer, zitten er bij mijn moeder 3 jonge spechten die elke dag kwamen eten. Prachtig gewoon.
Dus op dit moment denk ik dat de grote bonte specht mijn totemdier is, diegene die mij vergezelt als ik een stap buiten de deur doet.

Groetjes Hibou

Geplaatst: zo feb 03, 2013 10:23 pm 

Wat mooi Hibou. Ik heb nog niet een verhaal op die manier van dieren en mijzelf, dat komt vast nog.

Geplaatst: ma feb 04, 2013 3:27 pm 

Solvej schreef:
Wat mooi Hibou. Ik heb nog niet een verhaal op die manier van dieren en mijzelf, dat komt vast nog.

Daar ben ik zeker van, zulke dingen komen steeds wanneer je het niet verwacht :)

Groetjes Hibou

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur