Het is nu di sep 25, 2018 9:43 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

[ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: orakel en tarotkaarten
Geplaatst: zo jul 28, 2013 7:25 pm 

Aloha,
Wat is het verschil tussen orakel en tarotkaarten? En welke tarot/orakel kaarten rekenen jullie een beginner en tiener aan, en welke boeken daarbij?
P.S. sorry dat ik de gehele website volspam, ik kan het gewoon aan niemand in person vragen en het internet vertrouw ik niet vanwege publiciteit enzo.

A hui hou, ~Mele

Berichttitel: Re: orakel en tarotkaarten
Geplaatst: zo jul 28, 2013 8:56 pm 

Een orakel is iets wat de toekomst voorspelt, daar kan je tarot voor gebruiken, maar de meeste mensen gebruiken tarot om inzicht te verkrijgen in bepaalde situaties.

Er zijn verschillende tarots te verkrijgen en eigenlijk is het belangrijk dat je er eentje kiest waarvan de symboliek je meteen aanspreekt. Ik heb het voordeel dat ik een aantal mensen ken en bij hen setjes kon testen. Voorlopig vond ik Raider Wait en die van Greencraft het fijnst, omdat de symboliek die gebruikt is gelinkt is met de vier kwartieren o.a.
Kijk even rond in winkeltjes, beurzen, ... Neem ze eens vast, blader door de kaarten en kijk over de boeken die erbij horen voldoende informatie bevatten. Je kan dan nog eens miskopen doen, maar ik denk dat het op die manier al een oriëntatie is.

Momenteel heb ik zelf enkel Lenormand (heb ik geen boek voor nodig eigenlijk de uitleg zelf is fijn), maar dat is niet meteen een tarot. En ik kan je dus ook niet meteen iets aanraden, omdat ik zelf heel kieskeurig ben op dit vlak...

Dat er leven door jouw aderen stroomt, maakt dat respect een basisrecht is. Een geschenk gegeven door de goden hoeft men niet meer te verdienen.

Geplaatst: zo jul 28, 2013 9:21 pm 

Een tarot is opgebouwd uit een Grote Arcana en een Kleine Arcana, dat zijn twee delen van het kaartspel. De Grote Arcana bestaat uit 22 kaarten en met de Kleine Arcana erbij zijn het samen 78 kaarten.
De Grote Arcana is opgebouwd uit kaarten van 0 tot en met 21 en hebben veelsoortige motieven (dit kleine setje kaarten kan je goed gebruiken als orakel of bij eenvoudige legging van max. 3 kaarten).
De Kleine Arcana is opgebouwd uit 4 typen kaarten (net als bij een gewoon kaartspel), meestal zijn dit: pentakels (aarde), kelken (water), staven (lucht) en zwaarden (vuur). Elk type bestaat uit 14 kaarten.

78 kaarten zijn ideaal voor grote leggingen. Elke kaart heeft een eigen betekenis en kan door de symbolen tot je spreken en je vertellen wat die betekenis dan is, dat kan voor mensen verschillend zijn maar de grote lijnen worden hetzelfde geïnterpreteerd.

Hier kan je zo ongeveer alle tarotsets vinden en bekijken welke je aanspreekt: http://www.aeclectic.net/tarot/
Ga op je gevoel af en begin eerst met de Grote Arcana en met kleine leggingen, zodat je eerst gewend raakt aan het gebruiken van de kaarten. Maar voor jezelf de keuze of je grote kaarten wilt of juist kleinere zodat je ze makkelijk kunt schudden. Er zijn namelijk heel grote kaarten te koop en die schudden voor geen meter, die kan je schudden plat op tafel.
Is er een bepaald thema in je leven? Misschien is er een tarotset die erop aansluit. Vaak hebben tarotsets een miniboekje met uitleg erbij. Er zijn ook sets te koop met kaarten en boek, dat werkt heel erg prettig. Je kunt ze vinden in esoterische winkeltjes, maar ook op bol.com ofzoiets.
Vaak raden mensen de Raider Waite aan (die zijn er ook in mooiere versies), die is het eenvoudigst te interpreteren. Kaarten van Crowly zijn anders van inslag en lastiger te interpreteren.

Orakelkaarten zijn vaak gemaakt uit een kleinere hoeveelheid kaarten en duidelijker in waar de kaart voor staat.

Mijn favoriete tarots zijn:
Tarot der Druïden/Dru"dcraft Tarot
Book of Shadows tarot (deel As Above)

Succes

Geplaatst: zo jul 28, 2013 9:42 pm 

Mahalo voor jullie reacties.
@Solvej dus orakelkaarten zijn hetzelfde als tarotkaarten maar alleen duidelijker? Werk je er anders mee? Heb je er ervaring mee? Mahalo voor je tips over de verschillende decks, ik wist de basis over de tarot al wel maar toch mahalo voor de uitleg, hopelijk heb niet alleen ik, maar ook andere beginners er iets aan.

Geplaatst: di jul 30, 2013 8:34 am 

Het is niet hetzelfde omdat je geen keltisch kruis legging ermee legt bijvoorbeeld, dat is een van de grotere leggingen waar je 10 kaarten voor nodig hebt. Bij orakels heb je minder kaarten, ze zijn er al van 25 kaarten dus minder mogelijkheden, vaak ook andere betekenissen. Orakelkaarten kunnen ook affirmaties zijn, positieve bekrachtigingen op een kaartje, of een woord of zin op een mooi kaartje. Orakels van kaarten laten minder ruimte doorgaans voor je eigen interpretatie. Maar er zijn wel uitzonderingen.

Geplaatst: di jul 30, 2013 1:34 pm 

Oh oke, ik denk dat ik het begrijp, Mahalo @Solvej :D!

Geplaatst: di jul 30, 2013 1:50 pm 

Het klinkt zo leuk het woord "Mahalo" maar wat betekent het?
:D

Geplaatst: di jul 30, 2013 1:53 pm 

Haha het betekent dankje in het hawaiiaans, ik vind het ook leuk klinken :D.

Geplaatst: di jul 30, 2013 5:48 pm 

Ah :D

[ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur