Het is nu wo apr 25, 2018 9:06 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

[ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Tarot: toeval of geen toeval?
Geplaatst: za jul 04, 2015 4:50 pm 

Op youtube zag ik laatst een filmpje van een tarotlezeres die gelooft dat bij een legging de kaarten die je trekt bepaald worden door niets anders dan het toeval. Nu is dat in de 'gewone' wereld van het kaartspel een compleet normaal uitgangspunt, maar in de wereld van tarot denkt men er over het algemeen anders over: op de een of andere manier trek je de 'juiste' kaarten voor dat moment, is dan het geloof, of dit nu komt door een soort eigen intuïtie, door goddelijke interventie of door 'het lot' of wat dan ook... er is een algemeen geloof dat er IETS is met tarotkaarten waardoor het trekken ervan niet volledig willekeurig is.

Ik ben langzaamaan bezig de tarot te ontdekken, en hoewel ik vooral bezig ben met het leren van de betekenissen van de kaarten, heb ik nu al de ervaring van hoe ik een kaart trok, dacht 'dit slaat nergens op', een dag later iets meemaakte dat er toch verdacht veel mee te maken had en nu werkt die energie nog steeds door en klopt steeds beter met de betekenis van de kaart.

Toch ben ik geneigd sceptisch te blijven, ondanks verhalen op youtube van mensen bij wie de kaarten ook heel erg 'waar' bleken te zijn. Want zou het niet kunnen zijn dat op ieder moment van je leven eigenlijk iedere tarotkaart wel van toepassing kan zijn, maar dat het er maar net vanaf hangt waar je de focus legt, waar je je aandacht op richt? Had ik een andere kaart getrokken, dan had ik die misschien aan een ander aspect van mijn huidige leven gekoppeld en ook gedacht 'goh wat klopt dit goed'...

Ik ben heel benieuwd: hoe denken jullie hierover?

Dit was overigens het filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=KZgO8KBXfwA

Berichttitel: Re: Tarot: toeval of geen toeval?
Geplaatst: za jul 04, 2015 5:10 pm 

Ik denk dat het geen toeval is. Ik denk dat je onderbewuste de kaart volgorde onthoudt. En wanneer je de kaarten trekt, is het omdat je andere kaarten of niet helemaal zou begrijpen, het onduidelijk zou zijn of niet van toepassing. Maar ik lees kaarten als een geheel, en ik zie de verbanden die ze met elkaar hebben. Als bijvoorbeeld een personage op de ene kaart naar een andere wijst op een andere kaart bijvoorbeeld.

Daarom geloof ik niet in de vrager de kaarten laten trekken, want het is onmogelijk dat ze onbewust weten welke kaarten waar zijn, en dat weet de lezer dan weer wel.

Geplaatst: za jul 04, 2015 5:21 pm 

Het probleem met dit soort dingen is vaak dat ik bang ben dat ik mezelf voor de gek houd. Een deel van me gelooft dat het echt is, een ander deel zegt dat het allemaal onzin is. Maar ik probeer dat laatste altijd zo goed als ik kan te negeren. En ja, ik heb inderdaad ook soms de twijfel of het niet zo is dat in principe elke kaart wel iets te zeggen heeft over wat er is gebeurd/gaat gebeuren, waardoor alle kaarten voor je gevoel altijd wel kloppen.

Maargoed, natuurlijk zullen we nooit weten wat het eigenlijk is, en of het nou echt is of niet, de kaarten brengen me wel aan het denken en geven me goede inzichten en adviezen. Ze zijn dus zeker wel ergens goed voor :)

Geplaatst: zo jul 05, 2015 6:46 pm 

Ik probeer ook altijd skeptisch te zijn, maar weetjewat: als het werkt werkt het. Vooral als iemand die zichzelf een heks noemt (ik bijvoorbeeld) heb ik geen bewijs dat magie daadwerkelijk werkt. Het is onmogelijk het te bewijzen. Ik kan alleen praten vanuit mijn ervaringen. Tarot heeft me ook geholpen met het bekijken van bepaalde situaties vanuit een ander standpunt bijvoorbeeld. Er langer over na denken etc.

Geplaatst: ma jul 06, 2015 9:12 am 
Site Admin

Persoonlijk denk ik dat de kaarten bij tarrot puut toeval zijn.
Echter door de manier waarop je naar de kaarten kijkt. En (wanneer je het voor iemand legt) door de vragen die je stelt, trigger je het onderbewustzijn waardoor de uitkomst van de legging eigenlijk altijd klopt.

Voor mij heeft het leggen van tarrot mij geleerd om ook naar mijn onderbewuste te kunnen luisteren.

Geplaatst: ma jul 06, 2015 12:08 pm 

Een ding begrijp ik niet. Heel veel mensen die met magie bezig zijn, geloven wel in datgeen waar ze het eerst mee in aanraking kwamen, en de rest niet. Velen bijvoorbeeld geloven wel in goede magie, als in magie met een mooi doel voor ogen, en dan geloven ze niet dat er iets is dat precies het tegenovergestelde is. Hetzelfde geldt voor tarot, scrying, entiteiten etc. Dan willen mensen best geloven in een goddelijke kracht, maar wanneer het gaat over bijvoorbeeld fey, dryades, geesten, engelen etc. is het opeens niet echt. Hoe komt dat?

Geplaatst: ma jul 06, 2015 12:24 pm 

Ik zie de link tussen tarot en goddelijke kracht niet direct Mele, althans niet zoals jij het nu zegt.

Wat bedoel je precies? Dat mensen wel bijv. wel in de goddelijke kracht van tarot geloven maar niet in de kracht van stenen, of omgekeerd, afhankelijk van met welk iets ze het eerst in aanraking zijn gekomen?

Geplaatst: ma jul 06, 2015 3:37 pm 

Nee dat bedoel ik niet, ik bedoel dat sommigen mensen bijvoorbeeld wel geloven in goden, maar niet in andere natuurkrachten. Of dan geloven ze wel in positieve magie, maar niet in de rest zoals negatieve magie, divinatie etc. In mijn ogen zijn al deze dingen met elkaar verbonden. En ik snap dan niet waarom je in iets zou willen geloven zoals dus magie en niet gelooft in iets als tarot. Bijvoorbeeld zoals Erik zei, tarot is toeval volgens hem. Is magie dan geen toeval, is al het andere dat niet bewezen kan worden dan niet ook toeval? Waarom in het een geloven en in het andere niet?

Geplaatst: ma jul 06, 2015 4:55 pm 

Mele ik snap precies wat je bedoelt en ben het ook met je eens dat dit ergens niet klopt. Maar, zoals je al zegt, gelóóf je erin. Voor mij betekent geloven dat dit voor mij het 'meest waar' voelt, maar ik niet zeker zal weten of dit ook allemaal waar is. Daarom weet ik ook niet of tarot wel of geen toeval is, en ik heb geen idee hoe het werkt, maar ik geloof dat het wel werkt. Maar dan wel meer op de manier waarop Erik het zegt, namelijk dat de kaarten je op bepaalde gedachten brengen die kloppen met de kaarten en je leven op dat moment. En dan kom ik weer op de vraag of het dan wel of geen toeval is dat je die gedachten krijgt of niet, zelfs al zouden de kaarten puur toeval zijn. Ik zou het echt niet weten, maar de kaarten geven me bepaalde inzichten en ik denk dat ik het ook wel prima vind zo dat ik niet weet hoe het werkt. Soms is het beter om te genieten van dingen i.p.v. alles te willen weten, wat natuurlijk niet weghaalt dat het ontzettend leuk is om over te discussieren, want dat brengt mij toch wel weer op nieuwe ideeën en dat vind ik altijd erg leuk :)

Geplaatst: ma jul 06, 2015 10:06 pm 

Mele schreef:
ik bedoel dat sommigen mensen bijvoorbeeld wel geloven in goden, maar niet in andere natuurkrachten. [...] En ik snap dan niet waarom je in iets zou willen geloven zoals dus magie en niet gelooft in iets als tarot.

Dat ligt natuurlijk geheel aan hoe je het begrip 'magie' opvat. Als je magie ziet als het sturen van energieën bijvoorbeeld, dan kun je toch heel goed geloven dat dat soort energieën in de natuur bestaan en dat je daarmee kunt werken, maar dat tarotkaarten door mensen gemaakt zijn en als zodanig geen verband houden met die energieën waar je in gelooft?

Ik zie niet goed waarom het 'alles of niks' zou moeten zijn met wat je wel of niet gelooft.

[ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur