Het is nu ma dec 17, 2018 4:03 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Ogham legging
Geplaatst: zo maart 04, 2012 1:47 am 

Merry Meet Belisianen,

Ik probeer regelmatig een legging te doen met de Oghams, waar ik graag mee werk. Dit vanuit Twents Avalon. Ik wil dit ook hier gaan posten, wie weet kunnen jullie er iets mee!

De Ogham 4 maart wassende maan

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een Ogham getrokken heb, de tijd gaat soms heel erg snel. Dan vergeet ik stil te staan bij de mooie dingen in het leven. Vanavond heb ik een Celtic Folk Night gehad, waarbij ik zelf op de bodhran mee heb mogen spelen, woeiiiiii. Heerlijke ervaring weer.

Ik kan nog niet slapen, ben nog te wakker. Een Ogham komt nu wel van pas, helemaal nu met een hoofd vol prachtige, Keltische muziek!

De Ogham die naar voren kwam is Tinne (CHIN-yuh) ofwel de Hulst (zie mijn avator). Een wintergroene plant, die zichzelf beschermt met stekels aan de bladeren. In de winter heeft de hulst mooie rode bessen.
De hulst staat voor vurige energie die kan leiden tot dynamische verandering, als je de energie in goede banen kan leiden. Dat hoort ook wel bij deze tijd van het jaar. De lente is in aantocht, ik kan het overal om me heen voelen. Het bruist van de energie, nieuwe ideeën. Mensen hebben weer zin aan muziek, dansen, vrolijkheid, licht, zon en feesten natuurlijk!
Zorg dat je de vurige kracht en energie van de hulst tempert, anders kan het leiden tot boosheid, agressiviteit. Laat het zover niet komen, zet het vuur om naar actie, laat je hart niet over je verstand heersen. Denk na, voordat je stappen zet, dan heb je ook meer aan deze energie. Zoek balans!

Blessed Be,
Rowan /|\

Laatst bijgewerkt door Rowan HollyOak op zo maart 04, 2012 7:47 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichttitel: Re: Ogham legging
Geplaatst: zo maart 04, 2012 12:25 pm 

Bedankt voor deze mooie boodschap.
Ik heb vroeger ook met de Ogham gewerkt. Geen idee, waar de stokjes gebleven zijn.

Geplaatst: zo maart 04, 2012 7:52 pm 

Leuk dat je dit wilt delen. Ik lees heel graag over leggingen van mensen. Ik leer ook dingen bij uit hun interpretaties dus ik blijf dit topic zeker volgen.

Geplaatst: di apr 17, 2012 1:36 pm 

wat is een Ogham eigenlijk? ik heb hier nog nooit van gehoord eigelijk

Geplaatst: wo apr 18, 2012 10:44 am 

Rowan is daar meer in thuis dan dat ik dat ben. En die kan het je ongetwijfeld beter uit leggen. Maar wat mij zo bij staat is dat het Ogham een soort alfabet is. De keltische equivalent van de runen, alleen dan gebaseerd op bomen. Ik vind het interessant, maar ik kan er niet zo goed mee werken. Zit er nog mee te expirimenteren.

Ik zou zeggen; googel het eens :)

Geplaatst: wo apr 18, 2012 1:29 pm 

De Ogham is een alfabet wat de Druïden vroeger gebruikten voor korte boodschappen onderling en wat we nu gebruiken als divinatie methode. Het is gebaseerd op de bomen welke inheems zijn in gebieden wat we tegenwoordig als keltisch aanduiden en dan specifiek de Britse Eilanden en Ierland.
Aan elke boom wordt een menselijke eigenschap en een letter gekoppeld en in sommige gevallen voorzien van magische krachten en andere spirituele eigenschappen. Tevens is het mogelijk om door middel van de Ogham te leren welke boom welke genezende werking heeft en welke onderdelen van de boom waarvoor dienen.

Sommigen gebruiken de Ogham ook als kalender.
Meer hierover: http://www.maryjones.us/jce/celtictreecalendar.html

Your Druid

Donagh MacBran
An Gheal Beaneaicht! (a very Bright Blessing!) /|\

Geplaatst: wo apr 18, 2012 4:33 pm 

Leuk om zo even te lezen!

Geplaatst: do apr 19, 2012 7:30 am 

ik ga er zeker wat meer over opzoeken:D

Geplaatst: do apr 19, 2012 2:24 pm 

Interessant! Ik heb voor kerst ook een aantal boeken gekregen over Ogham, maar het valt me wel steeds op hoe bepaalde informatie verschillend geïnterpreteerd wordt. Zoals bijvoorbeeld de maanden en de bomen die daar bij horen. Maakt het soms wel ingewikkeld. Op mijn altaar staat nu Straif als kaart trouwens :)

Geplaatst: do mei 03, 2012 6:31 pm 

Goede info Donagh.
@MysticFaerie: ik heb inderdaad ook meerdere boeken, en de ene zegt dit en de andere zegt dat. Ik heb de Keltische Bomendag bij Danielle van Eruname gevolgd en ik houd haar bomenkalender aan. Die voelt goed voor mij en past bij wat ik ervaren heb bij mezelf en anderen tijdens leggingen.

Wat betreft verschillen in informatie over de betekenis van de Oghams en de bomen. Ik heb er aardig wat boeken over gelezen en heb er mijn eigen verhaal van gemaakt. Tot nu toe voelt dat goed en kan ik er goed mee werken.

Blessed be,
Rowan

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur