Het is nu ma jul 16, 2018 11:50 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Druïdisme
Geplaatst: za feb 22, 2014 11:09 pm 

;)
Indien er iemand belangstelling heeft heet in het Keltisch druïdisme, mag hij/zij zijn vragen op mij afvuren, en wel over de volgende onderwerpen.

Het Keltisch druïdisme is zo uitgebreid, en heeft als belangrijke leergangen:
-Uitleg over de sagen (die in feite lessen zijn, men moet er alleen maar de zin van begrijpen)
-Keltische astrologie met zijn 36 constellaties, voor gevorderden
-Ongeveer 200 basisregels
-Magnetisme (voor degene die over voldoende magnetit beschikt)
-Dromen De manier om te verklaren
-kruidenkennis gebruik van kruiden
-Runenverklaring, voor gevorderden

Over deze onderwerpen zijn er verschillende zienswijzen, de een al beter dan de andere, maar verschilt toch veel van wat ik tijdens mijn twintig jarige studie (met tussenpozen) heb moeten leren

voor de gevorderden kom er op een later tijdstip de edda bij te pas omdat het druïdisme wat de runen betreft nauw verweven is met het Keltische
En dat gaat zo verder
Groetjes
Dis

Berichttitel: Re: Druïdisme
Geplaatst: zo feb 23, 2014 10:22 pm 

Oh ja dat lijkt me super! Ik zou graag iets meer willen weten over dromen, de regels en over sagen :D. Voor de runen ben ik nog niet echt gevorderd *ik begin nu pas aan mijn eerste boek, in het russisch en dat gaat een beetje langzaam omdat ik in het nederlands veel sneller lees* en ik heb niet echt veel toegant tot kruiden of magnetit (?) op dit moment.

Dus mijn vragen:
Wat zijn de regels, en waarom zijn ze er? Wat zijn de basis regels en de rest? Waar komen ze vandaan?
Hoe kan je goed dromen verklaren? Zijn er basis tekens of moet je op je gevoel afgaan? Of zijn er dus universelen verschijnselen? Kan je dromen voor anderen verklaren?
Is er een goed boek over sagen te vinden? Wil je er eens in de zoveel tijd eentje op het forum zetten, met een kleine verklaringkje? (ik weet het, je hebt een leven, en ja ik weet het, het is veel werk, maar het zou echt heel erg lief zijn :) ).

A hui hou, -Mele

Geplaatst: za mei 03, 2014 1:39 pm 

Ik vind het ook heel interessant.
Ik zou graag meer willen weten over de kruiden en zo.
Wie zou me meer over de medicinale eigenschappen van kruiden kunnen vertellen?

Groetjes,
Òganach

Geplaatst: ma jul 14, 2014 2:36 pm 

Ik begrijp de naamgeving Keltisch Druïdisme niet helemaal?
Ik dacht dat
Druïdisme van oorsprong sowieso al Keltisch was.
De priesters van de
Oude Kelten heetten Druïden weet elke historicus en antropoloog.
En van runen dacht ik dat het
Scandinavische oorsprong had.
Of moet ik dit nu helemaal in het kader van het
Neo-Paganisme zien?

Geplaatst: di jul 29, 2014 4:13 pm 

Beste Heiden,
mijns insziens gaat het hier inderdaad om neo-paganisme,
en toevallig beroept deze stroming zich nadrukkelijk op een overeenkomst met of relatie tot 'het Keltische'.

Wel grappig dat '(voor degene die over voldoende magnetit beschikken)'
Lees: die voldoende open staan voor de suggestie van het hele fenomeen magnetisme

(Ik ben geen fan van de manier waarop door neo-paganisten met het ooit wetenschappelijke magnetisme wordt omgesprongen)

Geplaatst: di jul 29, 2014 7:32 pm 

Thjazi schreef:
Lees: die voldoende open staan voor de suggestie van het hele fenomeen magnetisme

(Ik ben geen fan van de manier waarop door neo-paganisten met het ooit wetenschappelijke magnetisme wordt omgesprongen)

^lettergrootte: vergrootglas.

Thjazi, zou je willen uitleggen wat magnetisme met druïdisme te maken heeft, ik snap het niet helemaal..

Geplaatst: di maart 24, 2015 10:09 pm 

Dis schreef:
;)
Indien er iemand belangstelling heeft heet in het Keltisch druïdisme, mag hij/zij zijn vragen op mij afvuren, en wel over de volgende onderwerpen.

Het Keltisch druïdisme is zo uitgebreid, en heeft als belangrijke leergangen:
-Uitleg over de sagen (die in feite lessen zijn, men moet er alleen maar de zin van begrijpen)
-Keltische astrologie met zijn 36 constellaties, voor gevorderden
-Ongeveer 200 basisregels
-Magnetisme (voor degene die over voldoende magnetit beschikt)
-Dromen De manier om te verklaren
-kruidenkennis gebruik van kruiden
-Runenverklaring, voor gevorderden

Over deze onderwerpen zijn er verschillende zienswijzen, de een al beter dan de andere, maar verschilt toch veel van wat ik tijdens mijn twintig jarige studie (met tussenpozen) heb moeten leren

voor de gevorderden kom er op een later tijdstip de edda bij te pas omdat het druïdisme wat de runen betreft nauw verweven is met het Keltische
En dat gaat zo verder
Groetjes
Dis

Dis,
Druïdisme heeft ziin oorsprong in het gebied wat we Keltisch noemen. Denk dan aan Gallië, Ierland, Schotland, enz...
Sagen zijn Noorse heldenverhalen, niets meer en niets minder. Die hebben niets met druïdisme te maken. De Edda gaat over de Noorse/Germaanse Goden.

Druïdisme heeft GEEN regels. Er zijn geen 'Geboden', behalve als je ze zelf oplegt.

Magnetisme, dromen en kruiden staan los van welke stroming dan ook.

Runen zijn Germaans/Noors. Druïden gebruik(t)en de Oghem.

Mele schreef:
Oh ja dat lijkt me super! Ik zou graag iets meer willen weten over dromen, de regels en over sagen :D. Voor de runen ben ik nog niet echt gevorderd *ik begin nu pas aan mijn eerste boek, in het russisch en dat gaat een beetje langzaam omdat ik in het nederlands veel sneller lees* en ik heb niet echt veel toegant tot kruiden of magnetit (?) op dit moment.

Dus mijn vragen:
Wat zijn de regels, en waarom zijn ze er? Wat zijn de basis regels en de rest? Waar komen ze vandaan?
Hoe kan je goed dromen verklaren? Zijn er basis tekens of moet je op je gevoel afgaan? Of zijn er dus universelen verschijnselen? Kan je dromen voor anderen verklaren?
Is er een goed boek over sagen te vinden? Wil je er eens in de zoveel tijd eentje op het forum zetten, met een kleine verklaringkje? (ik weet het, je hebt een leven, en ja ik weet het, het is veel werk, maar het zou echt heel erg lief zijn :) ).

A hui hou, -Mele

Mele,
Daar Dis niet reageert, zal ik mijn best doen voor je.
Goed de "regels":
Unlike most other religions or spiritual paths, Druidry has no set of rules. There are no 'thou shall nots.' There is no one in charge telling you what to do. Any course you follow, or every book you read, is based on experience from the author and there for you to help you gain experience. To quote the OBOD website (http://www.druidry.org/about-us/frequen ... -questions): “All members are encouraged to believe and practice only those things which they feel are true and right for themselves. There is no dogma in Druidry, which instead is characterised by the qualities of tolerance and an appreciation of diversity. For this reason people with widely differing approaches are members, from Pagans and Wiccans to Christians and Buddhists, and to those with no particular philosophy or religion.
There are, however, a few beliefs which most members probably hold in common:
In Spirit, or God/dess - in something more than just matter
In the Otherworld - in something more than just the world of appearances
In Rebirth - in life after death in some form
In the Web of Life - in the interconnectedness of all life
In the Law of the Harvest - in the law of cause and effect, that we harvest the result of what we have sown.” So in short, the rules you follow are the ones you adapt and thus your own.

Helaas weet ik niets over dromen of sagen, misschien dat een ander je daar verder kan helpen

Heiden schreef:
Ik begrijp de naamgeving Keltisch Druïdismeniet helemaal?
Ik dacht dat Druïdisme van oorsprong sowieso al Keltisch was.
De priesters van de Oude Kelten heetten Druïden weet elke historicus en antropoloog.
En van runen dacht ik dat het Scandinavische oorsprong had.
Of moet ik dit nu helemaal in het kader van het Neo-Paganisme zien?

Heiden,
Je slaat de spreekwoordelijke spijker helemaal op de spreekwoordelijke kop.

Anansi schreef:
Thjazi schreef:

Thjazi, zou je willen uitleggen wat magnetisme met druïdisme te maken heeft, ik snap het niet helemaal..

Anansi,
Naar mijn weten (Als Druïde zijnde) staan magnetisme en Druïdisme helemaal los van elkaar.

Your Druid

Donagh MacBran
An Gheal Beaneaicht! (a very Bright Blessing!) /|\

Geplaatst: di mei 19, 2015 8:14 pm 

:(
mijn verontschuldigingen voor mijn zeer laat antwoord,
Ik was een tijdje in het buitenland en kon dus niet antwoorden, verder heb ik gesukkeld met mijn gezondheid , maar gelukkig is het nu beter
Ik ga proberen zo goed mogelijk te antwoorden op alle vragen:
Donagh:
De oorsprong van de Kelten komt uit midden Europa, het is niet zoveel de bevolking, maar wel de wijze waarop de druïden hun filosofie verklaarde en die gaande weg west Europa bereikt hebben, en wel in alle landen van west Europa, Men moet ook een onderscheid maken tussen de stammen die de druïdische filosofie volgden en de druïden zelf De Noorse stammen nebben veel met het druïdische te maken t.t.z.. de Filosofie, maar ze hebben er hun eigen zienswijze aan gegeven., meer geordend bijna op militaire leest geschoeid. De Runen gebruikten de Noormannen en de Kelten overal in Europa. maar de druïden hielden zich meer bezig met runen omdat het een makkelijker schrijf wijze was dan de oghamen, een bewijs zijn de boeren kalenders
Wat de regels betreft bestaan er ongeveer 200 bestaande hoofdzakelijk uit kwatrijnen, ieder kwatrijn is een soort levensweg, maar ze zijn zo opgesteld dat men goed moet nadenken om ze te begrijpen ze dienen hoofdzakelijk om nieuw druïden op te leiden
Men moet goed begrijpen dat druïden een soort leider was of hoe men hem ook wenst te noemen en men er met alle soorten van problemen van de stam en stamleden kwam aandraven, en daaronder behoorden alle reeds vermelde zaken, deed hij het alleen? zeker niet hij had daarbij de hulp van andere hooggeplaatsten

Alle boeken vanaf 1800anaf 1800 zij geschreven zonder oude schriften die gevonden werden in kloosters, begraafplaatsen, ook werden er veel artefacten behorende tot de Keltische gebruiken gevonden, en tenslotte blijft er nog de orale overlevering
Wij zijn natuurlijk niet van paganistische oorsprong, want het oudst tot nu toe gekend bewijzen van het Keltisme kan men terug voeren tot ongeveer de vierde eeuw voor jc.
Indien men nog verdere inlichtingen wil sta ik graag tot ieders beschikking, ik ben vergeten of ik mijn PB op mijnaanmelding gezet heb daar kan men mij altijd bereiken indien men mij persoonlijke vragen te stellen heb
Dis :)

Geplaatst: di mei 19, 2015 11:35 pm 

Dis,

Het lijkt er toch echt op dat je ofwel alles op 1 hoop gooit, of dat je ergens in de war bent en het verschil niet ziet tussen de diverse volkeren en bij behorende priesterklasse. De Germanen/Noormannen dienden andere Goden/Godinnen dan de Kelten (o.a. Galliërs en Britten). Het woord Druïde is ook Proto-Keltish van oorsprong;
wikipedia schreef:
Het woord 'druïde' is verwant met het Proto-Keltische woord voor 'eik' (-dru-) en met een aan "weten" verwante woordstam (-wid-), hetgeen mogelijk op de eigenschap "wijsheid" slaat. Zo was de verzamelplaats van de Galaten bekend als Drunemeton ("eikheiligdom", zie ook boomheiligdom).
BRON:
Wikipedia

En persoonlijk vind ik dit:
Afbeelding
makkerlijker kerven dan onderstaand:
Afbeelding

Your Druid

Donagh MacBran
An Gheal Beaneaicht! (a very Bright Blessing!) /|\

Geplaatst: ma mei 25, 2015 5:29 pm 

Ik twijfel nog bij welke groep ik wil aansluiten: OBOD of NOD?

Momenteel studeer ik The Path of Druidry van Penny Billington. Die heb ik via bol.com besteld. Voor moment intereseert druïdisme mij meer dan wicca al ben ik begonnen met wicca.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur