Het is nu do okt 18, 2018 7:36 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Biologisch voedsel - ja of nee?
Geplaatst: zo mei 18, 2014 10:37 am 

Dit onderwerp is geen 'recept' maar ik vond een onderwerp rond eten toch het beste in deze categorie passen...

Ik las vandaag een stuk in de krant van een iemand die er gek van wordt dat zijn/haar (weet ik niet) vrienden ineens alleen nog maar biologisch willen eten. De argumenten van die vrienden hiervoor vond diegene niet echt geldig, maar heel sterke tegenargumenten stonden ook niet in het artikel. Alleen schijnt er een Nederlandse wetenschapper (en met die wetenschapper vast anderen) te zijn die beweren dat biologisch voedsel niet per sé beter is voor het milieu, en soms zelfs slechter. En mijn vriend beweert dat het onmogelijk is om de hele wereld biologisch te laten eten, aangezien er dan te weinig voedsel op de wereld is (biologisch verbouwen neemt meer ruimte in).

Nu ben ik student en ik kan me simpelweg geen volledig biologisch dieet veroorloven, maar ik had toch altijd wel het idee dat het beter was dan niet-biologisch.

Vanuit mijn levensovertuiging probeer ik de natuur en het hele ecologische systeem zo min mogelijk schade toe te brengen. Maar hoe zit dat in verband met voedsel nou helemaal? Volgens de schrijver van het artikel is "biologisch" een trend geworden die niet veel meer te maken heeft met echt zorgen voor de natuur.

Wat denken jullie? Is biologisch voedsel echt beter voor de natuur?
En eten jullie zelf biologisch?

Berichttitel: Re: Biologisch voedsel - ja of nee?
Geplaatst: zo mei 18, 2014 12:08 pm 

Er is veel bedrog op dit gebied. Biologisch is een bij wet voorgeschreven term geworden, en die wet is natuurlijk weer rekbaar. Daarom kunnen biologische eieren nog steeds uit dieronvriendelijke legbaterrijen komen, maar dan wel met net die extra voorgeschreven centimeters meer ruitme voor de kippen. Evenzo bepaalt de wet welke giffen zijn toegestaan om dit keurmerk te kunne krijgen, en veel daarvan is erg omstreden. Helaas is ons voedsel een riskante zaak geworden.
Wij zijn er ook veel mee bezig, lezen alle kleine lettertjes, zoeken dingen na etc, en we worden er af en toe echt gestoord van. Gelukkig wordt Nederlandse groente en fruit redelijk verantwoord geteeld, dus product van eigen bodem is goed, is in ieder geval gelijk qua standaard aan biologische groente en fruit van elders. Bovendien, import betekent extra transport en vervuiling, kies dus voor lokale producten.
Vlees zit zo vol medicijnen en gif dat ik mede daarom vegetarisch geworden ben. Wat betreft biologisch vlees zijn er om de haverklap schandalen van omgetagd vlees of dieren, en klopt het inderdaad dat dat op den duur te veel ruimte in zal nemen. Maar op den duur is het sowieso niet meer mogelijk om iedereen van vlees te voorzien. Je zou dus kunnen zeggen, geniet zo lang het betaalbaar is. IK laat het dierenwelzijn dan even buiten beschouwing.
En dan tot slot helaas, biologisch zegt niets over de enorme milieuschade die bijvoorbeeld ontstaat wanneer men het regenwoud kapt voor enorme soja plantages voor de hippe sojamelk, of andere trendy gezonde producten. Wat is wijsheid, wat is gezondheid in deze?
Kritisch blijven, tijd steken in uitpluzien en controleren, en lokale producten gebruiken. Alle kleine beetjes helpen en er is volgens mij toch een ommekeer gaande in denken en consumptiepatronen. Maar we zijn er nog lang niet.

Geplaatst: zo mei 18, 2014 2:22 pm 

Mijn probleem met lokale, biologische producten, is dat het dieet op gegeven moment zo ongelooflijk saai wordt. Natuurlijk, er worden hier best veel gewassen verbouwd, maar de variatie houdt op een gegeven moment toch op.

Net als voedsel zonder zout (maar dat is weer een andere discussie), heb ik toch liever een flinke variatie aan producten, waarmee ik dan gerechten van over de gehele wereld kan maken, en liefst ook flink zout. Saaie gerechten met enkel producten van eigen bodem.. dat zou me uiteindelijk toch wel de neus uitkomen. Sowieso ben ik nooit fan geweest van de Hollandse keuken.

Ik koop wat ik kan betalen, maar qua vlees probeer ik wel altijd kieskeurig te zijn (ik vind het wel belangrijk dat dieren een goed leven hebben gehad). Vegetariër zal ik echter nooit van mijn leven worden. We zijn niet zover gekomen door geen vlees te eten. Integendeel: onze herseninhoud is pas gaan groeien toen de eerste mensachtigen ook actief gingen jagen. Maar goed, ik dwaal weer af.

Kort samengevat: ik probeer te letten op wat ik koop... maar als het ene product een stuk duurder is dan het andere, dan ga ik toch voor het goedkoopste, ook al zit er dan misschien allerlei troep in. Mijn prioriteiten qua geld liggen bij andere zaken.

Geplaatst: zo mei 18, 2014 3:34 pm 

Citaat:
Net als voedsel zonder zout (maar dat is weer een andere discussie), heb ik toch liever een flinke variatie aan producten, waarmee ik dan gerechten van over de gehele wereld kan maken, en liefst ook flink zout.

Ik kook zo goed als zoutloos (natuurlijk wel een snuifje zout over de aardappelen en dit en dat), en mijn gerechten smaken vaak beter door dan die van mensen die kilo's zout in hun eten gooien. Persoonlijk hou ik dan ook helemaal niet van zout :P
Natuurlijk is dat ieders zijn persoonlijke smaak en voorkeur, al wil ik toch wijzen op de ernstige gevolgen van een zoutrijk dieet. Zout in grote hoeveelheden is echt niet goed voor je lichaam, zeker niet voor je aders en hart en ook al helemaal niet voor je nieren.

Er zijn naast zout genoeg andere kruiden beschikbaar die je gerechten helemaal opfleuren en erg gezond zijn! Denk maar aan curry, peterselie, basilicum, ... (gewoon even voorbeelden die ik vaak gebruik).

Er zijn nog wel enkele delen waar ik op wil reageren (van andere mensen) maar nu even geen zin in heb, het is te warm :)

Groetjes Hibou

Geplaatst: zo mei 18, 2014 4:29 pm 

Ik eet mijn hele leven al vegetarisch, dat heb ik van huis uit meegekregen. Redenen alle redenen die je bedenken kunt: slecht voor het milieu, slecht voor je lichaam (als het dier/vlees volgepompt is met nare zooi), zielig voor de dieren (en dan bedoel ik niet het feit dat ze gedood worden maar de manier waarop ze in leven gehouden worden).

Emielio, wat lokale producten betreft: dan gaat het vooral om de keus tussen appels uit Nederland of uit Nieuw-Zeeland, spruiten uit Nederland of uit Marokko... enzovoorts. Bananen groeien nou eenmaal niet in Nederland maar die eet ik alsnog wel. Maar spruiten koop ik alleen in de maanden dat ze van het Nederlandse land komen. (Ik kan natuurlijk niet voor Phaedrus spreken maar dit is hoe ik omga met lokale producten versus producten van ver.)

En dan ben je er trouwens nog niet, Phaedrus, want ik heb een app op mijn telefoon (de Groente- en Fruitkalender) die me vertelt dat bijvoorbeeld komkommers uit Spanje milieuvriendelijker zijn dan die uit Nederland. Transport weegt dan op tegen de energie die het kost om een kas te verwarmen. Het is inderdaad om gek van te worden...

Maar ja, als je keurmerken niet kunt vertrouwen, dan is het haast onmogelijk om te weten hoe je de juiste keuzes moet maken hierin...

Geplaatst: zo mei 18, 2014 7:58 pm 

Het is onmogelijk en vooral ondoenlijk om overal op te letten. Dat zou de overheid behoren te doen, maar dat is helemaal een ander verhaal..... Elke keer op de markt of in de supermarkt is het weer kiezen en afwegen, en daarbij probeer ik zo bewust mogelijk te zijn. Natuurlijk lukt of kan dat niet altijd. Dat is de grote frustratie. Ik ga ook geen kilometers omfietsen voor een krop sla en mijn financien zijn ook niet uitbundig genoeg om mij bij de correcte groene elite te scharen. Volgens mij lijken we daarin allemaal op elkaar, maar als we allemaal ergens een beetje bewuster worden gaat het roer toch langzaam maar zeker om.
Ik eet trouwens vegetarisch vnaf het moment dat ik het huis uitging (ook om alle redenen die er zijn), probeer te matigen met zout en suiker, en heb ontdekt dat het eten daar echt niet smaaklozer of saaier van hoeft te worden. Integendeel, ik houd van koken en leer nog steeds bij.

Geplaatst: zo mei 18, 2014 9:31 pm 

Tja, wat zout betreft.. dat is iets persoonlijks. Ik heb wel eens zeer uitgebreide maaltijden van ontzettend goede koks gegeten... met heel weinig zout.. en daar vind ik werkelijk geen moer aan. Dat zal aan mijzelf liggen, dat weet ik.. maar doe mij maar gewoon een flinke pot zout op tafel. Ik heb overigens ook wetenschappelijke artikelen gelezen die tegenspreken dat zout zo slecht voor ons zou zijn. Zal eens een nieuw topic aanmaken en daar wat links plaatsen.

Nu weer on-topic: ik moet nog wel zeggen dat we hier bezig zijn om een moestuin aan te leggen, al vordert dat zeer traag (luiheid, geen zin om ermee verder te gaan). Best jammer, want we hebben een aanzienlijke lap grond rond het huis. Geen van ons heeft echter groene vingers, en persoonlijk maak ik mijn handen ook niet graag vuil... maar uiteindelijk zal het er vast wel van komen :) Dan kunnen we gewoon groenten en fruit uit eigen tuin gebruiken.

Geplaatst: ma mei 19, 2014 3:41 pm 

Ik kook geheel zoutloos, bij mij gaat nergens zout in haha! Maar als het gaat om biologisch eten. Ik koop wat goedkoop is en wat ik lekker vind. De reden dat ik dit doe is omdat ik het toch niet vertrouw. Vrije uitloop eieren horen van kippen te komen die daadwerkelijk buiten rond waggelen, maar toch was er weer heeeeel schandaal dat het van die legbatterijen waren. Daarna wordt paardenvlees als koeienvlees verkocht. Hele kippen die vrij moeten zijn zijn toch gewoon van die plofkippen. En zo kun je door blijven gaan. Het labeltje wat erop zit zegt helemaal niks meer voor mij, sommige bedrijven houden zich eraan, andere proberen een slaatje eruit te slaan, omdat ze meer geld kunnen vangen. Daar zeg ik dus nee tegen.
Of biologisch echt beter is, ik weet het niet. Zoals al werd gezegd je kunt gelukkig veel groente van eigen bodem kopen, maar we wonen wel in Nederland dus kunnen we niet alle groentes verbouwen. En daarnaast er worden dan inderdaad speciaal plekken neergezet om al die spullen "biologisch" te kunnen verbouwen. Naar mijn mening, kun je beter zelf je eigen groente gaan verbouwen als je het echt biologisch wilt hebben. Dan weet je wat ermee gebeurt.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur