Het is nu wo okt 17, 2018 7:53 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: interpretatie legging
Geplaatst: do nov 06, 2014 1:21 pm 

Hoi allemaal,

Ik heb een legging gedaan bij mijn vriend en bij mij zelf. Daar kwamen interessante kaarten uit maar toch vroeg ik mij af hoe ik ze kan interpreteren. Misschien hebben jullie daar nog ideeen over. De legging is gedaan met alleen de arcana kaarten in de opstelling; verleden-heden-toekomst
Hier heb ik voor gekozen omdat ik weer pas begonnen ben met de tarot.

Vraag van mijn vriend was "hoe kan ik behulpzaam zijn voor mijn vriendin".
Hiermee doelde hij op mijn persoonlijke doelen, waaronder b.v. het versterken van mijn zelfbeeld.
Hij trok deze drie kaarten:

Verleden: De Maan (Hij is overigens kreeft in horoscoop zoals op de kaart staat afgebeeld)
Heden: De Heremiet
Toekomst: De Gehangene

Mijn interpretatie: De maan staat voor emoties. Waar zijn vraag vandaan komt zijn mijn emoties die een rol hebben gespeeld. De Heremiet betekent dat mijn vriend zich buitengesloten voelt en de Gehangene betekent volgens mij een verandering in de toekomst.
Echter zie ik niet hoe dit antwoord geeft op mijn vraag? Staat de Heremiet er bijvoorbeeld voor dat hij me misschien juist iets alleen moet laten oplossen? Of juist niet? Moet hij er onderzoekend mee omgaan? Dit doet hij immers al. Maar wat betekent de gehangene precies? Is dat positief of negatief? Mijn vriend interpreteerde het negatief, terwijl ik wel dacht dat een verandering in de situatie juist positief kan zijn.

Vraag van mij was "Hoe kan ik ervoor zorgen dat alles dit keer wel goed goed gaat binnen de relatie"
Verleden: Kracht
Heden: Matigheid
Toekomst: De Gehangene

Kracht staat voor de Kracht die ik in het verleden heb gehad, de kracht om aan mijzelf te werken en ook binnen mijn relaties. Matigheid staat er wellicht voor dat ik nu op zoek ben naar balans...ik denk dat ik deze eerst nog moet vinden. En weer de Gehangene...heeft dat dezelfde betekenis als net?

Opvallend vind ik dat wij bij beide kaarten de Gehangene voor de toekomst hadden getrokken. En beide vragen slaan op hetzelfde; namelijk dat ik mijzelf tegenkom ivm mijn zelfbeeld binnen relaties.

Ben benieuwd naar jullie visie.

Blessings

Berichttitel: Re: interpretatie legging
Geplaatst: do nov 06, 2014 2:24 pm 

Laat me allereerst zeggen dat ik zelf een complete beginneling ben en dat mijn ideeën dus totaal niet de juiste hoeven te zijn... Daarnaast ken ik de betekenissen van de kaarten alleen uit mijn eigen tarotdeck, en die betekenis kan verschillen van de betekenis van de kaarten die jij gebruikt hebt, omdat verschillende manieren van afbeelden ook verschillende aspecten meer of juist minder belichten.

Wat ik me sowieso afvraag, is waarom je gekozen hebt voor een verleden-heden-toekomst-legging als je vraag heel erg gericht is op de toekomst. Je maakt het jezelf denk ik lastig door het verleden erin te betrekken.

Maar goed, ik ga zeggen wat ik het eerste denk bij de kaarten en jij zult zelf moeten toetsen of dat enigszins van toepassing is op jullie situatie.

Maan - ik denk dat de maan hier staat voor geduld. Je vriend is in het verleden geduldig geweest met jouw situatie.

Heremiet - momenteel heeft je vriend zich wat meer teruggetrokken van jouw problemen (dus eerder actief, terwijl 'buitengesloten zijn' meer passief is), misschien weet hij niet goed wat hij met de situatie aan moet en begint zijn geduld op te raken, maar wil hij dat niet richting jou uiten en dus trekt hij zich terug. Tegelijkertijd voelt hij wel goed aan dat het tijd is voor verandering (bij mijn heremiet, die een zandloper draagt, wordt als deel van de uitleg gegeven: 'waarschuwing om de balans op te maken van je daden opdat ze betekenisvol zijn voor het te laat is').

Gehangene - het is inderdaad opvallend dat jullie hier beide dezelfde kaart hebben. Volgens mij moet je de focus hier zoeken in de betekenis van 'koerswijziging' en 'overgangsperiode' en wellicht duidt het ook op een 'periode van onzekerheid tussen twee belangrijke gebeurtenissen in' (betekenis die in mijn boekje bij betekenissen staat). De kaart wijst erop dat jullie beide de koers zullen wijzigen, dat jullie (en wellicht is deze kaartlegging al de start van deze 'toekomst'-kaart) een periode instappen waarin die koerswijziging plaatsvindt. Op het hoe en wat van deze toekomst-periode geeft deze kaartlegging geen antwoord, maar ik denk dat dat ligt aan de legging die je gekozen hebt, die eigenlijk niet echt een antwoord kan bieden op de vragen 'Hoe kan ik haar helpen' en 'Hoe kan ik zorgen dat deze relatie goed verloopt'. In ieder geval wijst het feit dat jullie hier dezelfde kaart getrokken hebben er volgens mij op dat jullie samen in deze overgangsperiode terecht zullen komen.

Wat jouw verleden- en heden-kaarten betreft heb ik niet echt een aanvulling. Je zoektocht naar balans en die 'overgangsperiode' hangen misschien samen.

Ik ben benieuwd of je hier iets aan hebt!

Geplaatst: do nov 06, 2014 3:04 pm 

Ikzelf leer via deze site: http://www.catharinaweb.nl/tarot/tarotbetekenis.htm
Je kan alle kaarten aanklikken en dan staat er een algemene uitleg bij. Maar dan kan je ook verder klikken naar: lees meer over deze kaart op het forum, en daar moet je zijn! Ervaren (en minder ervaren) leggers geven hun visie over een bepaalde kaart en daar leer je veel meer uit. Sommige doen dat ontzettend uitgebreid en andere heel kort. Vaak ook een stevige discussie maar daar leer je net uit :)

Groetjes Hibou

Geplaatst: do nov 06, 2014 4:08 pm 

Kun je de details van de legging specifieker uitleggen?
Stonden ze recht of omgekeerd?

Ik ben ook een beginneling hierin,
Maar ik werk wel met omgekeerde kaarten dan heb ik meer duidelijkheid.

Blessed be
Pandora

zware tijd,
hoop,
licht,
op de loop,
liefde op het eerste zicht.
de waarheid blijft verborgen,
verborgen door de staat,
waarom leven de armen in ieder land op straat,
verdriet,
een traan,