Het is nu vr jan 19, 2018 4:32 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Feitjes over dieren
Geplaatst: za nov 30, 2013 11:40 am 

Je neemt hier aan dat algemeen bedoeld wordt dat intelligenter ook superieur is in een oordelende zin. Het probleemoplossend vermogen van mensen is groter dan dat van paarden, maar dat wil niet zeggen dat wij 'beter' zijn.

She is the Goddess of all that is

Geplaatst: za nov 30, 2013 3:17 pm 

Ik probeerde niet te zeggen dat de mens superieur is aan dieren. Uiteraard wel intelligenter, maar zeker niet superieur.

Geplaatst: zo dec 01, 2013 8:51 am 

IsharaPherae schreef:
Ik probeerde niet te zeggen dat de mens superieur is aan dieren. Uiteraard wel intelligenter, maar zeker niet superieur.

Waarom zijn wij intelligenter ?
Omdat wij kunnen praten. Elk levens wezen heeft zijn of haar taal.
Omdat we kunnen bouwen. Er zijn genoeg dieren die ook kunnen bouwen.
Omdat we kunnen zaaien en oogsten. De natuur doet dat ook, alleen veel kleinschaliger en bewuster dan wij.

Ik kan zo nog wel uren doorgaan. maar ik denk dat mijn punt wel een beetje duidelijk is. En misschien zijn we wel intelligenter dan de dieren, maar slimmer nee.

Groetjes, Spider

Geplaatst: zo dec 01, 2013 2:02 pm 

Dat ligt hem dus maar aan de definitie die je aan intelligentie geeft. Voordat daar consensus over is, is een discussie oeverloos. Dan praat je langs elkaar heen.

Wat ik belangrijker vind, is dat elk organisme het recht heeft om er te zijn, puur omdát ze er zijn. Als we ons beperken tot voortplantende organismen: elk individu is het resultaat van een ononderbroken lijn van succesvolle voorouders (succesvol in de evolutie betekent: het voortgebracht hebben van succesvolle nakomelingen, voortplantende nakomelingen dus!). Jij bent dat net zozeer als een mug of kikker.

Bovendien wordt de invloed van kleine organismen op het ecosysteem nogal eens onderschat.

She is the Goddess of all that is

Geplaatst: zo dec 01, 2013 4:45 pm 

SpiderGoddess schreef:
En misschien zijn we wel intelligenter dan de dieren, maar slimmer nee.

Volgens mij is er een verband tussen intelligentie en slimheid. Iemand die intelligent is, wordt als slim beschouwd, puur omdat hij het sneller begrijpt. Right?

En ik beschouw intelligentie als het verstandelijk vermogen. Of eigenlijk meer wat Diana Ferona zei: Het probleemoplossend vermogen.. even gegoogeld naar de definitie. :mrgreen:

Wat is het?
Het (h)erkennen dat problemen bestaan en tot een plan van actie kunnen komen om deze op te lossen.

Dit is het punt waarop mensen en dieren verschillen. Als er bijvoorbeeld een brand uitbreekt in een stal, zal een paard weggalopperen en blijven galopperen tot het zich veilig voelt en daar gezellig verder staan grazen. Een mens zal zich in de eerste instantie ook uit de voeten maken, maar als het op een veilige afstand staat, zich gaan bedenken hoe dit probleem op te lossen valt.

Adieussiatz!

Bronvermelding: http://www.kennisnet.nl/themas/21st-cen ... -vermogen/

Geplaatst: zo dec 01, 2013 8:32 pm 

Nou ja, het begon over dieren en we hebben het nu over intelligentie.

Meervoudige intelligenties
De nieuwe kinderen laten zich niet in de maling nemen. Die zien, voelen, beleven en ervaren alles in waarheid. De waarheid weten zij vanuit hun ziel. De ziel is onze bibliotheek. De bibliotheek van hoogsensitieve kinderen is meestal behoorlijk gevuld. Daaruit is ook deels de meervoudige intel­ligentie ontstaan.

Volgens de Amerikaanse hoogleraar Howard Gardner zijn er negen verschillende intelligenties :

1. Verbaal-Linguïstische intelligentie: de persoon is ‘woordknap’.

2.Logisch-Mathematische intelligentie: ‘rekenknap’

3. Visueel-Ruimtelijke intelligentie: ‘beeldknap’

4. Muzikaal-Ritmische intelligentie: ‘muziekknap’

5.Lichamelijk-Kinesthetische intelligentie:
‘beweegknap’

6. Naturalistische intelligentie: ‘natuurknap’

7. Interpersoonlijke intelligentie: ‘mensenknap’

8. Intrapersoonlijke intelligentie: ‘zelfknap’

9. Existentiële intelligentie: ‘knap’ op het gebied van de kosmos, het bestaan en de zin van het leven.

Dit gehele pakket aan intelligenties wordt ‘meer­voudige intelligentie’ genoemd. Wanneer we het over intelligentie hebben, denken de meeste vol­wassenen in eerste instantie aan de eerste en/of de tweede intelligentie uit het rijtje hierboven. Maar de andere intelligenties die Howard Gardner benoemd heeft zijn óók intelligenties. Heel vaak ligt de intelligentie van de nieuwe kinderen juist op die gebieden. En zeker de negende vorm is bij hen vaak aanwezig. Gelukkig kent men in het onderwi­js inmiddels deze term en hebben steeds met leerkrachten in de gaten dat kinderen op verschil­lende vlakken intelligent kunnen zijn. Het onder­wijs heeft inmiddels door dat kinderen steeds sneller alles begrijpen, dingen razendsnel oppakken. Er is door de vernieuwde systemen meer ruimte voor het individu gekomen. Daar mogen de scholen die dit door hebben echt mee op hun borst slaan.

Existentiële intelligentie
Deze intelligentie is er nog niet zolang geleden aan het rijtje toegevoegd. Existentiële intelligentie heeft te maken met de kosmos, maar ook met de zin van het leven. Filosofen en spirituele leiders zouden deze intelligentie bezitten en mensen met belang­stelling voor religie. En hier hebben we een heel belangrijk punt mee. Als kind werd ik diep geraakt door de verhalen van de pastoor die op school kwam vertellen. Nu kon hij uitstekend vertellen en ons helemaal meenemen in zijn verhalen. Toch was ik uitzonderlijk geïnteresseerd in de Bijbelse ver­halen over vroeger en Jezus. Over de boodschap­pen die hierin werd uitgelegd dacht ik dieper na dan ieder ander normaal kind. Ik kon er in op gaan en beleefde het op mijn manier helemaal mee. Ik kon er weken mee bezig zijn, iets dat als 8 of 10- jarig meisje niet echt standaard of normaal wordt gevonden lijkt me, zeker niet in de begin jaren ’80. Ik was ontsteld van de verhalen. Dat iemand gestorven was aan het kruis! Ik begreep de logica niet en vond het zo ontzetten dom, dat de wereld nog steeds zo dom was als in de tijd van Jezus Christus. Er is iemand voor onze zonden gestor­ven? We weten de boodschappen achter de ver­halen, hoe kon dit? In de wereld was nog steeds geen vrede? Trouwens wie doet dat, waarom sloeg hij niet terug? Waarom vocht hij niet? Nu besef ik

dat er niets sterkers en krachtiger is dan wat hij deed. Er is geen spreker die een zwijger overtreft, alvorens hij overal gesproken heeft, overal zijn woorden heeft gezaaid, zijn boodschappen heeft gezonden. Er zat niets anders op dan zich over te geven aan zijn missie, te sterven aan een kruis, niet te vechten maar geestelijk krachtig vol in vertrouwen te zijn. Dan heb je wel lef! De nieuwe kinderen van nu zijn niet veel anders dan ik was. Ze hebben onze steun en rechtvaardigheid nodig.

Bron: Howard Gardner.

http://www.youtube.com/watch?v=ydOXWo6SijA#t=126

Mensen spreken uit Ego.
Wie denken we wel dat we zijn.
Er zijn dieren die intelligenter zijn dan mensen.
Ze spreken niet de talen die wij spreken, maar of dat een bewijs is van dat wij intelligenter zijn?
Ik weet wel dat het bewustzijn van dieren veel groter is dan mensen.
Velen van ons zouden dat ook kunnen bereiken als hun "EGO" ze minder parten zou spelen.
Dit is wel op verschillende manieren te bereiken als mensen binnen in zich kijken en gaan handelen vanuit hun hart in plaats van hun hoofd.

Naja, dit is mijn bescheiden mening.

Geplaatst: zo dec 01, 2013 8:48 pm 

Wauw. die afsluiter Enigma :lol: . Geweldig.

Ik denk dat deze negen verschillende intelligenties niet echt bedoeld zijn voor toepassing op dieren.. Aangezien één van de punten interpersoonlijke intelligentie is.

Citaat:
Er zijn dieren die intelligenter zijn dan mensen.

So true, daarom zei ik in mijn eerste reactie ook, dieren in het algemeen.

Citaat:
Ze spreken niet de talen die wij spreken, maar of dat een bewijs is van dat wij intelligenter zijn?

Ja, maar je kan het ook omdraaien. Is er dan wel bewijs dat zij intelligenter zijn dan wij, aangezien ze de taal niet spreken?

Citaat:
Ik weet wel dat het bewustzijn van dieren veel groter is dan mensen.

Oh echt? Hoe? Nu ben ik wel nieuwsgierig

Adieussiatz!

Geplaatst: zo dec 01, 2013 9:41 pm 

Erg interessant dit, wel grappig om te zien hoe een simpele post een hele ingewikkelde discussie teweeg kan brengen :)

Nu, mijn standpunten:

De vergelijking met de brandende stal en het vluchtende paard vond ik een erg goede. Er kan nog aan toegevoegd worden dat een paard allereerst zichzelf in veiligheid brengt, en dat het dier geen enkele poging zal doen om zijn verbrandende soortgenoten te redden. De mens daarentegen zal inderdaad eerst wegrennen, maar algauw teruggaan als er soortgenoten (of dieren waar hij om geeft) in gevaar zijn, en een manier zoeken om ze te redden.

Enigma... Je spreekt over het Ego, en dat mensen dat wat meer moeten laten vallen. Je stelt dat de mensen meer vanuit het Id (het hart/gevoel/instinct) moeten handelen, en minder vanuit het Ego ("common sense", oftewel koele logica) Nu zou ik graag toch even een stelling opperen: het is toch redelijk logisch dat het Ego, dat bij ons ontstaan is dankzij de evolutie, ervoor gezorgd heeft dat wij het meest overheersende wezen op deze planeet zijn geworden?

Al sinds de mens op twee benen kon staan heeft het Ego hem gedefinieerd. Het beste willen voor zichzelf en degenen om wie hij het meeste geeft, en alle psychologische trucjes die daarbij horen toepassen om dat voor elkaar te krijgen, dat lijkt mij toch best een fundamenteel onderdeel van het overleven. Zo zou je dus kunnen stellen dat we zonder het "gehate" Ego nooit de overheersende soort op deze wereld waren geworden... (of dat nu goed of slecht is, daar kunnen we nog eeuwen over discussiëren :P goed en slecht zijn sowieso uiterst subjectieve begrippen..)

Verder, wat dieren betreft... Het mag dan ouderwets klinken, en ik kan het niet echt wetenschappelijk onderbouwen, maar persoonlijk voel ik me toch altijd wel superieur aan dieren, hoezeer ik ook van de natuur houd. Nooit zou ik met opzet een levend wezen kwaad doen, tenzij het om potentieel voedsel gaat, maar het feit blijft dat ik mezelf niet op hetzelfde niveau zie als een mier of een pissebed.. of een hond of een kat, een olifant, een paard, een eekhoorn, een ezel of een salamander, of whatever..

Noem het arrogantie, maar ik zal mezelf als Mens zijnde toch altijd "hoger" voelen dan de (naar mijn mening) "lagere" wezens (hoe mooi sommige ook zijn).

Kijk naar de ongelooflijke, gruwelijke en prachtige dingen die de Mensheid teweeg heeft gebracht. De architectuur, poëzie, muziek, kunst, literatuur, filosofie, alle takken van de wetenschap... Berekeningen en inzichten die het brein van ieder dier verre te boven gaan. Hoe gruwelijk ook: met één druk op een knop kunnen we deze wereld en andere werelden meerdere malen verwoesten, met iets meer moeite kunnen we de natuur grotendeels naar onze wensen inrichten. Het onderzoek naar het beïnvloeden van het weer en overige natuurverschijnselen vordert gestaag: het zal niet lang meer duren voor we werkelijk álles kunnen overheersen/besturen/controleren. Nogmaals, dit kun je zien als iets slechts; persoonlijk zie ik het als iets goeds, zolang de individuele vrijheden maar intact worden gehouden.

Wij Mensen doen dingen die geen enkel levend dier zou kunnen nabootsen... Natuurlijk, jullie kunnen nu allemaal "stel dat" of "wat als"-redenaties aandragen, maar het is zoals het is. Wij beheersen deze wereld voor een groot deel, en het zal niet lang meer duren voor alles in onze handen ligt. Ik heb zelfs in artikelen gelezen dat men al hard op weg is om leven te scheppen in laboratoria, door de exacte omstandigheden van de primitieve aarde na te bootsen. Nog even, en dit lukt ze ook. Er komt een tijd dat de Mens niet meer afhankelijk is van de natuur... dat we zelf alles creëren wat we nodig hebben. De natuur is er dan enkel nog voor het "mooi", en als grondstof voor onze creaties.

Ik zeg het nog een laatste keer. Een "diersoort" die zulke epische werken kan verrichten, die in al zijn behoeften kan voorzien, waarvan de individuen haast als Goden en Godinnen zijn wat betreft hun vernietigende én scheppende vermogens: die soort staat in mijn ogen toch vele malen hoger in de ranglijst dan welk ander dier dan ook.

Hail to Mankind!

PS: Waarom ik hier zo fel in ben... De laatste tijd hoor ik steeds vaker mensen die heel erg pro-dier zijn, en heel erg anti-mens. Dit zie ik zelf op een of andere manier heel erg als verraad jegens de eigen soort. Natuurlijk, onze soort heeft zijn fouten, maar de reden dat ik dat oorspronkelijke artikeltje deelde in de eerste post van deze discussie, was om te laten zien dat dieren helemaal niet zo "perfect" zijn als sommige mensen denken. Ze zijn niet zo puur en onschuldig, en mensen die dat weigeren in te zien hebben wat mij betreft een behoorlijk vertekend beeld van de werkelijkheid.

Zelfs zonder dat artikel kan ieder weldenkend individu dat voor zichzelf beredeneren. Noem me gerust een pessimist, maar ik zie liever de keiharde, ijzige realiteit dan dat ik mezelf verstop in rooskleurige waanbeelden, fantastische hallucinaties en onbezorgde dagdromen zonder enige diepte, zogenaamde denkrichtingen die alles veel mooier schetsen dan de werkelijkheid is. Daar kan ik me dood aan ergeren.

Ik begrijp de wil om te ontsnappen uit de realiteit, de wil om alles mooier te zien dan het werkelijk is. Jawel, daar maak ik me ook wel eens schuldig aan. Het verschil is dat ik het inzie wannéér ik dat doe, en dat ik begrijp waaróm ik het doe. Helaas is een aantal mensen wel zo consistent in het verdraaien en verfraaien van de realiteit dat ik ze het liefst eens keihard met hun neus in de ijskoude feiten van alledag zou willen drukken.

Het mag bitter klinken, maar ik geloof niet in onschuld, "puurheid" en perfectie. Die dingen bestaan niet. Wanneer mensen dan hun eigen soort gaan verketteren, en dieren figuurlijk de hemel in prijzen, vaak met deze drie begrippen als uitgangspunt, dan kan ik behoorlijk pissig worden. Hopelijk is mijn insteek zo helder.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur