Het is nu wo sep 26, 2018 3:56 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

[ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Vasten, doe jij ook?
Geplaatst: wo jan 28, 2015 5:50 am 

Vanaf de schoolbanken op de middelbare school tot en met aan de hysterische media maatschappij, wordt de mens geïndoctrineerd met de informatie van over hoe het voorbeeld moet zijn. Van Hollywood films tot aan het uitgaansleven, en van studie`s opleidingen tot aan het drukke arbeidersleven. Naarmate men volwassen wordt heeft de samenleving je gekneed tot de mens zoals het ‘hoort’.
Wij leven de dag in een hectische consumptiemaatschappij. Dit begint even geheel offtopic, maar wilde ik toch even kwijt.
En dan nu het onderwerp:

Het vasten voor mij is een periode van geestelijke bezinning, van rouw en verlossing, een speciaal moment tussen mij en het spirituele. Het is een moment van geestelijke en lichamelijke reinheid waarop ik ook afstand doe van het onheil dat in de media, wereldse muziek en beeldmateriaal zit. Ik ga dan vaker mediteren en trek mij meer terug in het duin, daar ik lekker kan wandelen en joggen of ik pak de fiets.
Uiteraard doe ik mijn best om afstand te nemen van het wereldse, maar wel op een realistische manier door niet af te snijden van het sociale leven dat iets zeer belangrijk is.

Er zijn door religies en culturen heen allerlei variaties omtrent het vasten, met ieders eigen kijk erop, wetjes en regels. Omdat het vasten voor mij staat voor het spirituele Zelf en (voor mij) iets is tussen mijzelf en de Geest des universum, hoeft daar geen religie tussen te staan zoals bij het religieus vasten, tenzij ik daar uiteraard zelf voor kies.
Omdat ik moeite heb met het opletten van kalendertijden, begin ik de vastenperiode reeks met een maanperiode vóór of tijdens de seizoen van Ostara. Zo hoef je slechts naar buiten te kijken om te weten wanneer het begint of het eindigt, en het eindigt (voor mij) dit jaar na april de 3e, bij het ondergaan van de zon, waarop de dag in de avond begint, dan is Pasen, wat altijd op de 14e valt van de joodse maand, nissan.

Als je vast, doe dan niet zoals de schijnheiligen doen door een ernstig gezicht te trekken, ..dat zij doen om te laten zien dat ze vasten..,
-Matheus 6:16

Voor het vasten hoef je niet gelovig te zijn en zeker niet religieus, er zijn veel redenen om te vasten. Inderdaad is het vaak iets spiritueels, daar je het doet met je geesteskracht. De eerste reden om te vasten is omdat je het zelf graag wilt, een mooie en lonende ontdekking voor als je dat nooit gedaan hebt. Vrijwel iedereen kan vasten, het is slechts wennen.
Sommige mensen die graag willen vasten, maar het om redenen te zwaar vinden, nemen overdag soms iets te drinken zoals melk of water, daarna vast je gewoon door. Alleen als je zwanger bent is het absoluut niet toegestaan om te vasten.

Wanneer je wilt vasten, schakelt je lichaam zich bewust op het vastensysteem, dat doe je dus zelf, en zo ben je voorbereid op je vastenperiode. Uiteraard moet je de dag daarvoor niet jezelf gaan volproppen, maar alvast wennen door je eetpatroon te verlagen. En als je dan in de avond eet, niet je maaltijd aan te vallen, maar rustig te genieten.

Voor wie gaan vasten wens ik een gezegende vastentijd :heks:

Laatst bijgewerkt door Wickie op wo jan 28, 2015 6:40 am, in totaal 2 keer bewerkt.

Berichttitel: Re: Vasten, doe jij ook?
Geplaatst: wo jan 28, 2015 6:30 am 

Ik overweeg het om te doen. Ik heb het nooit gedaan en ben wel benieuwd.

Geplaatst: wo jan 28, 2015 6:53 am 

Geweldig, Mele :D ik wens je veel goede geluk daarin. Mijn eerste keer vasten vond ik zeer bijzonder,
zelfs als het voor mij bij lange niet perfect ging :)

Geplaatst: wo jan 28, 2015 10:17 am 

Bij ons thuis vroeger bestond vasten vooral uit geen koekjes en dropjes eten tijdens de (christelijke) vastentijd. Op de middelbare school werd bij ons in die tijd altijd een "vastendag" georganiseerd. Je kon je dan laten sponsoren voor een of ander goed doel, je at niet van zonsopgang tot ondergang en aan het einde van de dag was er in de docentenkamer een maaltijd waar iedereen die meegedaan had kon aanschuiven.

Ikzelf heb nooit meegedaan, wel altijd anderen gesponsord die meededen. Ik heb nooit echt heel erg het "nut" gezien van vasten. Voor mijn ouders betekende het stilstaan bij het feit dat wij dankbaar moeten zijn dat we elke dag te eten hebben en dat er mensen zijn die niet dat geluk hebben.

Wat betekent het voor jou, Wickie? Je noemt geestelijke bezinning, rouw en verlossing, maar wat moet ik me daar concreet bij voorstellen? Of is dat iets persoonlijks?

Geplaatst: wo jan 28, 2015 3:26 pm 

Je hebt op een goede school gezeten, lees ik. En het is uiteraard zo dat iemand niet beter is door mee te doen. Iets doen zoals een gift voor het goede, of gewoon relaxt je vrolijke zelf zijn telt net zo hard in de liefde mee als zij die willen vasten.

Het rouwen tijdens het vasten is er voor mij vooral op gericht voor de dingen die de Allerliefste verdriet aandoen en hierop vooral te kijken naar mijzelf. Overdag is het dan heerlijk om gewoon lekker een end weg te lopen, als het ware op een positieve manier om de wereld ontvlieden. Tot je ergens stil komt te staan, ergens op een perfecte plek waarin je tot meditatie komt en ook fijn in gebed kunt gaan. Dan ben alleen jij en de natuur, je Zelf en de Geest om je heen. Dat is een fijne gevoel van verlossing.

Wandelen doen we allemaal wel eens, daar hoef je niet voor te vasten, maar als je een eindje weg loopt dan vergaat ook de tijd wat sneller (wat inhoud dat je nuttig bezig bent). En wandeling heeft op zich altijd wel iets spiritueels, zo voer ik vaak gesprekken uit met een maat van mij. En ja, wandel ik alleen en vooral tijdens het vasten, ervaar ik innerlijk grote gesprekken met de Geest van het universum zelf. Het spirituele, of hoe je zelf wilt.

Het is een prachtige uitgangspunt van je ouders om met de armen mee te willen voelen, een zeer en zekere goede uitgangspunt. Immers zijn de armen gedoemd om te blijven vasten en is het op spirituele wijze op goede voet om, door het vasten, met hen mee te willen voelen. Een gift of de steun voor een goede doel (zoals ik het sponsoren versta?) is altijd een barmhartige symboliek, dat net zoals het vasten uiteraard altijd kan worden gedaan.

En ja, hoe kan ik het vasten nog meer zien, misschien als een soort keerpunt om opnieuw te willen beginnen. Of een vorm van voltooiing, een voorbereiding. Ik denk dat ik ook de uitgangspunt van je ouders omarm. Verder zie ik het aan als een soort rituele reiniging.
Voordat ik mijn runenstenen ging inwijden had ik ook gevast, omdat het voor mij meer was dan alleen mijn runenstenen, maar meer iets tussen mij en het spirituele.

Geplaatst: wo jan 28, 2015 9:50 pm 

Maar voorafgaand eerst de vastenavond...

Geplaatst: wo jan 28, 2015 11:24 pm 

Voorafgaand de vasten-avond is een mooie moment om een douch te nemen ;)

Geplaatst: vr jan 30, 2015 2:09 pm 

Het lijkt me een mooie ervaring, zit er ook over na te denken het te doen.
Ik heb ook er over na gedacht om een Ontgiftingsdieet te doen, al heb ik gelezen dat het geen echt effect zou hebben om het lichaam schoon te maken. Maar het zal nooit slecht zijn om geen conserveringsmiddelen enzo. binnen te krijgen.
Ik ga nog even kijken.

and crown her kerchiefs with mickle rare perfume."
-William Shenstone The School Mistress 1742

Geplaatst: di feb 03, 2015 1:16 pm 

Zeker een mooie ervaring, en het wordt inderdaad ook als kuur gedaan.
Net zoals het sapvasten, goed voor een geestelijk en lichamelijke renovatie :)

[ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur