Het is nu di jul 17, 2018 6:18 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: religieuze levensvisie binnen sjamanisme
Geplaatst: wo jul 02, 2014 6:30 pm 

Ik heb nu een aantal boeken over het sjamanisme gelezen en het viel me op dat de religieuze opvattingen van de betreffende sjamanen nogal uiteen liepen. Er zaten polytheisten en monotheisten bij.
Wat is jullie visie daarop? Hang je een bepaalde religie aan of juist niet en vind je het een belangrijk punt binnen het sjamanisme?
Ik heb een boek gelezen van iemand die duidelijk monotheistisch was en dat vond ik eigenlijk best een rare combinatie met het sjamanisme. Zelf heb ik wel wat met de noorse goden.

Laatst bijgewerkt door Ferda op ma jul 07, 2014 11:52 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichttitel: Re: religieuze levensvisie binnen sjamanisme
Geplaatst: do jul 03, 2014 1:08 pm 

Ik heb te weinig verstand van sjamanisme om te kunnen zeggen of ik vind dat het wel/niet samengaat met monotheïsme. In welk geval gaat paganisme daar prima mee samen. Ik zou mezelf denk ik wel monotheïst noemen, maar dan wel met een geloof in verschillende energieën/archetypes/vormen/aspecten binnen "het ene". Op die manier kan monotheïsme denk ik prima samengaan met wat voor sjamanistische/magische praktijken dan ook. Maar nogmaals... ik weet niet zo heel veel van sjamanisme.

Geplaatst: do jul 03, 2014 1:18 pm 

Ik persoonlijk zie shamanisme niet echt als een religie, omdat het over de hele wereld werd beoefend, op verschillende manieren met verschillenden denkbeelden zie ik het eerder als een sort hekserij, iets dat prima samengaat met alle andere religies. Maar ik weet niet zo heel veel over het shamanisme, dus misschien klopt mijn beeld helemaal niet.

Geplaatst: do jul 03, 2014 9:43 pm 

Sjamanisme is een verzamelnaam die stamt uit een tijd dat men alle natuurreligies op een grote hoop dacht te kunnen gooien. Maar er is een wereld van verschil, letterlijk, tussen een Amerikaanse Indiaan of een siberische sjamaan, waar het woord oorspronkelijk vandaan komt. Sommigen rekenen zelfs Shinto en Winti bij het sjamanisme, en ook de grens met Wicca wil nog wel eens erg vervagen.
Omdat het gaat over zoveel rschillende culturen en religies zal je er allerlei soorten van geloof in terug kunnen vinden, van streng monotheisme tot extreem polytheisme en alles wat daar tussen zit.
Het is dus zaak om wanneer je te maken krijgt met sjamanisme, na te gaan waar de stroming vandaan komt om er ook maar iets zinnigs over te kunnen zeggen.

Volgens mij heeft Ronald Hutton hier een studie over geschreven...

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur