Het is nu zo jul 22, 2018 10:50 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: ->Bericht: runen maken van hout
Geplaatst: wo maart 03, 2004 3:39 pm 

Ik hoor hier vaak verschillende meningen over. Sommigen zeggen: "Maak je runen van een boom die jou aantrekt" Anderen zeggen: "Maak je runen van een boom die staat voor je intentie, zoals inzicht, of wijsheid" Weer anderen zeggen: "Maak iedere rune van het hout van de boom waar hij bij hoort." Nou kan ik me vinden in elk van deze stellingen. Maar als ik zou moeten kiezen zou ik waarschijnlijk stelling 1 en 2 samenvoegen. Dus een boom kiezen die voor mijn intentie staat en die mij aantrekt. En jullie? Wat zouden jullie doen?

BB Samantha

Berichttitel: re: runen maken van hout
Geplaatst: wo maart 03, 2004 6:07 pm 

Tenzij het gaat om een afgevallen tak van een boom, zou ik mijn runen maken van willekeurig welke houtsoort.... want ik vind het zonder meer verkeerd om schade toe te brengen aan een levende boom voor mijn eventuele behoefte aan gesneden runen.

Blessings,

Nyel

Geplaatst: wo maart 03, 2004 7:27 pm 

Ja, ok. Maar van de meeste bomen kan je wel snoeihout krijgen. Maar wat zou je doen als je het alledrie kan doen, zonder ook maar 1 boom te beschadigen?

Geplaatst: wo maart 03, 2004 7:52 pm 

Ik ben het niet met Nyel eens dat het weghalen van een tak van een levende boom voor runen verkeerd is. Bomen hebben namelijk een wonderbaarlijk regeneratievermogen, en kunnen steeds nieuwe takken groeien, vooral als je van een tak een stukje met een nieuwe knop laat staan.

Zelf heb ik runen van steen, maar ben ook aan het denken een houten set te maken. Dat voelt 'warmer" aan dan steen. In een runenboek wat ik heb staat een stuk wat me heel erg aanspreekt. Je kiest de boom waarvan de symboliek (denk aan bomenkalender en runenbetekenissen) je aanspreekt. Zoek een dergelijke boom, en vraag hem om toestemming. Misschien toont hij je door een beweging in de wind een bepaalde tak, zoek anders een tak die geschikt lijkt. Houd er rekening mee dat er minstens 24 schijven van 1 cm van gesneden moeten kunnen worden, dus minstens 30 cm bruikbare dikte.
Vraag de boom om iets van zijn levenskracht in de tak te laten, om zo je runen kracht te geven. Laat ook een gift achter, in de vorm van wat compost, een edelsteen of wat je geschikt lijkt. Verzorg de boomwond bovendien met een wondmiddel voor bomen (bij tuincentra en boerenbond). En hou rekening met het natuurlijke snoeiseizoen.
Neem de runen als ze klaar zijn mee terug naar de boom...

Als je runenstokjes wilt maken, dan kan je ook na een storm goed gaan zoeken voor dunne takjes...

Volg je gevoel, misschien fiets je een dezer dagen en ligt net die tak afgewaaid voor je op het fietspad...

Groetjes,

Cat

Geplaatst: wo maart 03, 2004 8:57 pm 

Ik gebruik stormtakken als ik al takken nodig heb, alsof ik de wind daar nog in voel doorrazen...

Lange tijd heb ik weinig tot niks met de runen gedaan, en waren het de orakels die me trokken, nu staat dat op een laag pitje en is het schouwen en de runen dat weer roept...maar dat terzijde.

Ik zou bijna zeggen, doe wat goed voelt, maar dat vind ik een beetje een afgezaagde zin worden. Doe wat wijs lijkt, dat vind ik een betere Houd rekening met het snoeiseizoen als je takken gaat zagen/snijden van de boom, en wondmiddel is geen overbodige luxe. Ook ik ben er van overtuigd dat bomen dit kleine wondje zelf helen, en als je met mate neemt is er niks aan de hand.

Maak iedere rune van het hout van de boom waar hij bij hoort

Daar kan ik me niet in vinden, want naar mijn weten 'hoort' en rune bij geen enkele boom. Een rune komt tot 'leven' op elke natuurlijke drager, of dat nu hout, steen of klei is. Als ik dan zou moeten kiezen zou ik ze van 1 soort maken, en evt rekening houden met de intentie.

Zelf heb ik al enkele maanden een essentak in huis, binnekort gaat die er toch echt aan geloven Geen boomkalender geraadpleegd, gewoon gevonden na een van de eerste herfststormen van vorig jaar.

Liefs,
Daan

Geplaatst: vr maart 05, 2004 2:37 pm 

Ik ben het met Cat eens dat je een boom geen kwaad berokkent als je toestemming vraagt (aangenomen dat je hem krijgt natuurlijk). Wat mij goed bevalt is om daar wat tijd tussen te laten zitten. B.v. dat je de boom laat weten dat je morgen zult komen om dan toestemming te vragen om de tak er af te halen. Het helpt mij om de plek waar ik de tak af wil zagen dan even vast te houden. Ik heb het idee dat de boodschap dan beter overkomt. De boom heeft dan tijd om de tak en het snijvlak voor te bereiden. Energie terugtrekken, sapstromen afsluiten, zoiets.
groetjes,
Erin

Geplaatst: wo apr 07, 2004 11:14 pm 

Pfoe wat een enorm gedoe... alsof je een been van een dier gaat afzagen!
Ik ben blij dat ik mijn runen van klei heb gemaakt!

Geplaatst: do apr 08, 2004 12:20 pm 

Ach ja, ik ben gewend om dingen gesloopt te krijgen. Zelfs mijn kleirunen hebben afdrukken van konijnetandjes ondertussen...

Groetjes,

Cat

Geplaatst: za jun 23, 2007 10:10 pm 

Hé! Ik heb een vraagje...
Kan je ook runen maken van schelpen?
Ik ga over 7 dagen naar Maleisië en wil daar graag
schelpen voor zoeken, of iets anders waar ik me tot
aan getrokken voel. Dus dat zouden dan ook
andere voorwerpen kunnen zijn. Kan je dan ook
verschillende soorten matrerialen door elkaar gebruiken
voor je runen??
XXX JUUD :engel:

Geplaatst: za jun 23, 2007 10:25 pm 

Merry meet ROCK_GIRL

hee, schelpen, wat een creatief idee zeg, zelf nog nooit aan gedacht!!!

Natuurlijk kun je een runenset maken met schelpen, het zou wel aan te raden zijn om ze te beschilderen omdat je de schelpen met inkrassen veel te snel breekt. Ik neem aan dat je dat dan van plan bent aan de holle kant, nietwaar?

Ik neem aan dat je de schelpen voor divinatie-doeleinden wilt gebruiken, dan zou ik je wel aanraden zoveel mogelijk dezelfde soort dragers voor de runen te gebruiken ( ze moeten immers omgekeerd niet van tevoren te raden zijn). Ik zou het dan of bij schelpen, of bij hout, of bij stenen ( of een ander materiaal wat je het prettigst voorkomt) houden voor je keuze.

Ik heb hier nog een recept voor temperaverf dat ik eerder postte, dit zou best geschikt kunnen zijn om de runen mee aan te brengen :

* klikklik *

Temperaverf wordt nl. keihard en is nadien niet meer in water oplosbaar. Bovendien vergroot het de energie die je in je runenset stopt als je de verf helemaal zelf hebt gemaakt

Als je nog meer vragen over runen hebt, mail me gerust ( sendanor@hotmail.com )

Succes

Sendanor :heksje:

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur