Het is nu di dec 11, 2018 9:57 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: ->Bericht: het peace teken een omgekeerde rune?!
Geplaatst: do aug 11, 2011 11:15 am 

Ongeveer 4 jaar geleden, heb ik een peace teken op mijn arm laten tatoeëren. Ik was in die tijd erg veel bezig met politiek, demonstraties en ik was heel erg tegen oorlog. Zins ongeveer een half jaar denk ik er over na om deze tatoo te laten verwijderen: Ik ben nog steeds tegen oorlog, maar het is behoorlijk politiek gekleurd teken en mijn wereld draait niet meer om politiek en dat wil ik ook niet meer. Omdat ik weet dat sommige symbolen van oorsprong een andere betekenis hebben, wilde ik eerst weten of het peace teken nog iets anders betekende. Eerst zocht ik op Wikipedia en toen vond ik dit:
Internationaal vredessymbool
Peace symbol.svg

Een cirkel met een verticale streep in het midden van waaruit twee schuine strepen naar beide zijden lopen is een internationaal symbool voor vrede. Het werd eerst gebruikt in protestdemonstraties tegen atoomwapens en kernenergie.

Het symbool werd ontworpen in 1958 door Gerald Holtom, een Britse ontwerper en kunstenaar. Hij deed dit in opdracht van een campagne voor kernontwapening. Het symbool is afgeleid van de "Semaphore Flag Signalling System". De verticale streep is "D" voor "Disarmament" en de twee schuine strepen naar beide zijden zijn "N" voor "Nuclear", "U" voor "Unilateral".
Het teken kan ook gezien worden als een levensboom die op de kop staat ofwel “De wereld staat op zijn kop”.

Hippies gebruikten dit teken vaak als symbool voor hun streven naar een geweldloze samenleving. Het teken was ook het logo van de voormalige Nederlandse politieke partij PSP.

Sommige tegenstanders van de antikernwapenbeweging stelden dat het Ban-de-Bom teken was afgeleid van het satanteken en runetekens van de SS.

Ik zocht verder op het internet en kwam een toen tekst tegen, waar ik behoorlijk van schrok:
Het 'peace-teken' dat in de jaren '60 zoveel gebruikt is van oorsprong een teken voor de dood is?

Het werd in de tijd van keizer Nero door de Romeinen gebruikt als symbool voor de christenvervolging.
Het teken wat ons zo bekend is als teken van vrede, is eigenlijk een rune teken, het Teutoons teken voor 'dood'.
Ten tijde van de oude Romeinen was het een symbool voor de vervolging en uitroeiing van de Christenen. Het wordt daarom ook wel 'Nero's kruis' genoemd.

Omdat het teken volgens hun een rune is, zocht ik verder bij rune en ik vond dit:
Uruz:
Rune gedraaid:
kwetsbaarheid, opoffering, mogelijke verliezen, onrecht, een tijd om extra opteletten, kijk wat er achter u gebeurt.

Wat denken jullie? heb ik nou al die tijd met een omgekeerde rune op mijn arm gelopen?! Want als dat zo is, laat ik hem per direct verwijderen. Of heb ik me gewoon gek laten maken door verhalen op het internet?

Berichttitel: re: het peace teken een omgekeerde rune?!
Geplaatst: do aug 11, 2011 12:18 pm 

misschien moet je gewoon voor jezelf denken wat je ervan vindt en op basis daarvan beslissen

Geplaatst: do aug 11, 2011 1:01 pm 

Het is niet de rune uruz, maar het is elhaz en die rune heeft een heel ander begrip als wat jij omschreef. Het is een elandsgewei en staat voor verdediging en ademruimte. In een worp zou het te maken kunnen hebben dat je moet uitkijken met jaloezie van anderen. (toevoeging) En je moet vechten voor je plaats en voor je eigen belang. Ik werk zelf niet met omgekeerde, ook niet bij tarot.(toevoeging)

Maar zie de runen niet als voorspellers maar als raadgevers. Trouwens ook uruz heeft een heel andere betekenis dan die jij gevonden heeft. Mijn volgende vraag kan je dus wel verwachten; wat is je bron?

Geplaatst: do aug 11, 2011 6:00 pm 

@Rose
Bij die derde link staan veel fouten, die zou ik niet meer raadplegen als ik jou was. Er zijn meer namen die daar dubbel voorkomen. Het zal wel een kwestie van fout knippen en plakken zijn geweest.

Geplaatst: do aug 11, 2011 6:31 pm 

Ik ben nog even in een boek met symbolen aan het neuzen en ik vind hier een afbeelding van een Perzisch tapijt uit de 17de eeuw met het symbool erin. Er staat alleen geen betekenis bij.

Geplaatst: vr okt 14, 2011 8:16 pm 

Draai het om, maak ervan wat het voor jou betekend. Dat is belangij, niet die ander.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur