Het is nu wo sep 26, 2018 7:19 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

[ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: runen hulp gevraagd
Geplaatst: za jul 21, 2012 2:47 pm 

Kyra, kun je dat toelichten: elke maand een rune doorleven? Hoe ga je dan te werk?

"Wat als je nou een keuze hebt gemaakt waar je niet blij mee bent?" - "Dan moet je proberen die keus te herstellen." - "Maar wat als je het niet meer kunt herstellen?" - "Dan zul je er mee moeten leren leven."

Geplaatst: zo sep 02, 2012 9:48 pm 

Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar. Ik lees nu een boek over runen van Igor Warneck, de roep van de runen. Dit boek leest makkelijk weg en is ook heel duidelijk voor mij.

groetjes, Spider

Geplaatst: wo nov 28, 2012 10:44 pm 
Site Admin

Ah, deze kwam ik toch wel redelijk laat tegen :)

Elke maand een rune doorleven: ik doe dit middels een cursus, waarbij we elke maand 1 rune als thema hebben. Die maand begint met een dag waarop we ons verdiepen in die rune, door 'm bijvoorbeeld te zingen (galdr), de geschiedenis/betekenis ervan te bestuderen (denk bijvoorbeeld aan Algiz/Elhaz als onderdeel van het welbekende Peace-teken of Gebo die nog dagelijks gebruikt wordt in de vorm van het kusje 'x' onder een brief/smsje) of opdrachten/visualisaties te doen die bij het thema/onderwerp van de rune passen. De rest van de maand 'beleven' we die rune, doen nog huiswerk :) ermee of reflecteren achteraf hoe de rune in die maand van toepassing is geweest. Zo krijg je een uitgebreid en goed te onthouden beeld van elke rune. Ik merk wel dat ze me nu veeeel meer zeggen dan hiervoor, hoewel ik het toen ook al interessant vond. Door er zo intensief mee bezig te zijn gaat het veel meer leven. En het is weer een leuke manier om zelfonderzoek te doen (hoewel niet altijd even gezellig/makkelijk, levert het boeiende inzichten op).

Liefs,

Kyra

Ps. Ik doe de cursus trouwens bij Eruname

Geplaatst: di mei 14, 2013 4:16 pm 

Mijn tip voor mensen die interesse hebben in de runen: leer ze eerst gebruiken als schrift. Zo ben ik al vanaf mijn twaalfde zeer vertrouwd geraakt met het Oude Futhark.. de runen zijn als vrienden voor mij geworden.

Hoe ik het deed is met behulp van een boekje genaamd "Runentekens" van Francis Melville.. een erg interessant boek. Alle runen van het Oude Futhark staan erin, vergezeld van hun betekenissen en alle relevante feiten. Ook is er een pagina met daarop een alfabet zodat men zelf ook boodschappen in runen kan schrijven. Ik heb dat alfabet gepakt, en ben toen constant al mijn gedachten en verhalen op gaan schrijven in runen. Aanvankelijk moet je iedere letter steeds opzoeken, maar uiteindelijk blijven ze hangen.

(Klein dingetje: een aantal van onze letters bestonden toen niet.. maar daar kun je zelf iets voor bedenken.. voor de "C" gebruik ik meestal de "K".. of de "S" als het een C is die als S wordt uitgesproken.. en als ik eraan denk.. Voor de Q gebruik ik ook de K.. voor de V gebruik ik de U.. en voor de Y gebruik ik de J.. en zo kun je zelf wel verder improviseren. Om ze uit elkaar te houden gebruik ik ook nog eens een systeem van puntjes. (géén voor de K, 1 voor de C en 2 voor de Q.. géén voor de J, 1 voor de Y.. géén voor de U, 1 voor de V, enz.)

Maargoed, als je de runen eenmaal kent, begrijpt en gebruikt, kun je de betekenis en de naam van iedere rune telkens eens overlezen.. of opzoeken als je zelf een runensymbool voor iets of iemand wilt ontwerpen. Wanneer je dat een tijdje doet.. word je compleet vertrouwd met hen.

Ze manifesteren zich aan mij in dromen.. in landschappen.. overal en nergens. Ze zijn als oude vertrouwde vrienden, en ik schrijf het liefst alles in het Oude Futhark.. Al hun namen en betekenissen zijn aan mij bekend. Ik gebruik ze niet voor divinatie.. de toekomst hoeft mij niet bekend te zijn.. en het is goed zo :)

Geplaatst: di okt 22, 2013 10:25 am 

Ik heb met veel interesse deze discussie gevolgd.
Voor jaren terug heb ik aan zee waar alleen stenen/ steentjes lagen, voor mij mooie platte steentjes mee genomen om er ooit de runen tekens in te graveren. Tot heden nog geen tijd voor gehad of vrij voor gemaakt. Deze wilde ik graveren en dan een druppeltje oost ind. inkt erin laten lopen.
De manier om de runen te leren kennen is goed beschreven.
Al ben ik niet de vraagsteller wil ik graag ieder bedanken voor de mooie uitleg en de info op gebied van boeken en site's. Lees het geheel vanavond nog even door. Erg interessant!
:roosje:

[ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur