Het is nu vr dec 14, 2018 6:17 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: runen hulp gevraagd
Geplaatst: di jun 26, 2012 6:06 am 

Met tarot ben ik/ houd ik me al dik 24 jaar "bezig" maar ik wil mijn horizon gaan verbreden en op een of andere manier trekken runen mij. Maar... ik heb er echt geen "kaas van gegeten",dus ik dacht er zijn vast mensen hier die mij een eindje op weg kunnen helpen.
Ik heb natuurlijk wel op internet een beetje rondgeneusd maar weet niet goed welke info relevant is en welke niet.
Waar begin ik? Maak ik mijn runen beter zelf?( en hoe dan) Welke boeken of sites zijn helder voor een beginner? Waar moet ik op letten? enzovoorts....

BB
Genoveva

Berichttitel: Re: runen hulp gevraagd
Geplaatst: di jun 26, 2012 9:25 am 

Leuk dat je het vraagt! Ik ben zelf ook een paar dagen geleden begonnen met de Runen.
Een paar jaar terug heb ik al mijn eigen Runenset gemaakt van een tak die van een boom gevallen was. De schors eraf gehaald, en 24 stukjes gezaagd en toen alles heel vlak geschuurd. Simpel, maar ik ben er trots op.

Ik heb zondag een boek gekocht: De Runengids van J. Sandsmark. Wordt precies stapje voor stapje uitgelegd hoe je zou moeten beginnen. Eerst wordt de geschiedenis uitgelegd, dan maak je jouw eigen set (van hout of steen), je eigen runenzak en dan worden alle Runen besproken (betekenis). Als laatste worden er allemaal leggingen besproken en ook situaties omschreven (stel je voor dat je die 3 runen trekt, in die volgorde, met die vraag, dan wordt dat .... geïnterperteerd). Echt een heel fijn boek.

Ik heb vorige week alle Runen om de kop gelegd, mijn ogen dicht gedaan en mijn vinger over de Runen laten glijden. De Rune die goed voelde heb ik gepakt en dat is de eerste Rune waar ik deze week mee werk. Ik ben nu dus de betekenis aan het leren en ben om me heen aan het kijken waar ik deze betekenis terug zie. Als ik denk; nou, ik weet het nu, ik voel me nu goed bij deze Rune, ga ik de volgende bekijken. Waarschijnlijk gaat dit dus een paar weken duren, maar ik denk dat dat ook nodig is.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Misschien kunnen we ook samen eens de Runen bespreken en elkaar vragen stellen als we vast lopen.

BB,
Amaris

"Wat als je nou een keuze hebt gemaakt waar je niet blij mee bent?" - "Dan moet je proberen die keus te herstellen." - "Maar wat als je het niet meer kunt herstellen?" - "Dan zul je er mee moeten leren leven."

Geplaatst: di jun 26, 2012 2:42 pm 

Waar wil je de runen voor gebruiken?

Geplaatst: di jun 26, 2012 7:48 pm 

@ amaris nou da's zeker toevallig! en dat klinkt goed wat je daar verteld. Ik ga over anderhalve week op vakantie en wilde eigenlijk steentjes zoeken om ze misschien te maken. en ik ga dan zeker gebruik maken van je aanbod! dankjewel alvast zover.

@ sigrdrifa: nou heel eerlijk: dat weet ik dus niet precies. een stukje dat ik las zei ongeveer het volgende:

Runen zijn meer dan een reeks tekens alleen. Ieder schriftteken staat voor een klank met een betekenis. Iedere rune is een eigen woord en een begrip waar een wereld van betekenissen achter schuilgaat. Samen vormen zij een representatie van het leven waarbij ze een stukje van onszelf laten zien. Het is de combinatie tussen de tekens, de werkelijkheid en de interpretatie van de schrijver dat leidt tot de betekenisgeving van het eigen verhaal. Runen kunnen ons helpen bij het begrijpen van de dingen die we meemaken en de gevoelens die hieruit voortkomen. Deze begrippen zijn op iedere maatschappij van toepassing en zijn onafhankelijk van de tijd waarin geleefd wordt.

en dat trok mij aan Ik zou graag meerdere vormen van divinatie beheersen en alhoewel de runen me heel interessant klinken begin ik hier dus echt bij nul en weet ik nog niets, noppes. Maar het stukje hier boven lezend denk ik dat het een frisse ( voor mij) nieuwe manier zou kunnen betekenen om meer zicht/ inzicht in mijzelf te krijgen. Ik dacht altijd dat ik wist waar ik was en wie ik was maar merk dat er een ommekeer in mijn leven plaatsvind, ik wordt wat ouder, kids worden groot, moet loslaten, en ineens ben ik niet meer zo zeker van mijn zaakjes... ;) snap je wat ik bedoel of ben ik nu wazig aan het doen..

BB
Genoveva

Geplaatst: wo jun 27, 2012 5:53 am 

@ Gen, dat je je wat angstig voelt, of wat onzeker(zoals bv, ouder worden/ dingen-en met name je kids? moeten loslaten kan "zorgen" geven) dat je dan iets wilt om je aan vast te houden snap ik ook. Mn moeder had precies hetzelfde toen ik het huis uit ging dus dat is gewoon, dat hoor bij moeder/ ouder zijn :p

Terug naar de runen, ik heb daar op internet 1 en ander gelezen en dat lijkt me erg boeiend.

Ik ben wel mn helen leven al geïnteresseerd in "taal" vandaar dat nu ik over de runen gelezen hebt me aantrekt

Geplaatst: wo jun 27, 2012 8:34 am 

xclipse schreef:
@ Gen, dat je je wat angstig voelt, of wat onzeker(zoals bv, ouder worden/ dingen-en met name je kids? moeten loslaten kan "zorgen" geven) dat je dan iets wilt om je aan vast te houden snap ik ook. Mn moeder had precies hetzelfde toen ik het huis uit ging dus dat is gewoon, dat hoor bij moeder/ ouder zijn :p

Terug naar de runen, ik heb daar op internet 1 en ander gelezen en dat lijkt me erg boeiend.

Ik ben wel mn helen leven al geïnteresseerd in "taal" vandaar dat nu ik over de runen gelezen hebt me aantrekt

dankjewel voor je lieve woorden 8-) en natuurlijk weet ik verstandelijk allemaal wel dat het zo hoort, maar 't hart spreekt de bovenkamer nogal eens tegen... :mrgreen: Wat voor mij meespeelt is dat je jarenlang "de moeder" bent en erg druk met zorgen voor en what not, en ineens ben je minder nodig en heb ik weer tijd om stil te staan bij wie ik nu eigenlijk ben ennuh.... wie was ik nou ook al weer... :shock: :mrgreen:

Ook ik heb iets met taal/schrijven/ letters/ lezen. Waarschijnlijk dat het daarom inderdaad trekt. Ik ben benieuwd of er nog meer reacties komen met tips of handvaten voor wat betreft runen.

Geplaatst: wo jun 27, 2012 4:12 pm 

ja ben daar ook benieuwd naar. Ik ga alvast wel kijken naar boeken en hu recensies wat Runen betreft miss kan ik een goed boek daarover vinden

Geplaatst: wo jun 27, 2012 5:41 pm 

Over runen is opvallend weinig geschreven. Ik weet dat op het forum van Nederlands Heidendom de runen zo af en toe voorbij komen, al heb ik de indruk dat divinatie daar wat zweverig wordt gevonden. Maar je zou er eens kunnen rondneuzen voor boekentips. Zelf zou ik je aanraden ook te kijken naar de achtergrond van de runen: waar komen ze vandaan, in welke verhalen kom je ze tegen? Wat voor gevoel heb je daarbij?

Veel plezier!

Geplaatst: wo jun 27, 2012 5:54 pm 

ja nu je het zo zegt klopt dat idd, hoewel ik het niet eens voor divinatie wil gebruiken eerlijk gezegd. Ik ben in veel gevallen meer geïnteresseerd in de oorsprong, zoals je al zegt, de geschiedenis. Dat geldt niet alleen voor Runen maar bijna alles waar ik mezelf in verdiep(zoals mythologie) :)

Later kan ik me nog altijd daarin verdiepen, in de "magische" kracht wat runen bezitten. Maar vooral nu wil ik de 3 alfabetten leren kennen. Ik weet dat het van Germaanse afkomst is. Dat en leren/ lezen wat "heks" nou echt inhoudt, althans voor mij, omdat de reden voor iedereen weer anders is.

Geplaatst: do jun 28, 2012 8:12 am 

xclipse schreef:
Ik ben in veel gevallen meer geïnteresseerd in de oorsprong, zoals je al zegt, de geschiedenis.

Misschien dat je dan deze link ook interessant vindt.

Elenna

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur