Het is nu zo jul 22, 2018 10:51 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: ->Bericht: Nog andere runen?
Geplaatst: ma jan 29, 2007 1:41 pm 

Hallo,
weet iemand of er nog andere runen zijn buiten de z.g.n. 'futhark' en varianten?
Ik heb een boek gelezen waarin runen voorkwamen die ik niet kende. (Ontraadselde tekens van Noud Van Den Eerenbeemt)
Weet iemand hier meer over?

Dragon

Berichttitel: re: Nog andere runen?
Geplaatst: ma jan 29, 2007 6:27 pm 

Hello,

Hier heb je nog een site met plaatjes van andere runen. Runensite
Kijk onder "oorsprong".

Groetjes,

Ravenne

Geplaatst: di jan 30, 2007 6:34 pm 

Ja ja, die heb ik bekeken hoor Blackbird, maar waar Cassandra het over heeft wordt daar nou net niet genoemd. Of ik moet er overheen hebben gekeken...

liefs,
Wilma.

Geplaatst: di jan 30, 2007 8:54 pm 

Hallo Dragon,

Ik zal me eerst even voorstellen. Mijn naam is Maurice, ik ben de persoon achter Ingwaz.nl en heb me even aangemeld om te zien of ik je misschien kon helpen.

Wat voor runen bedoel je precies met de runen die je niet kende? Ik ben hier benieuwd naar, want er bestaan buiten de verschillende varianten van het Furhark geen andere vormen van het runenschrift, alleen verschillende vormen van een aantal individuele runen.

Uit je laatste post maak ik op dat het misschien gaat om het Northumbrian Futhorc. Dit is echter geen bijzondere variant met onbekende runen, maar slechts de jongste en meest uitgebreide versie van het Anglo-Friese Futhorc, en telt 33 tekens. Je vind het op Ingwaz.nl onder het overzicht van de verschillende varianten van het runenschrift, met de meest gangbare vormen van de schrifttekens.

Die extra tekens in het Northumbrian Futhorc zijn zeer waarschijnlijk door veranderingen in de spreektaal ontstaan, m.a.w. het schrift werd aangepast aan de taal die men sprak zodat het bruikbaarder werd. Dit:

"De set Northumbria heeft 4 bijkomende runen, onder invloed van het Keltische christendom, maar deze worden niet beschreven in dit boek."

uit het boekje van Cassandra Eason lijkt me dan ook klinkklare onzin, geen idee hoe die vrouw daarbij komt, die theorie is nergens op gebaseerd en heb ik ook nog nooit gelezen in de werken van vooraanstaande runologen.

Ah wel, mocht je vragen hebben, stel ze gerust, hier of op Ingwaz.nl.

Met Heidense Groet,
Maurice

Geplaatst: wo jan 31, 2007 6:50 pm 

Dank je Wodanson. Lief van je dat je je speciaal aanmeldt om hier een goed licht op te werpen.

Ik heb dat boek er eens bijgepakt en ben gaan zitten vergelijken, het lijkt erop dat Cassandra de runen uit het A-S-F fuþork bedoelt. Ik heb ook gezocht naar bronvermeldingen in het boek, maar kan tot nu totaal niets vinden. Waar zij het vandaan haalt weet ik dus ook niet. Ik denk dat ik toch maar op zoek ga naar een ander boek, deze dame weet een heleboel, maar qua runen twijfel ik nu toch aan haar.

Liefs,
Wilma.

Geplaatst: wo jan 31, 2007 9:00 pm 

Hallo Dragon,

Wel, als je op m'n site het menu volgt, en dan runenstudies > overzicht van runenschriften, dan is het de derde kolom op de pagina, met ASF runen erboven. De naam Northumbrian moet je je niet te veel van aantrekken, de variant is gewoon vernoemd naar de streek waar het gevonden is. Maar voor de zekerheid, is dit misschien wat je bedoeld:

de 33 runen van het Northumbrian (Anglo-Friese) Futhorc

Wat boeken verder betreft, ik heb al lang geleden geleerd niet al te veel vertrouwen te hebben in boekjes over runen die al te veel de esoterische kant belichten, wat er in staat is vaak slecht onderbouwd, steunt veelal op de fantasie van de schrijver en niet op de archeologische en literaire bronnen en is vaak niet meer dan een voortborduring van soortgelijke eerder geschreven boekjes. Ze proberen vaak meer van het runenschrift te maken dan het werkelijk is.

Een goed, simpel maar duidelijk boek als basis zou zijn "Runen", van Raymond Ian Page, een hoogleraar Angelsaksisch aan de universiteit van Cambridge en een erkent runoloog.

Geplaatst: wo jan 31, 2007 9:03 pm 

Pardon, die link moet zijn:

rune-anglo-cod-cotton.jpg

Geplaatst: ma feb 05, 2007 4:33 pm 

Sorry Wodanson, het zijn niet dezelfde runen..Maar eigenlijk denk ik dat de schrijver dezes in zijn verhaal gewoon verschillende runen uit verschillende varianten heeft geplukt. Desondanks, bedankt voor de uitleg!

Dragon

Geplaatst: ma feb 12, 2007 7:52 am 

Hey ,

Toen ik nog wat over Runen enzo was aan het op zoeken.
Ondekte ik dat op sommige site's bij "ELDER FUTHARK" de Algiz rune als een R word beschouwt en op andere site's als : x,z
Dus mijn vraag is, wat is de juiste?
En hier komt vraag 2. Is er ook een rune voor de ' V ' ?

Groetjes, hellface . . .

Geplaatst: ma feb 12, 2007 8:12 am 

Wat betreft Algiz, vanuit het Elder Futhark is de klank een 'z', en die is later in het Scandinavische Futhark een 'R' geworden. Je ziet ik schrijf hem met een hoofdletter, dit omdat je hem niet moet verwarren met een gewone 'r', de 'z' en de 'R' zijn in principe hetzelfde.

Het z-R probleem heeft een taalkundige achtergrond. Vroeger in wat wel het Proto-Germaans wordt genoemd hadden veel woorden een achtervoeging die eindigde op een 'z' (az, uz, iz), in de latere West-Germaanse talen is deze achterveoging volledig komen te vervallen, terwijl in de Noord-Germaanse talen deze achtervoeging is geworden tot een 'R'.

Voor de 'v' wordt over het algemeen Uruz gebruikt, of Wunjo.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur