Het is nu wo jun 20, 2018 4:02 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Olie
Geplaatst: vr sep 28, 2012 8:50 pm 

Wat wil je er precies mee doen?

Your Druid

Donagh MacBran
An Gheal Beaneaicht! (a very Bright Blessing!) /|\

Geplaatst: vr sep 28, 2012 9:01 pm 

Niet alle olie is geschikt voor inwendig gebruik. Bovendien is "olie" een te ruim begrip, omdat er zoveel soorten zijn. Alleen al voor in de keuken heb je o.a. zonnebloemolie, olijfolie, arachideolie, walnootolie.... Dan heb je nog amandelolie, lijnzaadolie en dat is alleen wat er de afgelopen minuut in me opkwam.

Probeer daarom wat specifieker te zijn.

Elenna

Geplaatst: vr sep 28, 2012 9:38 pm 

Als je zelf kruiden gaat toevoegen, ga dan voor een neutrale olie, zoals zonnebloem- of olijfolie. Als je olijfolie gaat gebruiken, let dan wel op dat niet allen geschikt zijn voor verwarming. Als je olijfolie gaat verwarmen, neem er dan een uit een tweede persing.
Voor meer uitleg hierover zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Olijfolie#Categorie.C3.ABn
Citaat:
Olijfolie kan in verschillende categorieën worden verdeeld:
Extra Virgin Olive Oil (EVOO) moet mechanisch worden geperst zonder hitte of chemische toevoeging en moet minder dan 1% zuur bevatten. De olie is uit de eerste, koude pers.
Virgin Olive Oil moet minder dan 1,5% zuur bevatten.
Fine Virgin Olive Oil moet minder dan 3% zuur bevatten.
Olive Oil is een mengsel van EVOO en geraffineerde olie die mechanisch is geproduceerd. De pulp wordt voor een tweede keer geperst, verhit en gewassen om meer olie te produceren. Door de verhitting wordt de smaak lichter en daardoor goed om voor het koken te gebruiken Het bevat minder dan 1,5% zuur.
Pomace Olive Oil is ook een mengsel van EVOO en geraffineerde olie en wordt veel in de horeca gebruikt.

Your Druid

Donagh MacBran
An Gheal Beaneaicht! (a very Bright Blessing!) /|\

Geplaatst: ma jan 07, 2013 3:48 pm 

Olie wat ga je ermee doen? Ik snap echt helemaal niets van dit topic en waar je eigenlyk naartoe wilt..
dat is net als je gaat vragen: forum wat ga je doen? Vind het niet echt een onderwerp die meerwaarde toevoegt aan dit forum. schrijf liever een stukje over de olie ofzo.

Ik gebruik olie om te bakken en braden hihi :lol:

Geplaatst: ma jan 07, 2013 7:12 pm 

Huh ik snap dit topic ook niet helemaal?
Wat is de 'vraag'?

Geplaatst: di jan 08, 2013 3:39 pm 

Het eerste bericht van dit topic is weggevallen. Daarin werd iets gevraagd over het gebruik van olie, maar ik weet niet meer exact wat.

Elenna

Geplaatst: di feb 19, 2013 3:33 pm 

Ik gebruik etherische olieeen om mee te composeren. Ik mix bepaalde geuren/kleuren voor doeleinde in magische handelingen zowel aromatisch als voor riten. Het is heerlijk om met al die mooie potjes geurtjes en parfums te maken die de zintuigen prikkelen en de energie kan helpen in goede banen geleid te worden. Olie gebruik ik ook op mijn oliebrander. het is fijner om een oliebrander te gebruiken omdat de geur tijdens het branden van wierrook niet aangenaam is door de rook walm die een onaangename geur achter laat in mijn huis.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur