Het is nu zo jul 22, 2018 11:07 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Individualisme en het collectief
Geplaatst: ma okt 27, 2014 10:33 pm 

Goedenavond!

Naar aanleiding van één van mijn reacties op een ander topic, vroeg ik mij af: wat is jullie visie op het extreem overheersende individualisme in de hedendaagse samenlevingen van deze overwegend kapitalistische wereld?

Persoonlijk vind ik het niet per se iets slechts... het is enkel erg jammer dat het belang van het collectief zo naar de achtergrond verdrukt wordt, en dat men enkel nog aan zichzelf denkt, enkele uitzonderingen daargelaten. Eigenlijk zouden beide samen bovenaan de top moeten staan in ons denken en handelen. Ik denk dat de mensheid pas verder kan komen zodra dat eindelijk eens gerealiseerd wordt.

Dan heb ik het trouwens niet enkel over één samenleving op één bepaald stukje aarde, maar over de gehele wereldbevolking.

Berichttitel: Re: Individualisme en het collectief
Geplaatst: di okt 28, 2014 11:04 am 

Ik had verwacht, Emilio, dat jij als satanist (dat ben je toch?) juist een voorstaander zou zijn van puur en extreem individualisme en dat je weinig waarde zou hechten aan het collectief belang.

Maar dat terzijde, blijkbaar heb ik het fout.

Ik denk dat je gelijk hebt en dat in de huidige samenleving (in elk geval de westerse, van andere samenlevingen weet ik te weinig) het individualisme te sterk overheerst. Het is te wijten aan de tijdgeest, denk ik.

De vraag is dan... hoe breng je daar verandering in?

Geplaatst: di okt 28, 2014 2:31 pm 

Ik zou zeggen dat het een kwestie van balans is. Niet te individualistisch dat je het collectief uit ogen verliest en ook niet zo collectief dat je jezelf uit ogen verliest. We zijn allemaal nou eenmaal unieke wezens op deze aarde en moeten ons eigen potentieel ontplooien. Dit gebeurt echter zowel in ons zelf als in onze relaties met anderen en onze betrekking in het collectief.
Een van de problemen vandaag is denk ik echter dat mensen zichzelf niet meer kennen en daarom ook vervreemden in het collectief. Dat betekent dan niet perse dat ze geen sociale relaties meer hebben maar dat ze alleen nutteloze gesprekken hebben en dingen doen die nergens toe leiden, om zowel de eenzaamheid als de ware relaties te ontvluchten...

Geplaatst: di okt 28, 2014 3:50 pm 

ik vind de groeiende individualiteit averechts werken voor de (spirituele) ontwikkeling van mensen. Andere mensen kunnen een soort spiegel voor je zijn, een confrontatie met jezelf. Ze kunnen je (levens)lessen leren of een stuk groei meegeven. Ik geloof niet in toeval. Je komt niet iemand toevallig tegen of leert niet iemand toevallig kennen. Door individualisme worden toevalligheden echter genegeerd.
In Nederland word het normaler om niet meer gedag te zeggen tegen iemand die je een keer ontmoet hebt...mensen zijn afstandelijker, negeren elkaar en zitten maar naar hun mobieltje in de trein te staren. Ik vind dit geen positieve ontwikkeling.

Geplaatst: di okt 28, 2014 5:15 pm 

Dit kan ook per wereldse omgeving kan verschillen. Zoals er gezegd wordt de maatschappij dat ben jij,
en, een beter maatschappij begint bij jezelf. Zo is het handig als iedereen bij zichzelf begint, want door het goede voorbeeld te geven kunnen andere mensen deze aannemen ten gunste van zichzelf en elkaar in zekere mate verbeteren. Zoals je al zegt, Azrielle, zijn wij elkaars spiegel ;)

Geplaatst: do okt 30, 2014 1:45 pm 

Ik denk dat balans hier het sleutelwoord is. Men kan individualistisch zijn, en toch onderdeel uitmaken van het/een collectief.

We leven in een wereld waar mensen maandenlang dood in hun appartement kunnen liggen, zonder dat iemand het merkt. We leven langs elkaar heen tot het punt dat we alleen bij de overheid aan kunnen kloppen als we hulp nodig hebben.

Opvallend is dat juist de mensen die aan hun (spirituele) persoonlijke ontwikkeling werken, en daarin dus individualistsch zijn, juist vaak wel contact leggen met hun omgeving, en hun plaats in het collectief opzoeken. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Wat het verschil is tusse de twee groepen is of je je afsluit of juist open stelt denk ik.

Geplaatst: do okt 30, 2014 2:37 pm 

Goede observatie, Nih. Ik denk inderdaad dat veel mensen die zich (spiritueel) willen ontwikkelen ook meer geneigd zijn zich te ontwikkelen tot individu die een zinvolle plek zoekt in het collectief, die bijdraagt aan het collectief e.d.

Ik denk mensen die geen aandacht hebben voor het collectief, eigenlijk niet zozeer alleen maar met zichzelf bezig zijn, maar dat ze misschien wel met geen van beide kanten bezig zijn... ze doen niet aan "zelfonderzoek" of "zelfontwikkeling". Misschien ligt daar de kern van het "probleem".

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur