Het is nu zo jan 21, 2018 6:08 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: ->Bericht: Druïden godsdienst officiële godsdienst.
Geplaatst: zo okt 03, 2010 6:36 pm 

Hi,

Ik was eergisteren blij verrast dat in Groot-Brittannië naast godsdiensten zoals het christendom en de Islam nu ook de druïden godsdienst als officiële godsdienst is vastgelegd. Het zal jullie waarschijnlijk niet ontgaan zijn, maar zag er nog geen topic over. Vond het interessant en opmerkelijk!

2 oktober 2010 - Bron: de Telegraaf
De druïden godsdienst is een godsdienst van de Kelten. Een volk dat voor het Christelijke jaar nul leefde en dat vooral in het westen van Europa en op de Britse eilanden leefde. Druïden hebben niet één god, maar ze hebben er verschillende. Ook natuurlijke zaken zoals bomen, heuveltoppen, de maan, de zon en nog vele andere zaken zijn in deze godsdienst heilig. Doordat de druïde godsdienst officieel is geworden kan het Druïde netwerk genieten van vele fiscale voordelen en krijgt hij ook een officieel statuut.

Liefs

Berichttitel: re: Druïden godsdienst officiële godsdienst.
Geplaatst: za okt 09, 2010 2:53 pm 

Jeeeej. Ja mijn geschiedenisleraar kwam er opeens mee. Hij weet namelijk wat voor een enge heks ik ben :P
Hij is echt een hele aardige man en hij was ook heel blij dat Engeland dat besloten heeft.

Geplaatst: ma okt 11, 2010 9:52 pm 

Yay... voor de Druids.

Eindelijk (weer) de erkenning waar ze recht op hebben en hadden.

Geplaatst: di okt 12, 2010 10:03 pm 

De Nederlandse staat meent niet te kunnen oordelen over religies, en wil dat ook helemaal niet. Een religie hoeft hier niet erkend te worden, kan hier niet erkend worden. Een huwelijk sluit je hier voor de ambtenaar van de burgerlijke stand en pas daarna mag een priester / dominee / andere religieuze voorganger dat bevestigen in de kerk / tempel / andere religieuze ontmoetingsplaats.

Overigens heb ik uit de berichten begrepen dat druïdisme in Groot-Brittannië niet erkend wordt als religie, maar als charitatieve instelling met belastingvoordeel. En dat soort constructies kennen we in Nederland ook. Als je geld geeft aan een erkende instelling ('tot nut van het algemeen', zeg maar) dan kan dat voor jou maar zeker voor die instelling door de fiscus beloond worden met gunstige tarieven. Kerken kunnen onder die regeling vallen, maar ook andere maatschappelijke organisaties. De druïdenclub die nu erkend is, geeft voorlichting over druïdisme.

Geplaatst: zo okt 31, 2010 10:43 am 

Wie precies wil weten hoe het zit met de erkenning van The Druid Network (TDN in het artikel) als een liefdadige instelling, en wie meer wil weten over deze organisatie van druïden, kan hier een interview lezen met iemand van de Druid Network:
http://aren.org/newsletter/2010-samhain/action.php?num=4
AREN is "The official newsletter for Alternate Religions Educational Network" van Christopher Blackwell. Het Samhainnummer en de oudere edities bevatten nog veel meer interessante artikelen. Zie http://aren.org/newsletter/read.html

Als link hier artikel over The Druid Network
en link naar tijdschrift.

Geplaatst: zo okt 31, 2010 7:42 pm 

---Origineel geplaatst door: havik---
Ik heb om eerlijk te zijn nooit echt die strijd om erkenning gesnapt, ik denk dat je pas zuiver gelooft als je eigen erkenning voldoende is voor je levensstijl.

Helemaal mee eens!

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur