Het is nu di aug 14, 2018 11:36 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Tarot: toeval of geen toeval?
Geplaatst: di jul 07, 2015 10:30 am 

Maar Cecilia, waarom is de energie die de mens maakt anders dan de energie van de natuur? Zijn wij niet ook deel van de natuur? Kunnen we niet onze eigen energie gebruiken? Als alles energie bezit, tarot dus ook, waarom kunnen we die energie dan niet gebruiken maar wel energie van bijvoorbeeld voedsel of tools die door ons worden gemaakt?

Geplaatst: di jul 07, 2015 11:46 am 

Natuurlijk kan dat wel, maar je kunt als volgt redeneren (dit is meer een gedachte-experiment dan direct mijn visie erop, want ik ben er nog niet over uit... ik speel dus even advocaat van de duivel hier):

Er is energie in de natuur.
De mens is deel van de natuur.
De mens kan energie geven aan datgene wat door mensenhanden gemaakt is.
Zoals aan tarot.
Maar de mens kan de energie en de wetten van de natuur niet veranderen.
En volgens die wetten is het trekken van een specifieke kaart uit een stapel van 78 kaarten, onderhevig aan toeval.
De energie leeft in de betekenissen van de kaarten, die hebben iets magisch, die hebben een wijsheid in zich. Maar de handeling van het trekken van de kaarten zelf, is door het máken van die kaarten niet anders geworden dan het trekken van een kaart uit een gewoon kaartspel.

Geplaatst: di jul 07, 2015 11:50 am 
Site Admin

Zoals cecilia ook al aangeeft.
Het begrip magie, is heel breed.
En ik denk dat het er aan ligt hoe je het interpreteert of het logisch is of niet.

Voor mij is magie de samenhangende energie in de natuur. Deze kun je 'sturen' zodat je daar een bepaald resultaat mee kan creëren. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld reiki.
Deze energie is ook te voelen in alles dat leeft (is iig mijn overtuiging). En voor sommigen zelfs te zien.
Echter betekend dit niet per se dat je ook geloofd in goden of andere losse entiteiten als fairies.

Andersom werkt het net zo denk ik.
Wanneer ik zou geloven in goden, en andere entiteiten. Dan betekend dat nog niet meteen dat ik geloof in een energie die gestuurd kan worden.

Om dit even terug te pakken op tarot.
Persoonlijk geloof ik niet dat dit te sturen is. Dit omdat de kaarten (mochten ze energie bevatten) allemaal eenzelfde energie hebben. Dus daar zou je moeilijk onderscheid in kunnen maken.
Wat je dan wel zou kunnen doen, is om elke kaart afzonderlijk op te laden, of zelf te maken.
Dan zou je het misschien wel kunnen sturen.
Echter, dan kun je denk ik je kaarten nooit door iemand anders laten gebruiken. Want die kan de energie die je er aan hebt gekoppeld vervuilen waardoor het niet meer werkt.

Mijn tarot is dan ook puur toeval, en ik denk dat de meeste dit dan ook zijn.
Echter is het denk ik niet erg, aangezien je dan echt je onderbewuste raadpleegt, en wanneer je zelf je tarot gaat sturen, je dan bewust de kaarten de verkrijgen waardoor het nut van de legging weer weg valt. Tenzij je een ander heel goed kunt lezen en dienst onderbewuste gaat leggen. Maar dan gaan we heel complex.

Geplaatst: di jul 07, 2015 2:04 pm 

Leuk om jullie kijk ertop te lezen. Ik snap jullie punt denk ik nu wel iets meer. Toch klinkt het voor mij erg onlogisch, aangezien ik denk dat kleur en vorm ook energie hebben, en elke kaart heeft een mengeling van kleuren en symbolen (vormen) dus ik zie dan niet hoe alle kaarten eenzelfde energie hebben, maar dat terzijde.

Ik snap nu denk ik wel hoe sommigen wel geloven in het een maar niet in het ander wat meer.

Geplaatst: wo jul 08, 2015 11:53 am 
Site Admin

Mele,

Hoe zit het dan met verschillen tussen verschillende tarot decks?

Geplaatst: wo jul 08, 2015 7:05 pm 

Elke tarot deck heeft een soort onderwerp. Velen hebben een verhaal, of een paar verhalen erin verwerkt, mythes of originele sprookjes. Het gebruik van kleur, wat voor soort helderheid er is van de kleuren. De manier waarop dingen worden getekend, hoekig, rond etc, wazig, gedetailleerd etc. Eigenlijk zijn tarot kaarten allemaal kleine schilderijen. Net als met een schilderij in een museum krijg je er een soort gevoel bij, en bij elke kunstenaar (tarot deck) is er iets aparts, dat het kenmerkend maakt voor die kunstenaar. Net als dat je bij een schilderij een analyze kan maken, op dezelfde manier kan je dat doen met de meeste tarot kaarten.

Geplaatst: vr jul 10, 2015 10:59 pm 

Wat is het verschil tussen rede en toeval?
Is er een toeval voor een rede en is er een rede voor een toeval?

Het hangt er verder ook vanaf .. van wat je met het woord 'geloven' bedoeld?
Ikzelf zie de tarotkaarten, zoals ik tot heden hebt verstaan, als iets wat je (ook) kunt gebruiken om te divineren, orakelen. Dan laat je als het ware "de Geest" spreken. Door daarmee op die manier in contact te komen weid je jezelf er volledig aan toe en laat je jou handen het instrument van het occulte (het onzienbare) zijn. Vertrouwen in je magische gereedschap lijkt mij belangrijker dan erin te geloven. En wederzijds, dat het occulte er ook vertrouwen in heeft, dan is het geloven naar elkaar als vanzelfsprekend. Bij toeval of niet zou ik zeggen; je kunt ermee raadplegen.

Ik heb een tarotdeck (Jeu de tarots) uit Corsica waarbij de kleine arcana bestaat uit de bekende klavers, schoppen, ruiten en harten, en met elk kaartfamilie zijn koning, vrouw, ruiter en boer. Als laatst de 21 van de grote arcana, daar staan geen teksten behalve schilderachtige plaatjes met elk een cijfer 1 t/m 21. De joker/ dwaas, die in deze deck op een troubadour lijkt, heeft geen cijfer. Leuk soeveniertje.
Anders dan waarschijnlijk andere decks zit hier een uitleg bij hoe je er een potje mee kunt kaarten, maar niet hoe je er een divinatie legging mee doet. Vast dat je met de 'gewone' kaarten van (hoeveel zijn het er?) 56 ook divinatie kunt doen, net zoals de 78tarots. Het is maar net hoe je ermee kunt omgaan en wat de kennis en je toewijding hierin is.

Ik denk dus persoonlijk niet dat ik mijn geloofsgevoel "in" de tarotkaarten zou doen op de eerste plaats. Dan wel op de tweede plaats. Daar zullen vast voorbeelden aan te koppelen zijn, waar ik nu even niet de woorden voor hebt.

Zoals ik dan de tarotkaarten zou kunnen zien als spirituele raadpleger. Zo ook kunnen de mensen of dieren, zonder dat zij beseffen, (al dan niet spirituele) raadplegers zijn op je levensweg en tekenen.

Geplaatst: ma jul 13, 2015 11:54 am 

erik zei dat het trekken van een tarot kaart toeval is maar de manier waarop je het neerlegt of leest maakt dat het kloppend is voor dat moment.
ik denk dat dit bij alles zo is. al zou je met luciferhoutjes werken. het gaat om de interactie tussen de twee energie van vrager en duider.

waarom mensen geloven in goede of niet goede energie ik zou het niet weten.
ik heb niet het idee dat je het 1 uit te sluiten is van het ander. als de jing en jang.
net als bij het tarot denk ik dat het ligt aan de interactie die tussen mensen speelt of degene die met de energie werkt wat voor soort energie het is.
ik denk dat er geen wit of zwart hierin is maar een grijs. wij bepalen of het goed of slecht is.
doe wat je wilt maar schaad niemand.

het is moeilijk om het ene los te zien van het andere.
maar ik denk niet dat je mensen moet of kan verwijten dat zij dat wel zo zien.
misschien hebben zij andere ervaringen dan jij dat hebt, werkte het niet voor hun of pakte het niet goed uit.
het gaat om de interactie die ontstaat tussen de mens en zijn omgeving wat maakt dat magie werkt.
en wie zijn wij om die ervaringen dan in twijfel te trekken?

Geplaatst: do jul 23, 2015 6:31 pm 

Erik schreef:
Persoonlijk denk ik dat de kaarten bij tarrot puut toeval zijn.
Echter door de manier waarop je naar de kaarten kijkt. En (wanneer je het voor iemand legt) door de vragen die je stelt, trigger je het onderbewustzijn waardoor de uitkomst van de legging eigenlijk altijd klopt.

Sorry dat ik een ouder bericht naar boven haal :oops:, maar deze vond ik eigenlijk heel erg interessant.

Hoe kan je zeggen dat het toeval is, als de uitkomst altijd klopt. Iets kan één keer toeval zijn, de tweede keer ook nog, de derde keer mogelijk ook nog, maar daarna lijkt het me geen toeval meer, aangezien de kans dat het de volgende keer weer klopt elke keer kleiner is.

Ik denk dus dat het antwoord al in de vraag zit. Als je je namelijk afvraagt of een kloppende legging toeval is, moet je je afvragen hoe vaak je leggingen kloppen. Als je leggingen altijd kloppen is het hoogstwaarschijnlijk geen toeval meer. (Of je moet extreem veel geluk hebben). Is het echter een- of tweemaal van de - laten we zeggen- tien keer voorgekomen dat je legging klopt, dan is de kans aanzienlijk dat het toeval is.

Als er vervolgens wordt gesteld dat een legging altijd wel klopt, gezien de verschillende interpretatiemogelijkheden, leuk woord voor galgje, dan is het haast onmogelijk om te zeggen dat het toeval is, tenzij je erg veel geluk hebt.

Adieussiatz.

Geplaatst: do jul 23, 2015 9:27 pm 

Anansi, ik denk dat hij bedoelt dat er zo veel interpretaties van 1 kaart zijn, dat er altijd eentje tussen zit die klopt. Je komt op die interpretatie door je onderbewuste te triggeren. Ik ben het hier maar gedeeltelijk mee eens, maar dat terzijde.

Dus eigenlijk maakt het niet uit welke kaart je trekt, uiteindelijk zal datgeen wat je zegt toch kloppen, volgens Erik (denk ik)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur