Het is nu zo jul 22, 2018 5:48 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Zo kreeg ik de runen
Geplaatst: zo maart 01, 2015 5:46 am 

Deze verhaal is geen richtsnoer, maar een ervaring waarop je mag inspireren.

Mijn ervaring over het ontdekken en maken van de runen.

Als rebelse puber kwam ik in contact met ‘bepaalde type`s’ en zag dat zij symbolische
letters droegen. Soms getatoeëerd en er werd zelfs daarmee geprovoceerd. Het maakte
deel uit van deze subcultuur, voor mij nog onbekend. Het waren de krachtige runen!

Naarmate ik wijzer werd keerde ik een andere levensweg, maar nam de runen mee. Een
lange tijd liet ik dit rusten, totdat het begon te roepen. (Zoals ook een boek beschrijft; de
Roep van de Runen). Ik kocht dus mijn eerste boek over de runen en begon ze te leren.
Helemaal gefascineerd was ik ervan. Ik schreef ermee en leerde ze uit mijn hoofd. Steeds
dieper begon ik de betekenis ervan te leren, totdat ik besloot om ze te maken.
Nog met een been in het oude levensweg, had ik de runen gemaakt die ik drie jaar later
verbrand had. En daarna had ik nog een hele periode met de WTG. Maar hoe dieper ik
mij in religie keerde en leerde, des te groter mijn weet werd dat ik tot de runenwijsheid
terug moest keren. Het was in de nacht van maart tijdens de reuzenvolle maan, ik was in
het duin, zaag mee en liep naar een tak, waarvan ik wist dat ik deze wilde hebben, deed
een dankgebed en begon met zagen. Het was een grote eikenhouten tak.
Op het moment dat ik zaagde voelde ik alsof een hemelse geestenrijk naar mij toe keek.
Eenmaal de tak thuis was liet ik deze een paar maanden drogen en uitharden in een kast.

*Bij het maken, bewerken, bezichtigen en het werken met de runen is het bij mij
gebruikelijk om dit ruim na zonsondergang te doen en voor de dageraad. In die zin
gebruik ik voor het zien van mijn werk geen zonlicht (behalve kunstmatig), i.v. het werken
met de runen voor mij op de gegeven tijdstip behoord. Voordat ik aan dit soort dingen
begin zorg ik er altijd voor dat ik schoongewassen ben.

Dan het grote werk:

*Ik zaagde de tak in 24 stukken plus 1. Zaagde zo`n 1,5 cm, uit een deel van de tak van
drie cm dik. En altijd met een aantal brokken extra, want er zullen altijd een paar kunnen
mislukken. In volgorde van de tak werden deze bewaard. Dit is niet nodig voor je runen,
maar mag wel. Als je dat doet nummer ze dan, want de volgorde kun je snel kwijtraken.

*Daarna schuurde ik de brokken op maat en begon met een grof schuurpapier, totdat ik
deze ging polijsten. De tussenwegen van het schuurpapier naar het polijstpapier waren:
korrel 60, korrel 150, korrel 400, en de polijstpapier; sianor 500 tot sianor 2000.
Polijstpapier vond ik op onderstaande link:

http://www.modelbrouwers.nl/winkel/poli ... 0926807774
http://www.modelbrouwers.nl/winkel/

Nadat ik de beste stukken eruit had geschuurd en gepolijst, weekte ik deze in geurige
bijenwas waarna ik ze weer polijstte tot deze fiches werden van 1,5 bij1 cm en 6 mm dik.
Ik bewaarde ze altijd op volgorde met genummerde papiertjes.
Het schuren bij begin was een zware werk. Het is goed als je hiervoor een ruimte hebt
zoals een hobbykamer of in een schuur en met een stevige tafel waarop gewerkt kan
worden. Op mijn bijzondere hardhouten tafel in mijn atelier staat nu mijn altaar.

*En dan komt het betere en rustige werk; het ritsen van de runen. Dit deed ik met een
guts (de smalste maat met een geultje om in het hout te graven, noem het maar kerven).
Bij dit werk is het wel zo handig om de runen tot zover te kennen, zodat je niet alleen de
runen zomaar aan het ritsen bent, maar tijdens dat werk ook concentreert erop waar ze
voor staan. Dit is bijna de finishing touch van het meesterlijke werk!

Je kunt er ook een wierook bij steken als dat je ontspannend vindt, maar gebruik
voldoende licht om je werk duidelijk te zien en neem de tijd ervoor. Je tekent de rune met
potlood licht af op de runensteen en werkt dat met de guts voldoende uit. Ik deed dit op
volgorde van Fehu tot en met de laatste rune en liep ze af en toe na.

*Eenmaal geritst komt nu het heilige gedeelte van je werk, het kleuren. Hiervoor kan je
bij de dumpshop een scalpelmesje halen met een goede punt om te prikken in je vingers.
Zorg ervoor dat je ook de juiste maat scalpelhouder aanschaft. Deze zijn niet duur.
Verder nodig is een klein dun kwastje van het merk Rembrand of het merk Van Gogh.
Met het kwastje vul je als het ware de geulen die je gegutst hebt in met je bloed. Prik
voorzichtig door de scalpelpunt langzaam te duwen en pers wat van het bloed uit je
vinger. Om het bloed eerst op te vangen gebruikte ik een zeer klein glaasje waarbij de
inhoud van het glaasje zoveel is als wanneer je jou tong tot een lepel vormt. Deze was
een geharde hoogkristallen ballerinaglas met een lange en sierlijke draai in de steel.

Een goede tijdstip voor het kleuren van je runen is tijdens wassende maan, en uiteraard
wanneer de zon een gedurende poos is ondergegaan. Tijdens het kleuren visualiseer je
met heel je geesteskracht de kracht van de rune en mediteert hierover. Steek en wierook
op en kaarslicht of gedempte licht. Je kunt het geestelijke rijk met respect om alle hulp
vragen en neem deze momenten serieus, maar vooral als fijn en rustgevend. Je bent al
helemaal in de stemming, de zon is ruim ondergegaan en je weet dat niemand zal storen.
De nacht is van jou!

Een goede wierook hiervoor is meestal een soort hars. Dit kan bijvoorbeeld Copal White
zijn (check google). Deze harswierook verdampt op een gloeikegel waarvan je zo`n pakje
in dergelijke winkels kan kopen. Een 1 op de aantal pakjes dat je koopt kan bij de maak
mislukt zijn en uit elkaar spatten. Test er eerst een! Als er een fout gaat dan is de rest ook
knudde, koop dan een nieuw pakje. Als je liever een wierook wilt met minder rooklucht,
dan kun je nog altijd een geurolie gebruiken (door middel van een geurbrander op basis
van water en een waxinelichtje). Een geschikte daarvoor is de koudgeperste sandelhout
van de reformwinkel. Laatstgenoemde is prijzig, maar een zeer goede aanrader.

Ik ging ze uiteraard weer op volgorde kleuren en fluisterde zo en dan de rune toe, om mij
des temeer tijdens het kleuren met het runenbeeld in verband te voelen. Je bent er geheel
op dat moment innerlijk en uiterlijk, lichamelijk en vooral geestelijk spiritueel mee bezig.
Als je wilt is het handig om tijdens je werk wat thee klaar te hebben waarmee je tussen je
werken door kunt pauzeren.

Vaak zeggen ze; een schilder zet de puntjes op de i. Dat is hierbij zeer zeker het geval, en
dan nog eens jou bloedeigen puntjes. Het is prachtig om je meesterwerk tot recht te zien!
Ze zijn jou, toch nog niet helemaal. Wanneer het uitkomt (en neem ook hiervoor weer de
tijd) ga je de runen volledig toewijden in jou leven met de zogeheten runeninwijding.

*Behandel de runen met alle respect.
*De runen zijn o.a. voor schouwen, e.d. maar niet voor aanbidding of verering.
Uiteraard kun je ze naar alle hart bewonderen.

*Je bewaard de runen in een runenbuidel. Deze is meestal van een stof zoals katoen of
leer, maar niet van zijde. De kleuren verschillen. Leer is meestal bruin, katoen kan een
kleur hebben of je kan er zelf een kleur in bewerken als je wilt. Een buidel maken is
eenvoudig, alhoewel ik het een lief had laten maken. Mijn buidel is koningsblauw en
heeft een zwarte koord. De knopen had ik gemaakt van de verleden berkentak uit mijn
verleden levensweg toen de buidel gemaakt werd. Deze buidel is mij door haar uiteraard
heilig. Ik had twee touwknopen gelust in de achtknoop en de laatste knoop in de vorm
van de dodenknoop dat ook bekend is als de Valknut, de drie driehoeken en de negen
werelden. Later de nieuwe runen kwamen, kreeg de buidel een witte Hagalaz in de vorm
van het zespuntige kruis, geborduurd door de maakster van de buidel. Deze runenvorm is
een magisch symbool en dient als schild. Waag nooit je schild op te hete vuren!

*De runenbuidel is de huis waarin de runen bij elkaar in kracht blijven. De beste plek
waarin ze (zoals ze noemen) opgeladen kunnen worden is, heel simpel, in de buidel.
Je kunt de buidel geuren met een reinigende harsrook, of een reinigende geurolie in een
geurbrander (zoals de koudgeperste sandelhout van de reform). Je kunt ook tijdelijk een
dergelijke kruid erin bewaren zoals een rozemarijntakje (vind je vers in de supermarkt).

*Het heeft bij mij even geduurd voordat ik met de zogeheten runeninwijding begon.
Je bent voor gestoomd met het ritsen en kleuren van je runen en bent daarin vervaardigt.
En je hebt een band met je magische werktuig en zult ze hierna als geschenk meenemen.
Wees ook daarom dankbaar voor deze geschenk, het zijn niet zomaar jou runen! Deze
maakte de machtige goden, die kleurde de krachtige ziener, en ritste de radende heer.

*Je kunt een rituele douche nemen door, nadat je schoongewassen bent, je extra met
kruiden te wassen. Maar een gewone douche is al voldoende. Bij de reformwinkel vind je
zeer geschikte en specifieke kruiden. Als je geen douche of bad hebt kan je altijd een teil
gebruiken. Kruiden laat je in kokendheet water weken, totdat deze lauw is geworden en
nadat je eerst gewassen bent was je jezelf daarna met de kruiden.

Eerst begroef ik mijn runen in Moederaarde voor negen nachten lang ergens in het duin.
Wel in een zelfgemaakte kistje als bescherming en onderkant open voor een beter contact
met de grond, in een theedoek gehuld zoals een scrol opgerold. Alvorens had ik ook het
theedoek net zoals de runen laten geuren door de rook van de harswierook. Dit kan ook
beestjes en bepaalde bacterie verjagen dat in de grond leeft dat dan tijdelijk afstand houd.
Bij het achterlaten van mijn runen voelde ik alsof ik een heel levenswerk achter liet. Dan
wil je deze ook begraven op een plek waarvan je weet dat het niet opgegraven wordt door
een hond, een boswachter of iets anders. Als je dit wilt doen, graaf ze dan diep genoeg!

Na het opgraven besloot ik de runeninwijding de dag erna tijdens weer de reuzenvolle
maan te doen. Hiervoor had ik allerlei spullen bij elkaar gehaald:
-Vijf fakkels voor een verlichtende omheining van mijn werkplek in het duin. Deze vulde
ik daar zo met (biologisch) brandstof. Bij de oude runen deed ik dit met een kampvuur.
-Een langwerpige stenenpot diende als tijdelijke altaartafel. Samen met een tafelblad dat
ik daaraan monteerde. Deze was een plank van een oude kast. Bij het omkeren van de pot
monteerde ik de plank met slotbout, moer en zo`n brede platte ring, tegen de onderkant
van de pot waar een gaatje zat. Een kleine kwestie van boren en zinken, daarna monteren.
-Verder is nodig een ruime tas om al je spullen heen en weer te vervoeren.

Een voor de elementen had ik:
-Helend water (zwavelhoudend water bij een fonteinbron uit een onbekend dorpje in
Piëmont. Slechts een huizenblok met een pleintje en een fonteinbron in het midden).
-Himalaya zout (gekocht bij de reformwinkel, overigens de meest gezonde zout).
-Een dikke stuk van de tak, bovenzijde kruisvormig gezaagd zodat deze als toorts kon
dienen, gezalfd met amandelolie zodat deze makkelijk snel en ook geurig kon branden,
en aan de onderzijde van de tak boorde ik een gat om een bezemsteel erin te spiesen.
-Sandelhout in witte poedervorm (gehaald bij de smartshop + de kegeltjes) als wierook.

Het altaar plaatste ik op een meer waar het water op kniehoogte was. De vijf fakkels
eromheen verdeelt, vormde de vijf elementen en vooral ook een goede en bescheiden
verlichting voor mijn tijdelijke werkplek in het duin. Het was zomernacht en ik deed het
gebeuren in Adamskostuum. Tijdens zo`n speciale moment wil je niet dat de boswachter
jou betrapt! alhoewel een verbazing eerder de boswachter betrapt. Die zal van veraf jou
ziende en uit eigenbelang in de nacht zeker ook om versterking kunnen roepen.
Maar wees vooral niet bang dat zoiets gebeurd, je trekt geen overdreven aandacht en
zorgt ervoor dat je op een plek bent waarvan je denkt dat niemand je verstorend nadert.
Als ik bijvoorbeeld ga wild kamperen dan slaap ik ook overal daar waar het goed voelt.
“De ongenode gast komt er het best mee weg.” –gezegde van de wild kampeerder.

*Je wijd ze alle 25 in, dus ook de lege rune. Deze deed ik als laatst bij de handelingen
maar het zou ook als eerst mogen. Ik noem ze nu 1 tot 25. Als volgt de runeninwijding:

-Eerst lucht, de besmeuring met wierook. Je haalt ze van 1 tot 25, stuk voor stuk door de
wierook. Net zoals bij het kleuren ben je nu hier ook geestelijk op gericht.
-Dan komt het aarde waarvoor je zout kan gebruiken. Je strooit het zout over je gehele
verzameling heen waarbij je jou gedachten meditatief een moment hierbij richt.
-Als derde komt water en je doopt ze of giet het water er geheel overheen. Bloed lost op
in water, doe het dus kort! Wordt jij gedoopt is het ook voor kort. Ik deed ze allen gelijk.
-Je runen zijn nu nat, als laatst komt dus vuur. Je haalt ze van 1 tot 25 door de vuur.
Hierbij richt je er geheel weer geestelijk op. Zorg dat je handen of vingers niet garen.
-Je runen zijn nu gewijd in de elementen. Vraag vanuit je hart het geestelijke om de
laatste element, en die zal worden afgerond in het spirituele element. Dit kun je doen
door de runen geheel in je handen omhoog te houden en iets te zeggen zoals;
Bij de Almachtige Geest, laat deze runen geweid zijn in de naam van het Verborgene!
Of misschien iets anders zoals; Bij Odinszoon laat deze runen geweid zijn! Je kunt ook
iets anders of niets zeggen, geestelijke kracht, wat je beter vind. Laat het jou ding zijn.

Het spirituele is in jou en om jou heen, en elk mensenkind kan zijn hart ervoor openen.
Zelf hield ik ze omhoog en toonde mijn Zelf door iets te zeggen wat ik niet herinner.
Eigenlijk weet ik nooit zo snel wat ik zeggen moet. Maar moet dat? De spirituele Kracht
in en om jou heen is en weet eerder dan jij beseft. Slechts jou vertrouwen is voldoende!

Sommige culturen verbieden alles buiten hun standaarden om. Je doet er daarom
wijs aan om je werken voor je te houden, wat dergelijke dingen doen voorkomen.

Het was een bijzondere nacht, alsof ik terugkeerde om een nieuw begin. Deze nacht was
toegewijd tussen mij en de Geest van het universum. Zo ik ooit een parallel trok tussen
Alvader Odin en Jehova God, zakte nu de religieuze dogma`s en doctrines weg naar de
achtergrond. Op de voorgrond trad mijn kinderlijke en spirituele innerlijkheid. En zo
kreeg ik de runen. Met blijdschap en dank nam ik die zomernacht een verkwikte duik.
Eenmaal thuis bewonderde ik het werk nog even, alvorens ik mijn ogen sloot om weer te
ontwaken tot de orde van het normale dagelijkse leven.

Het laten spreken van de runen is iets wat ik sowieso alleen na zonsondergang doe,
überhaupt het pakken van mijn runenstenen. Wat ikzelf belangrijk en fijn vind is door ze
altijd schoon aan te raken en rein te zijn. En je legt ze ook niet in ieders handen. Goed is
om altijd positief te zijn ingesteld tijdens het werken ermee, anders deze op te bergen.

*Als je voelt dat je de runen weg wilt doen, dan verbrand je deze of begraaft ze diep,
maar doe ze niet bij het vuil en geef ze niet zomaar weg, tenzij aan een trouwe volgeling.
Worden ze gestolen, vraag dan (als je dat gelooft) de Geest van/ of het Universum, of
anders het geestelijke rijk, (of probeer vanuit je hart om) de dief of dievegge te vergeven.
Als je ooit voor een cultuur kiest waarin al deze gebruiken verboden zijn, volg gerust
de wetten en regels daarvan, laat dat vanzelf sprekend zijn, de afvalbak is breed genoeg.

Nog wat dingen:
Natuurlijk zijn dit allemaal mijn bevindingen, geïnspireerd door verschillende boeken,
hoeken, fora`s en personen die ook weer geïnspireerd zijn geraakt. Uiteindelijk is dit alles
vanuit mijn eigen spirituele beleving tot stand gekomen. Logisch als je niet wilt kleuren
met bloed, en iets anders in de plaats doet net zo goed. Het is hoe je het zelf bevind.
Inspiratie is overal. Wij allen en het gehele universum is mij een groot kunstwerk!

Dit is wat ik nooit moet vergeten;
om een gezegende leven te nemen,
gezond te leven, zijn wie je bent,
eerbied, wees gul, zo vrij als je bent,
wees dankbaar en zorg dat je geeft,
in de naam van de Liefdevolle Geest.

Laatst bijgewerkt door Wickie op wo sep 16, 2015 6:09 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichttitel: Re: Zo kreeg ik de runen
Geplaatst: zo maart 01, 2015 11:01 am 

Wow, Wickie, dat moet een grote en intense spirituele ervaring geweest zijn zo alles bij elkaar! Hoe lang heeft het proces in totaal geduurd?

Geplaatst: zo maart 01, 2015 3:25 pm 

dat durf ik niet te zeggen :mrgreen: ,want zoiets kan per persoon verschillen.
Het hangt ervan af hoelang je zelf de tijd ervoor neemt, en omdat je op geschikte momenten wacht.
Voor de ene een paar weken, voor de ander een paar maanden en voor enkelen weer een paar jaar.
Wie weet doe je het wel in een paar dagen ;)

Geplaatst: ma maart 02, 2015 10:55 am 

Haha het was puur interesse in jouw ervaring, Wickie, want zelf ben ik (althans voorlopig) niet echt van plan om zo'n grootse onderneming te starten.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur