Het is nu za nov 17, 2018 12:55 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Citrusvrucht schil potje
Geplaatst: di maart 19, 2013 10:57 pm 

Dit leuke idee om zaadjes te zaaien in een citrusschil las ik op facebook. Aangezien ik met Ostara grapefruitsap maak, en ook zaadjes wil zaaien, vond ik dit een leuk idee! Het is een meest natuurlijk potje, en in de tuin veranderd het gewoon in compost na een tijd, wat weer goed is voor je plantje. Wel las ik dat je ze , als ze nog binnen staan, het beste op een droge plek kunt zetten, niet bij je badkamerraam dus, vanwege de luchtvochtigheid. :)

Ze zegt ook: ' I would recommend thinner peels because they tend to dry and shrink as opposed to getting green and moldy'.

http://www.myromanapartment.com/garden- ... seedlings/

Laatst bijgewerkt door Bastet op wo maart 20, 2013 12:09 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichttitel: Re: Citrusvrucht schil potje
Geplaatst: di maart 19, 2013 11:56 pm 

Wat een creatief idee! Ik ga denk ik binnenkort maar even wat citroenen kopen...

Geplaatst: wo maart 20, 2013 12:22 am 

Ja, vond het ook een leuk idee. Ik denk alleen dat ik ga kijken of ik ze niet hard kan bakken, om alle schimmel mogelijkheden te voorkomen :). Even uitzoeken hoe dat in zijn werking gaat:).

Geplaatst: wo maart 20, 2013 7:44 am 

Wat een goed idee! Bedankt voor het delen! Ik ga geen zaadjes planten dit jaar, maar voor volgend jaar is het wel een heel erg goed idee!

Geplaatst: za apr 06, 2013 5:53 pm 

Leuk idee! Ga ik zeker eens proberen! Maken jullie btw wel eens zelf compost? Een idee van Laurie Chabot ( amerikaanse heks) spreekt me ook aan. Zij maakt zelf vaak compost en stop dat dan bijvoorbeeld zomaar ergens in de grond (bijv. Langs de kant van de weg) om de aarde a.h.w een beetje te helpen. Haar idee is als iedereen dat af en toe zou doen (of de pitjes van je appel/peer ) dit het milieu ten goede zou komen. Hebben jullie wel eens zoiets gedaan?

Geplaatst: zo apr 07, 2013 8:43 pm 

Nee, bewust niet. Het zou zomaar eens helemaal niet goed kunnen zijn voor het milieu om daar ongecontroleerd allerlei voedingsstoffen aan toe te voegen. Er zijn nl. ook vrij veel planten die juist gedijen op "arme" grond. Het rondstrooien van voedingsstoffen vernielt hun leefomgeving.

Geplaatst: zo apr 07, 2013 8:59 pm 

Wel grappig dat je dat zegt! Ik vond het op zich een mooie filosofie (als het idd zo werkt) om de aarde iets terug te geven naar ik had inderdaad ook mijn twijfels, vandaar dat ik het hier ook even peil. Zoiets is leuk maar moet je denk ik gecontroleerd doen of in ieder geval de omgeving goed kennen. Maar aan de andere kant... Is dat met magisch werk niet een beetje hetzelfde? Ook daarmee oefen je invloed uit op je omgeving door energieën te beïnvloeden(of zie ik dit helemaal verkeerd), en hoewel waarschijnlijk met de beste bedoelingen, toch zal dit ook consequenties hebben. Dit is trouwens niet aanvallend bedoeld maar meer iets wat zo ineens in me opkomt :)

Geplaatst: di apr 09, 2013 9:01 pm 

Ik denk niet dat het toevoegen van wat compost aan de natuur kwaad kan. De natuur maakt dit zelf toch ook? Bladeren vergaan, en vruchten vallen op de grond die ook weer composteren, dieren poepen overal dat verdwijnt ook weer en voedt de aarde. Ik denk dat het wel belangrijk is misschien goed na te gaan waar het product wat je koopt vandaan komt. Veel groenten en fruit worden natuurlijk niet 100% natuurlijk meer gemaakt, daar zat ik ook aan te denken. Misschien ook de spullen even goed wassen voordat je het snijd zodat ook de resten schoon zijn?

Ik denk dat wanneer je met energie werkt dat het wel wat meer gecontroleerd is dan niet precies weten wat je in de grond stopt omdat het gericht is op een bepaald doel. Maar als je dan toch iets beïnvloed vind ik het wel een mooi idee iets terug te geven. Ik doe dat meestal als ik iets meeneem uit de natuur, bloemen, kruiden, stenen enzovoorts.

Ik maak wel eens een variant op deze http://www.youtube.com/watch?v=g7LL3wMUmgw
alleen dan zonder glitters en andere natuuronvriendelijke troep. En allemaal biologisch.. oke de zaadjes misschien niet:P

Geplaatst: zo apr 14, 2013 9:26 pm 

Nou ze staan in de tuin hoor mijn sinaasappel schil potjes, lekker onder de aarde. Met daar in pompoenplantjes:), hopelijk blijven de slakken weg. Heb er nog een foto van, zal d0 ie binnenkort eens ergens online zetten. Wel handig om te weten is dat je de schillen het beste eerst kan drogen.

Ik heb ze op 160 graden en 7 minuten eerst alvast een beetje gedroogd, maar je kan ze ook heel goed drogen op de verwarming:). Haha, mijn vriend echt zo van: ' He bah wat doe je nou weer met dat afval'. Ehhh, euhh.. plantenbakjes maken?

Het beste kun je de aarde gewoon nathouden met een plantenspuit 2 keer per dag, en de folie eroverheen, niet doen want dan gaat het schimmelen:)

Geplaatst: di apr 16, 2013 11:21 pm 

tadaaaa

Afbeelding
IMAG1549 by DeniseAlblas, on Flickr

Staat wel een beetje rommelig scheef, maar daar dacht ik naderhand pas aan :P. Nu staan ze in de tuin en worden ze hopelijk niet opgegeten door de slakkenbeesten, maar met de nieuwe tips gaat het misschien wel lukken er een pompoen aan te laten groeien:).

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur