Het is nu vr okt 19, 2018 7:32 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: The Golden Tarot - The Visconti-Sforza deck: geschikt?
Geplaatst: zo jul 20, 2014 4:15 pm 

Een paar weken geleden heb ik voor een vriend van me de spellingsfouten uit zijn masterscriptie gehaald. Hij vroeg wat ik op mijn verlanglijstje had staan zodat hij me kon bedanken.... we hadden het eerder over tarotkaarten gehad, dus ik besloot hem carte blanche te geven: kies een tarotdeck voor me dat volgens jou bij me past.

Een leuke uitdaging natuurlijk, en hij is zeker geslaagd: de afbeeldingen op het Visconti-Sforza-deck vind ik prachtig en het boekje erbij geeft uitleg over de geschiedenis van het deck, wat ik ook geweldig vind.

Groot nadeel echter... ik ben een absolute beginner en bij een eerste blik op de kaarten weet je al dat dit niet het handigste deck voor beginners is:

1. De kaarten zijn niet genummerd en ook de namen van de kaarten staan er niet bij. Tot je de kaarten volledig kent moet je dus telkens het hele boekje doorbladeren op zoek naar de juiste kaart.
2. De coins, cups, batons en swords hebben geen eigen afbeeldingen, dat wil zeggen, de 3 van coins heeft drie muntjes, de 4 van coins heeft er vier enzovoorts, zonder verdere versiering of personen of wat dan ook erop. Dat maakt intuïtieve interpretatie compleet onmogelijk en het door elkaar halen van de verschillende betekenissen uit het boekje zal snel gebeuren.

Wat raden jullie me aan? Dit deck opzij leggen en een deck kiezen dat meer voor beginners is, om later bij dit deck terug te komen? Of het gewoon eerst eens proberen en wie weet "klikt het" toch tussen mij en de kaarten? In het eerste geval zal ik wel eerlijk tegen die vriend van me moeten zeggen dat ik een ander deck gekocht heb, aangezien ik hem half beloofd heb dat ik het op hem zal uitproberen als ik de kaarten eenmaal heb leren kennen... dat voelt ergens ondankbaar, maar ja... dan had ik hem misschien specifieker moeten vertellen op zoek te gaan naar een beginnersdeck.

Berichttitel: Re: The Golden Tarot - The Visconti-Sforza deck: geschikt?
Geplaatst: do jul 24, 2014 4:13 pm 

Ik zou toch nog een nieuwe deck kopen,totdat je alle betekenissen van de kaarten een beetje kent. Zeg tegen je vriend dat je zijn deck nog zeker heel veel gaat gebruiken omdat je hem mooi vindt, maar dat het nu net iets te pittig is en dat je een nieuwe deck hebt gekocht om de kaarten een beetje beter te begrijpen. Ik denk dat hij dat vast zal snappen (vooral als hij zelf de tarot legt)

Geplaatst: do jul 24, 2014 4:13 pm 

Ik zou toch nog een nieuwe deck kopen,totdat je alle betekenissen van de kaarten een beetje kent. Zeg tegen je vriend dat je zijn deck nog zeker heel veel gaat gebruiken omdat je hem mooi vindt, maar dat het nu net iets te pittig is en dat je een nieuwe deck hebt gekocht om de kaarten een beetje beter te begrijpen. Ik denk dat hij dat vast zal snappen (vooral als hij zelf de tarot legt)

Geplaatst: do jul 24, 2014 4:47 pm 

Nee, hij heeft zelf totaal geen verstand van tarot... als hij wel tarot legde, dan had hij niet dit deck voor me gekocht....

Geplaatst: vr jul 25, 2014 3:29 pm 
Site Admin

Persoonlijk denk ik dat je eerst moet kijken of de set goed voelt.

Het is wel een hele mooie set die (denk ik) op de eerste tarot sets lijkt, welke op hun beurt lijken op de klassieke kaart stokken.

Dit maakt het moeilijk om kaarten te interpreteren. Wat je dan zou kunnen doen is de set eerst gebruiken met alleen de grote arcana.
Er zijn leggingen die je alleen met die kaarten doet.
Dan krijg je een gevoel voor hoe het deck werkt en of deze bij jou past.
Ook krijg je een beter gevoel voor hoe het tarot leggen gaat zonder je meteen volledig op alle kaarten te hoeven storten.

Wanneer je het gevoel hebt dat het deck bij je past, ga er dan verder mee. En tja, dan wordt het uit je hoofd leren. Eventueel kun je dan wel een ander deck kopen die wel duidelijk laat zien wat de kaarten betekenen, of je kunt notities maken en die op de kaarten plakken (met post-it's bijvoorbeeld).
Dat maakt het ook makkelijker om de kaarten te leren.

Succes met je mooie, maar moeilijke set.

Geplaatst: vr jul 25, 2014 8:52 pm 

Ikzelf heb ook een heel mooi deck gekregen van iemand, maar het maakt het lastiger om te interpreteren. Het mijne heeft wel duidelijke tekeningen dus wat ik doe is elke dag willekeurig een kaart trekken, kijken wat er op staat en zelf de symboliek een beetje te zoeken (element, mannelijk/vrouwelijk enz) en dan zoek ik die kaart weer op een forum over tarot waar ze staat uitgelegd met het standaard deck en dan probeer ik gelijkenissen te zoeken. Meestal lukt het me wel om een algemene indruk te krijgen wanneer ik die kaart dan opnieuw trek. En zo leer ik ze langzaamaan kennen, ik zet er ook geen druk op want als ik het deck niet had gekregen zou ik me er ook niet met hebben bezig gehouden. Maar het was zo mooi dat ik een poging waagde en ik vind het nu eigenlijk zelfs leuk om te doen.
Maar voor jouw is dat natuurlijk veel moeilijker omdat er geen afbeeldingen op staan. Dan moet je het inderdaad uit je hoofd leren of enkel met de grote arcana werken (zoals hierboven al vernoemd was ;) )

In ieder geval toch veel succes ermee!

Groetjes Hibou

Geplaatst: za jul 26, 2014 10:03 pm 

je kan ook op de kaarten waar geen makkelijke interpretatie in het plaatje is, kernwoorden opschrijven met een potlood. wanneer je de kaart kent gum je de woorden uit.

Geplaatst: zo jul 27, 2014 11:40 am 

Ik ben nu inderdaad begonnen met de grote arcana en daar heb ik heel veel plezier mee :) de stap richting kleine arcana is denk ik echt nog wel ver weg... al gaat het leren van de betekenissen van de grote me makkelijk af.

Erik, zijn er leggingen die je me specifiek kunt aanraden?
Ik probeer nu alleen nog maar dingen uit met drie kaarten, bijvoorbeeld verleden-heden-toekomst; ik-jij-wij, dat soort dingen.

Verder vind ik het lastig om te "oefenen" met leggingen, aangezien ik niet steeds hetzelfde "issue" wil bekijken... ik bedoel, stel, ik heb een paar dingen die mij nu dwarszitten en waar ik inzicht over wil, zoals: mijn relatie met een familielid en de vraag of mijn studiekeuze wel juist was (beide niet op mij van toepassing nu maar het zijn voorbeelden). Dan leg ik kaarten om daarnaar te kijken, maar vooral om te oefenen met de kaarten... dat is wat gek, want als ik beide onderwerpen gehad heb, dan heb ik niks meer te vragen, maar het voelt raar om over één issue meerdere keren een legging te doen. Ik weet niet of ik het duidelijk uitleg zo... maar als jullie het snappen: hoe doen jullie dat? Doen jullie altijd alleen leggingen wanneer je écht inzichten wilt hebben, of doen jullie ook "oefen-leggingen" en zo ja, gebruik je dan ook "nep-onderwerpen" of meerdere keren hetzelfde onderwerp? Of hoe doe je dat...?

Geplaatst: ma jul 28, 2014 8:24 am 
Site Admin

Hmm, een legging kan ik je helaas niet aanraden.
Zo veel ervaring heb ik namelijk niet met leggingen met puur de grote arcana.

Om te oefenen, leg dan ook leggingen voor anderen.
Zo leer ik het ook (nog steeds).

Geplaatst: di aug 05, 2014 9:34 pm 

De Visconti Sforza tarot is oorspronkelijk een van de oudst bekende sets die er zijn. Degene die momenteel in de handel is met goud effect is een nagetekende versie van de oorspronkelijke kaarten en naar mijn mening een erg geslaagde versie. Weet wel dat twee kaarten er bij verzonnen zijn omdat ze niet in de set thuis horen, namelijk de Toren en de Duivel. Dit spel was een huwelijksgeschenk bij de verbintenis tussen twee machtige Italiaanse families en was niet bedoeld om te spelen. Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom het bewaard is gebleven. De twee ontbrekende kaarten hebben er nooit deel van uit gemaakt, en omdat in die tijd er nog geen sprake was van vaste regels komt dat wel vaker voor. Ik haal ze er dan ook meestal uit om recht te doen aan het deck zoals het is bedoeld, namelijk als een positieve set allegorische afbeeldingen bij een heugelijk gebeuren. Volgens sommigen zijn leden van beide families geportreteerd op de kaarten, maar dat blijft gissen.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur