Het is nu vr dec 14, 2018 8:29 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: The Golden Tarot - The Visconti-Sforza deck: geschikt?
Geplaatst: di aug 05, 2014 10:22 pm 

Ja er zit een boekje bij het deck waarin dat ook allemaal uitgelegd staat. Al staat daar geloof ik dat die kaarten er oorspronkelijk wél in zaten, maar dat zou ik even opnieuw moeten opzoeken.

Maar zelf denk ik... het deck was ontworpen om een spel mee te spelen en al werd er waarschijnlijk al wel divinatie mee gedaan, het is niet ontworpen als tarot-set. Om het wél zo te kunnen gebruiken vind ik het niet gek om de twee niet-originele kaarten gewoon erbij te betrekken. Je gebruikt het toch al anders dan het vroeger gebruikt werd, dus dan kan dat vind ik prima.

Geplaatst: do aug 07, 2014 9:44 am 

Alles kan en alles mag :-) Wat ik zelf interessant vindt is om te werken met oude stes zoals ze horen te zijn. Ik heb meerdere replica's van oude decks in huis en geen ervan heeft de grote arcana zoals die nu standaard is. Die regel bestond gewoon nog niet in die tijd, men stelde een set samen zoals men wilde, en dat is juist de charme van die oude decks. Ik zal je tzt wel enkele voorbeelden laten zien. Je hebt in ieder geval een fraai exemplaar in huis. I love that deck!

Geplaatst: do aug 07, 2014 4:20 pm 

=)

Geplaatst: vr aug 08, 2014 9:00 am 

Cecilia schreef:
Ik ben nu inderdaad begonnen met de grote arcana en daar heb ik heel veel plezier mee :) de stap richting kleine arcana is denk ik echt nog wel ver weg... al gaat het leren van de betekenissen van de grote me makkelijk af.

Erik, zijn er leggingen die je me specifiek kunt aanraden?
Ik probeer nu alleen nog maar dingen uit met drie kaarten, bijvoorbeeld verleden-heden-toekomst; ik-jij-wij, dat soort dingen.

Verder vind ik het lastig om te "oefenen" met leggingen, aangezien ik niet steeds hetzelfde "issue" wil bekijken... ik bedoel, stel, ik heb een paar dingen die mij nu dwarszitten en waar ik inzicht over wil, zoals: mijn relatie met een familielid en de vraag of mijn studiekeuze wel juist was (beide niet op mij van toepassing nu maar het zijn voorbeelden). Dan leg ik kaarten om daarnaar te kijken, maar vooral om te oefenen met de kaarten... dat is wat gek, want als ik beide onderwerpen gehad heb, dan heb ik niks meer te vragen, maar het voelt raar om over één issue meerdere keren een legging te doen. Ik weet niet of ik het duidelijk uitleg zo... maar als jullie het snappen: hoe doen jullie dat? Doen jullie altijd alleen leggingen wanneer je écht inzichten wilt hebben, of doen jullie ook "oefen-leggingen" en zo ja, gebruik je dan ook "nep-onderwerpen" of meerdere keren hetzelfde onderwerp? Of hoe doe je dat...?

Ik trek elke ochtend een dagkaart, om mij te adviseren/inspireren over de te komen dag. Zo trek je (bijna) elke dag wel een andere kaart. Daarbij gebruik ik naast het boekje dat bij de kaarten hoort een ander boekje dat ik in de kringloop heb gevonden, en de uitleg van kaarten op learntarot.com, omdat ik heb gemerkt dat ieder boekje net even een andere interpretatie heeft. Is dat iets om je te helpen de kaarten te leren? :)

Geplaatst: vr aug 08, 2014 11:21 am 

Lecter schreef:
Ik trek elke ochtend een dagkaart, om mij te adviseren/inspireren over de te komen dag. Zo trek je (bijna) elke dag wel een andere kaart. Daarbij gebruik ik naast het boekje dat bij de kaarten hoort een ander boekje dat ik in de kringloop heb gevonden, en de uitleg van kaarten op learntarot.com, omdat ik heb gemerkt dat ieder boekje net even een andere interpretatie heeft. Is dat iets om je te helpen de kaarten te leren? :)

Elke dag een kaart trekken is wel een idee... hoe doe jij dat precies dan? Trekken in de ochtend, evt boekje erbij als je het nodig hebt... en dan wat? In de avond terugkijken ernaar? Of alleen gedurende de dag in gedachte houden ter inspiratie?

Ik zou wel de tarot alleen willen gebruiken voor inzicht, niet echt om zeg maar te "voorspellen" hoe mijn dag eruit gaat zien, dus ik ben benieuwd hoe jij dat dan precies doet. Kun je misschien een voorbeeld geven? (ik trok de 3 van bekers, die staat voor dit en dat, dat zag ik in mijn dag op deze en deze manier terug... of zo)

Geplaatst: vr aug 08, 2014 1:07 pm 

Ik trek de kaart aan het begin van mijn dag, want dan is er nog niets gebeurd. Ik schrijf dan op wat de kaart was, en de steekwoorden ernaast. Soms denk ik er gedurende de dag aan, en soms check ik het aan het eind van de dag, en kijk terug op de dag waar de kaart mij over wilde vertellen.

Ik zie het zelf niet als voorspelling, voor mij is het meer: "Zoals het er nu voor staat, zo zou een eventuele verloop van een of opeenvolgende situaties kunnen gebeuren. Wees eventueel voorbereid (want ADD en impulsiviteit gaan iets te goed samen)." In het boek waaruit ik het heb staat bij deze legging: "Om het bewustzijn te verhogen van een benadering van het leven in een tijdraam van 24 uur." Ik heb geen idee meer uit welk boek, dus zal ik gewoon de boeken over Tarot die ik heb gelezen onderaan in een lijstje zetten :)

Mijn 'ritueel': Ik ga er rustig voor zitten (trek er minstens een kwartiertje voor uit, de tijd is echt zo om!), en schud mijn kaarten. Vervolgens hou ik ze in mijn linkerhand, concentreer me (doe er een kleine chant bij eventueel) en leg ze voor me. Met mijn linkerhand halveer ik de stapel, leg de helft die ik vast heb links van de stapel, en de rechterhelft er bovenop. Dan pak ik de bovenste kaart, en alsof ik een bladzijde omsla leg ik hem voor me.

Een voorbeeld is mijn kaart van vanochtend, III van Zwaarden, omgekeerd. Sleutelwoorden (bron: http://learntarot.com/s3.htm) zijn dan: heartbreak, lonely, betrayal, met een verhaaltje erbij. Omdat de kaart omgekeerd is, en ik dat mee reken, kan het betekenen dat het signaal niet heel sterk is, of kan het ook zijn dat ik degene ben die iemands hart breekt of verraad (of dat in ieder geval overweeg).

Ik heb wat issues met een collega op mijn werk. Ik ben er van overtuigd dat hij zich nogal verheven voelt boven anderen, en andere mensen hebben dit signaal ook opgevangen. Nu had ik vandaag eerst een normaal gesprek met hem over iets wat eerder was voorgevallen, en nog geen 5 minuten later krijg ik een steek onder water van hem. Normaliter laat ik dan graag zien hoe scherp woorden kunnen zijn, maar zoals de site zegt: "In the end, all we can do is trust in the goodness of life and try to live up to that ideal. When you slip, forgive yourself, and try to forgive others in turn, but, even better, head off trouble before it arrives."

De mogelijkheid is zeker aanwezig dat Zwaarden III op deze situatie slaat. Ik ben pas op de helft van mijn dag, dus dat kan ik niet met zekerheid zeggen. Maar zie je wat ik bedoel? :)

Ander voorbeeld: een paar maanden geleden zat ik met mijn ex (en door haar beloofde hoop). Op 4 mei trek ik II van Staven, wederom omgekeerd. Een van de sleutelwoorden (uit het bijhorende boekje) is 'relaties'. Aan het eind van de dag kom ik erachter dat mijn ex geen heil meer ziet in wat voor contact dan ook, en dus ook geen toekomst meer ziet.

Ik heb haar laatste spullen in een tasje gegooid, er een brief opgeplakt met de boodschap: 'zoek het uit', en de volgende dag (op Bevrijdingsdag of all days) aan haar deur gehangen. Vervolgens besef ik me dat II van Staven mij al wilde waarschuwen. Learntarot zegt er namelijk bij: "The Two of Wands can also stand for an extra dose of daring and inventiveness. When you see this card, trust that the time is right for the bold, creative move that will knock their socks off. Forget subtlety and old, tired approaches. Allow yourself free rein and you'll be amazed at the results."

Normaliter had ik alleen een zielig Facebookberichtje geplaatst en gaan zwelgen in zelfmedelijden. Dit was dus voor mij een enorme stap. Om van me te laten horen hoe hard ik me gekwetst voelde.

Soms kun je het interpreteren als 'voorspellen', maar ik zie het graag als een stukje sturing voor de te komen dag :) Een soort van 'let hier even op vandaag, om vervelende verrassingen te voorkomen'. Zoiets :) En je komt met een hoop verschillende kaarten in aanraking na verloop van tijd :) Heel handig als je inderdaad bezig bent de betekenissen te leren (iets wat ik op natuurlijke wijze laat verlopen, naarmate je ze vaker ziet komen de betekenissen vanzelf :) Maar goed, dat is mijn gevoel, geen vaststaand feit :) )

Beloofde boekenlijstje:

Tarot van dag tot dag - Mary K. Greer
De 78 graden der wijsheid - Rachel Pollack
Tarot: Rituelen, fantasieën, feiten - Heidemarie H. Pielmeier
Tarot van A tot Z - Hajo Banzhof

Geplaatst: za aug 09, 2014 12:17 pm 

Ha Lecter, dankjewel voor je uitgebreide verhaal! Hier kan ik zeker iets mee =D

Maar... uitgebreide verhalen maken nieuwsgierig naar meer... 0=)

Dus ik heb nog een paar vragen:

Zijn er ook dagen waarop in de avond je totaal geen link kunt vinden tussen de kaart die je in de ochtend hebt getrokken en de dag zoals die verlopen is?

Zou je iets meer kunnen vertellen over die boeken en wat je aan ze hebt? Bijv. iets meer over de inhoud en welk boek je het meest gebruikt of zo? (bijv. boek A geeft betekenissen van de kaarten, boek B gaat dieper in op verschillende spreads, boek C doet beide maar eigenlijk totaal niet gedetailleerd genoeg dus aan dat boek heb je uiteindelijk weinig en boek D geeft geheel nieuwe inzichten dus dat is een geweldig boek...)

Over dat laatste start ik even een nieuw topic, dan kun je het misschien daar zetten i.p.v. hier en wie weet hebben anderen dan ook nog goede boekentips =)

Geplaatst: do nov 06, 2014 5:01 pm 

Niet tegestaande dat ik een beginner ben,
Heb ik voor de gouden tarot gekozen.
hij is wel ingewikkeld maar daar zie ik een waardevolle uitdaging in.
En het leven bestaat uit uitdagingen en risico's en het is ieders keuze hoe en wat.

zware tijd,
hoop,
licht,
op de loop,
liefde op het eerste zicht.
de waarheid blijft verborgen,
verborgen door de staat,
waarom leven de armen in ieder land op straat,
verdriet,
een traan,
een leven dat weer moet gaan.

Geplaatst: do nov 06, 2014 5:17 pm 

Er zijn meerdere decks die Golden Tarot genoemd worden, dus ik betwijfel of we dezelfde hebben.

Geplaatst: vr nov 07, 2014 5:17 pm 

Het is een visconti sforza in het nederlands.
Dus wel hetzelfde behalve de taal dan. een doosje met de kaarten, een paarse doek, een boekje met uitleg & dat allemaal in een stevige doos met een gouden opschrift het gouden tarot van visconti sforza.
Dus het is wel degelijk hetzelfde.

zware tijd,
hoop,
licht,
op de loop,
liefde op het eerste zicht.
de waarheid blijft verborgen,
verborgen door de staat,
waarom leven de armen in ieder land op straat,
verdriet,
een traan,
een leven dat weer moet gaan.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur