Het is nu do apr 26, 2018 8:51 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Feitjes over dieren
Geplaatst: za nov 02, 2013 11:08 pm 

De mensheid is zo wreed en slecht; we verwoesten de natuur en halen de vreselijkste dingen uit.. dieren zijn zóóó onschuldig, ze weten niet beter... We kunnen zoveel van ze leren, de natuur is geweldig.

Right.. lees dit maar eens: http://www.iflscience.com/plants-and-animals/animals-can-be-giant-jerks

Berichttitel: Re: Feitjes over dieren
Geplaatst: za nov 02, 2013 11:13 pm 

Eens, maar ik beredeneer het omgekeerd: wij mensen zijn ook maar producten van de evolutie die - net als alle soorten - zo veel mogelijk controle uitoefenen op onze omgeving om die voor onszelf zo veilig en voordelig te maken.
Het verschil is dat wij daartoe vele malen beter in staat zijn dan dieren, dus ja... dan valt het op.

She is the Goddess of all that is

Geplaatst: zo nov 03, 2013 7:56 am 

Mensen kunnen ook heel veel leren van dieren.

Geplaatst: zo nov 03, 2013 10:55 am 

Het verschil is, dieren doen zulke dingen om te overleven en om zich te kunnen voortplanten. Enkel de sterkste en beste zal zich kunnen voortplanten waardoor de soort in stand blijft en voornamelijk gezond blijft. Dat heeft een doel.

Mensen kunnen gewoonweg doelloos wreed zijn zonder dat het nog maar iets te maken heeft met de soort in stand houden of overleven. Wij houden ook alle zwakke in stand en nog erger, kweken er mee verder waardoor we van onze eigen soort iets heel zwak maken. Maargoed, dat is de mens he. Té ver geëvolueerd.

Ik denk dus dat we inderdaad eens terug wat van de natuur kunnen leren, want daar gebeurd alles nog met een doel. En ik vind het ook een artikel dat natuurlijk twee kanten heeft he. Laat enkel die dingen van de dieren zien. Maar als je ziet hoeveel symbiose er is binnen het dierenrijk en wat voor prachtige dingen er zijn, dan denk ik zeker dat de mens nog héél veel kan leren. Want zoveel prachtige dingen vind je niet terug bij mensen.

Groetjes Hibou

Geplaatst: zo nov 03, 2013 1:17 pm 

Maar... wat hebben baby-zeehondjes verkrachten (zelfs tot een week ná hun dood nog), moorden voor de lol en groepsverkrachtingen (niet enkel bij vrouwtjes, maar ook bij mannetjes als er geen vrouwtjes zijn) te maken met overleven en voortplanten? Niets toch? Als ik zo dat artikel lees (ondersteund met wetenschappelijke feiten, zie de linkjes in het artikel zelf), lijkt het me dat dieren eveneens doelloos wreed kunnen zijn.

Tuurlijk, er zijn ook mooie dingen in de dierenwereld, maar ik vind niet dat we de mensheid zo af moeten kraken wanneer het overduidelijk is dat ook dieren verschrikkelijk en nutteloos wreed kunnen zijn, zonder enige reden. Ook dieren kennen psychopaten in hun midden.

En, last but not least.. het is toch dankzij de evolutie dat de menselijke soort deze planeet is gaan overheersen, dat wil ook wel iets zeggen. We zijn gewoon uitgegroeid tot de gevaarlijkste, meest dominante diersoort van allemaal.. is dat zo slecht dan?

HS

Geplaatst: zo nov 03, 2013 1:21 pm 

Hibou schreef:

Ik denk dus dat we inderdaad eens terug wat van de natuur kunnen leren, want daar gebeurd alles nog met een doel. En ik vind het ook een artikel dat natuurlijk twee kanten heeft he. Laat enkel die dingen van de dieren zien. Maar als je ziet hoeveel symbiose er is binnen het dierenrijk en wat voor prachtige dingen er zijn, dan denk ik zeker dat de mens nog héél veel kan leren. Want zoveel prachtige dingen vind je niet terug bij mensen.

Groetjes Hibou

Mooi gezegd Hibou. :)

Geplaatst: zo nov 03, 2013 1:23 pm 

Emielio500 schreef:
Maar... wat hebben baby-zeehondjes verkrachten (zelfs tot een week ná hun dood nog), moorden voor de lol en groepsverkrachtingen (niet enkel bij vrouwtjes, maar ook bij mannetjes als er geen vrouwtjes zijn) te maken met overleven en voortplanten? Niets toch? Als ik zo dat artikel lees (ondersteund met wetenschappelijke feiten, zie de linkjes in het artikel zelf), lijkt het me dat dieren eveneens doelloos wreed kunnen zijn.

Maar is dat niet instinct of whatever, of een andere reden dat dieren wreed zijn?

Geplaatst: zo nov 03, 2013 1:38 pm 

Emielio500 schreef:

Tuurlijk, er zijn ook mooie dingen in de dierenwereld, maar ik vind niet dat we de mensheid zo af moeten kraken wanneer het overduidelijk is dat ook dieren verschrikkelijk en nutteloos wreed kunnen zijn, zonder enige reden. Ook dieren kennen psychopaten in hun midden.

En, last but not least.. het is toch dankzij de evolutie dat de menselijke soort deze planeet is gaan overheersen, dat wil ook wel iets zeggen. We zijn gewoon uitgegroeid tot de gevaarlijkste, meest dominante diersoort van allemaal.. is dat zo slecht dan?

HS

We vermenselijken alles, dat is het probleem.
Dieren kennen geen woorden als 'verkrachting' of 'moorden'. Wij zoeken als mens voor alles een verklaring en dat hebben we altijd al gedaan, iets wat we niet kennen of kunnen begrijpen geven we toch een naam (denk maar aan: God had het zo gewild). Dus die zeehonden vertonen een gedrag dat zeker en vast een nut heeft maar dat wij niet zien en niet kunnen begrijpen (wij zijn geen zeehonden) en dus geven we er een naam aan, liefst iets dat lijkt op iets dat we kennen uit onze eigen wereld: een verkrachting. Zet er een paar wetenschappelijke termen bij, laat een professor dit zeggen en voila! zeehonden verkrachten elkaar.

Net het zelfde met het woord 'psychopaat'. Dat bestaat gewoon niet bij die dieren. Natuurlijk zullen er altijd dieren zijn die geboren worden met afwijkingen in hun hersenen en zullen daardoor abnormaal gedrag vertonen voor hun soort. En er zullen altijd ziekten zijn die dieren in hun hoofd ook ziek maken (denk maar aan rabiës). Tuurlijk, maar wij geven daar dan weer een woord aan zoals we dat kennen van onze soort: een gek, een psychopaat. Maar dat is het niet, het is gewoon een foutje in de genetica wat ook natuur is. Maar bij de meeste dieren sterft dat onmiddellijk uit, want die dieren sterven door de ziekte zelf of worden verstoten door hun kudde of dit of dat.
Bij mensen nemen we die op in speciale zorg, doen we er alles voor om ze in leven te houden (en ik zeg niet dat het slecht is, het is gewoon niet meer natuurlijk zoals het bij andere dieren is).

Dus als je puur biologisch gaat bekijken is de mens helemaal niet de meest dominante soort, wij zijn zelfs een van de zwakste want aanpassen kunnen we amper ne we zitten vol met ziekten en genetische afwijkingen.
Daarnaast zijn bijvoorbeeld mieren met véél meer, zijn veel beter georganiseerd en dus veel dominanter dan mensen hier op de wereldbol.
De mens moet eens stoppen met te denken dat wij beter zijn dan alles en iedereen en dat we alles aankunnen, want dat kunnen we niet. Ze zijn een zwakke soort.

Geplaatst: zo nov 03, 2013 3:29 pm 

Daar heb je ook gelijk in, wij schrijven menselijke termen toe aan dieren, terwijl dat in principe niet opgaat. However, klein puntje, het ging niet over zeehonden die zeehonden "verkrachten", maar zee-otters die copuleren met kleine zeehondjes tot zij dood zijn, en die ook (volgens verscheidene getuigenissen) doorgaan tot een week ná de dood van deze diertjes.. wanneer de lichaampjes allang in een staat van ontbinding zijn.. een soort necrofilie dus. Eventjes het artikel wat nauwkeuriger lezen ;)

Dergelijke dingen komen ook voor bij pinguïns, dolfijnen, etc. etc. etc.

Is het ook niet een béétje hypocriet om in de mensheid alleen maar het slechte te zien, en de dierenwereld compleet te verheerlijken? Om enkel de "prachtige" dingen bij dieren te zien, en niet de wonderbaarlijke dingen die zich tussen mensen voordoen?

Begrijp me niet verkeerd, ik heb geen hekel aan het dierenrijk.. ik vind enkel dat men eens op moet houden met doen alsof de eigen soort zo verschrikkelijk slecht is... het hoofd als het ware in het zand steken.

Wat de mensheid betreft, verklaar dan eens het volgende: als wij de zwakste soort zijn, vol genetische afwijkingen en ziekten.. waarom ligt het dan wel in onze macht om al wat leeft volledig te verwoesten als wij dat zouden willen? Het aanpassingsvermogen van de menselijke soort is juist gigantisch groot, anders waren wij duizenden jaren geleden al uitgestorven. Onze intelligentie heeft ons de middelen gegeven om de wereld te overheersen.. om onze zieken te genezen (of in ieder geval in leven te houden), om dingen te verrichten waar het gemiddelde dier geen weet van heeft.. dat zie ik toch wel als dominantie.

Zeker, natuurrampen en epidemieën zetten ons af en toe weer op onze plek.. maar ook die gevolgen worden uiteindelijk weer hersteld en overwonnen. En dan zouden we ons amper aan kunnen passen? ;) Mensen leven in vlaktes, bossen, moerassen, bergen, enzovoorts, enzovoorts.. Dieren zijn over het algemeen gebonden aan één specifieke habitat (op een aantal uitzonderlijke soorten na). Als dat geen bewijs is van het extreme aanpassingsvermogen van de mens, dan weet ik het niet meer.

Wetenschappers zijn bezig met manieren om het genoom aan te passen.. ze ontwikkelen virussen, manieren om de hersenen te beïnvloeden, en nog vele andere prachtige en gruwelijke dingen. Wij beslissen over miljoenen wezens, of ze mogen leven of sterven.. We beslissen over het voortbestaan van onze planeet.. uiteindelijk misschien zelfs over het voortbestaan van andere planeten. We zijn net mieren, maar dan wel mieren die eventueel zelfs hun eigen planeet kunnen verlaten om andere planeten te koloniseren.. Er is verder geen enkele diersoort die ik dat zie doen ;)

Geplaatst: zo nov 03, 2013 3:33 pm 

Ailurous schreef:
Maar is dat niet instinct of whatever, of een andere reden dat dieren wreed zijn?

Precies.. is het dat bij mensen dan ook niet? Wreedheid zit gewoon ingebouwd in het instinct van alle levende wezens.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur