Het is nu zo jul 22, 2018 11:22 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Tarotcombinatie van de maand - januari 2015
Geplaatst: di jan 13, 2015 12:06 am 

Ik dacht... waarom wachten tot de volgende maand als er mensen enthousiast zijn en de maand nog lang niet voorbij is?

Hieronder de kaarten die ik zojuist getrokken heb. Beschrijvingen van hun betekenissen en theorieën over hoe de twee samenhangen of elkaar beïnvloeden laat ik eerst even geheel aan jullie over voor ik met eigen ideeën kom.

De kaarten zijn:

De vijf van zwaarden

en

De koning van zwaarden

Veel plezier en succes met hierover nadenken en ik ben benieuwd naar wat eruit komt!

Berichttitel: Re: Tarotcombinatie van de maand - januari 2015
Geplaatst: di jan 13, 2015 5:19 pm 

Is het trouwens de bedoeling dat we dit vanuit het zelfde tarot bekijken, of vanuit welke soort je zelf ook maar hebt? Want ik geloof dat kaarten dan soms ook een andere naam hebben.

if you don't mind, I'll keep on going"

Geplaatst: di jan 13, 2015 8:06 pm 

Zelf heb ik een tarot die gebaseerd is op de Rider Waite, dus de namen zullen daarvandaan komen. Maar je kunt natuurlijk gewoon vermelden bij je bericht welk deck je hebt en evt er dan bij zeggen dat daardoor jouw kaarten de focus net ergens anders leggen, als dat zo is.

Geplaatst: wo jan 14, 2015 12:09 pm 

De vijf van zwaarden en De koning van zwaarden;
Een persoon is beland in een conflict. Wanneer hij de confrontatie wil aangaan wordt hij bijgestaan door de Koning van Zwaarden, de koning van het verstand en intellect.
Door deze hulp behaald de persoon zijn gelijk in het meningsverschil. Maar is het allemaal wel zo eerlijk gegaan? Of vist hij door de mazen van het net?

p.s. 'k hoop dat ik een beetje in de buurt zit. spannend!

Geplaatst: wo jan 14, 2015 9:07 pm 

Afbeelding en Afbeelding

(Afbeeldingen van http://www.catharinaweb.be/tarot/kleine-arcana.htm)

Ik kan enkel tarotkaarten interpreteren aan de hand van hun afbeeldingen, ik gebruik hiervoor het ‘standaard’ deck en trek dat dan door naar mijn eigen deck om zo de betekenissen wat te leren. Ik ben er nu al wel een tijdje niet meer met bezig geweest. Zwaarden 5 is echter wel een kaart die ik regelmatig trek. Ik heb even de kaarten apart besproken en dan in combinatie.

Zwaarden 5:

De man op de voorgrond heeft een zwaardgevecht gewonnen, hij is een winnaar. Hierbij denk ik direct aan een gevecht of strijd of conflict (zowel inwendig als vrij letterlijk kan) die overwonnen is. Men heeft bepaalde gevoelens/gedachten/problemen aangepakt en is er trots op (de man verzameld de zwaarden van zijn tegenstanders en wil duidelijk laten zien dat hij de winnaar is). Daarnaast zie ik ook dat de ‘verliezers’ erg aangedaan zijn. Ze zien er letterlijk verloren uit, hieruit leid ik af dat het gevecht misschien wel niet eerlijk verlopen is.
Ook andere elementen in de kaart zeggen me dat het heel woelig is en er sterk aan toe ging, zoals de wolken die er gestreept en scherp uitzien, net alsof ze door een sterke wind verder worden geblazen. Ook de haren van de man op de voorgrond als zijn kledingstuk zijn erg beweeglijk door de wind.
Daarnaast is er op de achtergrond een grote waterpartij te zien, water staat voor emoties en die kunnen erg sterk zijn. Hoewel het water er redelijk kalm uitziet aan het oppervlak, hoeft dit niet zo te zijn inwendig.

Koning van Zwaarden:

Een koning geeft mij altijd het gevoel van intelligentie en een sterk man. Zeker in combinatie met het zwaard denk ik ook aan strijdvaardigheid. Een koning die niet bang is om zijn handen uit de mouwen te steken. Ook lijkt de koning met zijn troon op een heuvel te zitten en het overgrote deel van de kaart is lucht, waar ik steeds aan helderheid en een frisse geest denkt. De koning kan dus verstandige besluiten nemen. Het gewaad van de koning is blauw en lijkt haast op een waterval, hier zie ik dan weer het element water terug komen, wat me zegt dat de koning zijn gevoelens aan de oppervlakte draagt en me ook bij eerlijkheid brengt. Wat er op de troon staat boven het hoofd is me niet zo duidelijk maar ik zie er wel een vlinder in, die staat symbool voor de menselijke ziel. Heel toepasselijk zo boven het hoofd geplaatst.

In combinatie lijken deze kaarten elkaar mooi aan te vullen. Het gaat om een strijd, een conflict dat overwonnen kan worden indien het gezonde verstand de bovenhand neemt. Het is tijd om heldere beslissingen te nemen en het heft in eigen handen te nemen. Indien men dit doet zal men de strijd ook overwinnen, al dan niet eerlijk. Ik ga dus eigenlijk helemaal mee met wat dat Esme zegt.

En dat is hoe ik tarotkaarten interpreteer. Ik wil ook nog de lijn doortrekken naar het deck waar ik met werk, dat ga ik later nog hier neer zeten.

Groetjes Hibou

Geplaatst: do jan 15, 2015 10:59 am 
Site Admin

Cecilia,

Je geeft aan deze 2 kaarten getrokken te hebben. Maar heb je deze nog op speciale posities ofzo getrokken?

Als ik het zo zou moeten pakken, kan ik op verschillende conclusies komen.
Die Van Hibou is er een van.

Een andere conclusie die ik er uit kan halen is de volgende:
Citaat:
Door (on)eerlijke vergaarde kennis en ervaring heb je (in)stabiliteit gevonden.
Je bent sterk gegroeid, en in staat anderen sturing te kunnen geven op hun pad.
Een kennis/spiritueel doel behaald.

Natuurlijk kan dit ook de andere kant op (o.a. vandaar de vraag om posities e.d.).

Nog een mogelijke interpretatie van de zwaarden 5 is:
Citaat:
Vergaring van nieuwe kennis veroorzaakt verdriet om je heen.
Jouw vergaarde kennis geeft je echter wel respect en aanzien.
Het stelt je in staat om je eigen omgeving te hervormen naar eigen inzicht.

Eventueel:
Citaat:
Verdriet en emoties van anderen leren jou om te gaan hiermee.

Al zou deze beter passen wanneer er een bekers koning was geweest.

Zo even een paar interpretaties die me zo snel te binnen schieten.

Hopelijk hebben jullie er wat aan.

BB,
Erik

Geplaatst: do jan 15, 2015 12:33 pm 

Mmm, Erik dat zijn goeien! Ben pas met tarot bezig en moet leren om op een andere manier te kijken. Jij geeft voorbeelden aan die vanuit het innerlijke voortkomen. Die boodschappen zijn veel specifieker voor een persoon. Thanks!

Geplaatst: do jan 15, 2015 1:49 pm 

@Hibou: mooie interpretatie, dat ligt dicht bij wat ik ervan zou maken! Maar ik zou het wel net anders doen:

Je kunt de 5 zwaarden zien als een situatie die eraan zit te komen. Bijvoorbeeld een belangrijke vergadering waar je iets gedaan wilt krijgen of je hebt een plan dat je wilt uitvoeren. Maar de 5 zwaarden geeft aan dat je geen glorieuze overwinning zult behalen, dat het ten koste van anderen zal zijn of dat je vijanden zult maken. De situatie is niet zwart-wit, er is nog veel onzeker. De koning zwaarden laat vervolgens zien hoe je dit aan moet pakken. Hij wijst ofwel op hoe je zelf je moet voorbereiden op de situatie ofwel op iemand aan wie je raad kunt vragen. In ieder geval is het van belang de zaken helder op een rijtje te zetten. Als jij je plannen doorzet, wat win je ermee? Wat verlies je ermee? Wat winnen of verliezen anderen? Is het dat waard? De koning zwaarden wil alles overzichtelijk hebben en een rechtvaardige beslissing nemen.

Anders dan bij de kaarten waarvan jij de plaatjes hebt geplaatst (waarvoor dank!), kijkt de overwinnaar van 5 zwaarden in mijn deck niet trots, maar bedenkelijk. Schuldbewust bijna. (Dit is m, weet niet hoe ik hem als plaatje hierin moet zetten: http://static.wixstatic.com/media/e520b ... 00_jpg_srz)

Op één punt ben ik het met je oneens over de koning. Jij zegt dat hij niet bang is om de handen uit de mouwen te steken. Ik denk daarentegen dat hij een koning is die niet bang is beslissingen te nemen, die zijn beslissingen lang overweegt maar ze vervolgens vastbesloten durft te nemen. Maar hij is eerder iemand die bevelen geeft, die de lakens uitdeelt, denk ik, dan dat hij zelf aan de slag gaat. Hij neemt beslissingen voor anderen en beslissingen over situaties, hij oordeelt. Maar zelf kijkt hij toe. Daadkrachtigheid en zelf het heft in handen nemen vind ik meer horen bij de koning van staven.

@Erik: interessante bijdrage! Leuk om te zien hoe je op meerdere verschillende interpretaties kunt komen.
Ik heb de kaarten getrokken en naast elkaar gelegd, eigenlijk ongeveer zoals Hibou de plaatjes gepost heeft. Het is bedoeld als een interessante gedachte-oefening om de kaarten eens los van context voor een specifiek iemand of een specifieke casus betekenis te geven en een verhaal eromheen te bedenken. Maar je kunt daar dus ook zelf mee spelen: heeft het voor jou een verschillende betekenis wanneer bijvoorbeeld de twee kaarten niet naast elkaar maar boven elkaar liggen? Wat is het verschil als de ene kaart of de andere kaart boven ligt? Krijg je dan een heel andere situatie? Als je werkt met posities dan is dat leuk om te proberen. Ik ben benieuwd naar hoe jij dat dan interpreteert!

Geplaatst: do jan 15, 2015 3:37 pm 
Site Admin

Hey Cecilia,

Meestal bedoel ik met positie, de positie in een legging die je hebt uitgekozen.
Bijvoorbeeld, de zwaarden 5 kan in dit geval zowel oorzaak als gevolg zijn.

Geplaatst: do jan 15, 2015 4:45 pm 

Begrijp ik trouwens goed, Erik, dat de koning van zwaarden in jouw interpretaties staat voor vergaarde kennis?

Wat de posities betreft, ik zou zeggen: maak er een sport van om zoveel mogelijk verschillende leggingen met twee kaarten te bedenken (2 is wel weinig dan, weet ik), ik zie bij jou:

oorzaak-gevolg

maar ik denk ook aan:

[*]probleem-oplossing
[*]situatie-hoe ga ik met die situatie om? (of: hoe zou ik ermee om moeten gaan?) (dat was meer in de lijn van mijn interpretatie)
[*]optie 1 - optie 2 (dus: beide kaarten geven een mogelijkheid en het is aan jou te kiezen welke het beste is)
[*]ene persoon-andere persoon (dus bijv. over een vriendschap, hoe zijn de karakters van twee mensen?)

Het lijkt me problematisch om deze twee kaarten te bestuderen als keuze-opties, maar als je zou bekijken wat ze kunnen zeggen over iemands karakter en dan van twee mensen, dan kun je misschien zeggen dat de koning van zwaarden iemand is die verstandig is, rechtvaardig, maar wel wat afstandelijk, gereserveerd, weinig meevoelend... en dat de 5 van zwaarden iemand is die telkens weer anderen kwetst met de doelen die hij zelf behalen wil en dat hij daar zelf niet goed mee om weet te gaan. Wellicht hebben beide een issue met omgaan met hartelijkheid. Ze kunnen elkaar wel begrijpen op dat punt. Een diepgaande relatie zal er nooit ontstaan, daar zijn ze allebei te veel op zichzelf voor. Misschien zou het een soort ouder-kind-relatie zijn: de koning de in vader die waar het kind altijd terecht kan voor goede raad, maar die nooit innige liefde voor zijn kind zal tonen (ook al voelt hij die wel), en het kind, een puber zou ik denken, een puber die dwingend kan zijn en daarmee wel krijgt wat hij wil, maar geen vrienden maakt...

Ik ben benieuwd of jullie je in dit idee kunnen vinden, of dat jullie toch op iets anders uit zouden komen.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur